2023-11-30, 01:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, citron smakar surt men blir basisk i kroppen nr man ter den. Citron innehller nmligen basiska mineraler som kalcium, magnesium, zink, koppar, jrn och mangan.

kurera. se

Fast nu gller det ju vad som hnder i magscken, inte sen nr citronsyran metaboliseras till koldioxid och vatten s att man blir av med vtejonerna.

Att citroner ocks innehller ven natriumsalter som s smningom ger hydroxyljoner i urinen hjlper ju inte mot sur mage.
Citera
2023-11-30, 07:34
Medlem
En halv citron, med eller utan vatten, r en beprvatd magkur. Bra med vitaminer ox. I bsta fall funkar det, i smsta fall inte. Ofarlight hursomhelst. Har du akuta problem skall du s klart till doktorn.

Du blir inte sur i magen av citron. Men om du har magsr kanske det inte r toppen.

Hos en del krnglar magen och har massa bekymmer fr sig, ver tid kan det bli fr mycket medicin... d kan det faktiskt vara bttre att sluta med alla riktiga mediciner (inklusive bikarbonat). Citron r i alla fall ofarligt och kan ge dig den hjlp du behver, placebo eller inte.
Citera
2023-11-30, 07:45
Medlem
ps870s avatar
Jag har haft magkatarre 2 gnger. Citron lter olmpligt. Det r mycket mjligt att saften blir basisk efter ett tag men den lr vara sur nr den kommer till magscken.
Jag krde med omeprazol. Ta en tablett av det istllet fr citron p morgonen och fortstt ta dem ngon veckan nr symptomen r borta.
Skippa fet mat, starkt kryddad mat, stekt mat, surt och salt.
Det enda jag kunde ta senaste gngen var mortter och torsk som kokat lnge i enbart vatten, inget salt eller kryddor.
Senast redigerad av ps870 2023-11-30 kl. 07:48.
Citera
2023-11-30, 10:01
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zersetzung
. Lagt om kosten utan effekt.

Hur har du lagt om kosten?

Hur yttrar sig din magkatarr? Vilka besvr har du?

Hur r din livsstil? Stressar du? Sover du? Har du ngest eller depression?

Senast redigerad av SexgalenZombie 2023-11-30 kl. 10:06.
Citera
2023-11-30, 10:08
Medlem
Citat:
Jag har haft magkatarr ver ett r, fick tipset av en sjukskterska att brja varje dag med en halv citron i sex dl vatten. Enligt henne blir det basiskt i magen.

Kan detta stmma? Allt jag lst hittills sger att man ska undvika (bl a) citron. Jag testade i morse och blev magsur men detta ska allts vara en lngsiktig lsning. Hon hade blivit av med sin mngriga magkatarr p detta vis.

r detta ngot som r alls vetenskapligt belagt eller grundar det sig i alternativmedicin? Den enda hemsidan jag kunde hitta som skrev att det fungerade skrev ven om leaky gut och frskte slja naturmedicin, s jag blir ju lite skeptisk.

ven anekdotiska berttelser mottages tacksamt.

Du ska sluta med sockret (kolhydrater) fr det r det som skapar katarren.
LCHF lker magkatarr.
Citera
2023-11-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Du ska sluta med sockret (kolhydrater) fr det r det som skapar katarren.
LCHF lker magkatarr.

Nope, men det KAN vara s. Allts r det vrt att testa att sluta med strkelse/socker mer n i sm doser.
Citera
2023-11-30, 10:41
Medlem
Citat:
Jag har haft magkatarr ver ett r, fick tipset av en sjukskterska att brja varje dag med en halv citron i sex dl vatten. Enligt henne blir det basiskt i magen.

Kan detta stmma? Allt jag lst hittills sger att man ska undvika (bl a) citron. Jag testade i morse och blev magsur men detta ska allts vara en lngsiktig lsning. Hon hade blivit av med sin mngriga magkatarr p detta vis.

r detta ngot som r alls vetenskapligt belagt eller grundar det sig i alternativmedicin? Den enda hemsidan jag kunde hitta som skrev att det fungerade skrev ven om leaky gut och frskte slja naturmedicin, s jag blir ju lite skeptisk.

Det stmmer att citron blir basiskt i kroppen, men har du en inflammerad magsck r det kanske inte det bsta att brja med.

En slkting brukar dricka r potatissaft nr magkatarren flammar upp och det hjlper tydligen ganska omgende.

Magnesiumkarbonat verkar kunna hjlpa:
"Magnesium carbonate is a source of magnesium, which is an essential mineral that plays many roles in the body. It helps to reduce stomach acid and aids digestion."
https://www.bulksupplements.com/prod...rbonate-powder
Citera
2023-11-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av midsommar2023
Det stmmer att citron blir basiskt i kroppen, men har du en inflammerad magsck r det kanske inte det bsta att brja med.

En slkting brukar dricka r potatissaft nr magkatarren flammar upp och det hjlper tydligen ganska omgende.

Magnesiumkarbonat verkar kunna hjlpa:
"Magnesium carbonate is a source of magnesium, which is an essential mineral that plays many roles in the body. It helps to reduce stomach acid and aids digestion."
https://www.bulksupplements.com/prod...rbonate-powder
Det r vl det som finns i vanliga "sur i magen" tabletter. Fransmnnen serverade det i princip som en sjlvklarhet efter maten, som en bit choklad till kaffet. ALLA hade det och det fanns verallt att kpa. Nu finns det bakom disk p apotek. Vad hnde undrar jag?
Citera
2023-11-30, 10:59
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Uppblst mage efter varje mltid fick mig att brja med Omeprazol, men slutade nr jag tog till mig en annan teori - Uppblst mage r detsamma som katarr som i sin tur vldigt ofta beror p lg saltsyreproduktion i magen.
Testa ! En tablett i samband med mltid. Det fungerade omedelbart fr mig. Och har kunnat sluta med dom efter ca. 2 mnader d magen tycks ha kommit igng med saltsyreproduktionen , den behvde bara lite starthjlp
Det r allts saltsyretabletter med pepsin https://www.pureness.se/products/bet...ekt-60-kapslar

Finns i en uppsj av mrken och styrkor ,

Om det inte funkar s kan du vara drabbat av Helicobacter pylori som orsakar katarren, de bekrftas med avfringsanalys och behandlas med bautastora penicillinpiller i tv veckor (Ngon fick nobelpriset fr helicobacterupptckten ocks)
Senast redigerad av Upplyften 2023-11-30 kl. 11:04.
Citera
2023-11-30, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det r vl det som finns i vanliga "sur i magen" tabletter. Fransmnnen serverade det i princip som en sjlvklarhet efter maten, som en bit choklad till kaffet. ALLA hade det och det fanns verallt att kpa. Nu finns det bakom disk p apotek. Vad hnde undrar jag?
Menar du magnesiumkarbonat? Det r vl bara att kpa i en hlsokostbutik. Om du fljer lnken i mitt fregende inlgg kan du se att du kan f ett helt kg fr endast 25USD.

Annars r det vl hyfsat ltt att riva en r potatis och krama ur saften i ett glas.
Citera
2023-11-30, 11:28
Citrusfrukter skulle man kunna tro r syrabildande, men de hr till de mest basiska frukterna, testa att dricka lime eller citronvatten 30 min innan mltid det kan frmja saltsyrorna.

Skippa omeprazol r bara en provisorisk-lsning blir vrre efter ett tag, talar av egen erfarenhet.

Testa istllet att ta / dricka ingefra gr att kpa frdigriven och torkad som r lttvindigt att f i sig i bde mat och dryck exempelvis i te eller bara i vatten, grytor med ingefra i, smoothies etc.

Eller bikarbonat som r basiskt en halv tesked i vatten och drick sedan, Bukspottkrteln producerar naturligt bikarbonat men kan ibland behva tillsttas om man r sur i magen.
Senast redigerad av Yamatza 2023-11-30 kl. 11:32.
Citera
2023-11-30, 12:19
Medlem
Hahaha s kul att s mnga inte vet att citron blir basiskt i magen. "Men citron r ju surt s d blir magen sur" tack fr skrattet denna dagen.

Skterskan har inte fel i sak, men kanske inte mot magkatarr.

t kefir varje dag p morgonen istllet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in