2023-11-27, 07:09
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Nej, det var inte någon dom jag frågade efter! Jag frågade hur du hade fått tag i bups anteckningar. Du hävdade att det stod något i en bup-anteckning som skulle vara sant. Domen bygger på socialtjänstens utredning och är därmed inte tillförlitlig som källa. Du måste ha tillgång till bups anteckningar eller muntligt vittne från bup under domstolsförhandlingen som sedan nedtecknats. En dom i ett lvu-ärende är inget bevis för att innehållet i domen överensstämmer med verkligheten.

Detta citerade jag här i tråden i går från Socialstyrelsens vetenskapliga rapport
Barnet i den sociala barnavården. Det stämmer lika väl i dag som för 19 år sedan.

Exempel på hur informationen i personakten systematiskt snedvrids finns
i fallbeskrivningar
[/b]av Jansson och Rönnbäck (1995), Jäderqvist, Lantz och
Thelander (1994) samt Junttila, Rundström och Räty (1994). Tre studier av
sammanlagt 43 LVU-utredningar (Gunnarsson, Johansson & Karlsson 1993;
Forsberg och Örtenmalm 1995; Ivemyr och Lindwall 1995) ger också exempel på bristfälligt underbyggda generaliseringar som framställer klienten
i dålig dager samt ofullständigt underbyggda slutsatser angående omhändertagande av barnet.
Undersökningarna visar också
att innebörden i externa utlåtanden i flera fall förvrängts

Socialstyrelsen skriver om sin 148-sidiga rapport:
(Socialstyrelsen klassificerar sin utgivning i olika dokumenttyper. Detta
är en Kunskapsöversikt. Det innebär att rapporten baseras på vetenskap och/eller beprövad erfarenhet. Kunskapsöversikter ska bland annat kunna ge stöd för en kunskapsbaserad vård och behandling, metodutveckling och annat förbättringsarbete, stimulera och underlätta kvalitetsuppföljning, stimulera till effektivt resursutnyttjande och/eller belysa fördelningsmässiga effekter. Socialstyrelsen svarar för innehåll och
slutsatser.)

Om detta rättsosäkra förfarande vittnar även föräldrar och barn, men då de tillskrivs noll trovärdighet av soc-kramare hänvisar jag till vetenskapliga rapporter.

Då så, så mycket för din blinda tro på dessa domar Dessa domar som ni soc-tanter och soc-kramare sitter och läser på nätet bevisar ingenting. Sedan att ni sprider mängder av dessa osanningar på nätet visar enbart på er totala ignorans för barn och föräldrar som kan ha splittrats ofrivilligt.

Domar som däremot bygger på polisens utredningar sätter jag stor tilltro till. De brukar vara väl underbyggda och man undersöker från olika håll, försöker vara objektiva, efter förhör och vittnesrapport läser de upp och får godkänt. Sådant är ytterst ovanligt inom socialtjänsten, det görs på enstaka soc-kontor.
Utifall kriminella människors brottsutredningar skulle vara lika rättsosäkra som familjers soc-utredningar då skulle vi ha stora sammanslutningar av felaktigt dömda personer som protesterade och ville bli utredda på nytt. Jag har aldrig hört om dylikt. Då skulle nog även Civil Rights Defenders titta fram. Tyvärr är de tysta när det gäller barnens rättigheter som förbises i detta totala systemfel.

Du har suttit i live efter med F*a och andra och sett med egna ögon hur de lägger fram bevis efter bevis, både skrifligt och inspelningar, men din tilltro till soc verkar oomkullrunkelig.

Inte ens vetenskapliga bevis. Barnen som är på fel plats ska vara på rätt plats.
Bara för att vi är källkritiska, och inte tror saker som folk säger, utan vill ha bevis, och tror på bevisen så är vi ju inte "soc-tanter" och "soc-kramare"

Det är snarare såna som du som är direkt farlig för barnen ifall folk lyssnar på dig. Du tror att socialen ljuger, och säger föräldern att socialen ljuger, då ska barnet lämnas tillbaka. Lilla hjärtats föräldrar ansåg att socialen ljög, att dem var bra föräldrar, dem fick tillbaka barnet trots att socialen inte vill det. Och du kan ju se hur det gick för henne?
Kan du garantera att fler barn inte dödas av sina föräldrar ifall man börjar lämna tillbaka dem så fort föräldrarna säger att dem är oskyldiga? eftersom föräldrarna alltid talar sanning och socialen ljuger enligt dig?
2023-11-27, 08:03
Medlem
hetabengts avatar
Här har vi ett exempel hur det kan gå till när nån "bråkat med soc".

Då fixar sockärringarna så snuten sågar upp dörren och tar ungen.
Dom fega sockärringarna törs inte ens vara med upp till lägenheten utan väntar nedanför sugna att sätta klorna i det lilla barnet. Mer perversa kvinnor än sockärringar finns inte.

Och så har snutkärringen mage att försöka "trösta" mamman med : We are not taking YOU, we are taking your CHILD

Jamen dåså.

https://www.youtube.com/watch?v=fILNvY2HJNM
2023-11-27, 08:38
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Vet inte vilka dessa "soc-kramare" du menar är.
Men IVO skrev om detta i sin rapport, och jag har delat med mig detta tidigare, men kan dela igen för dem som missat
IVO skrev:
• Socialtjänsten begränsar föräldrars umgänge med sina placerade barn och unga utan att det finns lagstöd

Har läst flera kommentarer ffa på youtube och facebook där folk använder narrativet att Palm får "skylla sig själv" och "så går det när man bråkar med soc."

Självklart ska man kunna bråka med soc hur mkt man vill utan att soc ska hålla ens ungar som gisslan.
2023-11-27, 09:04
Medlem
Citat:
Bara för att vi är källkritiska, och inte tror saker som folk säger, utan vill ha bevis, och tror på bevisen så är vi ju inte "soc-tanter" och "soc-kramare"

Det är snarare såna som du som är direkt farlig för barnen ifall folk lyssnar på dig. Du tror att socialen ljuger, och säger föräldern att socialen ljuger, då ska barnet lämnas tillbaka. Lilla hjärtats föräldrar ansåg att socialen ljög, att dem var bra föräldrar, dem fick tillbaka barnet trots att socialen inte vill det. Och du kan ju se hur det gick för henne?
Kan du garantera att fler barn inte dödas av sina föräldrar ifall man börjar lämna tillbaka dem så fort föräldrarna säger att dem är oskyldiga? eftersom föräldrarna alltid talar sanning och socialen ljuger enligt dig?
Men hallå! Skulle jag vara farlig? Vad säger du?
Sluta lägg en massa ord i min mun. Du försöker desinformera här i tråden hela tiden.
Det där är riktigt obehagliga saker du kommer med. Sluta hitta på saker.
Jag lägger fram bevis, du fick bevis i förra inlägget. Från Socialstyrelsen. Sluta lägg en massa ord i min mun.
Det är inte så det går till, att barn lämnas tillbaks om föräldrarna säger att socialen ljuger. Var får du allt ifrån?

Man gör en saklig och objektiv utredning och utifrån den avgör man om barnet bör vara med sin biologiska familj eller tvångsomhändertas.

Det är sådana som du är direkt farliga för barnen, som vill motarbeta att barn får sakliga, objektiva och rättssäkra utredningar, så att man kan avgöra var barnet ska vara, hemma hos sin biologiska familj eller på familjehem.
2023-11-27, 09:23
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om omhändertagna barn pga felaktiga utredningar där socialen ljugit ihop saker för att kunna omhänderta barn som egentligen har det bra i sina hem, eftersom jag tror att sånt inte existerar idag.

Jag pratar om felaktiga omhändertagningar, där barnet omhändertas, man gör en grundlig utredning och kan då snabbt se att barnet inte behövde omhändertas och lämnar då tillbaka barnet.

Allt annat har jag redan svarat på säkert 20 ggr, jag har om och om igen förklarat varför det du påstår inte finns med i IVO, och varför domarna i 97% av fallen går på socialens linje, och varför Bo Erlandssons texter inte kan användas som bevis idag 2023. Men eftersom du vägrar att ens läsa det jag skriver, så är det ingen idé att upprepa mig i 21 gång till, du får gå tillbaka och läsa gamla kommentarer, alla förklaringar och bevis finns där.
Hur mycket bevis du än får så tror du inte att barn tas om hand felaktigt.
Du har inga som helst bevis för dina påståenden. Man läser i tidningar, fall efter fall där antingen bristfälliga utredningar gjort att barn felaktigt fått bo kvar med sin familj eller felaktigt tvingats till familjehem. Båda varianterna har orsakat skada och lett till att barn dör.

Du förstår verkligen inte, de här grundliga utredningarna görs inte, det har du fått så mycket bevis för från alla håll, Socialstyrelsen, Ivo och Bo Erlandsson, hur mycket som helst.
Men du tror enbart på Ivo och annan expertis när det passar ditt eget narrativ.

Det är knappt någonting som har förändrats sedan Bo Erlandsson pensionerade sig. Hans livsverk används i utbildningen för socionomer. Ivo uttrycker förtvivlan över dagsläget, rättsosäkerhet, brister hela vägen i hela kedjan.

Då sitter du ändå här och inbillar dig att socialen gör grundliga utredningar! Snacka om desinformation!
2023-11-27, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Nej, det var inte någon dom jag frågade efter! Jag frågade hur du hade fått tag i bups anteckningar. Du hävdade att det stod något i en bup-anteckning som skulle vara sant. Domen bygger på socialtjänstens utredning och är därmed inte tillförlitlig som källa. Du måste ha tillgång till bups anteckningar eller muntligt vittne från bup under domstolsförhandlingen som sedan nedtecknats. En dom i ett lvu-ärende är inget bevis för att innehållet i domen överensstämmer med verkligheten.

Detta citerade jag här i tråden i går från Socialstyrelsens vetenskapliga rapport
Barnet i den sociala barnavården. Det stämmer lika väl i dag som för 19 år sedan.

Exempel på hur informationen i personakten systematiskt snedvrids finns
i fallbeskrivningar
[/b]av Jansson och Rönnbäck (1995), Jäderqvist, Lantz och
Thelander (1994) samt Junttila, Rundström och Räty (1994). Tre studier av
sammanlagt 43 LVU-utredningar (Gunnarsson, Johansson & Karlsson 1993;
Forsberg och Örtenmalm 1995; Ivemyr och Lindwall 1995) ger också exempel på bristfälligt underbyggda generaliseringar som framställer klienten
i dålig dager samt ofullständigt underbyggda slutsatser angående omhändertagande av barnet.
Undersökningarna visar också
att innebörden i externa utlåtanden i flera fall förvrängts

Socialstyrelsen skriver om sin 148-sidiga rapport:
(Socialstyrelsen klassificerar sin utgivning i olika dokumenttyper. Detta
är en Kunskapsöversikt. Det innebär att rapporten baseras på vetenskap och/eller beprövad erfarenhet. Kunskapsöversikter ska bland annat kunna ge stöd för en kunskapsbaserad vård och behandling, metodutveckling och annat förbättringsarbete, stimulera och underlätta kvalitetsuppföljning, stimulera till effektivt resursutnyttjande och/eller belysa fördelningsmässiga effekter. Socialstyrelsen svarar för innehåll och
slutsatser.)

Om detta rättsosäkra förfarande vittnar även föräldrar och barn, men då de tillskrivs noll trovärdighet av soc-kramare hänvisar jag till vetenskapliga rapporter.

Då så, så mycket för din blinda tro på dessa domar Dessa domar som ni soc-tanter och soc-kramare sitter och läser på nätet bevisar ingenting. Sedan att ni sprider mängder av dessa osanningar på nätet visar enbart på er totala ignorans för barn och föräldrar som kan ha splittrats ofrivilligt.

Domar som däremot bygger på polisens utredningar sätter jag stor tilltro till. De brukar vara väl underbyggda och man undersöker från olika håll, försöker vara objektiva, efter förhör och vittnesrapport läser de upp och får godkänt. Sådant är ytterst ovanligt inom socialtjänsten, det görs på enstaka soc-kontor.
Utifall kriminella människors brottsutredningar skulle vara lika rättsosäkra som familjers soc-utredningar då skulle vi ha stora sammanslutningar av felaktigt dömda personer som protesterade och ville bli utredda på nytt. Jag har aldrig hört om dylikt. Då skulle nog även Civil Rights Defenders titta fram. Tyvärr är de tysta när det gäller barnens rättigheter som förbises i detta totala systemfel.

Du har suttit i live efter med F*a och andra och sett med egna ögon hur de lägger fram bevis efter bevis, både skrifligt och inspelningar, men din tilltro till soc verkar oomkullrunkelig.

Inte ens vetenskapliga bevis. Barnen som är på fel plats ska vara på rätt plats.
I materialet som rätten får ta del av ingår bland annat journaler från exempelvis Bup , sjukvård osv precis som det i ett brottmål ingår att allt material från förhör , personalia osv .Skulle vara riktigt illa om allmänheten skulle få del av journaler från vården om man begär ut en dom angående vårdnad , dock så brukar det finnas med vissa utlåtande från tex bup som kan vara viktiga tex att barnet inte uppvisar något tecken på problem eller vara i behov av vidare kontakt eller motsatsen att barnet är i behov av kontakt med psykolog för att bearbeta , ibland är problem tydligt specificerade och finns med i domar
2023-11-27, 10:50
Medlem
hetabengts avatar
Den stora utredningen om barn i samhällsvård som nyligen överlämnades till Regeringen visar på skrämmande brister i hela vårdkedjan.

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/11/sou-202366/
2023-11-27, 11:54
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetabengt
Här har vi ett exempel hur det kan gå till när nån "bråkat med soc".

Då fixar sockärringarna så snuten sågar upp dörren och tar ungen.
Dom fega sockärringarna törs inte ens vara med upp till lägenheten utan väntar nedanför sugna att sätta klorna i det lilla barnet. Mer perversa kvinnor än sockärringar finns inte.

Och så har snutkärringen mage att försöka "trösta" mamman med : We are not taking YOU, we are taking your CHILD

Jamen dåså.

https://www.youtube.com/watch?v=fILNvY2HJNM

Ni båda är ganska utmattande att diskutera med.

Du tycker alltså inte att det hade varit lättare och smartare att öppna dörren och prata med poliserna än att göra sig till åtlöje, få sin dörr uppbruten, bli ersättningsskyldig, se illa ut i soc och polisens ögon? Du finner det heller inte suspekt att pappan inte vill lämna ifrån sig pass till mamman och barnet?
2023-11-27, 12:37
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Har läst flera kommentarer ffa på youtube och facebook där folk använder narrativet att Palm får "skylla sig själv" och "så går det när man bråkar med soc."

Självklart ska man kunna bråka med soc hur mkt man vill utan att soc ska hålla ens ungar som gisslan.
Självklart ska man kunna bråka med socialen. Och socialen håller självklart inga barn som gisslan.

Men om bråket består av
Socialen - "vi behöver att du gör detta och detta, så vi kan se att du är förmögen att sätta dina barns behov först, och att du förstår att dina känslor är inte det samma som dina barns behov"
Mamman - "jag vägrar göra det ni ber om, jag vill ha mina barn nu, ni har kidnappat dem"

Ja sånt "bråk" kommer ju leda till att sociala behåller barnen tills mamman är redo att prioritera barnens behov.
2023-11-27, 13:05
Medlem
hetabengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh

Du tycker alltså inte att det hade varit lättare och smartare att öppna dörren och prata med poliserna än att göra sig till åtlöje, få sin dörr uppbruten, bli ersättningsskyldig, se illa ut i soc och polisens ögon? Du finner det heller inte suspekt att pappan inte vill lämna ifrån sig pass till mamman och barnet?

Folk som är på väg att få sina barn kidnappade agerar inte alltid by the book. Det är helt naturligt.
Det såg väldigt fridfullt ut där mamman höll sitt barn i famnen. Tror du hon vill öppna för grobianer som bankar och gormar om att dom ska ta hennes barn?

Fördelen med pappans beteende var ju att svensk polis och socialtjänst återigen gjordes till åtlöje. Hoppas filmen får stor spridning.

Sen kan du inte applicera på alla hur en dum-svenne tänker. En dum-svenne som är tränad att lyda överhöghetens minsta vink och lydigt öppnar dörren. En neger (såg ut som negrer) kanske agerar annorlunda. Vi gillar väl olika? Inte sant?

Förresten, det finns nåt som heter låssmed.
Senast redigerad av hetabengt 2023-11-27 kl. 13:10.
2023-11-27, 13:29
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Folk som är på väg att få sina barn kidnappade agerar inte alltid by the book. Det är helt naturligt.
Det såg väldigt fridfullt ut där mamman höll sitt barn i famnen. Tror du hon vill öppna för grobianer som bankar och gormar om att dom ska ta hennes barn?

Fördelen med pappans beteende var ju att svensk polis och socialtjänst återigen gjordes till åtlöje. Hoppas filmen får stor spridning.

Sen kan du inte applicera på alla hur en dum-svenne tänker. En dum-svenne som är tränad att lyda överhöghetens minsta vink och lydigt öppnar dörren. En neger (såg ut som negrer) kanske agerar annorlunda. Vi gillar väl olika? Inte sant?

Förresten, det finns nåt som heter låssmed.

Okej var går denna rimlighetsgräns då? Får pappan misshandla polisen? Får han göra något ännu värre för att försvara sitt barn tycker du?

Ja det såg ganska fridfullt ut när mamman höll barnet, hon stog ganska nära dörren hela tiden. Tycker du inte det? Hon gick väldigt lugnt och snabbt ut ur lägenheten med så fort dörren öppnades, tycker du inte det? Ibland går hissen inte hela vägen upp hos vissa.

När det går så långt att polis tillkallas och personen bakom dörren vägrar öppna självmant så tar man sig in så fort som möjligt, dvs bryta. Man tar inte egendomsskador i beaktning. Det vet dom flesta normalt funtade personerna.

Personen är från estland om jag inte missminner mig, blev ingen direkt spridning heller då de flesta gör faktacheckar och är medvetna om att poliser inte bara tränger sig in utan anledning. 385 visningar är mindre än vad Fia får på en live.
2023-11-27, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh

Mannen låtsades dessutom att han inte kunde svenska eller engelska , polisen ringde upp hans syster som bekräftade att han både förstod och talade svenska , hon gjorde det dessutom på svenska.
Hade mannen öppnat dörren hade han nu inte stått med kostnader för förstörd dörr
Finns ingen förklaring på varför detta hände , kvinnan kan ha varit efterlyst, kvinnan kan ha varit här illegalt , kvinnan kan ha varit svårt psykiskt sjuk och hållit sig gömd med barnet , barnet kan ha behövt sjukhusvård ...mängder av frågor som inte besvaras i filmen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in