2023-11-28, 21:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Självklart kommer marknaden aldrig backa ner till 2000 eller 2005 års priser.. det finns alldeles för mycket pengar idag. Men inflationsjusterade fastighetsprisindexet är ned 24 %. Som referens backade det 28 % under 90-tals krisen så det börjar verkligen närma sig.

Andra "dippar":
2008 & 2010: -6 %
2017/18: -4 %

Detta ras är på alla sätt och vis väldigt anmärkningsvärt och det är inte ens färdigt ännu - ingen kan förneka detta.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/

Jag förnekar det inte, men hittar inget jag tycker är särskilt billigt heller. De bostäder jag är intresserad av går fortfarande mycket dyrt. Det är nog vissa slags bostäder som tagit mer stryk än andra. Hus med dåligt och dyrt uppvärmningssystem, högt belånade BRF på tomträtt med stort kommande renoveringsbehov osv osv.

Tittar man i Långedrag drabbar det inte fattiga. Husen kostar fortfarande 10 mille+ verkar det som, så jag förstår fortfarande inte var den där 28%-iga rabatten är någonstans.
Citera
2023-11-28, 21:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Självklart kommer marknaden aldrig backa ner till 2000 eller 2005 års priser.. det finns alldeles för mycket pengar idag. Men inflationsjusterade fastighetsprisindexet är ned 24 %. Som referens backade det 28 % under 90-tals krisen så det börjar verkligen närma sig.

Andra "dippar":
2008 & 2010: -6 %
2017/18: -4 %

Detta ras är på alla sätt och vis väldigt anmärkningsvärt och det är inte ens färdigt ännu - ingen kan förneka detta.

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/

Jag förnekar inte att bostadspriser rör sig upp och ned. Det jag bestrider är att det skulle röra sig om en bubbla. Återupprepar; det finns nära nog inget spekulationsinslag på den svenska bostadsmarknaden. Objekten lämpar sig inte för spekulation.

Att ni hör kollegor prata om att bostadspriser alltid stiger är inte spekulation (och empiriskt verkar det stämma). För det fall dom ville spekulera skulle de i samma mening proklamera att ”jag har köpt 10 fastigheter i Märsta som ska avyttras nästa år för att tjäna lite pengar”. Kanske ni bubbelbladdrare har andra kollegor än jag, men det är inget jag hört nån någonsin säga.
Citera
2023-11-28, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag förnekar inte att bostadspriser rör sig upp och ned. Det jag bestrider är att det skulle röra sig om en bubbla. Återupprepar; det finns nära nog inget spekulationsinslag på den svenska bostadsmarknaden. Objekten lämpar sig inte för spekulation.

Att ni hör kollegor prata om att bostadspriser alltid stiger är inte spekulation (och empiriskt verkar det stämma). För det fall dom ville spekulera skulle de i samma mening proklamera att ”jag har köpt 10 fastigheter i Märsta som ska avyttras nästa år för att tjäna lite pengar”. Kanske ni bubbelbladdrare har andra kollegor än jag, men det är inget jag hört nån någonsin säga.
Alla verkar inte hålla med dig din känsla. T ex konstaterade ju Erik Thedéen att där förekom stort inslag av spekulation. Vilket hela branschen har vittnat om. Och de går nog inte på känsla,
https://www.svd.se/a/jPkb00/fi-chefen-thedeen-jag-hade-fel-om-spekulation

I grannfastigheten såldes 70% på spekulation enligt försäljningsansvarig mäklare i det projektet. Kul när man gick på visningar där, när säljaren bodde i Hong Kong eller liknande. Men det är väl för jävligt ändå.
Citera
2023-11-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Du verkar helt okunnig. Om vi börjar med ditt ”mossdödande medel” på taket så är det ju bra för att undvika kallras men papp/läkt har en livslängd samt även plåtar som man måste byta efter ungefär 30 år.
Då åker du på en takrenovering. Jag har gjort det själv för länge sedan och det är omfattande att göra även med ett par vänner och kostsamt.

Vad gäller köksrenovering så är det ofta även el och fukt som behöver åtgärdas det är inte bara att åka till Ikea och köpa sig ett kök. Lågt räknat pratar vi 150000.
Vad gäller våtrum så skulle jag passa mig noga för att köpa om det inte är en behörig firma- många fuktskadade badrum är rena katastrofen.

Sedan att jag själv inte skulle ta i ett Ikea kök är en annan sak. Ser billigt ut och dålig hållfasthet.

Vadå el och fukt som behöver åtgärdas i ett kök? Antingen har du en fuktskada som skadat underliggande material eller så har du det inte, kan ske efter en dag har inget med åldern att göra. Enda man behöver göra i ett kök som är rätt byggt är att byta vitvaror och fixa ytskikt, t ex färgsläpp.

Om elen är ordentligt gjord går den i plaströr och ingen större skillnad på materialet som användes för 50 år sedan som idag.

Ett välgjort badrum kan hålla hur länge som helst med. Mest regler som ändrats så när någon vill byta från plastmatta till kakel i duschen måste hela skiten rivas upp och typ golvbrunnen flyttas och allt göras om
Citera
2023-11-28, 21:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Alla verkar inte hålla med dig din känsla. T ex konstaterade ju Erik Thedéen att där förekom stort inslag av spekulation. Vilket hela branschen har vittnat om. Och de går nog inte på känsla,

I grannfastigheten såldes 70% på spekulation enligt försäljningsansvarig mäklare i det projektet. Kul när man gick på visningar där, när säljaren bodde i Hong Kong eller liknande. Men det är väl för jävligt ändå.

Det förekom absolut spekulation i nyproduktion, något som jag själv deltog i när det begav sig. Det var många som gjorde mycket pengar under den perioden på att boka nyproduktioner för att senare sälja desamma för ibland miljoner mer än det nominella priset.

Man kunde under en period boka flera lägenheter utan att ens ha täckning för att få låna till alla och sedan såldes de direkt när det gick att skriva upplåtelseavtal. Enda kapitalinsats var då ca 100 k per lägenhet.

Men nu är det helt andra regler och jag tror inte det är så många som spekulerar i nyproduktion längre, då det är svårt att göra några pengar på det och risken för förlust börjat öka.
Citera
2023-11-28, 22:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf

För ca 10 år sedan var det rena klondykehysterin där folk slog upp tält och tog ledigt från jobbet för att kunna köpa nyproduktion. Det var helt hysteriskt där en period vill jag minnas.

Men den tiden är nog över nu.

Där var det spekulation så det stod härliga till, med facit på hand var det många som blev miljonärer flera gånger om på sådana affärer. Ju fler affärer man gjorde desto mer tjänade man.
Citera
2023-11-28, 22:03
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Vadå el och fukt som behöver åtgärdas i ett kök? Antingen har du en fuktskada som skadat underliggande material eller så har du det inte, kan ske efter en dag har inget med åldern att göra. Enda man behöver göra i ett kök som är rätt byggt är att byta vitvaror och fixa ytskikt, t ex färgsläpp.

Om elen är ordentligt gjord går den i plaströr och ingen större skillnad på materialet som användes för 50 år sedan som idag.

Ett välgjort badrum kan hålla hur länge som helst med. Mest regler som ändrats så när någon vill byta från plastmatta till kakel i duschen måste hela skiten rivas upp och typ golvbrunnen flyttas och allt göras om

”Ett välgjort badrum kan hålla hur länge som helst” haha jo men säkert att det gör 😄
Vad gäller fukt i kök så skall det fuktspärras via vitvarorna,rördragningarna/vvs samt diskho.
Ofta vill man ju också förstora köket då gamla kök oftast inte alls är lika bra planerade. Då vill man bygga om och ev in med en köksö exempelvis.
Man skall ha klart för sig att ett Ikea kök och andra billigare alternativ håller inte länge det slits ner snabbare.
Citera
2023-11-28, 22:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86

Skönt att du har kommit ut i arbetslivet, men du måste nog lära dig att läsa svensk skriven text bättre. Jag skrev nära nog ingen. Tror inte heller RB bedömer den svenska bostadsmarknaden som en stor spekbubbla. Så dags att byta land och sluta investera i nVidia är mina råd till dig.

Du är ju ändå lättfotad och den största back-trejdern jag sett ännu i tråden.
Citera
2023-11-28, 22:53
Medlem
slemhogs avatar
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-vasastan-stockholms-kommun-roslagsgatan-29,-1,5-tr-6471383572571464256

Fin Vasastan 2a för 80 000 kr/m2. Börjar rasa i innerstan igen.
Citera
2023-11-28, 23:03
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
EN googling, första träffen:

https://www.gp.se/ekonomi/efter-rantechocken-har-ar-stadsdelarna-i-goteborg-dar-bopriserna-fallit-mest.475de661-c0eb-42de-a99e -43c03130fba6

- 28% bra område. DH.

Intressant från artikeln:
Citat:
Säljaren Suzanne Furborg i Långedrag vill inte spekulera i var de kommer att landa i husförsäljningen.

Men även om det nya priset i annonsen är en miljon lägre än när huset först lades upp på marknaden kommer hon och hennes man knappast att gå lottlösa. Huset köpte de för 4,7 miljoner kronor när det begav sig, vilket innebär en rejäl vinst om de säljer för det nya utgångspriset på 10,9 miljoner kronor.

Artikeln var alltså från i början av sommaren. Paret bor kvar, så antar att de inte fick ett bud på utgångspriset. Gissar att denna typ av säljare är en stor del av marknaden. Vill sälja men har inte bråttom vilket håller emot nedgången.
Citera
2023-11-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Google, ANDRA träffen:

"SBAB har granskat den reala prisutvecklingen på bostadsmarknaden. Jämfört med oktober 2021 har både bostadsrätter och villor i genomsnitt fallit realt med 25 procent. "
https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-sa-dramatiskt-ar-boprisraset-pa-riktigt/

Favorit i repris, småhus:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/makroekonomi/bostader/Bostadspriser/?graph=/16121/1,2,3/all/

DET FINNS INGEN BUBBLA. DH.

Bubbla är så negativt laddat, en finare uttryck som brukar användas i daglig media är istället "det finns en förhöjd risk för en finansiell kris som är kopplad till bostadssektorn (men även fastighetssektorn)".

Kortfattat innebär det att om bostäder skulle tappa mycket i värde så hade bankerna fått problem i sina balansräkningar. Man förtydligar att bankerna inte har problem, sålänge bostadspriserna håller en prisnivå.

Problemet vissa har idag är att många svenska familjer är låsta i sitt boende eftersom de inte kan sälja till en prisnivå. Omsättningen på antalet försäljningar är rekordlåg och antal utgående objekt är rekordhög. Sammanfattningsvis innebär det att familjen som vill sälja sin bostad kan i bästa fall göra det till ett rimligt pris men det tar lite längre tid än tidigare, och i värsta fall inte sälja alls. Inte jättetrevligt för familjen med två barn som bor i bostadsrättstvåan på 40 kvm.

Kommer priserna normaliseras? Ja troligen, frågan idag är snarare hur länge det dröjer. Tar det 1 år, 5 år eller 10 år innan vi ser samma priser som under pandemin. För vissa spelar det ingen roll, man har ett objekt som säljer i dagens marknad och man köper i samma markand. För andra som drog nitlotten innebär det att dom får motvilligt bo kvar. Deras hem är nu deras fängelse som de måste betala av.
Citera
2023-11-29, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det förekom absolut spekulation i nyproduktion, något som jag själv deltog i när det begav sig. Det var många som gjorde mycket pengar under den perioden på att boka nyproduktioner för att senare sälja desamma för ibland miljoner mer än det nominella priset.

Man kunde under en period boka flera lägenheter utan att ens ha täckning för att få låna till alla och sedan såldes de direkt när det gick att skriva upplåtelseavtal. Enda kapitalinsats var då ca 100 k per lägenhet.

Men nu är det helt andra regler och jag tror inte det är så många som spekulerar i nyproduktion längre, då det är svårt att göra några pengar på det och risken för förlust börjat öka.

Snarare att risken för förluster är garanterad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in