2023-11-27, 16:21
Medlem
Någon som vet varför Israel går med på att frige ungefär dubbelt så många palestinier som israeler i gisslanutbyte varje gång?
Citera
2023-11-27, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guderian99
Någon som vet varför Israel går med på att frige ungefär dubbelt så många palestinier som israeler i gisslanutbyte varje gång?

Kanske israeler värderar liv högre?
Citera
2023-11-27, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Palestinierna skiter du i. Jag förstår. Att Palestina gör anspråk på territoriet struntar du i. Naturligtvis är inte Palestina självständigt eftersom det är under israelisk ockupation. Större delen av världens länder erkänner dock landet.

Området är under israelisk ockupation och Israel skickar in bosättare i ett flagrant brott mot folkrätten. Konstigare är det inte.

För er rasister är det onekligen enklare, speciellt om ni kan tänka bort alla kristna palestinier och dra upp att det bara handlar om islam som religion.
Du använder nog en helt annan matematik än jag gör. (För mig betyder större delen mer än 50%) Det är väl mest kommuniststater (nuvarande och tidigare) som erkänt Palestina som stat? (Ja, också den feministiska regeringen som hade den enda europeiska utrikesministern som förklarats persona non grata i Israel.) Hur många kristna bor det i Gaza? Och hur många homosexuella bor det i Gaza? Eller för att ta det ett steg till: Vilket land i Mellanöstern har högst tolerans gentemot homosexuella? Är det ett land som domineras av islam, eller ett land som domineras av judendom? Vilka är det som uppmuntrar barn att bli självmordsbombare? Är det muslimer i Gaza eller judar i Israel? Det handlar i allra högsta grad om kampen mellan islam och civilisation. Och islam är inte en ras.
Citera
2023-11-27, 17:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Du använder nog en helt annan matematik än jag gör. (För mig betyder större delen mer än 50%)
"recognized by 139 of the 193 UN members " blir 72% vilket i min matematik är mer än 50%.
https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_Palestine#International_recognition
Citat:
Hur många kristna bor det i Gaza?
Gaza? Jag trodde vi talade om hela Palestina.
Citat:
Vilket land i Mellanöstern har högst tolerans gentemot homosexuella?
Vilket inte hindrat Israel från att köra med utpressning mot homosexuella palestinier: bli informatörer annars outar vi er. Det är inte olagligt att vara homosexuell i Palestina, men finns inte heller lagar som skyddar dem.

Citat:
Det handlar i allra högsta grad om kampen mellan islam och civilisation. Och islam är inte en ras.
Det handlar om kamp mellan judar och araber. Det spelar ingen roll om du är kristen eller muslimsk arab, endast judar har fulla rättigheter i Israel och än mer tydligt är det på ockuperat område. Jag tror inte ens apartheidstidens Sydafrika gick så långt att de hade vägar speciellt för vita.
Citera
2023-11-27, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Kanske israeler värderar liv högre?
Kanske dock tveksam på att de släpper fler bara för att vara snälla mot palestiner
Citera
2023-11-27, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
"recognized by 139 of the 193 UN members " blir 72% vilket i min matematik är mer än 50%.
https://en.wikipedia.org/wiki/State_of_Palestine#International_recognition

Gaza? Jag trodde vi talade om hela Palestina.

Vilket inte hindrat Israel från att köra med utpressning mot homosexuella palestinier: bli informatörer annars outar vi er. Det är inte olagligt att vara homosexuell i Palestina, men finns inte heller lagar som skyddar dem.

Det handlar om kamp mellan judar och araber. Det spelar ingen roll om du är kristen eller muslimsk arab, endast judar har fulla rättigheter i Israel och än mer tydligt är det på ockuperat område. Jag tror inte ens apartheidstidens Sydafrika gick så långt att de hade vägar speciellt för vita.
My bad, jag tittade på en äldre sida då mycket färre stater erkände Palestina. Vad är hela Palestina i din värld? Gaza + Judeen + Samarien? Eller inkluderar du även Israel? Det finns gott om araber som är medborgare i Israel med samma rättigheter som alla andra Israeler. Men de är huvudsakligen kristna. Apartheidtidens Sydafrika hade inte (stora) problem med att vita blev attackerade bara för att de var vita. Judar blir attackerade av muslimska araber endast för att de är judar. Som 7 oktober. Judarna har inte som mål att utrota araberna. Men Hamas (som har folkligt stöd i Gaza + Judeen + Samarien) har som mål att utrota judarna. Det försöker de inte ens dölja. Varför ställa sig på samma sida som nazisternas arvtagare?
Citera
2023-11-27, 17:48
Medlem
https://m.jpost.com/arab-israeli-conflict/2023-11-27/live-updates-775291

Mer Gisslan kommer släppas.
9 barn och 2 mödrar om man ska lita på Qatar

Kors vad Hamas är sugna på vapenvila plötsligt... de gör allt för vinna tid nu.

Trodde Hamas tyckte det var kul att skjuta ner människor på gatan oavsett ålder... men kanske inte lika kul när IDF dyker upp och skjuter tillbaka antar jag
Citera
2023-11-27, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
https://m.jpost.com/arab-israeli-conflict/2023-11-27/live-updates-775291

Mer Gisslan kommer släppas.
9 barn och 2 mödrar om man ska lita på Qatar

Kors vad Hamas är sugna på vapenvila plötsligt... de gör allt för vinna tid nu.

Trodde Hamas tyckte det var kul att skjuta ner människor på gatan oavsett ålder... men kanske inte lika kul när IDF dyker upp och skjuter tillbaka antar jag
Folk i Europa förstår inte riktigt vad det handlar om. Dem jag lärt känna som tjänstgör/har tjänstgjort i IDF har varit väldigt tydliga. Det går inte att komma till en förhandlingslösning, när motpartens bud är att du och alla andra av ditt folkslag skall mördas. Den här gången kommer IDF att slutföra arbetet. Och Hamas kommer till sin stora förvåning se att övriga arabländer inte kommer dem till undsättning. Good riddance.
Citera
2023-11-27, 19:10
Medlem
Citat:
Kanske dock tveksam på att de släpper fler bara för att vara snälla mot palestiner

Du förstod inte riktigt. Israel värderar israeliska liv mer så de är beredda att betala mer.
Citera
2023-11-27, 19:13
Medlem
Här är en bra video om varför Israel använder sig av Whac a mole strategi i Gaza och problemen med det.

https://www.youtube.com/watch?v=3w_TgA_l58U (23min)
Citera
2023-11-27, 19:22
Medlem
Q6s avatar
Citat:

En palestinier har bara hälften av värdet och knappt ens det med tanke på att Hamas med förkärlek gömmer sig bland barn, kvinnor och sjuka.
Citera
2023-11-27, 19:37
Medlem
Citat:

En sergeant vid namn Shilat värderades till 1000 palestinier. Det är en förhandlingssituation. Shilat satte ribban. Tyder på att Israel värderar ett israeliskt liv väldigt mycket.
Senast redigerad av TenBagger69 2023-11-27 kl. 20:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in