2023-11-27, 00:47
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Kan orsaken till flera barn vara detta?

Citat
Barnbidraget är 1 250 kronor i månaden per barn. Flerbarnstillägget är 150 kronor för två barn och blir högre om du har fler barn.

Barnbidrag och flerbarnstillägg

https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/barnbidrag-och-flerbarnstillagg
Man kan ju alltid spekulera.
Sms konversationerna antyder ju att få pengar är det syftet flickan har för makarna.
Kanske fanns i lockelse sedan tidigare med barnbidrag, nu märker man att barnbidragen räcker inte långt?
Tycker mig se motivet till att framställa henne som handikappad på olika sätt är att försöka få pengar för det? Eller?
Citera
2023-11-27, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Man kan ju alltid spekulera.
Sms konversationerna antyder ju att få pengar är det syftet flickan har för makarna.
Kanske fanns i lockelse sedan tidigare med barnbidrag, nu märker man att barnbidragen räcker inte långt?
Tycker mig se motivet till att framställa henne som handikappad på olika sätt är att försöka få pengar för det? Eller?

Fruktansvärt att de skulle framställa henne som handikappad pga påhittad hjärnskada.

De kanske ansökte om assistansbidrag ...
Citera
2023-11-27, 01:19
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det kan man. Men det är en bedömningsfråga. Jag anser att hon ska få rättspsykiatrisk vård.

Rättspsykiatrisk vård

Den som lider av en allvarlig psykisk störning och begår ett brott kan dömas till rättspsykiatrisk vård.

https://www.domstol.se/amnen/brott-och-straff/straff-och-pafoljder/rattspsykiatrisk-vard/

Du glömde detta:

” Begreppet ”allvarlig psykisk störning” är inte en diagnos utan ett juridiskt begrepp. Exempel på en allvarlig psykisk störning kan vara vanföreställningar, tankestörningar och hallucinationer.”

Så vanliga personlighetsstörningar som narcissism, antisocial personlighetsstörning (”psykopati”), borderline räcker inte, såvida man inte även har en diagnos som omfattar psykotiska inslag (som de redovisar i mitt stycke ovan)

Då Jadmines P7:a visade att ”det kan misstänkas etc” så har väl en RPU gjorts, eller planeras (?)
Citera
2023-11-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Du glömde detta:

” Begreppet ”allvarlig psykisk störning” är inte en diagnos utan ett juridiskt begrepp. Exempel på en allvarlig psykisk störning kan vara vanföreställningar, tankestörningar och hallucinationer.”

Så vanliga personlighetsstörningar som narcissism, antisocial personlighetsstörning (”psykopati”), borderline räcker inte, såvida man inte även har en diagnos som omfattar psykotiska inslag (som de redovisar i mitt stycke ovan)

Då Jadmines P7:a visade att ”det kan misstänkas etc” så har väl en RPU gjorts, eller planeras (?)

Jag glömde inte det som du skrev eftersom man inte får citera hur mycket som möjligt i en artikel. Därför brukar jag som vanligast bara citera rubriken och det första stycket i en artikel.
Citera
2023-11-27, 02:22
Medlem
Liletts avatar
Citat:
Du glömde detta:

Eftersom hon inte erkänt görs den efter rättegången:

”RPU normalt hämtas in när det väl är rättegången.
För att domstolen ska få hämta in en RPU krävs nämligen att domstolen tagit del av bevisningen i målet och kunnat slå fast att åklagaren presenterat övertygande bevisning för att den åtalade begått det brott som han eller hon åtalats för, säger Fredrik.

Skälet till detta är att en åtalad inte ska behöva genomgå en så ingripande undersökning som en RPU innebär om domstolen sedan kommer fram till att hen inte ska dömas för något brott.

Det finns dock en möjlighet för domstolen att ibland hämta in en RPU tidigt i processen men det förutsätter att den åtalade erkänner gärningen. Detta är dock ganska ovanligt.”

https://www.domarbloggen.se/rattspsykiatrisk-undersokning/
Citera
2023-11-27, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Som sagt innan, har man själv haft turen till bra och kärleksfulla föräldrar, som varken är sadister och psykopater, och som inte torterat en, så måste det vara svårt att sätta sig in i hur man skulle bli som människa själv och man hade haft det!

Som sagt. Jag ifrågasätter inte att det finns anledningar till att mamman blev som hon blev. Det är viktigt med förståelse bakåt. Betyder verkligen inte att det skedda går att göra ogjort.
Det jag reagerade på var hur du (?) Någon pratade som om det var narkotikamissbruket som gjort mamman såhär, ungefär som om det bara är att sluta med det och så förändras hon och "förstår" vad hon gjort.

Det låter helt uppåt väggarna fel efter allt vi fått veta om hennes beteende.
Och hur det nu är med hennes missbruk så går det skedda inte att sudda ut.
Z har fått livslånga skador, (både fysiska men också psykologiska som kan läka i olika grad,det vet vi inte, tex tro att ingen gillar henne, osäker på att hon får vara den hon är, har en självklar plats. Mm..hon frågade ju familjehemspappan varför han gjorde vissa saker för henne. Då familjehemspappan svarade att jag tycker bra om dig och vill hjälpa dig,så svarade Z glatt och förvånat: "Gör du"? Ja, och J gav henne dem. Det kan ta tid att läka och bli något en människa får jobba med hela sitt liv.

Slutligen, vad gäller förståelse för hur mamman blivit ett monster: Så väljer jag alltid barnets sida.
Oavsett vad ett sådant beteende beror på,så är det barnet som lider skada och är oskyldigt här och nu som har mitt fulla stöd.
Mamman är vuxen och det är beklagligt att ingen hann fånga upp henne medan tid var.
Men det är Z som bör få samhällets samlade krafter och stöd.
Tyvärr tror jag det är försent att rädda mamman.
Ibland måste vi välja om vi inte ska bli någon form av enablers..

Det VAR synd om mamman,som det oskyldiga barn hon var. Men hon är vuxen nu och Z har inte ett dugg skuld till vad J utsatt henne för eller vad J varit med om tidigare i livet. Hon är helt oskyldig.

Det är det enda rätta, inte att ägna enormt utrymme i narrativ åt mamma J som det stora offret här och nu.
Det är inte schysst emot Z..
Citera
2023-11-27, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Z har gott om empati, det har har hon bevisat redan. Trots sina skitföräldrar!
Det är något fel på dig om du tror jag hatar personer som är psykiskt skadade.
Jag hatar de som gör andra människor illa till skillnad från dig som tycker synd om dem som gör andra illa.
Men tänker inte mata ett troll som dig mer.
Lycka till med ditt tänk!
Punkt slut.
Du inbillar dig att du är en så "empatisk" människa...men hej vad du bedrar dig, du tänker inte längre än vad näsa räcker...Mamman och hennes syskon själva som barn då, de barnen skiter du fullständigt i, hela deras situation, med en djävulsk uppväxt hos en sadistisk förälder...det började långt innan det som hände Z...med samhällets goda.minne Nej, empatisk på riktigt är inte du, det är bara något du fått för dig!
Citera
2023-11-27, 05:52
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Först fick hon panik när hon insåg att SÄ skulle dit och dela ut julklappar dagen efter Z lagts in, hon sms:ade pappan på natten något i stil med;

”Dom kommer FUCKING se Z..!”

Sen var det väl en annan gång när SÄ (kvinnan) hade varit där och propsat på att få lämna en chokladask till Z?
Personalen hade upplevt henne som obehaglig eller dylikt, detta med att hon inte gav sig utan tvunget ville upp på avdelningen.

Ja just det så var det ja. Z låg och kämpade för sitt liv, men chokladask skulle hon prompt ha!
När man läser om SÄ i fup så låter de lite märkliga och påträngande.
Nån från SÄ bad ju om ursäkt till D då hon ringt/sms:at så mycket.
Senast redigerad av Snitsigare 2023-11-27 kl. 05:55.
Citera
2023-11-27, 05:54
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RItD
Tillägg: Enligt FUP var det dock ett misstag att barnen träffades. Det var inte planerat utan båda var på samma plats vid samma tillfälle, har för mig att det var på någon form av lekterapi.

Ja så var det. Lite sorgligt att läsa att Z så gärna ville visa V nåt från sitt rum. Men det fick hon knappt då de vuxna runt om fått instruktioner om att de inte fick träffas.
Citera
2023-11-27, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Som sagt. Jag ifrågasätter inte att det finns anledningar till att mamman blev som hon blev. Det är viktigt med förståelse bakåt. Betyder verkligen inte att det skedda går att göra ogjort.
Det jag reagerade på var hur du (?) Någon pratade som om det var narkotikamissbruket som gjort mamman såhär, ungefär som om det bara är att sluta med det och så förändras hon och "förstår" vad hon gjort.

Det låter helt uppåt väggarna fel efter allt vi fått veta om hennes beteende.
Och hur det nu är med hennes missbruk så går det skedda inte att sudda ut.
Z har fått livslånga skador, (både fysiska men också psykologiska som kan läka i olika grad,det vet vi inte, tex tro att ingen gillar henne, osäker på att hon får vara den hon är, har en självklar plats. Mm..hon frågade ju familjehemspappan varför han gjorde vissa saker för henne. Då familjehemspappan svarade att jag tycker bra om dig och vill hjälpa dig,så svarade Z glatt och förvånat: "Gör du"? Ja, och J gav henne dem. Det kan ta tid att läka och bli något en människa får jobba med hela sitt liv.

Slutligen, vad gäller förståelse för hur mamman blivit ett monster: Så väljer jag alltid barnets sida.
Oavsett vad ett sådant beteende beror på,så är det barnet som lider skada och är oskyldigt här och nu som har mitt fulla stöd.
Mamman är vuxen och det är beklagligt att ingen hann fånga upp henne medan tid var.
Men det är Z som bör få samhällets samlade krafter och stöd.
Tyvärr tror jag det är försent att rädda mamman.
Ibland måste vi välja om vi inte ska bli någon form av enablers..

Det VAR synd om mamman,som det oskyldiga barn hon var. Men hon är vuxen nu och Z har inte ett dugg skuld till vad J utsatt henne för eller vad J varit med om tidigare i livet. Hon är helt oskyldig.

Det är det enda rätta, inte att ägna enormt utrymme i narrativ åt mamma J som det stora offret här och nu.
Det är inte schysst emot Z..
Det är verkligen jätteviktigt att slippa sadistiska, narcissistiska föräldrar som barn...ens uppväxt präglar en så mycket både i barndomen.och som uppväxt! Flickan Z stackaren är naturligtvis helt oskyldig...precis som flickan J var som barn före henne.....stackars dom båda och deras syskon och mostrar/morbröder också!
Citera
2023-11-27, 06:06
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Redan på kvällen den 23 december har troligen nåt hänt. Trots ynka 15 gr inomhus, och sen ynka 17 gr i bilen så har det tagit flera timmar innan de åkte in vid 04.
Vad hände runt kl 23…?

Från tömningen av Jamines mobil:

2022-12-23 23:15:12 skickar telefonen ett SMS till motparten - som är lagrad som kontakt med namnet SIMONE #. Texten i meddelandet är: HÅLL TYST@.

Tack för att du citerade detta. Hade helt missat. Det är graverande tycker jag, eftersom det antyder att någon konstigt var på gång redan tidigare på natten mot julafton.

Citat:
Ursprungligen postat av moshes
vem fick uppmaningen att "HÅLLA TYST,"
använde pappan o S
samma telefon?
men visst var det pappan o mamman som kallade barnet för -"mög o kiosktroll",
och höna var också ett ord som användes?

Den var säkerligen riktigas till S. Det är klarlagt i FUP att S och pappan inte använde samma telefon. S mobil är beslagtagen men hon vägrar lämna ut koden. Däremot misstänker jag att mamman använde S telefon för Swish.

Det stämmer att de använde hemska öknamn om Z.
Det som tar priset är ”Zombiekräkspya”.
Citera
2023-11-27, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
Det är verkligen jätteviktigt att slippa sadistiska, narcissistiska föräldrar som barn...ens uppväxt präglar en så mycket både i barndomen.och som uppväxt! Flickan Z stackaren är naturligtvis helt oskyldig...precis som flickan J var som barn före henne.....stackars dom båda och deras syskon och mostrar/morbröder också!

Uppskattar dina nyanserade inlägg.
Att kunna förstå hur det blivit såhär betyder inte att man accepterar eller förlåter, men ger ett bättre helhetsperspektiv hur våld föder våld.
Tillägger, kan göra - om man inte inser att man bör bearbeta en dysfunktionell uppväxt som i J fall.

Sedan utgår jag ifrån att merparten fördömer hur illa flickan blivit behandlad.
Senast redigerad av Riley.B 2023-11-27 kl. 06:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in