2023-11-28, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Däremot finns det inget race på bostadsmarknaden som inte korrelerar med börsrace och ingen markant nedgång som inte korrelerar med en markant börsnedgång
Menar du att det är en global trend eller något som är unikt för vissa kvarter i Stockholm eller Åkersberga?
Senast redigerad av londonlondon 2023-11-28 kl. 07:53.
Citera
2023-11-28, 07:50
Medlem
Man undrar ju hur boendemiljön påverkar priserna. När det rapporteras om det alltså: https://www.expressen.se/debatt/nya-dyra-stadsdelen-ar-pa-vag-att-bli-en-slum/

Citat:
För lite mer än en månad sedan begav jag mig ut med ett filmteam från kommunikationsbyrån Bubkes för att dokumentera Stockholms senaste årsring Hagastan.

Vad vi möttes av var breda, döda gator med likaledes döda kakofoniska husfasader. Huskropparna var påfallande ofta råbetong där alger börjat växa och bottenvåningarna fulla med massor av märkliga skrymslen som inbjöd till nedskräpning och urinering. Kanske största chocken var besök på en av innergårdarna.

Har besökt området och det luktar faktiskt piss där. Dyrt är det men dyrt betyder uppenbarligen varken bra eller trevligt. Skitområde skulle jag kalla det. Fullt i klass med de värsta utanförskapsområdena.....
Citera
2023-11-28, 08:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Mediapriserna är nere 17% från toppen 1 år sedan enligt Handelsbanken.

"stabila bostadspriser" var det va?

Var är rean? Är seriöst intresserad av att hitta den.
Citera
2023-11-28, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Jag klipper hellre av en kula än säljer för 1 krona mindre än vad jag köpte min bostad förm

Tror många tänker så. Det i kombination med troliga räntesäkninhar nästa år är spiken i kistan för de hyresrättsparasiter som suttit och väntar på en krash.

Har du en vass sax? Fullt med lägenheter som säljs till pris under 2013 års nivå ute i orten. Har du köpt tidigare än så eller bor i bra förening i fint område kan du nog vara lugn för stunden.
Citera
2023-11-28, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Man undrar ju hur boendemiljön påverkar priserna. När det rapporteras om det alltså: https://www.expressen.se/debatt/nya-dyra-stadsdelen-ar-pa-vag-att-bli-en-slum/

Har besökt området och det luktar faktiskt piss där. Dyrt är det men dyrt betyder uppenbarligen varken bra eller trevligt. Skitområde skulle jag kalla det. Fullt i klass med de värsta utanförskapsområdena.....

Tyvärr har han helt rätt.
Såg fräscht ut i början men nu ser det hemskt ut.
Väldigt kall miljö och överallt kissfläckar och alger.

Inte ens i utanförskapsområdena är det vanligt med kiss överallt.
Citera
2023-11-28, 08:36
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=Z2j4DpAIP8w
Michael Diamant mobbar Arenastaden

Det är ganska sant och underhållande.
Citera
2023-11-28, 08:50
Medlem
Ja arenastaden är hemsk enligt mig. Men finns en typ av Stockholmsvurmare som gillar det och vill bo på detta sätt inne i staden. Oftast har de rätt bra löner och lägenheterna där är väl fina inomhus.

Inget för mig dock
Citera
2023-11-28, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snakepliskensthlm
Du menar väl ha 1 miljon per bank för bankgarantin ska gälla?
Du kan väl inte ha 7mille på en o samma bank med 7 olika konton ?

Nej, olika banker självklart.
Citera
2023-11-28, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Rean är verklig. Ring en mäklare som säljer många nyproduktioner. Många är rätt desperata att sälja.

Gå ihop ett gäng och köp in er i samma område. Jag kan lova er att ni får mängdrabatt om ni köper flera objekt som grupp i en nyproduktion.

Ett tips för er läsare där ute
Citera
2023-11-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Nej det är du inte.
Finns ingen statistik som visar att det inte är rea. Du kan hitta fullt med exempel på både villor och lägenheter som är ned minst 25 % i hela landet.
Citera
2023-11-28, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Har du en vass sax? Fullt med lägenheter som säljs till pris under 2013 års nivå ute i orten. Har du köpt tidigare än så eller bor i bra förening i fint område kan du nog vara lugn för stunden.

Jag skulle nog säga att det spelar ingen roll när och vad din bostad värderas till. Det är dagen du säljer som du realiserar en vinst eller förlust. Du kan lika gärna ha köpt en lägenhet som idag är värderad till 3 miljoner och efter 10 år blir rätt värdelös pga olika omständigheter.

Det är skillnad på bostäder och det är svårt att sia om ett område kommer hålla ett pris eller inte.

Vem vill köpa in sig i ett 70tals radhus i ett område som är helt dött. Det gick säkert under den galna marknaden vi tidigare haft när vilket dum huvud som helst kunde låna miljoner och köpa.
Citera
2023-11-28, 09:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Nej det är du inte.
Finns ingen statistik som visar att det inte är rea. Du kan hitta fullt med exempel på både villor och lägenheter som är ned minst 25 % i hela landet.

Kan hitta enstaka exempel i mitt eget område från den absoluta toppen, men tittar jag på vad lgh säljs för är det knappast 25% ner.

Kanske ca -10% på sin höjd, vilket är lite med tanke på prisutvecklingen de senaste 25 åren på bostadsmarknaden.

Var är det 25% ner menar du? I vilket område?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in