Citat:
Ursprungligen postat av
Dopy
Självklart ska man kunna bråka med socialen. Och socialen håller självklart inga barn som gisslan.
Men om bråket består av
Socialen - "vi behöver att du gör detta och detta, så vi kan se att du är förmögen att sätta dina barns behov först, och att du förstår att dina känslor är inte det samma som dina barns behov"
Mamman - "jag vägrar göra det ni ber om, jag vill ha mina barn nu, ni har kidnappat dem"
Ja sånt "bråk" kommer ju leda till att sociala behåller barnen tills mamman är redo att prioritera barnens behov.
Nej! Vad är det för idiotiska råd du ger? Aldrig, aldrig bråka med socialen på något sätt!
Är du missnöjd med en handläggare, tänk aldrig ens tanken på att fråga om ett byte.
Klaga aldrig på någon stödperson, be inte om att byta!
Föreslår de en tid för möte, ta första tiden de föreslår även om du har bokad läkartid just då. Avboka läkartiden istället! Försenas mötet med så lite som en vecka kan de skriva att föräldrarna fördröjt utredningen. Allt kan användas emot dig! Ju mer små grejer de kan lägga till, desto större risk för lvu.
Om barnet blir lvuat, och barnet klagar på familjehemmet att det är dåligt på något sätt, skicka aldrig in en orosanmälan. Var oerhört försiktig med hur du framför klagomålet skriftligt till socialtjänsten. Spela in alla samtal om du ringer till dem. Men ring dem helst inte, skriftligt är bättre, för då har du bättre bevis.
Har du umgänge med barnet men inte umgängesbegränsnìng, klaga inte heller på att det är för lite. Alla klagomål kan de ta personligt och umgänge kan begränsas och utvecklas till umgängesförbud. Bråka aldrig med dem!