2023-11-29, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Precis allt så länge du inte klarar av att med exakta mätbara bevis vederägga dina filosofiska trosuppfattningar.

Din filososofi är även extremt dålig på att generera hypoteser om hur man bygger goda samhällen där du skapar strukturer av orsak/verkan får mord, stölder och sexbrott att minimeras.
Din filosofi orsak/verkan är mental onani som inte leder till något fruktbart i verkligheten.

Va?

Det är enkelt att ta reda på vad som orsakar brottslighet. Det är delvis syftet med myndigheter som BRÅ. Man kollar på riskfaktorer. Nekar du att riskfaktorer existerar?
Citera
2023-11-29, 19:16
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Det är väl rationellt omöjligt att bygga ett nyttomaximerande system om man inte erkänner orsak och verkan. Annars sker ju goda händelser bara per slump eller tur. Det går emot all erfarenhet. Vi kan bygga bra system och vi kan ta reda på vad som orsakar, eller åtminstone tenderar att orsaka, bra system.
Du tar med orsak-verkan i tänket. Bra!
Du tar med slumpfaktorer i tänket. Bra!
Du missar att människor kan välja. Dåligt!
Citera
2023-11-29, 19:17
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali3000
Det flummiga ligger i att din förklaringsmodell leder till en definition av ”gud” som är meningslös att diskutera, annat än i underavdelningen för filosofi.

Jag väntade på det svaret.
Det brukar komma som ett brev på posten när man gjort läxan och börjat med observationen innan man presenterar en definition.

När man sedan kommer tillbaka med en fungerande modell så möts man alltid av upplysningens riddare som säger, visst, men om modellen fungerar så är det inte den modell som intresserar oss.
Ty vi är intresserade av den modell som INTE fungerar.
Det är så vi håller liv i 1600-tals-paradigmet som vi kallar upplysningen.

Suck.
Citera
2023-11-29, 19:19
Medlem
Citat:
Vill du reducera meningen av guden du tror på till något som saknar substans så är du givetvis fri att göra det.

Reducerar jag matematiken om jag anpassar min kommunikation av matematik till min målgrupp?
Citera
2023-11-29, 19:21
Medlem
Citat:

Jag har ju nyss berättat att fri vilja = ingenting. Du har inte gett mig skäl att tro nåt annat :/. Dock finns det pragmatiska skäl antar jag, men jury is still out för den.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Precis allt så länge du inte klarar av att med exakta mätbara bevis vederägga dina filosofiska trosuppfattningar.

Vilket menar du är en filosofisk trosuppfattning?
Är det en filosofisk trosuppfattning att objekt är kausala strukturer?
Citera
Medlem
Citat:
Reducerar jag matematiken om jag anpassar min kommunikation av matematik till min målgrupp?
Matematik har inte samma implikationer som en gud potentiellt kan ha. Det spelar ingen roll om du reducerar matematik till något en femåring kan förstå. Det har inte samma implikationer alls.
Citera
2023-11-29, 19:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Matematik har inte samma implikationer som en gud potentiellt kan ha. Det spelar ingen roll om du reducerar matematik till något en femåring kan förstå. Det har inte samma implikationer alls.

Vissa skulle hävda att matematiken är gudomlig och har sin boning i himmelen, alltså den platonska idévärlden.

Vad menar du?
Citera
2023-11-29, 19:27
Medlem
Citat:

Gissar att du oroar dig för kognitiv överbelastning. Bara för att regeln är att saker styrs av orsak och verkan betyder det inte att man måste beräkna och analysera allt. Man kan fortfarande lämna insignifikanta faktorer åt slumpen/turen. Men de signifikanta faktorerna bör man söka att kontrollera i den mån det är möjligt.

Så fri vilja = "lämna vissa faktorer åt slumpen" är väl en begriplig definition. Dock är det galet att lämna signifikanta faktorer åt slumpen. De facto lämnas de då åt andra aktörer, exemeplvis propaganda.

Så skolan bör inte lämna människors utbildning åt slumpen. De bör lära ut den kunskap som tenderar att leda till bra samhällen. Det vill säga högt fokus på kvantitativ kunskap, tidig och bra stratifiering och att de som inte är intellektuellt lagda tidigt får ägna sig åt annat. Eller med en fras: skolan som den var innan Palme.
Senast redigerad av VinnarenSkriver 2023-11-29 kl. 19:33.
Citera
2023-11-29, 19:42
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Om du är styrd av orsak/verkan att mörda idag, då hjälper det inte att sätta dig i fängelse i morgon.

Inte om syftet med fängelse är att ändra i det förflutna.
Men det är inte syftet med fängelse.
Citera
2023-11-29, 19:48
Medlem
Citat:
Du vet att atomerna inte ser ut som Bohrs modell? Det är därför det kallas modell. Så på sätt och vis har du aldrig observerat en atom. Men än viktigare är att anledningen till att vi ens talar om atomer är för att begreppet har beprövats med nytta.

Nej! Vi talar om atomer eftersom vi har observerat dem och utvecklat hypoteser baserade på dessa observationer, genomfört experiment specifikt utformade för att testa dessa hypoteser, samlat in och analyserat data från dessa experiment, låtit andra forskare verifiera och replikera resultaten för att säkerställa deras tillförlitlighet, utvecklat teorier som integrerar dessa observationer och data, publicerat resultaten för peer review, genomfört ytterligare experiment och observationer med avancerad teknik för direkt observation av atomer, kontinuerligt förfinat teorin med ny information och till sist integrerat atomteorin i den bredare vetenskapliga kunskapen, vilket påverkar och förbättrar många vetenskapliga fält och praktiska tillämpningar.

Dvs allt som bara är möjligt för att det så troligt som möjligt ska överensstämma med verkligheten.

Alltså det absolut diametralt motsatta till vad någon förespråkare av metafysiska eller fysiska gudar någonsin genom världshistorien aldrig någonsin ens lyckats att ens ta sig till första steget av.
Citera
2023-11-29, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Sociala interaktioner är också observerbara.
Poängen är att alla objekt är observerbara och kan definieras så som jag gjorde.
Vi behöver inte ens ha två olika kategorier som fysiska och metafysiska.
Skillnaden är ändå bara en fråga om komplexitet. Allt är mönster på olika abstraktionsnivåer.
Vilken del av detta är "flum"?

Jaha du? Så hur observerar du en social interaktion, utan att då observera de fysiska personer som interagerar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in