2023-11-24, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Det hade varit intressant att faktiskt få reda på var det började bli problem med flickan alt. kvinnan. (Johanna Leshem Jansson) som faktiskt är ännu en häst-tjej precis som Jonna Henningsson (Askersund).

develi kanske vill säga något om autism.. finns det en smula chans att Johanna har det ?
Någon syrebrist under födseln eller något sådant som ställt till det i förståndet.

Syrebrist vid födseln kan ge cp-skador (cerebral pares), det vet jag. Men har aldrig hört talas om att det kan ge neuropsykiatriska svårigheter såsom ADD, ADHD, Autism, Aspergers etc.

Kanske någon annan i tråden vet mer om detta?
Citera
2023-11-24, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Syrebrist vid födseln kan ge cp-skador (cerebral pares), det vet jag. Men har aldrig hört talas om att det kan ge neuropsykiatriska svårigheter såsom ADD, ADHD, Autism, Aspergers etc.

Tack men du, var inte kvar i gammalt dum-prat ifrån mig.
Syrebrist leder ju till (H)järnskada .. och jag är inte doktor så jag vet inte.
Fråga Hanna Davidsson på stroke avd.
Citera
2023-11-24, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Med Johannas mobiltelefon med koordinater hur hon rörde sig under mordnatten?

Har du missat något väsentligt?
Utan Majas erkännande hade inte Johanna tvingats komma med en förklaring, utan den hade mördaren kunnat gå fri. Eller hur?
Citera
2023-11-24, 19:11
Medlem
Gold94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Utan Majas erkännande hade inte Johanna tvingats komma med en förklaring, utan den hade mördaren kunnat gå fri. Eller hur?

Du är bara för mycket! Tror du att mördarMaja skulle erkänna att hon var med i badrummet och deltog i mordet?
Självklart inte! Hon har fått vuxna människor omkring henne att tycka synd om henne i hela hennes liv och vad hon än gör så beror det på att hon är adopterad och känner sig vilsen, ingenting är hennes fel.

Hon teg i veckor tills hon förstod att hon måste skylla allt på Johanna, för Maja har ju aldrig behövt ta ansvar för något i sitt liv knappt ens när hon bar omkring på Toves lik.

Du skriver som att du känner Maja eftersom du dumförklarar alla av annan åsikt, du kanske rent utav var på plats som en fluga på väggen och kan bekräfta att Maja sov sin skönhetssömn men vaknade upp lite då och då?
Du skulle ha varit till stor hjälp för Maja i rätten, varför var du inte där och vittnade om att Maja är oskyldig och hur Johanna tvingade stackars Maja till allt?

Johanna hade inte gått fri oavsett om Maja inte öppnat käften, dom var ju bara tre i lägenheten men Johanna och Maja överlevde natten men inte Tove, du är mer än lovligt korkad mumsbulle om du tror att mordet på Tove löstes av Majas vittnesmål, jag skäms över vad du skriver!
Senast redigerad av Gold94 2023-11-24 kl. 19:43.
Citera
2023-11-24, 19:16
Medlem
Två nya inslag om Tovefallet av P4 Jönköping idag. Det gäller familjens överklagan av Johannas dom. De vill att Johanna döms till livstid. Uno Karlsson som företräder familjen Tönnies intervjuas i det ena inslaget och i det andra en forskare på straffrätt.

https://sverigesradio.se/artikel/toves-familj-overklagar-domen-till-hogsta-domstolen-vill-se-strangare-straff
https://sverigesradio.se/artikel/experten-det-kan-handa-efter-familjens-overklagan-i-tovefallet

Även Vetlandaposten har talat med Uno Karlsson under dagen. Så här säger han bland annat till tidningen:

Johanna har ju fått ganska mycket reduktion för att hon själv har lämnat uppgift om sin egen delaktighet. Men vi anser att om man lämnar de uppgifterna så sent som under det tolfte förhöret och först efter att hon har fått reda på att Maja har lämnat uppgifter om att man har forslat bort och dumpat kroppen, för det visste ju inte Johanna innan utan det är först efter det som hon börjar berätta, och då kände hon naturligtvis att bevisläget började bli ganska skrynkligt och det är då hennes berättelse kommer, säger Uno Karlsson.
Innan dess har hon inte visat någon som helst vilja att lägga korten på bordet eller redovisa vad som har hänt, påpekar han.

Att Johanna har fått sänkt fängelsestraff vilar på kapitel 29 paragraf 5 a i brottsbalken. Det är hur den paragrafen ska tillämpas som målsägandebiträdena vill få prövad i Högsta domstolen

Här säger väl SVTs reporter fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/toves-familj-overklagar-domen--9uqo3e

Johanna fick 16 år för mord för att hon i HR dömdes för likgiltighetsuppsåt istället för avsiktsupppsåt. Men straffpåföljden för gravfridsbrottet verkar ha 'räknats bort' då hon bidragit till utredningen enligt HR. Det framgår dock inte av domen hur många år som gravfridsbrottet står för. 16 år för mord plus 3-4 år för grovt gravfridsbrott borde utan straffreduktion lett till livstid. Då 18 år är den längsta tidsbestämda straffpåföljden.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-24 kl. 20:15.
Citera
2023-11-24, 20:00
Medlem
sybels avatar
Citat:

Nej, syrebrist kan inte ge NPF.

Orsakerna i grunden är biologiska och det finns en stark ärftlighet. NPF är en medfödd funktionsvariation.
Citera
2023-11-24, 20:26
Medlem
BayouXs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nej, syrebrist kan inte ge NPF.

Orsakerna i grunden är biologiska och det finns en stark ärftlighet. NPF är en medfödd funktionsvariation.
Syrebrist vid födsel kan visst orsaka ADHD/ADD, liksom låg födelsevikt och för tidig födsel.
Något kanske gick galet redan under graviditet och förlossning gällande Maja, då jag misstänker att hon utöver sin ADD även lider av någon personlighetsstörning.
Citera
2023-11-24, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NiederErmaFrost
Tack men du, var inte kvar i gammalt dum-prat ifrån mig.
Syrebrist leder ju till (H)järnskada .. och jag är inte doktor så jag vet inte.
Fråga Hanna Davidsson på stroke avd.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Två nya inslag om Tovefallet av P4 Jönköping idag. Det gäller familjens överklagan av Johannas dom. De vill att Johanna döms till livstid. Uno Karlsson som företräder familjen Tönnies intervjuas i det ena inslaget och i det andra en forskare på straffrätt.

https://sverigesradio.se/artikel/toves-familj-overklagar-domen-till-hogsta-domstolen-vill-se-strangare-straff
https://sverigesradio.se/artikel/experten-det-kan-handa-efter-familjens-overklagan-i-tovefallet

Även Vetlandaposten har talat med Uno Karlsson under dagen. Så här säger han bland annat till tidningen:

Johanna har ju fått ganska mycket reduktion för att hon själv har lämnat uppgift om sin egen delaktighet. Men vi anser att om man lämnar de uppgifterna så sent som under det tolfte förhöret och först efter att hon har fått reda på att Maja har lämnat uppgifter om att man har forslat bort och dumpat kroppen, för det visste ju inte Johanna innan utan det är först efter det som hon börjar berätta, och då kände hon naturligtvis att bevisläget började bli ganska skrynkligt och det är då hennes berättelse kommer, säger Uno Karlsson.
Innan dess har hon inte visat någon som helst vilja att lägga korten på bordet eller redovisa vad som har hänt, påpekar han.

Att Johanna har fått sänkt fängelsestraff vilar på kapitel 29 paragraf 5 a i brottsbalken. Det är hur den paragrafen ska tillämpas som målsägandebiträdena vill få prövad i Högsta domstolen

Här säger väl SVTs reporter fel?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/toves-familj-overklagar-domen--9uqo3e

Johanna fick 16 år för mord för att hon i HR dömdes för likgiltighetsuppsåt istället för avsiktsupppsåt. Men straffpåföljden för gravfridsbrottet verkar ha 'räknats bort' då hon bidragit till utredningen enligt HR. Det framgår dock inte av domen hur många år som gravfridsbrottet står för. 16 år för mord plus 3-4 år för grovt gravfridsbrott borde utan straffreduktion lett till livstid. Då 18 år är den längsta tidsbestämda straffpåföljden.
Tack, det känns mycket betryggande att höra hur målsägandena tänker, genom Uno Karlsson.

Det Clea lägger fram är rena lögner. Skäms hon inte?
Rättsexperterna är inte oeniga.
Johanna orsakade Toves död, hur Clea än försöker försköna sanningen, så går det inte att förneka att Johanna ville döda Tove. Hon hade rekat och var fullt medveten om hur hon skulle gå tillväga.

Jag hoppas HD väljer att pröva målsägandenas överklagan, då det helt klart saknas en grund för hur domstolen ska bedöma när det getts ett fullständigt orimlig reduktion av fängelsestraffet.
Citera
2023-11-24, 20:41
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
"ett olöst försvinnande" när Toves kropp hittades, jo men Tjena!
Citera
2023-11-24, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad har rasism med mig att göra om jag citerar fup om Majas lögner?

Om du läser min posthistorik så kan du köra upp de orden rätt där solen inte skiner och jag har mig veterligt ingen mer än EN person som tangerade ämnet utseende.
Mitt svar?

Hon är ful på insidan.
Är det någon här som vet var Maja håller hus ? Hon kan knappast vara kvar i vetlanda
Citera
2023-11-24, 21:33
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Syrebrist vid födsel kan visst orsaka ADHD/ADD, liksom låg födelsevikt och för tidig födsel.
Något kanske gick galet redan under graviditet och förlossning gällande Maja, då jag misstänker att hon utöver sin ADD även lider av någon personlighetsstörning.
Grundförutsättning för NPF är att heriditeten finns och samsjuklighet är nästan mer regel än undantag, dvs många har mer än en diagnos eller starka drag av annan.

Bl a skadad moderkaka med näringsbrist som följd, prematur, tidig hjärnhinneinflammation kan ge skador som liknar NPF och vissa kan uppfylla kriterierna.
Citera
2023-11-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Med Johannas mobiltelefon med koordinater hur hon rörde sig under mordnatten?

Har du missat något väsentligt?

Vid det aktuella tillfället kunde polisens tekniker konstatera att Fröken Janss*n:s mobila enhet hade varit uppkopplad vid platsen under en tid av 25 minuter.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in