2023-11-27, 19:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Det gör inte jorden platt, det gör inga ord.

Skulle gärna höra lite mer utveckling om storlek kontra relation till det vågräta och horisontella vi rör oss genom.. Det är väl en intressant vinkel?

Helt obegripligt.
Citera
2023-11-27, 20:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det gör inte jorden platt, det gör inga ord.

Skulle gärna höra lite mer utveckling om storlek kontra relation till det vågräta och horisontella vi rör oss genom.. Det är väl en intressant vinkel?
Att du upplever vertikalt och horisontellt är väl inte över huvud taget relaterat till jordens form? Man skulle knappast uppleva vertikalt och horisontellt annorlunda på en platt jord jämfört med en rund?
Senast redigerad av Jonas1968 2023-11-27 kl. 20:12.
Citera
2023-11-27, 20:16
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att du upplever vertikalt och horisontellt är väl inte över huvud taget relaterat till jordens form. Man skulle knappast uppleva vertikalt och horisontellt annorlunda på en platt jord jämfört med en rund?
I en plattjord teori måste ju solens strålar, träffa jordytan med samma vinkel över hela ytan och då finns det bara en tidszon. Hur går det ihop..?
Citera
2023-11-27, 20:18
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
I en plattjord teori måste ju solens strålar, träffa jordytan med samma vinkel över hela ytan och då finns det bara en tidszon. Hur går det ihop..?
Fråga inte mig. Jag har aldrig påstått att jorden skulle vara platt.
Citera
2023-11-27, 20:48
Medlem
Senilixs avatar
Citat:
Fråga inte mig. Jag har aldrig påstått att jorden skulle vara platt.
Hoppla- det var inte alls meningen att fråga dig specifikt utan var tänkt till tråden generellt. Provar igen..
Citera
2023-11-27, 20:49
Medlem
Senilixs avatar
Citera
2023-11-27, 20:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Går enligt min mening inte ihop alls precis som det mesta med plattjordsteorin.
Citera
2023-11-28, 12:22
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Att du upplever vertikalt och horisontellt är väl inte över huvud taget relaterat till jordens form? Man skulle knappast uppleva vertikalt och horisontellt annorlunda på en platt jord jämfört med en rund?

Jo, om man var stor nog. Det är ett abstrakt tankeexperiment. Allt annat har vi diskuterat länge nog.

Men det känns som vi måste utgå från oss själv och vår relation till den plats vi är integrerad i för att förstå den, platsen..
Citera
2023-11-28, 12:24
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Helt obegripligt.

Ok. Jag begriper vad du säger iaf.
Citera
2023-11-28, 12:39
Medlem
Citat:
Du opererar utifrån vågrätt och lodrätt i allt du gör.

Allt jag ber om är hur man kan mäta när man inte längre gör det.

Vad nu detta har med FE att göra men...

Du undrar hur man kan mäta lodrätt när lodet inte entydigt hänger åt ett och samma håll? Definitionen av lodrätt är typ "åt det håll lodet hänger". Så om det hänger lite både hit och dit så är lodrätt både hit och dit. Vilket i sin tur innebär att lodet befinner sig i en tyngdlös omgivning.

Citat:
Men det känns som vi måste utgå från oss själv och vår relation till den plats vi är integrerad i för att förstå den, platsen..

Om du utgår från dig själv så är det bättre att ha ett begrepp som t.ex "dit fötterna pekar". Vilket inte har ett skit med lodrätt att göra.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-11-28 kl. 12:45.
Citera
2023-11-28, 13:52
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jo, om man var stor nog. Det är ett abstrakt tankeexperiment. Allt annat har vi diskuterat länge nog.

Så när du har slut på argument som skulle påvisa att jorden är platt, då tar du till abstrakta tankeexperiment i stället.
Se till att göra ett fysiskt experiment i stället. Som till exempel att undersöka om midnatts-sol förekommer över Antarktis någon tid av året.
Citera
2023-11-28, 14:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Ditt tankeexperiment har dock väldigt lite med den här trådens topic att göra. Är ju platt vs rund jord som är ämnet här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in