Citat:
Ursprungligen postat av
stayboosted
Det ligger viss sanning i vad du säger. Tyvärr har Israeler och dess regering börjat tappa hoppet om två-stats lösningar nu för tiden. Det innebär dock inte att Israel vill ha jihad-terrorister som grannar, så din beskrivning är lite av en förenkling av situationen enligt mig.
Efter Arafat drog sig ur Osloavtalen (utan att lämna motbud) och den andra intifadan startade, så dog tyvärr mycket av hoppet för en två-stats lösning från Israels sida. Netanyahu tillhör högerfalangen inom Israel som växte efter denna period och har styrt sedan dess.
Dom anser i princip att Arafat bevisade att Palestinierna inte vill ha en egen stat och fred, i alla fall inte med Israeler som grannar. Arafat blev erbjuden hela Gaza och över 95% av Västbanken (enligt Clinton parametrarna som erbjöds), men tackade ändå nej och drog igång en terror-kampanj istället (andra intifadan kan dock inte helt skyllas på Arafat - men det blir off-topic).
Det är synd, jag hade personligen hoppats på en två stats lösning. Det var det enda realistiska hoppet om fred. Problemet är dock att den palestinska befolkningen inte accepterar Israel - så om dom fick en egen stat skulle det bara bli en bas att mobilisera och anfalla Israel igen. Det fick vi se med Gaza och den 7:e oktober som i princip är resultatet av att Israel drog sig ur och gav Hamas kontrollen.
Så det stämmer som du säger, Netanyahu vill inte ha en "två-stats lösning" som det ser ut just nu. Det är en svår situation som jag inte tror kommer lösa sig tills Palestinierna accepterar Israels existens och slutar med konstant terror. Samtidigt kan inte Israel ockupera västbanken för evigt, det förvärrar bara situationen och förhindrar fred.
Vi får hoppas att kriget i Gaza leder till nya förhandlingar och något positivt för alla. Tvekar dock på det tyvärr.
Befolkningen i Israel har tappat hoppet om Netanyahu och hans marionettdockor, det är där hoppet har slocknat totalt.
Arafat tackade nej till vad palestinierna klassade som en dålig överenskommelse vilket det var på ockuperad mark. Israel nekade bl.a palestinska flyktingar att återvända, suveränitet över östra Jerusalem samt 1967 års gränser. Om något så är det historielöst av dig att inte ha koll på det.
Andra intifadan drog igår när Ariel Sharon besökte Al Aqsa moskén med flera hundratals soldater i ett politiskt jippo och klargjorde i samband med besöket att området och den historiska moskén och palestinska området skulle vara under israelisk suveränitet.
Jag är emot extremism i alla dess former, jag har noll driven av någon enfaldig religiös övertygelse utan för mig handlar det enbart om civila offer och en stats förtryck mot en civilbefolkning. Netanyahu i synnerhet har velat ha en tvåstatslösning, han gick så pass långt att han godkände donationer till Hamas signerade Qatar för slippa ett enat Palestina.
Förtrycker man människor tillräckligt länge så går folk dessvärre över till extremism, det går att se över alla jordens hörn oavsett etnicitet, kultur och religion. Hamas är de facto en terroristorganisation MEN Israels förtryck är oberoende av Hamas existens.
Hamas styr inte Västbanken, trots det så är ockupationen och förtrycket mot civila befolkningen där ett faktum. Bosättare tar över palestina hem och förtrycks av både bosättare och IDF. Det är fel.