2023-11-28, 09:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Rean är verklig. Ring en mäklare som säljer många nyproduktioner. Många är rätt desperata att sälja.

Gå ihop ett gäng och köp in er i samma område. Jag kan lova er att ni får mängdrabatt om ni köper flera objekt som grupp i en nyproduktion.

Ett tips för er läsare där ute

Nyproduktion var bra för 10 år sedan, något jag vill minnas att jag kommenterade där och då på detta forum.

Men nu har den marknaden vattnats ur av byggbolagen själva, som belånar föreningarna med minst 50% mer än när jag köpte och samtidigt höjt sina priser rejält .

Bästa köp är att i sådana fall köpa i en 10 år gammal brf med lägre belåning, som tagit tag i lånen och kommit in på en annan räntenivå.
Citera
2023-11-28, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kan hitta enstaka exempel i mitt eget område från den absoluta toppen, men tittar jag på vad lgh säljs för är det knappast 25% ner.

Kanske ca -10% på sin höjd, vilket är lite med tanke på prisutvecklingen de senaste 25 åren på bostadsmarknaden.

Var är det 25% ner menar du? I vilket område?

Lägenheter är på de flesta ställen ned 10-15 % och villor 15-20 %. Du kan i dessa ställen hitta allt från i princip ATH till >30 % ned.
Citera
2023-11-28, 09:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Lägenheter är på de flesta ställen ned 10-15 % och villor 15-20 %. Du kan i dessa ställen hitta allt från i princip ATH till >30 % ned.

Jojo. Men det var ju inte en normal marknad under pandemin. De som köpte då i tron att vi skulle jobba hemma resten av livet får skylla sig själva.

Det är inte normalt att större bostäder ska ha samma kvadratmeterpris som ettor. Det fattar vem som helst, men inte bostadsköparna under pandemin.

Klassiskt flockbeteende, men det har inte med bostadsbubblor att göra, utan kollektiv dumhet.
Citera
2023-11-28, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Menar du att det är en global trend eller något som är unikt för vissa kvarter i Stockholm eller Åkersberga?

Verkar korrelera väldigt väl med hela Sveriges bostadspriser.

Hur förklarar du annars att bostadsmarknaden går bra resp dåligt i Sverige (oavsett ränteläge) när börsen gör det?
Citera
2023-11-28, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Tyvärr har han helt rätt.
Såg fräscht ut i början men nu ser det hemskt ut.
Väldigt kall miljö och överallt kissfläckar och alger.

Inte ens i utanförskapsområdena är det vanligt med kiss överallt.

Här är vi ense. Hagastaden är fruktansvärt ful.

De har facit på vacker arkitektur bara några hundra meter bort på sekelskifte och 20 tal med vackra putsade fasader, max 3-5 våningar och grönskande innergårdar.

Som Diamant också påpekar så gjordes ändå helt OK pastischer på gammal vacker arkitektur i slutet av 90-talet. Filmstaden i Råsunda eller området runt ögonsjukhuset är bra exempel som nu, trots att de är 35 år gamla, ser otroligt exklusiva ut jämfört med sunkbyggen som Hagastaden.

När jag påpekat i den här tråden att folk är beredda att betala DUBBLA priset för 70kvm i sekelskifte kontra 70kvm i hus från 70-80tal tycker de flesta i tråden att det är idiotiskt. Så många bryr sig nog inte
Citera
2023-11-28, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja arenastaden är hemsk enligt mig. Men finns en typ av Stockholmsvurmare som gillar det och vill bo på detta sätt inne i staden. Oftast har de rätt bra löner och lägenheterna där är väl fina inomhus.

Inget för mig dock

Nja. De betalar för adressen.

Finns en anledning till att sekelskifte ett par 100-meter från Hagastaden kostar mycket mer.
93k per kvm i hemskt komplex.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-hagastaden-stockholms-kommun-hagaesplanaden-73-20619856

138k per kvm i sekelskifte

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-odenplan-stockholms-kommun-norrtullsgatan-19,-4tr-20365513
Citera
2023-11-28, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Här är vi ense. Hagastaden är fruktansvärt ful.

De har facit på vacker arkitektur bara några hundra meter bort på sekelskifte och 20 tal med vackra putsade fasader, max 3-5 våningar och grönskande innergårdar.

Som Diamant också påpekar så gjordes ändå helt OK pastischer på gammal vacker arkitektur i slutet av 90-talet. Filmstaden i Råsunda eller området runt ögonsjukhuset är bra exempel som nu, trots att de är 35 år gamla, ser otroligt exklusiva ut jämfört med sunkbyggen som Hagastaden.

När jag påpekat i den här tråden att folk är beredda att betala DUBBLA priset för 70kvm i sekelskifte kontra 70kvm i hus från 70-80tal tycker de flesta i tråden att det är idiotiskt. Så många bryr sig nog inte

Dubbla priset betalar inte folk för sekelskifte.

Byggnaden i fråga hade runt 110-120tkr per kvm så inte länge sedan.
I närheten av sekelskifte.
Invändigt är de nya byggnaderna att föredra.
Högt talk, modernt, fräscht, trevlig lobby.
Det är utvändigt som är problemet.
Citera
2023-11-28, 10:38
Medlem
Citat:
Verkar korrelera väldigt väl med hela Sveriges bostadspriser.

Hur förklarar du annars att bostadsmarknaden går bra resp dåligt i Sverige (oavsett ränteläge) när börsen gör det?
Personligen så är min förklaring att det är lite av "hönan eller ägget".
Vid goda tider har folk jobb, bankerna lånar ut pengar, det finns framtidstro, börserna stiger, folk "unnar" sig mer i form av konsumtion när det gäller nöjen, bostäder och resor, de ser att andra lever gott och och försöker hänga med etc. Vid dåliga tider gäller ofta det motsatta. Folk håller i pengarna, är oroliga att förlora jobbet, bankerna lånar inte ut lika lätt, börserna tenderar att sjunka etc. Att då säga att börsen är det som driver priserna är imho att förenkla en situation där flera saker samspelar.
Citera
2023-11-28, 10:38
Medlem
Citat:

För att det är hög nivå invändigt initialt iaf.

Som jag skrev betalar folk dubbla priset för sekelskifte mot hemska 70-80tals hus. Trots att de ligger vägg i vägg. Dessa kåkar är betydligt fulare än Hagastaden
Citera
2023-11-28, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Personligen så är min förklaring att det är lite av "hönan eller ägget".
Vid goda tider har folk jobb, bankerna lånar ut pengar, det finns framtidstro, börserna stiger, folk "unnar" sig mer i form av konsumtion när det gäller nöjen, bostäder och resor, de ser att andra lever gott och och försöker hänga med etc. Vid dåliga tider gäller ofta det motsatta. Folk håller i pengarna, är oroliga att förlora jobbet, bankerna lånar inte ut lika lätt, börserna tenderar att sjunka etc. Att då säga att börsen är det som driver priserna är imho att förenkla en situation där flera saker samspelar.

Poängen är att korrelationen är stark medan korrelation räntenivå - bostadspriser är direkt svag.
Citera
2023-11-28, 10:45
Medlem
Citat:

Ja, herregud: vem fan vill sitta i eller precis utanför de nya fiken längs Norra stationsgatan? Extremt bullrig och trafikerad väg. Katastrofalt planerat, på alla nivåer. Låtsas-Manhattan i utkanterna av Vasastan? Det är ett monument över svenskt storhetsvansinne. Kommer inte vara förvånad om det inom tio år kommer vara området med lägst kvadratmeterpris mellan Hammarby Sjöstad i söder och Huvudsta i norr.
Citera
2023-11-28, 10:47
Medlem
Citat:
Nja. De betalar för adressen.

Finns en anledning till att sekelskifte ett par 100-meter från Hagastaden kostar mycket mer.
93k per kvm i hemskt komplex.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-hagastaden-stockholms-kommun-hagaesplanaden-73-20619856

138k per kvm i sekelskifte

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-2rum-vasastan-odenplan-stockholms-kommun-norrtullsgatan-19,-4tr-20365513
Att ena är bottenvåning med 3456kr i avgift mot 4e våningen med 0kr i avgift påverkar nog också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in