2023-11-26, 23:35
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Breaking news!

Enorm explosion i rysk stridsvagnsfabrik alldeles nyss.

https://twitter.com/i/status/1728836372088139917

Fin smäll där. En bra bit in i Ryssland dessutom. Chelyabinsk ligger ca 2000 km från fronten.

Och på en söndagskväll.., och filmen når oss alleredan.., wow..

Ryssarna kom då med en förklaring snabbt.., j-vligt snabbt skall sägas..angående transformatorn. Snabbaste utredningen på manna-minne.., inte ens Columbo eller Poirot hade jobbat snabbare !

Nå, hur det än är med saken så tänker jag spontant på detta..

1) : Man jobbade nog tre-skift på den fabriken, men nu är det satt på paus..
2) : Förstördes kritiskt maskineri, som är svårare att ersätta i.o.m sanktioner ?
3) : Dessa opereras utav kunnig personal, hur gick det för dessa i smällen ?
Citera
2023-11-26, 23:41
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Jag vill dela en video som visar ryska soldater som riskerar sina egna liv för att hjälpa en svårt skadad ukrainsk soldat.

Detta är inte fiktivt utan en representation av verkligheten. Jag uppmuntrar er att se videon och bilda era egna uppfattningar.

https://x.com/mylordbebo/status/1728903159274446946?s=46

Även om jag är "pro-ukraina", så lyfter jag på hatten för civiliserat beteende. Även ifrån ryskt håll. Hoppas att ukrainaren klarade sig, och att ryssen kan fara hem med livet och sin mentala hälsa i behåll.
Citera
2023-11-26, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
Vilket bisarrt tankefel. Det du säger har väl aldrig någonsin hänt i ett krig? Att man skulle lämna över erövrad mark INNAN man sätter sig och förhandlar. Det vore ju att drastiskt försämra sin förhandlingsposition inser du väl? Så mentalsjukt att detta återupprepat förs fram. Nej, man förhandlar utifrån rådande läge på slagfältet… det är sen gammalt.

Ja, förr i tiden försökte man erövra andra länders territorium. Normalt funtade länder har dock slutat med sådant.
Fakta är att Ryssland vill ha krig och det är enbart därför det är krig.
Citera
2023-11-26, 23:58
Medlem
Sqrbankens avatar
Lite blåsigt utanför Odessa tydligen:
https://twitter.com/uharteko/status/1728890387149066384

Orkar för stunden inte googla upp prognoser för fronten men om något dylikt slår till framgent längst de hetaste avsnitten så kommer det att krävas en hel del sisu från berörda gossar. Brrr.
Citera
2023-11-27, 00:02
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det är rimligt men det vägrar ju ryssarna gå med på. De ställer krav på Ukrainskt territorium vilket betyder att de inte är det minsta intresserade av fred. Varaktig fred kan bara uppnås genom att Ryssland lämnar Ukraina helt och hållet.

Ukraina hade chansen till fred och tog den inte. Klart ryssarna inte är beredda att lämna Ukraina nu. Det är inte rätt mot soldaterna som redan offrat sina liv i kriget och deras familjer. Ukraina är ej heller beredda till fred. Man vill ta tillbaka förlorad mark först.
Citera
2023-11-27, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
https://braveneweurope.com/michael-von-der-schulenburg-hajo-funke-harald-kujat-peace-for-ukraine
Det som står där är att Nato inte stötte freds förhandlingarna vilket jag inte sett något bevis på. Enligt Istanbul föredraget skulle Ukraina bli neutralt, dra ner sin militära kapacitet, ge ifrån sig Donbass och krim och olika västländer bland annat Storbritannien skulle stå som säkerhetsgaranter till Ukraina som nästan skulle sakna militär förmåga. Storbritannien vad inte redo att gå in i fullt krig med Ryssland om eller när som både dom och Ukraina trodde, Ryssland skulle återigen börja med något.
Citera
2023-11-27, 00:20
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Så du menar att Putin skulle gå med på att Ukraina skulle få tillbaka både Krim, Donetsk, Luhansk och övriga ockuperade områden bara Ukraina förklarade sig "neutralt"? Märkligt, de har i andra samband påstått att det numera är ryska territorium, i vissa fall redan innan de invaderade. Men du "vet" att han skulle släppa allt detta, bara han fick förhandla lite?

Jag tror att du är dåligt insatt.

Nej, det enda Ryssland begärde vara att Ukraina förblev neutralt. Det var utgångspunkten 2008. Det var långt innan Krim, Donetsk, Luhansk mm.
Citera
2023-11-27, 00:22
Medlem
Citat:
Putins plan känd sen 2008 är att Ukraina förblir neutralt. Det accepterades av Ukraina vid fredsförhandlingarna i mars 2022 men inte av Västmakterna så Ukraina övertalades att fortsätta kriget

Nej, nu ljuger du igen. Hur känns det, att vara tvungen att ljuga för att (för dig själv) berättiga din blinda tillbedjan av den psykotiske dvärgen i kreml och hens anfallskrig?

Varför invaderade, ockuperade och annekterade den psykotiske dvärgen i kreml Krim 2014 om hens "plan" 2008 var att "Ukraina förblir neutralt"?
Citera
2023-11-27, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClark
När slutade man med det menar du? Är USA ett s.k. normalt funtat land enligt din mening då?
Det är ett av länderna som hela tiden varit öppen för fredsförhandlingar. Det är ett av länderna som gjort det olagligt att fredsförhandla. Det är ett av länderna som är tillsagda av väst att inte skriva på fredsavtal. Detta är faktum.

Det är ett av länderna som invaderar, ockuperar, annekterar och för anfallskrig mot fredliga grannländer. Gissa vilket (p.s. det styrs av den allsmäktige diktatorn putain).
Citera
2023-11-27, 00:45
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ryssarna ska hålla sig till Budapest memorandum, inget annat! Neutralitet, vad är den ryska definitionen på det?

Vad jag förstår så tycker nog dom att UN charter article 51 är det som gäller i detta fall.
Rysslands existens hotas.
Citera
2023-11-27, 01:12
Medlem
Citat:
Ukraina hade chansen till fred och tog den inte. Klart ryssarna inte är beredda att lämna Ukraina nu. Det är inte rätt mot soldaterna som redan offrat sina liv i kriget och deras familjer. Ukraina är ej heller beredda till fred. Man vill ta tillbaka förlorad mark först.

Ukraina har inga planer på att ta Rysk territorium. De vill bara ha fred på sitt eget. Ryssland vill dock inte ha fred utan krig och därför är det krig.
Citera
2023-11-27, 01:15
Medlem
Citat:
Vad jag förstår så tycker nog dom att UN charter article 51 är det som gäller i detta fall.
Rysslands existens hotas.

Nej, den gäller inte i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in