• 1
  • 2
2023-11-29, 23:17
Medlem
Zersetzungs avatar
Jag har haft magkatarr ver ett r, fick tipset av en sjukskterska att brja varje dag med en halv citron i sex dl vatten. Enligt henne blir det basiskt i magen.

Kan detta stmma? Allt jag lst hittills sger att man ska undvika (bl a) citron. Jag testade i morse och blev magsur men detta ska allts vara en lngsiktig lsning. Hon hade blivit av med sin mngriga magkatarr p detta vis.

r detta ngot som r alls vetenskapligt belagt eller grundar det sig i alternativmedicin? Den enda hemsidan jag kunde hitta som skrev att det fungerade skrev ven om leaky gut och frskte slja naturmedicin, s jag blir ju lite skeptisk.

ven anekdotiska berttelser mottages tacksamt.
Citera
2023-11-29, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zersetzung
Jag har haft magkatarr ver ett r, fick tipset av en sjukskterska att brja varje dag med en halv citron i sex dl vatten. Enligt henne blir det basiskt i magen.

Kan detta stmma? Allt jag lst hittills sger att man ska undvika (bl a) citron. Jag testade i morse och blev magsur men detta ska allts vara en lngsiktig lsning. Hon hade blivit av med sin mngriga magkatarr p detta vis.

r detta ngot som r alls vetenskapligt belagt eller grundar det sig i alternativmedicin? Den enda hemsidan jag kunde hitta som skrev att det fungerade skrev ven om leaky gut och frskte slja naturmedicin, s jag blir ju lite skeptisk.

ven anekdotiska berttelser mottages tacksamt.
Hej. Du ska definitivt INTE ta citron om du har magkatarr! Det frvrrar din katarr! Brja ta en kur omeprazol, 10 dgr! Om det inte hjlper mste du uppska lkare fr att utesluta magsr och en bakterie som kan finnas. Konstigt att en sjukskterska gav det rdet. Lter mrkligt. Skt om dig.
Citera
2023-11-29, 23:30
Medlem
Zersetzungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmliv
Hej. Du ska definitivt INTE ta citron om du har magkatarr! Det frvrrar din katarr! Brja ta en kur omeprazol, 10 dgr! Om det inte hjlper mste du uppska lkare fr att utesluta magsr och en bakterie som kan finnas. Konstigt att en sjukskterska gav det rdet. Lter mrkligt. Skt om dig.

Har tagit omeprazol till och frn samt gjort gastroskopi med tillhrande provtagning som inte visat mer n magkatarr och magmunsbrck. Lagt om kosten utan effekt.

Det r lite i ren desperation jag testade rdet men var, precis som du, vldigt tveksam.

Tack fr svar!
Citera
2023-11-29, 23:31
Medlem
Det som med bantningsmedel. Hade det varit effektivt och vetenskapligt s hade du kunnat lsa och hra om den underbara upptckten verallt.
Ditt tips varken syns eller hrs allts r det mambo jumbo som inte har ngon vetenskaplig grund eller mer positiv effekt p din mage n en pse lsgodis.
Citera
2023-11-29, 23:33
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citronsaften r ju surt. Inte bra fr en magkatarr/magsr.
Citera
2023-11-29, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zersetzung
Har tagit omeprazol till och frn samt gjort gastroskopi med tillhrande provtagning som inte visat mer n magkatarr och magmunsbrck. Lagt om kosten utan effekt.

Det r lite i ren desperation jag testade rdet men var, precis som du, vldigt tveksam.

Tack fr svar!
Har du ftt trffa dietist och ftt annan medicinering? Knns inte som du har ftt uppfljning.
Citera
2023-11-29, 23:44
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttmuff
Citronsaften r ju surt. Inte bra fr en magkatarr/magsr.
Ja, citron smakar surt men blir basisk i kroppen nr man ter den. Citron innehller nmligen basiska mineraler som kalcium, magnesium, zink, koppar, jrn och mangan.

kurera. se
Citera
2023-11-29, 23:47
Medlem
pn222jws avatar
Lite bakpulver & lite vatten kan g.
Citera
2023-11-30, 00:01
Medlem
ddsknivens avatar
Din magsyra r oerhrt sur och du kan inte pverka det. ven om citron ocks har oerhrt lgt pH s r det mindre surt n i din magsck och om ngot borde ha en pH-hjande effekt (om du satte i dig en hela pse citroner, men det hade nognknappt varit mtbart). Trkigt att hra om din magkatarr men det r nog medicin som gller
Citera
2023-11-30, 00:04
Medlem
ddsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, citron smakar surt men blir basisk i kroppen nr man ter den. Citron innehller nmligen basiska mineraler som kalcium, magnesium, zink, koppar, jrn och mangan.

kurera. se
Det dr var det vrsta bullshit jag har lst p lnge. S mnga fel i en s kort text r nstan imponerande
Citera
2023-11-30, 00:22
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Din magsyra r oerhrt sur och du kan inte pverka det. ven om citron ocks har oerhrt lgt pH s r det mindre surt n i din magsck och om ngot borde ha en pH-hjande effekt (om du satte i dig en hela pse citroner, men det hade nognknappt varit mtbart). Trkigt att hra om din magkatarr men det r nog medicin som gller

Vad skulle det vara fr medicin? Knner mnga personer med diverse magbesvr som aldrig ftt ngon "medicin" utskriven. OM man inte har crohns s r jag skeptisk till att det finns ngot som lkaren kan skriva ut.
Citera
2023-11-30, 00:37
Medlem
ddsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vad skulle det vara fr medicin? Knner mnga personer med diverse magbesvr som aldrig ftt ngon "medicin" utskriven. OM man inte har crohns s r jag skeptisk till att det finns ngot som lkaren kan skriva ut.
Ok, har ingen koll p behandling av magkatarr s du har skert rtt. Menade mest att du inte kan pverka pH i magen srskilt mycket genom kosten. Blir pH fr lgt fungerar inte matsmltningen som den ska istllet, och d fr du andra problem
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in