2023-11-28, 21:16
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Hade man pratat om en bil som är av äldre modell ja då kan man ju fundera på summan.

Men. Nyare bilar kan kräva specialverktyg eller att andra komponenter påverkas. Ibland behövs justering med data.

Och här kommer nästa men in. Under senare år så har jag fått erfarit att det finns en hel del klåpare på mekonomen, ad-bil, meca BDS etc. där det "är billigare" men kanske inte alltid så mycket bättre kvalité eller kunskap på de som ska utföra jobbet.

Men visst, arbetskostnaden är hög på märkes. Tar inte Audi uppåt 2000/per påbörjad timma?
Citera
2023-11-28, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Har du meckat mycket med bilar?
Jag har aldrig varit med om att domkraften gör nåt annat än tappar lite efter ett tag. Några kritiska sammanbrott har jag aldrig sett.

Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Äh så länge du inte är under bilen är det lugnt, domkraften kan sjunka ner men det är bara att pumpa upp den igen.

Däremot var jag med om en domkraft som välte och den var mindre rolig, var precis att skivorna inte slog i marken.

Vad man kan är inte detsamma som det är så man ska meka….

Domkrafter kan sjunka, de kan kollapsa, bilen kan glida av, domkraften kan välta. Att man inte tänker vara under bilen är en korkad ursäkt därför att möjligheten att man rätt vad det är sitter där med ett ben eller fot under bilen, eller en arm inne i hjulhuset finns, och sker det nåt då så kan det gå illa.

Därför skall alltid bilden lyftas med domkraft inför jobbet, men säkras med pallbock/ar eller liknande innan jobbet påbörjas.
Citera
2023-11-28, 21:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Domkrafter kan sjunka, de kan kollapsa, bilen kan glida av, domkraften kan välta. Att man inte tänker vara under bilen är en korkad ursäkt därför att möjligheten att man rätt vad det är sitter där med ett ben eller fot under bilen, eller en arm inne i hjulhuset finns, och sker det nåt då så kan det gå illa.

Därför skall alltid bilden lyftas med domkraft inför jobbet, men säkras med pallbock/ar eller liknande innan jobbet påbörjas.
Jag använder pallbock ibland och ibland inte. Beror på vad jag ska göra.

Detta med att man autodör så fort man låter bilen stå på domkraften är skitsnack. Det är ett bra generellt råd att ge ungefär som "kör inte för fort" men det finns undantag där det kan vara ok.
Citera
2023-11-28, 21:23
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Hade man pratat om en bil som är av äldre modell ja då kan man ju fundera på summan.

Men. Nyare bilar kan kräva specialverktyg eller att andra komponenter påverkas. Ibland behövs justering med data.

Och här kommer nästa men in. Under senare år så har jag fått erfarit att det finns en hel del klåpare på mekonomen, ad-bil, meca BDS etc. där det "är billigare" men kanske inte alltid så mycket bättre kvalité eller kunskap på de som ska utföra jobbet.

Men visst, arbetskostnaden är hög på märkes. Tar inte Audi uppåt 2000/per påbörjad timma?
Verktygen för att byta bromsbelägg kan köpas på Biltema för några hundralappar.

Om du har elektronisk parkeringsbroms så är det krångligare än annars men när jag bytte på min så fanns det i alla fall tre (eller möjligen fyra) sätt att fixa med detta som inte innebar att man behövde involvera någon verkstad.

Men man måste läsa på (=kolla Youtube).
Citera
2023-11-28, 21:24
Medlem
Citat:
Under bilen? Jaha, nej då är man dum i huvudet.
Jag pratar om att lyfta ett hjul 5 cm ovan marken och sitta bredvid bilen när man byter bromsbelägg, det är det som tråden handlar om.

Och nästan alla olyckor sker p g a att någon ”skulle bara….”

Tyvärr har alldeles för många bristande riskanalys och konsekvenstänk.
Hur identifiera risken, hur kontrollerar man risken…?

Nån sitter där med bilen på en sketen domkraft, 5 cm upp med däcket, bort med hjulet och börjar mecka och ska inte behöva vara inne i hjulhuset, eller under bilen.
Men, så råkar man tappa ett verktyg som kasar in under bilen och det är då lätt hänt att man ”skulle bara…” sträcka sig in under och raka fram verktyget, och då råkar domkraften välta, bilen glider av etc etc.

Det finns gott om sådana egentligen banala olyckor men som fick hemska konsekvenser, men så lätt hade kunnat undvikas, med pallbock….
Citera
2023-11-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Ok, ja, den är lite mer ok, är väl en fot eller hand som kan stryka med.

Jag kör pallbock ändå, rätt som det är har man huvet inne i hjulhuset och ska kolla något, eller får för sig att kolla något annat.

Vid hjulbyte kan jag fuska med det ibland, om jag inte ska göra något annat när hjulen ändå är av.

Helt korrekt tänk
Citera
2023-11-28, 21:30
Medlem
Citat:

Alla som har några verktyg och inte tummen mitt i näven fixar att byta bromsbelägg på V70N. Krävs inga speciella kunskaper.
Citera
2023-11-28, 21:32
Medlem
Citat:
Jag använder pallbock ibland och ibland inte. Beror på vad jag ska göra.

Detta med att man autodör så fort man låter bilen stå på domkraften är skitsnack. Det är ett bra generellt råd att ge ungefär som "kör inte för fort" men det finns undantag där det kan vara ok.

Ingen har väl ändå påstått att man autodör om man låter bilen stå på domkraft….?

Men fundera på varför vi inom vissa yrken eller arbeten har strikta säkerhetsregler, tror du det bara är för skojs skull…?

Varför det är krav på pallbockar på verkstäder för att korrekt säkra bilen mot fall, är för att det faktiskt finns en klar risk att det kan ske om den bara står på en domkraft.

Att man säkert med lite förnuft och tur kan meka livet ut med bilen på domkraft ändrar inte det faktum att det sker massor med olyckor med personskada/död jorden runt för att de donat med bilen bara ståendes på domkraft. Vi har väl varje förbannade vår/vinter exempel på sådana olyckor när folk ska byta hjul eller dona med avgassystemet

Pallbockar för bövelen!!
Citera
2023-11-28, 21:32
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus

Om risken finns att någon kroppsdel är under bilen så ska man såklart inte köra med endast domkraft...

Men det är inte så att mitt ben eller någon arm är under bilen om jag ska byta hjul eller bromsklossar.
Citera
2023-11-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Om risken finns att någon kroppsdel är under bilen så ska man såklart inte köra med endast domkraft...

Ja så är det, men erfarenheten säger att trots att man inte hade planer på att ha någon kroppsdel under bilen eller vara inne i hjulhuset, så är det mycket ofta det ändå blir så att man ska bara… och så är folk plötsligt lik förbannat mer eller mindre under bilen. Dessutom kan en nedfallande bil ev träffa nåt som sprätter iväg och kan orsaka skada.
Klippa luftslangen till mutterdragare än så den börjar vifta runt och kan skada….
Citera
2023-11-28, 21:38
Medlem
Citat:

De nyare bilar jag skruvat med har sett ut precis som det brukar (eller enklare) och alltid har gjort, men givetvis finns det säkert undantag.
Citera
2023-11-28, 21:39
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Det är fascinerande hur det sitter (en) vissa och försvarar ockerpriser som t.ex 6300 kr. för byte av bromsbelägg vilket är det absoluta minimum man kan förvänta sig av ett "bromsjobb".

Majoriteten är nog överens om att det handlar om just ockerpriser och skandalösa avgifter för oftast enkla jobb som inte kräver mycket varken i tid eller i material. Är man okunnig, lat och bekväm men anser sig ha medel att medvetet slösa på dumheter och blåsningar så är det En sak. Men att försvara det här blir bara löjligt. Har man däremot mer sunt förnuft än så - och dessutom inte har pengar att bränna i onödan - så är det en annan sak. Då letar man efter bättre alternativ.

Det handlar inte om att försvara höga priser.

Vårat ekonomiska samhälle ser ju tyvärr ut så här idag.
Alltihop skapat av politiker och kommunala tjänstemän genom årtionden av beslut och ekonomisk utveckling...
Inte bara i fordonsbranschen.

Märkesverkstäderna betalar egentligen också helt sinnessjuka summor för att få lov att vara en märkesverkstad.

Biltillverkarna ställer krav på hur verkstaden ska se ut och också krav på vilken utrustning och vilka verktyg som ska finnas i verkstaden.
Man kan tex bli ålagd att köpa in ett dyra specialverktyg som sedan kanske bara används en gång per år.

Sen är det ju inte heller gratis att leva upp till arbetsskydd och arbetsmiljö för personalen som jobbar i verkstaden. Det finns många lagar och regler inom arbetsskydd och arbetsmiljö. Det är inte som att jobba hemma i garaget som privatperson.

Självklart avspeglar alla kostnader sig på kundens faktura.

Som privatperson kan du tex köra iväg din spillolja som du byter själv hemma på garageuppfarten till din lokala återvinningsstation. Det kostar dig noll kronor.

Oavsett om det är en märkesverkstad eller en enmansverkstad så måste verkstaden anlita en godkänd transportör som transporterar verkstadens spillolja, eller den använda glykolen eller bilbatterier eller oljefilter. Ja till och med ett uttjänt gammalt lysrör från verkstadens lokal ska transporteras med godkänd transportör. Alltihop ska dokumenteras.
Verkstaden får inte transportera bort något avfall på egen hand.

Verkstadens insamling av spillolja med mera ska sedan inrapporteras till Naturvårdsverket. Verkstaden kan välja att rapportera och dokumentera själv eller betala någon för att göra det. Böterna är höga om det inte sker och kontroller sker av kommunens miljöinspektörer.

Lagar och regler har idag gjort att priser inom vissa tjänstesektorer håller på att spåra ur och ännu värre lär det sannolikt bli i framtiden.

Nä jag ser egentligen inget konstigt med verkstädernas prisbild. Men visst fan är det dyrt för gemene man... Och det är ju också det vi ser här i forumet.
Att lämna bilen till märkesverkstad är helt enkelt inte något för gemene man. Det är inte som det var förr i tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in