Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Uppblst mage efter varje mltid fick mig att brja med Omeprazol, men slutade nr jag tog till mig en annan teori - Uppblst mage r detsamma som katarr som i sin tur vldigt ofta beror p lg saltsyreproduktion i magen.
Detta finner jag mycket intressant. Jag har uppsvlld kagge nstan jmt, sjukskterskan kanske noterade detta och tnkte p ett liknande stt, bara inte delgivit mig den fulla tankegngen. Om teorin stmmer s r ju omeprazol, som hmmar produktionen av magsyra, inte en framkomlig vg fr att lindra problemet utan gr det vrre. Intressant svar, tack, och ska kika p tillskottet och rdfrga barnmorska om det vore lmpligt fr mig (jag r gravid).
Omeprazol har jag efter en massa googlande kommit fram till att det r ett lkemedel som r effektivast mot magsr. Man tar sin lilla kapsel i ca 2 veckor till en mnad fr att lka ut sret . Ingenting man ska ta r ut och r in eftersom den d , enligt studier, hindrar upptaget av kalcium (bl.a.) och man ligger i riskzonen att utveckla osteoporos om man inte tillfr extra kalcium.
Men nu undrar jag ver vad din ssk sa. Hon sa Citronsaft. Det blir mycket riktigt tillfrsel av basiskt ph (inte surt) till magen. Fast det r precis detsamma om man skulle ta klassikern (en tesked bikarbonat i 3 dl vatten) . Det neutraliserar en viss mngd HCI som du har i magscken. S din ssk frutstter att du har
verskott p HCI , vilket inte man kan anta till 100% bara sdr.
HCI-tabletten som jag tipsade om tvrtom stimulerar HCI-Produktionen i magscken fr en effektivare matsmltning.
Om det r det som r problemet, s kommer du att finna en omedelbar lindring. Blir det vrre (ge det en vecka) s r det som ssk sa. D har du antagligen ett HCI verskott i magen
En uppblst mage kan beror p bde och . ven om du tar en HCI-Tablett, och det knns riktigt jobbigt, s kan du snabbt neutralisera den med lite citronsaft eller ett glas vatten blandat med 1 tsk bikarbonat, (Kan behva upprepas efter ngon timme) s du slipper lida i halsbrnna och sura uppsttningar som det antagligen kommer att bli . Det r vrt att testa,tnker jag.
Detta r vad jag sjlv kommit fram till efter ratal av trubbel med magen. Testat allt magsyrehmmande,huskurer,mathllning och mer drtill. Det var inte frrn frra ret d jag ntligen lste det. Att det var en s enkel princip hade jag aldrig trott