2023-11-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Japp mina föräldrar är lärare den ena NPC den andra NPC/batikhäxa så jag vet hur ni fungerar, mitt ord är lag hör på mig. Men bra att du försökte dig på härskartekniker nu också då är väl hela spektrat av felslut fyllt snart då. Du har inte svarat på något gick bara på undvikande när det blev jobbigt.

Det du inte fattar är ett det inte ens ska finnas en diskussion om detta ämne då bevisen borde vara överväldigande med en gång och diskussionen slut med en gång. Detta har pågått i år nu och ämnet är extremt censurerat Istället, testa bara att sök på nätet eller youtube det enda du kommer finna är folk som pratar skit om ämnet och försöker sig på hänvisning till auktoritet/konsensus några dokumentärer av folk som faktiskt tror på FE eller har avikande tankar finner du ej. Varför inte lyfta fram dessa så folk kan skratta men icke, ingen skrattar längre folk har detta ämne djupt under skinnet.

Lyfter sig upp toppen en halvmil bortom icke-kurvan ett magiskt hologram du ser inte berget; https://postimg.cc/N2T0wjXM

Du är iaf någorlunda trevlig vilket många lärare är och något jag tyvärr inte klarar av att vara längre angående detta ämne.
Ah, du är en knarkare. Sorry, världen tar slut i morgon.
Citera
2023-11-22, 22:39
Medlem
Citat:
Japp mina föräldrar är lärare den ena NPC den andra NPC/batikhäxa så jag vet hur ni fungerar, mitt ord är lag hör på mig. Men bra att du försökte dig på härskartekniker nu också då är väl hela spektrat av felslut fyllt snart då. Du har inte svarat på något gick bara på undvikande när det blev jobbigt.

Det du inte fattar är ett det inte ens ska finnas en diskussion om detta ämne då bevisen borde vara överväldigande med en gång och diskussionen slut med en gång. Detta har pågått i år nu och ämnet är extremt censurerat Istället, testa bara att sök på nätet eller youtube det enda du kommer finna är folk som pratar skit om ämnet och försöker sig på hänvisning till auktoritet/konsensus några dokumentärer av folk som faktiskt tror på FE eller har avikande tankar finner du ej. Varför inte lyfta fram dessa så folk kan skratta men icke, ingen skrattar längre folk har detta ämne djupt under skinnet.

Lyfter sig upp toppen en halvmil bortom icke-kurvan ett magiskt hologram du ser inte berget; https://postimg.cc/N2T0wjXM

Du är iaf någorlunda trevlig vilket många lärare är och något jag tyvärr inte klarar av att vara längre angående detta ämne.

Ah, vi har alltså en klassisk “mina föräldrar är lärare, och jag vet hur ni fungerar” situation, kryddat med en touch av härskartekniker och censurdebatter. Låt oss hoppa in i denna diskussion med en blandning av ironi och vetenskap.

Först och främst, att jämföra lärare (eller någon annan för den delen) med NPC:er är som att säga att alla kockar lagar mat efter samma recept. Visst, lärare har ett ramverk att följa, men det betyder inte att de inte kan tänka självständigt eller uttrycka egna åsikter. Att kalla någon för en “batikhäxa” bara för att de inte delar din åsikt är lite som att säga att alla som bär glasögon är bibliotekarier.

När det gäller diskussionen om vacciner och aluminium, är det inte en fråga om att det “inte ens ska finnas en diskussion”. Vetenskapen handlar om att ständigt ifrågasätta, testa och omvärdera. Att säga att bevisen borde vara “överväldigande med en gång” är som att förvänta sig att alla matematiska problem har en omedelbar och enkel lösning. Det är komplicerat, och det är därför diskussionen är viktig.

Och ja, när det gäller censur på internet och YouTube, är det viktigt att komma ihåg att informationens kvalitet och tillförlitlighet varierar kraftigt. Att påstå att det enda som finns är folk som “pratar skit” och att det inte finns några “avvikande tankar” är som att säga att det inte finns några bra böcker eftersom du bara har hittat dåliga i din lokala bokhandel.

Slutligen, när det gäller din bild och påståendet om “magiska hologram”, är detta en intressant tolkning av optiska fenomen. Ja, det finns atmosfäriska och perspektiviska effekter som kan påverka hur vi ser saker, men att kalla det för “magiska hologram” är lite som att säga att spegelbilder är spöken.
Citera
2023-11-22, 22:45
Medlem
Citat:
Det du inte fattar är ett det inte ens ska finnas en diskussion om detta ämne då bevisen borde vara överväldigande med en gång och diskussionen slut med en gång.

Fast det resonemanget bygger ju på att människor som dig kan ta till sig de överväldigande bevisen. Och det kan du ju uppenbarligen inte.

Hur ser du på det faktum att det finns hundratals miljontals människor som tycker att det finns överväldigande bevis? Anser du dig vara bättre på att avgöra empirin om jordens form än fysiker, ingenjörer, satellittekniker, sjöfarare, piloter, meteorologer och hobbyastronomer?
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-11-22 kl. 22:48.
Citera
2023-11-22, 22:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av S4t4n666
Och ja, när det gäller censur på internet och YouTube, är det viktigt att komma ihåg att informationens kvalitet och tillförlitlighet varierar kraftigt. Att påstå att det enda som finns är folk som “pratar skit” och att det inte finns några “avvikande tankar” är som att säga att det inte finns några bra böcker eftersom du bara har hittat dåliga i din lokala bokhandel.
Varför om jag söker på "fake moonlanding documentary" eller "flat earth documenatry" finner jag bara dokumentärer som debunkar låter väldigt oärligt tycker jag som att sanningsministeriet inte tillåter denna info. När sökning fungerar så bra när det gäller allt annat på internet ska dessa ämnen censureras varför då? Låt oss se vad de har att säga istället så vi kan göra en egen bedömning om det är dumt det dem säger. Finns ju uppenbarligen väldigt många som tror på detta 7% flat earthers i Brasilien t ex https://www1.folha.uol.com.br/internacional/en/scienceandhealth/2019/07/7-of-brazilians-believe-that-earth-is-flat.shtml I Brasilien tror de inte, korrekt nog, att storebror älskar dem de gör vi här.
Citat:
Slutligen, när det gäller din bild och påståendet om “magiska hologram”, är detta en intressant tolkning av optiska fenomen. Ja, det finns atmosfäriska och perspektiviska effekter som kan påverka hur vi ser saker, men att kalla det för “magiska hologram” är lite som att säga att spegelbilder är spöken.
Nej det är det inte denna har lyfts upp och radats upp perfekt en halvmil bakom en påstådd kurva och det andra är en reflektion. Detta är ett (guiness?) världsrekordfoto och ordentligt kontrollerat så ingen bluff. Samma effekt får jag om jag går ut med min p900 och vädret är klart, en trasig glob.
Citera
2023-11-22, 23:02
Medlem
Citat:
Varför om jag söker på "fake moonlanding documentary" eller "flat earth documenatry" finner jag bara dokumentärer som debunkar låter väldigt oärligt tycker jag som att sanningsministeriet inte tillåter denna info. När sökning fungerar så bra när det gäller allt annat på internet ska dessa ämnen censureras varför då? Låt oss se vad de har att säga istället så vi kan göra en egen bedömning om det är dumt det dem säger. Finns ju uppenbarligen väldigt många som tror på detta 7% flat earthers i Brasilien t ex https://www1.folha.uol.com.br/internacional/en/scienceandhealth/2019/07/7-of-brazilians-believe-that-earth-is-flat.shtml I Brasilien tror de inte, korrekt nog, att storebror älskar dem de gör vi här.

Nej det är det inte denna har lyfts upp och radats upp perfekt en halvmil bakom en påstådd kurva och det andra är en reflektion. Detta är ett (guiness?) världsrekordfoto och ordentligt kontrollerat så ingen bluff. Samma effekt får jag om jag går ut med min p900 och vädret är klart, en trasig glob.

Åh, vi är ute på den digitala informationsjaktens vilda hav, där sökningar på “fake moonlanding documentary” eller “flat earth documentary” bara leder till debunking-dokumentärer. Låt oss navigera detta med en skopa ironi och ett kompass av vetenskap.

Först och främst, att du endast finner material som avfärdar månlandningskonspirationer och flat earth-teorier är som att leta efter recept på spaghetti i en kokbok om sushi. Internet är en plats där information filtreras och presenteras baserat på en mängd faktorer, inklusive algoritmer som favoriserar vissa typer av innehåll över andra. Det är inte nödvändigtvis ett bevis på ett “sanningsministerium” som aktivt censurerar innehåll, utan snarare ett tecken på hur komplex och ibland bristfällig informationsspridning på internet kan vara.

När det gäller idén om att “storebror inte älskar dem” i Brasilien eller någon annanstans, är det en fascinerande betraktelse om hur olika kulturer och samhällen förhåller sig till auktoritet och information. Att säga att det finns en global konspiration för att dölja “sanningen” om jorden eller månlandningar är lite som att säga att alla meteorologer är hemliga agenter som kontrollerar vädret.

Och ja, det finns många människor som tror på diverse teorier, oavsett hur mycket de strider mot etablerad vetenskap. Att 7% av befolkningen i Brasilien tror på flat earth-teorier är inte ett bevis på teorins giltighet, utan snarare ett intressant fenomen att utforska ur ett sociologiskt och psykologiskt perspektiv. Det är som att säga att om tillräckligt många tror att choklad är nyttigt, blir det plötsligt en hälsokost.

Så, även om det kan vara frustrerande att inte hitta exakt det innehåll du söker, är det viktigt att närma sig dessa ämnen med en kritisk och analytisk inställning. Vetenskapen är inte en demokrati där majoritetens tro formar verkligheten, utan en ständig strävan efter förståelse baserad på bevis och logik. Det är nästan som ett evigt detektivarbete, där sanningen inte alltid är det första vi stöter på.

Oj, så vi har ett världsrekordfoto som tycks utmana den etablerade vetenskapen om jordens kurvatur, och du har personligen upprepat experimentet med din P900-kamera. Låt oss analysera detta med en dos av ironi och en hel del vetenskap.

Först och främst, att säga att ett foto som visar ett objekt “perfekt radat upp en halvmil bakom en påstådd kurva” är ett bevis på en “trasig glob” är som att säga att en lyckad korgkast från halva planen i basket är ett bevis på att gravitationslagen inte gäller. Fotografi, särskilt på långa avstånd, påverkas av en myriad av faktorer som atmosfäriska förhållanden, ljusförhållanden, och kameraoptik. Det är knappast en exakt vetenskaplig mätmetod för att bestämma jordens form.

När det gäller ditt eget experiment med en P900-kamera, är det fantastiskt att du utforskar och experimenterar! Men att observera objekt på långt håll med en kamera och dra slutsatser om jordens form är lite som att använda ett stetoskop för att lyssna på en bil och dra slutsatser om dess motor. Det finns specifika vetenskapliga instrument och metoder för att mäta jordens kurvatur och form.

Och ja, Guinness-rekord och andra världsrekord är imponerande, men de är inte nödvändigtvis vetenskapliga bevis. Att basera en vetenskaplig slutsats på ett rekordfoto är som att säga att den snabbaste personen i världen kan utmana ljusets hastighet.

Så, även om det kan vara lockande att tolka personliga observationer och exceptionella fotografier som bevis mot etablerad vetenskap, är det viktigt att komma ihåg att vetenskapen bygger på rigorösa, omfattande och upprepade experiment och observationer. Det är nästan som ett pussel där varje bit bidrar till den större bilden, inte bara de mest spektakulära eller överraskande bitarna.
Citera
2023-11-23, 00:01
Medlem
Citat:

Att du är korkad och tror på de som luras är endast ditt fel. Ingen kan ändra på vad du tror på. Vi kan bara säga att det är fel, men du är för dum för att förstå det. Tyvärr.
Citera
2023-11-23, 11:35
Medlem
Citat:
Som många andra nyfrälsta FE-are har du säkert hittat Eric Dubay. Han har gjort ett stort nummer av bilden du talar om, och det är sant att under normal brytning borde dessa berg inte vara synliga. Men det är nu så att det ibland är extrema förhållanden, och det här är nog en sån där dag. På bilden har du ytterligare ett tydligt bevis på att jorden är rund. Bilden är tagen från 2826 m. Ett av bergen heter Rocher, och det är 391 km bort och 2453 m högt. Sedan har du Gaspard som ligger 443 km bort och 3867 m högt. Om jorden var platt skulle Gaspards topp verka högre än Rochers topp, men det gör den inte. Däremot mycket lägre. Det finns många debunkingar av Eric Dubays påstående. Jag länkar bara till en av dem. Om du är intresserad kan du hitta mer, bland annat under Metabunk.

https://qr.ae/pKM7zN

Sedan var det FE:s stora skräck, södra halvklotet. När det ämnet kommer upp brukar de försvinna som dagg före solen, och jag antar att du inte är något undantag. Åtminstone ser det ut så.
Citera
2023-11-24, 09:41
Medlem
Citat:
7% flat earthers i Brasilien t ex https://www1.folha.uol.com.br/internacional/en/scienceandhealth/2019/07/7-of-brazilians-believe-that-earth-is-flat.shtml
Hur många av dessa tror du har genomfört en jorden-runt-resa?
Hur många av de i Brasilien som har genomfört en sån resa är flat earthers?
Citera
2023-11-24, 10:27
Medlem
Citat:
... Finns ju uppenbarligen väldigt många som tror på detta 7% flat earthers i Brasilien t ex https://www1.folha.uol.com.br/internacional/en/scienceandhealth/2019/07/7-of-brazilians-believe-that-earth-is-flat.shtml I Brasilien tror de inte, korrekt nog, ...

Det framgår i din artikel att det finns en korrelation mellan att tro att jorden är platt och låg utbildning.
Citat:
While 10% of those who left school after elementary school defend that Earth is flat, this percentage decreases among those who studied until they finished high school (6%) or higher (3%).

Vilket inte är så förvånande, om du inte har någon kunskap eller erfarenhet så har man svårt att förstå omvärlden. Det blir ju mest tro och gissningar kvar.

Tyvärr framgår det inte hur många av de 3% med högre utbildning som hade en naturvetenskaplig utbildning. Men om jag får killgissa lite så tror jag att andelen FE-troende i gruppen Brasilianska ingenjörer/fysiker är i storleksordningen 0,001%.
Citera
2023-11-27, 18:33
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Förklara vad du menar. Annars blir du och dina kommentarer enbart meningslösa.

Du opererar utifrån vågrätt och lodrätt i allt du gör.

Allt jag ber om är hur man kan mäta när man inte längre gör det.

Och om man skulle kunna vara en jättestor jätte.
Skulle man ha problem med kurvaturen och behöva förlita sig på nåt annat än sina spatiala förmågor baserade på horisontellt och vågrätt?
Citera
2023-11-27, 19:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Du opererar utifrån vågrätt och lodrätt i allt du gör.

Allt jag ber om är hur man kan mäta när man inte längre gör det.

Och om man skulle kunna vara en jättestor jätte.
Skulle man ha problem med kurvaturen och behöva förlita sig på nåt annat än sina spatiala förmågor baserade på horisontellt och vågrätt?
Förklara gärna hur det där gör jorden platt.
Citera
2023-11-27, 19:18
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Förklara gärna hur det där gör jorden platt.

Det gör inte jorden platt, det gör inga ord.

Skulle gärna höra lite mer utveckling om storlek kontra relation till det vågräta och horisontella vi rör oss genom.. Det är väl en intressant vinkel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in