• 2
  • 3
2023-11-30, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zersetzung
Jag har haft magkatarr ver ett r, fick tipset av en sjukskterska att brja varje dag med en halv citron i sex dl vatten. Enligt henne blir det basiskt i magen.

Kan detta stmma? Allt jag lst hittills sger att man ska undvika (bl a) citron. Jag testade i morse och blev magsur men detta ska allts vara en lngsiktig lsning. Hon hade blivit av med sin mngriga magkatarr p detta vis.

r detta ngot som r alls vetenskapligt belagt eller grundar det sig i alternativmedicin? Den enda hemsidan jag kunde hitta som skrev att det fungerade skrev ven om leaky gut och frskte slja naturmedicin, s jag blir ju lite skeptisk.

ven anekdotiska berttelser mottages tacksamt.
Om jag vore som du skulle jag ta lite probiotika ett tag i form av A-fil och Proviva. Det lugnar magen. Grnt te med ingefra r ocks ett tips. t ofta men lite, se till att magen inte blir helt tom. Undvik kryddig mat, t "snll" mat.
Citera
2023-11-30, 12:29
Medlem
zombie-nations avatar
Det finns lustiga ider om att man ska gra kroppen basisk (den ska vara det pH den vill), och att citron r det mest basiska man ska ta. Man ska dricka citron varje dag.

Jag sger s hr. Citron r surt. Det vet alla.

Om du vill prova ngot riktigt milt och naturligt, testa mandeldryck.
Citera
2023-11-30, 14:21
Medlem
Zersetzungs avatar
Tack fr alla era svar, jag varken kan eller vill svara p detaljer om min kost eller hur mitt psykiska mende ser ut dock. Arbetar i vrden och har ftt hundratals rd av bl a arbetskamrater, testat nstan allt som fresls i trden. Med det sagt kan det hjlpa andra som lser, bara inte just mig. Uppskattar ocks omtanken som vissa visar, det r fint.

Omeprazol har aldrig hjlpt mig, inte ens i den frsta "akuta" fasen nr magen var som mest upprrd. Har tagit ohemula mngder PPI under lnga perioder utan att det gjort till eller frn, bara bikarbonat har varit en tillfllig lisa som hllt mig frn att krkas. Min vrdcentral r som de flesta andra: verbelastad och vrdels, fick bara till en gastroskopi fr att jag hade ett "alarmsymptom" (svljningssvrigheter), drefter har jag hnvisats till egenvrd med omeprazol.

Kostfrndringar hjlpte i den akuta fasen men efter ett halvr av skonkost, probiotika, uteslutande av alkohol, koffein etc och att krngla med att ta ofta p jobbet s trttnade jag. Livskvalitn blev s frsmrad av det och ingen effekt. r sedan ett halvr tillbaka p ngorlunda normal kost, vilket varken gjort frn eller till.

Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Uppblst mage efter varje mltid fick mig att brja med Omeprazol, men slutade nr jag tog till mig en annan teori - Uppblst mage r detsamma som katarr som i sin tur vldigt ofta beror p lg saltsyreproduktion i magen.

Detta finner jag mycket intressant. Jag har uppsvlld kagge nstan jmt, sjukskterskan kanske noterade detta och tnkte p ett liknande stt, bara inte delgivit mig den fulla tankegngen. Om teorin stmmer s r ju omeprazol, som hmmar produktionen av magsyra, inte en framkomlig vg fr att lindra problemet utan gr det vrre. Intressant svar, tack, och ska kika p tillskottet och rdfrga barnmorska om det vore lmpligt fr mig (jag r gravid).

Vill tacka alla som hittills deltagit, det har varit den hr sortens input jag behver: dra igng tankeverksamheten och tnka p annorlunda stt. Litar i princip p medicinska vetenskapen men finns ju blindflckar som i all vetenskap och det traditionella verkar inte ha fungerat. Jag fortstter mitt evinnerliga googlande och funderar ngra varv till.
Citera
2023-11-30, 14:35
Medlem
blamages avatar
Citat:
Tack fr alla era svar, jag varken kan eller vill svara p detaljer om min kost eller hur mitt psykiska mende ser ut dock. Arbetar i vrden och har ftt hundratals rd av bl a arbetskamrater, testat nstan allt som fresls i trden. Med det sagt kan det hjlpa andra som lser, bara inte just mig. Uppskattar ocks omtanken som vissa visar, det r fint.

Omeprazol har aldrig hjlpt mig, inte ens i den frsta "akuta" fasen nr magen var som mest upprrd. Har tagit ohemula mngder PPI under lnga perioder utan att det gjort till eller frn, bara bikarbonat har varit en tillfllig lisa som hllt mig frn att krkas. Min vrdcentral r som de flesta andra: verbelastad och vrdels, fick bara till en gastroskopi fr att jag hade ett "alarmsymptom" (svljningssvrigheter), drefter har jag hnvisats till egenvrd med omeprazol.

Kostfrndringar hjlpte i den akuta fasen men efter ett halvr av skonkost, probiotika, uteslutande av alkohol, koffein etc och att krngla med att ta ofta p jobbet s trttnade jag. Livskvalitn blev s frsmrad av det och ingen effekt. r sedan ett halvr tillbaka p ngorlunda normal kost, vilket varken gjort frn eller till.

Detta finner jag mycket intressant. Jag har uppsvlld kagge nstan jmt, sjukskterskan kanske noterade detta och tnkte p ett liknande stt, bara inte delgivit mig den fulla tankegngen. Om teorin stmmer s r ju omeprazol, som hmmar produktionen av magsyra, inte en framkomlig vg fr att lindra problemet utan gr det vrre. Intressant svar, tack, och ska kika p tillskottet och rdfrga barnmorska om det vore lmpligt fr mig (jag r gravid).

Vill tacka alla som hittills deltagit, det har varit den hr sortens input jag behver: dra igng tankeverksamheten och tnka p annorlunda stt. Litar i princip p medicinska vetenskapen men finns ju blindflckar som i all vetenskap och det traditionella verkar inte ha fungerat. Jag fortstter mitt evinnerliga googlande och funderar ngra varv till.
Jag har ox magmunsbrck och anvnt omeprazol. Nu har jag slutat med den och tar varje morgon, innan frukost, 1dl kokhett vatten som jag rr ned en tesked honung i. Sen pressar jag i en hel citron, rr om och dricker det direkt. Sen skljer jag munnen med hett kranvatten ett par ggr under en minut fr att undvika frtskador p emaljen. Magen mr prima.

Vill man detoxa tarmarna kan man addera en tesked chiafrn som ftt svlla i vatten under natten. Sen hller man ner det i hett vatten och en citron. Viktigt med kontinuitet och inte bara nn vecka.
Senast redigerad av blamage 2023-11-30 kl. 14:38.
Citera
2023-11-30, 14:50
Medlem
Citat:
Jag har haft magkatarr ver ett r, fick tipset av en sjukskterska att brja varje dag med en halv citron i sex dl vatten. Enligt henne blir det basiskt i magen.

Kan detta stmma? Allt jag lst hittills sger att man ska undvika (bl a) citron. Jag testade i morse och blev magsur men detta ska allts vara en lngsiktig lsning. Hon hade blivit av med sin mngriga magkatarr p detta vis.

r detta ngot som r alls vetenskapligt belagt eller grundar det sig i alternativmedicin? Den enda hemsidan jag kunde hitta som skrev att det fungerade skrev ven om leaky gut och frskte slja naturmedicin, s jag blir ju lite skeptisk.

ven anekdotiska berttelser mottages tacksamt.

Nej lyssna inte p det.. finns alltid ngra tokiga syrror.

/syrra
Citera
2023-11-30, 15:09
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Uppblst mage efter varje mltid fick mig att brja med Omeprazol, men slutade nr jag tog till mig en annan teori - Uppblst mage r detsamma som katarr som i sin tur vldigt ofta beror p lg saltsyreproduktion i magen.

Omeprazol har jag efter en massa googlande kommit fram till att det r ett lkemedel som r effektivast mot magsr. Man tar sin lilla kapsel i ca 2 veckor till en mnad fr att lka ut sret . Ingenting man ska ta r ut och r in eftersom den d , enligt studier, hindrar upptaget av kalcium (bl.a.) och man ligger i riskzonen att utveckla osteoporos om man inte tillfr extra kalcium.

Men nu undrar jag ver vad din ssk sa. Hon sa Citronsaft. Det blir mycket riktigt tillfrsel av basiskt ph (inte surt) till magen. Fast det r precis detsamma om man skulle ta klassikern (en tesked bikarbonat i 3 dl vatten) . Det neutraliserar en viss mngd HCI som du har i magscken. S din ssk frutstter att du har verskott p HCI , vilket inte man kan anta till 100% bara sdr.
HCI-tabletten som jag tipsade om tvrtom stimulerar HCI-Produktionen i magscken fr en effektivare matsmltning.

Om det r det som r problemet, s kommer du att finna en omedelbar lindring. Blir det vrre (ge det en vecka) s r det som ssk sa. D har du antagligen ett HCI verskott i magen
En uppblst mage kan beror p bde och . ven om du tar en HCI-Tablett, och det knns riktigt jobbigt, s kan du snabbt neutralisera den med lite citronsaft eller ett glas vatten blandat med 1 tsk bikarbonat, (Kan behva upprepas efter ngon timme) s du slipper lida i halsbrnna och sura uppsttningar som det antagligen kommer att bli . Det r vrt att testa,tnker jag.
Detta r vad jag sjlv kommit fram till efter ratal av trubbel med magen. Testat allt magsyrehmmande,huskurer,mathllning och mer drtill. Det var inte frrn frra ret d jag ntligen lste det. Att det var en s enkel princip hade jag aldrig trott
Senast redigerad av Upplyften 2023-11-30 kl. 15:19.
Citera
2023-11-30, 16:13
Avstngd
Manginazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Det som med bantningsmedel. Hade det varit effektivt och vetenskapligt s hade du kunnat lsa och hra om den underbara upptckten verallt.
Ditt tips varken syns eller hrs allts r det mambo jumbo som inte har ngon vetenskaplig grund eller mer positiv effekt p din mage n en pse lsgodis.

Ja ja inte en citronindustrin skulle se ngon vinning med att finansiera den forskningen, ytterst naivt av dig.

Tycker att TS ska testa att googla och terkomma med lnkar.
Citera
2023-11-30, 18:37
Medlem
Citronvatten med en nypa bakpulver och lite rosa salt i kan du prova.

Funkar inte det s finns det ett litet knep som lter konstigt, men det hjlper en del i den akuta fasen.
1 banan, 1 r skalad potatis i blendern med lite vatten.

Prova grna och terkom.

En kort tid omeprazol kan fungera men risk finns att det blir smre p andra stllen i kroppen.

Kanske ven prova en probiotika av hg kvalitet. 👌
Citera
2023-11-30, 20:12
Medlem
Zersetzungs avatar
Citat:
Men nu undrar jag ver vad din ssk sa. Hon sa Citronsaft. Det blir mycket riktigt tillfrsel av basiskt ph (inte surt) till magen. Fast det r precis detsamma om man skulle ta klassikern (en tesked bikarbonat i 3 dl vatten) . Det neutraliserar en viss mngd HCI som du har i magscken. S din ssk frutstter att du har verskott p HCI , vilket inte man kan anta till 100% bara sdr.
HCI-tabletten som jag tipsade om tvrtom stimulerar HCI-Produktionen i magscken fr en effektivare matsmltning.

Om det r det som r problemet, s kommer du att finna en omedelbar lindring. Blir det vrre (ge det en vecka) s r det som ssk sa. D har du antagligen ett HCI verskott i magen
En uppblst mage kan beror p bde och . ven om du tar en HCI-Tablett, och det knns riktigt jobbigt, s kan du snabbt neutralisera den med lite citronsaft eller ett glas vatten blandat med 1 tsk bikarbonat, (Kan behva upprepas efter ngon timme) s du slipper lida i halsbrnna och sura uppsttningar som det antagligen kommer att bli . Det r vrt att testa,tnker jag.
Detta r vad jag sjlv kommit fram till efter ratal av trubbel med magen. Testat allt magsyrehmmande,huskurer,mathllning och mer drtill. Det var inte frrn frra ret d jag ntligen lste det. Att det var en s enkel princip hade jag aldrig trott

Ah, du har helt rtt dr angende att hon faktiskt sa att det blir basiskt i magen, total tankevurpa frn min sida! Jag kan inte riktigt avgra om huruvida det stmmer att citron blir basiskt i magen, saknar grundlggande kunskaper fr det, men borde det inte d varit viss effekt redan frn frsta gngen om det r s, likt bikarbonat? Kanske inget du kan besvara.

Googlade lite p brist p saltsyra i magen och det r ju ngot legitimt, hnder bl a nr personer har problem med skldkrteln enligt Skldkrtelfrbundet. Eftersom inget funkat med utgngspunkten att den r fr hg r nog nsta steg att utg ifrn att den kan vara fr lg, och de listade symptomen stmmer mycket vl.

Ska testa att ka produktionen av saltsyra, helst via tillskottet om det okejas av barnmorska, och se om det hjlper. Glad att hra att dina besvr frsvunnit fr det r verkligen smtt sjlsddande. Tack s mycket!
Citera
2023-11-30, 20:59
Medlem
Nr jag har de som vrst ter jag 40 mg esomeprazol 2 gnger dagligen. r enda som hjlper s frsk f kontakt med vrden igen d omeprazol inte alltid fungerar och srskilt inte i fr lga doser.
Citera
2023-11-30, 22:07
Moderator
fredrik686s avatar
Medicin och hlsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
2025-05-14, 00:56
Medlem
freethinker2024s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
En halv citron, med eller utan vatten, r en beprvatd magkur. Bra med vitaminer ox. I bsta fall funkar det, i smsta fall inte. Ofarlight hursomhelst. Har du akuta problem skall du s klart till doktorn.

Du blir inte sur i magen av citron. Men om du har magsr kanske det inte r toppen.

Hos en del krnglar magen och har massa bekymmer fr sig, ver tid kan det bli fr mycket medicin... d kan det faktiskt vara bttre att sluta med alla riktiga mediciner (inklusive bikarbonat). Citron r i alla fall ofarligt och kan ge dig den hjlp du behver, placebo eller inte.
Problem med magen kan bero p fr lite magsyra... Och d kan det hjlpa att tom ta saltsyratabletter... Men nr man vl har magkatarr eller gastrit (ett bttre och konkretare ord som faktiskt benmner en inflammation i magscken) s borde man nog vara frsiktig med sdant och begrnsa sig till lttsmlt och kokt mat... Men om man faktiskt r osker kan man testa mngden magsyra och tom testa saltsyratabletter (men man ska alltid brja med livstilsfrndringar och undvika medicin/kosttillskott enligt mig (att ta Losec (omeprazol) ett litet tag r vl acceptabelt men inte under lngre tid)). Visst kan du i grunden ha lite magsyra och fortfarande f gastrit och fr mycket magsyraproduktion, men grejen r att du kanske fortfarande har ganska lite magsyra trots pgende gastrit... Att man d fr problem med sura uppsttningar, halsbrnna och/eller alla andra problem som den jdrans magen stller till med, beror dels p gasbildning (lite magsyra gr att maten ligger kvar lngre och jser) men ven att magen beter sig p ett visst stt nr den "chockas" med fda... Gastriten (inflammationen) frvrrar denna mekanism (och vi har inte ens nmnt magmunnen och matstrupen som kan stlla till det)! S det innebr att du fortfarande vl kan dra nytta av att hlla dig borta frn sura saker, ven (!) om du misstnker fr lite magsyra i grunden... Obs! Ingen lkare men har ftt lra mig att mnga som har problem med magen egentligen har fr lite magsyra eller dlig matsmltning (som kanske ven inbegriper tarmarna pga t ex nringsbrist eller brist p motion).
Senast redigerad av freethinker2024 2025-05-14 kl. 01:02.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in