Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Jag ska återkomma mer konkret (spoiler) men när du skrev byhåla och bagateller så kom jag tänka på dokumentären igen och lyfter vissa meningar.
Det är även spot-on att de levde i en parallell verklighet. Bert och Åke mot resten.
Att människor i Vetlanda chockerades när detta uppdagades är en realitet.
Men ang fetat nedan. Är det dags för pension månntro?
Hur kan människan sitta och ge den här bilden - när förhören vittnar om nåt helt annat ang vad de här två ägnat sig åt tillsammans ang droger, kriminalitet och trakasserier?
Skulle dessa aldrig någonsin tänkt sig att hamna i den här sitsen?
Väldigt vanligt liv?
Hade hon menat två sofistikerade lögnhalsar som döljer brott - och har hybris - bland alla sjuka hemlisar vore det begripligt...
Hade hon sagt till synes och uteslutit "dom själva.. .
GK, den kvinnliga förhörsledaren:
"Jag skulle kunna beskriva att före den här händelsen så var det nog två stycken väldigt vanliga unga kvinnor som levde ett väldigt vanligt liv där ingen - vare sig dom själva, eller ännu mindre, någon i deras omgivning, någonsin kunde tänka sig att dom kunde hamna i den här sitsen. "
Det den kvinliga förhörsledaren beskriver, är det ovanliga i det här mordet. Det handlar om två tjejer som kommer från två vanliga medelklassfamiljer och ordnade förhållanden.
De är oavsett vad du klassificerar dom som, inte yrkeskriminella eller missbrukare.
Du menar att förhörsledaren är inkompetent, inte fattat vad det handlar om och bör gå i pension. Det är lite typisskt att du vet bäst. Alla är inkompetenta, de ser ite det DU ser. Till och med hovrätten är inkompetent.
Naturligtvis vet förhörsledaren om allt det du pekar på.
Vad gäller deras "kriminella" liv, så handlar det här om dels:
1. Majas delaktighet i Johannas kriminella gärningar, det finns inget belägg för att hon deltagit i dom. Det som är kriminellt i Majas fall, är att hon vetat om innan vad som Johanna planerade, och Maja skulle kunna ha förhindrat allt genom att berätta. Nu blev inte Johannas brott rubricerade som mordbränningar, utan enbart den ena som rubricerades som skadegörelse. I hovrätten blev Johanna friad på den åtalspunkten.
Även om jag tror att det var mordbränningar det handlade om (avsikten var som jag tror att H*mpus och Tove och M*y skulle brinna inne). Men rent juridiskt håller det inte.
2. Så där kan ju inte förhörledaren sitta och prata om att de är kriminella, inte ens Johanna.
Du missar dock poängen, den bild förhörsledaren målar upp. Den som vi alla ser (nåja), två utåt sett ganska vanliga tjejer.
Vad som finns under ytan på människor, det ser vi inte. De simmar under radern, till en dag då det händer något.
Till skillnad mot kriminella, dvs de som lever ett kriminellt liv, där det inte upplevs med förvåning när ytterligare något kriminellt sker.
Inte heller är tjejerna drogmissbrukare på det is du framställer det som. Jag uppfattar det som att de provat på, men något missbruk som kan kategoriseras som drogberoende verkar det inte handla om. Det har hänt, men inte med tätt intervall eller dagligen.
Jag trycker att förhörsledarna gjorde ett bra jobb. De har haft olika tekniker med de båda tjejerna och det har lett till erkännanden.
Johanna är nog inte lätt att knäcka. Det ser man på lögnerna, som duggar tätt och ändras fram och tillbaka. Hon är beredd att gå långt, skäms inte för att kalla sig ärlig och veta att man inte ska ljuga. Att sanningen är viktig.