2023-11-27, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Ohh, så stolt över dig att du har lärt dig en ny härskarteknik. Grattis att du äntligen kommit ut i arbetslivet.

Hur har börserna gått? Kika mer på dom är mitt tips. Dom styr i större utsträckning vad folk kan hala in i kontantinsatser. Kraschen är inte här. Än.
Ja om folk tjänar pengar på börsen så ökar köpkraften.
Citera
2023-11-27, 11:00
Medlem
DVikings avatar
Kan bostadsmarknaden reformeras genom att det gamla förslaget om fria hyror i nyproduktion återupplivas?

https://www.svd.se/a/veoJWj/regeringen-maste-infora-fri-hyressattning-i-nyproduktion

Lite kul ändå att kolla på HR i Helsingfors:

100kvm sekelskifte mitt i city för 25k/mån, ingen kö:

https://www.vuokraovi.com/rental-apartment/helsinki/punavuori/block+of+flats/1542237?entryPoint=fromSearch&rentalIndex=4&search Identifier=-794764568
Citera
2023-11-27, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickget
1) och 2), marknadsräntorna pekar på att vi har nått toppen och att vi kommer få sjunkande räntor näst höst.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44285

Vi är förmodligen på toppen eller som mest en höjning från toppen.

Även lm det du säger är sant. Vad får dig att tro att bolåneräntorna ska ner till 2-3% inom 5 år?

Ja det kanske blir en sänkning nästa är, och ja det kanske följs av 2-3 sänkningar om 2 år. Vi pratar om knappt 1% sänkning av styrräntan, vilket gör så att vi hamnar på en bolåneränta på kanske 4%.

Enda sättet vi är nere på 1-2% bolåneränta är om riksbanken börjat tokköpa bostadsobligationer igen.
Citera
2023-11-27, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Redan då fanns det dock gott om nybyggt på hyresrättsmarknaden. Hyresradhus var ett realistiskt alternativ och det fanns ledigt någon kilometer från där jag köpte. Som det är nu finns det gott om lediga hyresrätter i Linköping. Både hos det kommunala bolaget och hos privata värdar (som hellre verkar ha tomma lägenheter än att sänka presumtionshyran).

Finns inte och har aldrig funnits ”gott om” hyresradhus i Stockholm som jag refererade till. Har faktiskt aldrig ens hört talas om det. Inte heller fanns HR i bra områden som inte hade minst 10 års kötid redan då.

Ändå gick priserna upp med över 50% mellan 2005-2007. En period där räntan STEG. Mao måste bankerna börjat bevilja mer än dubbelt så höga bolån någon gång innan 2005 om det vore så att storleken på bolånen som kan beviljas sätter prisnivån.
Citera
2023-11-27, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enligt tråden är det bara räntorna som styr prisbilden.

Mellan 2005-2007 gick styrräntan från 2 till 3 %. Under samma period steg bostadspriserna med 50% i Stockholm…

Under sama perioden började världens centralbanker tokköpa bostadsobligationer för att skapa förtroende I marknaden. Här har vi baksmällan av det. Nu ska riksbanken sälja allt som köptes upp samtidigt som marknaden hittar en nivå dom kan tänka sig investera i svensk bostadsmarknad. Jag tror inte marknaden går med på negativ ränta för en bostadsobligation. Men kanske 4-5%.

Det som kommer knäcka många tror jag är kombinationen av normala boräntor med förlorad inkomst.

Men jag gissar som alla andra här inne.
Citera
2023-11-27, 11:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Under sama perioden började världens centralbanker tokköpa bostadsobligationer för att skapa förtroende I marknaden. Här har vi baksmällan av det. Nu ska riksbanken sälja allt som köptes upp samtidigt som marknaden hittar en nivå dom kan tänka sig investera i svensk bostadsmarknad. Jag tror inte marknaden går med på negativ ränta för en bostadsobligation. Men kanske 4-5%.

Det som kommer knäcka många tror jag är kombinationen av normala boräntor med förlorad inkomst.

Men jag gissar som alla andra här inne.

Så priserna world wide gick alltså upp 50% överlag under denna period?

Vilken källa har du till riksbankens ”tokköp” av bostadsobligationer 2005? Vad jag kan hitta så började de köpa i mindre skala 2012 och accelererade 2015 för att göra penningpolitiken mer expansiv
Senast redigerad av flanders 2023-11-27 kl. 11:35.
Citera
2023-11-27, 12:09
Medlem
Citat:
Finns inte och har aldrig funnits ”gott om” hyresradhus i Stockholm som jag refererade till. Har faktiskt aldrig ens hört talas om det. Inte heller fanns HR i bra områden som inte hade minst 10 års kötid redan då.

Ändå gick priserna upp med över 50% mellan 2005-2007. En period där räntan STEG. Mao måste bankerna börjat bevilja mer än dubbelt så höga bolån någon gång innan 2005 om det vore så att storleken på bolånen som kan beviljas sätter prisnivån.
Inte så konstigt, börsen gick kalas 2005-2007. Kapital letade sig då in på bostadsmarknaden. Obefintliga amorteringskrav och krav på insats. Sen vet vi vad som hände 2008.
Citera
2023-11-27, 12:25
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kan bostadsmarknaden reformeras genom att det gamla förslaget om fria hyror i nyproduktion återupplivas?

https://www.svd.se/a/veoJWj/regeringen-maste-infora-fri-hyressattning-i-nyproduktion

Lite kul ändå att kolla på HR i Helsingfors:

100kvm sekelskifte mitt i city för 25k/mån, ingen kö:

https://www.vuokraovi.com/rental-apartment/helsinki/punavuori/block+of+flats/1542237?entryPoint=fromSearch&rentalIndex=4&search Identifier=-794764568
Och vad är det som är bra med det?
25000 för att bo i......Helsingfors!?
Klsrt som fan det inte är någon kö. Möjligt att något företag hyr tillfälligt några månader. Mycket spring och ruljans på sånna lägenheter där folk bor tillfälligt och en ypperlig arbetsmiljö för tillfälliga lägenhetsbordeller.
Niclas Wahlgren mfl blir iaf nöjda
Citera
2023-11-27, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Inte så konstigt, börsen gick kalas 2005-2007. Kapital letade sig då in på bostadsmarknaden. Obefintliga amorteringskrav och krav på insats. Sen vet vi vad som hände 2008.

Alldeles nyss var det beloppen på lånelöftena som styrde priserna, inte börsen.

Att börsen styr priserna betydligt mer än räntan eller beloppen på lånelöftena har jag sagt i åratal.

När börsen började dyka under 2022 fick vi en korrigering i bostadspriserna nedåt. Börsen sedan hösten 2022 är nu upp runt 20%. Priserna har sedan dess hämtat sig.

Skönt att du har lärt dig till slut.
Senast redigerad av flanders 2023-11-27 kl. 12:32.
Citera
2023-11-27, 12:59
Medlem
Citat:
Alldeles nyss var det beloppen på lånelöftena som styrde priserna, inte börsen.

Att börsen styr priserna betydligt mer än räntan eller beloppen på lånelöftena har jag sagt i åratal.

När börsen började dyka under 2022 fick vi en korrigering i bostadspriserna nedåt. Börsen sedan hösten 2022 är nu upp runt 20%. Priserna har sedan dess hämtat sig.

Skönt att du har lärt dig till slut.
Så svenskar cashar sina bostäder med börsvinster?
Citera
2023-11-27, 13:08
Medlem
De reformerades marknadshyra reformen i Helsingfors mitten av 90 talet. I tron att de skall byggas mer. Då gällde de hela hyresmarknaden. Resultatet blev att en vanlig 1:a i de centrala delarna av Helsingfors blev mkt mer extremt dyrt att hyra. Mitt dåvarande faster som bodde i Esplanaden (Finlands Östermalm) ifrån ca 4000kr upp till 10.000kr och de var inte stambytt. De innebär att vi som bo i Stockholm området, kommer att tvingas i framtiden flytta allt mer norrut för hålla kostnaderna nere.

Och de byggdes inte mer. De resulterades att social tjänsten var tvungen att hitta svag utsatta personer så kallade ara lägenhet. Men kö tid till dom kan varierar. Men i Helsingfors är normen ca 40 år för att få en ara lägenhet. Och där fyrdubblades bidragen på grund av marknadshyror. Vilket de leder ännu större kostnad för finskt GDP. Om du gå genom Sverige vs Finland social tjänat kostnaderna, så betalar de finska staten ca 4 gånger mer än i Sverige.

En kusin som bor i Mannerheimgatan, hon få betala sitt 2:a på ca 50kvm ca 25.000kr per månad.

källa: https://www.dagensarena.se/innehall/sa-gick-det-nar-finland-inforde-marknadshyra/
Senast redigerad av TheWiseOne 2023-11-27 kl. 13:13.
Citera
2023-11-27, 13:22
Medlem
Citat:
Så priserna world wide gick alltså upp 50% överlag under denna period?

Vilken källa har du till riksbankens ”tokköp” av bostadsobligationer 2005? Vad jag kan hitta så började de köpa i mindre skala 2012 och accelererade 2015 för att göra penningpolitiken mer expansiv

Du har rätt, Sverige börja med QE 2015, usa började 2008-2009.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in