2023-11-26, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
I allra högsta grad.

Det är en mycket dysfunktionell familj där bl.a medberoende och sk Stockholmsyndrom är en del av problematiken.

Detta är för övrigt ett diskussionsforum där vi spekulerar.

Det är onekligen som du säger men när diskussionsunderlaget är så lågt att man inte förstår syftet med det som diskuteras så undrar man ju.
Citera
2023-11-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgressivaBananer
Korrekt. Givetvis kan barn till föräldrar med funktionsvarianter ärva liknande men jag tror att det i spannet inte behöver vara fullständiga diagnoser. Sedan orsakar näringsbrister och försummelse liksom stress såpass påverkan på hjärnan att symptomen påminner om adhd och autism. Det är något en stor ignorans kring förekommer samtidigt som föräldrar som skadar barnens utveckling har fria händer i att förklara barnens problem som avvikelser hos barnen och inte reaktioner/symptom på miljöfaktorer. Det kan hur motsägelsefullt det än låter finnas en verklig omsorg hos föräldrarna men ingen talar om Munchausen by Proxy och att vården men framförallt BUP och psykiatrin arbetar efter föräldrarnas ord och att sjuka föräldrar kan projicera sina egna fel, medvetet men även omedvetet på barnen och söka vård för dem och få vårdvinster i form av att de bekräftas av läkare, psykologer, socialtjänsten etcetera när de i egenskap av vårdnadshavare söker hjälp för barnen.

Vi pratar aldrig om vårdvinster för föräldrar som problematiserar sina barn även om det kan vara en del av bristande sjukdomsinsikt hos dem själva eller Munchausen by proxy där de framkallar symptom för att vården ger dem vårdvinster i deras vårdsökande, lika lite som vi talar om barn som merbelastade av psykisk ohälsa, missbruk och annat när de måste steppa upp och bli vårdgivare åt föräldrarna och ta över ansvar från dem för att hemmet ska fungera.

Münchhausen by Proxy nämns i förhör med en av läkarna. Tror det kan ha varit skolläkaren.
Citera
2023-11-26, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Concha
Jag är också helt säker på att jag har läst att Skånes änglar parkerade precis utanför entrén på sjukhuset. Minns inte i vilket förhör, förmodligen någon ur vårdpersonalen..
tror det var i mammans förhör, hon/mamman undrade om hon skulle ringa/meddela Skånes änglar att Z låg på
sjukhuset-
mamman visste tydligen om att Skånska änglarna,skulle göra sjukhusbesök.

(när jag läste detta
drog jag själv slutsatsen att änglarna besöker sjukhuset på julafton o kanske delar ut någon form att julpresent till sjuka barn...)
det är väl bra att änglarna ändå finns,
även om de inte var nog lyhörda att förstå att Z var plågad o utsatt..
alla andra vuxna i Z,s närhet har ju också varit blinda o okunniga om faktiska omständigheter.
Lätt att döma i efterhand, men medmänskorna som borde ha förstått- förstod inte..
syskonen som visste, knystade inte.-
Citera
2023-11-26, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Undrar om syskonen haft någon gemensam träff?
Om de träffat Z?
Eller alla syskonen fortsätter att skuldbelägga Z?
Kanske tror de fortfarande att Z bär skulden till att familjen splittrats..

Jag har inte hunnit läsa allt än, men jag TROR att hon träffat några av syskonen. Men jag är INTE helt säker på detta.
Finns säkert nån i tråden som har koll på det.
Citera
2023-11-26, 19:25
Medlem
Taggads avatar
Glädjande om den kärlekstörstande flickan klarat sig någorlunda mentalt.
Citat:
Flickan i Eslöv: Förlåter aldrig mina föräldrar
Föräldrarna kallade henne hjärnskadad och sent utvecklad, men vårdpersonalen fick snabbt en annan bild: en smart, vänlig, kontaktsökande flicka som älskar musik. Det skriver Expressen.

I början pratade hon inte mycket, utan var svag och ville mest sitta i personalens knä. Med tiden blev hon piggare, fick upp intresset för en Ipad, och gladdes åt lego som hon fick i födelsedagspresent av personalen.
https://omni.se/t/misstankta-barnmisshandeln-i-eslov/0ffdef25-e686-4f29-bc05-1012b2c59ef5
Citera
2023-11-26, 19:34
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Jag har inte hunnit läsa allt än, men jag TROR att hon träffat några av syskonen. Men jag är INTE helt säker på detta.
Finns säkert nån i tråden som har koll på det.

Ja iaf V och lillebror. V blev glad, men lillebror verkade inte känna igen Z.
Citera
2023-11-26, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boanders266
Det är onekligen som du säger men när diskussionsunderlaget är så lågt att man inte förstår syftet med det som diskuteras så undrar man ju.

Det är nog snarare du som saknar insyn. Har du läst FUP?
Gör det.
Citera
2023-11-26, 19:46
Medlem
[
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja! Precis tack, då har jag inte drömt. Tror också att det var i förhör med sjukhuspersonal.

Du vet att du söka på nyckelord i FUPen?

Jag hittar inget från sjukhuspersonalen men där emot från sida 293 i Z's förhör:

Citat:
Z: Skånes Änglar.
FL: Skånes Änglar. Var dom å hälsade på?
Z: (Nickar lite).
FL: Ja.
Z: Det är dom bilarna som är på sjukhuset, dom, dom är därifrån.
FL: Vad sa du, bilderna från sjukhuset?
Z: (Spottar). Hör du dåligt?
FL: Ja, det gör jag. Säg det igen.
Z: Bilarna! Elbilarna!
FL: Elbilarna?
Z: Det är dom som är från Skånes Änglar.
FL: Okej. Var, å var finns el-…?
Z: Jag behöver bajsa

Vad ni nu vill få ut av det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Det är nog snarare du som saknar insyn. Har du läst FUP?
Gör det.

Jag har inte påstått att jag har insyn utan ifrågasatt hur tex det är relevant för tråden huruvida syskonen kommer ses i framtiden efter inte.
Citera
2023-11-26, 19:53
Medlem
Citat:
[

Jag hittar inget från sjukhuspersonalen men där emot från sida 293 i Z's förhör:

Jag har inte påstått att jag har insyn utan ifrågasatt hur tex det är relevant för tråden huruvida syskonen kommer ses i framtiden efter inte.

Tack ja det vet jag, lyckas ändå inte hitta det, det var att dom hade parkerat konstigt och att personalen hade tyckt deras besök var märkligt.

Någon som vet om de är så goda som de utger sig för att vara eller om de haft en annan agenda?
Citera
2023-11-26, 19:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Hur går det med klargörande av hur skadorna i underlivet har tillkommit??
Citera
2023-11-26, 19:55
Avslutad
Citat:
[

Du har fått det förklarat för dig flera ggr, men du ignorerar svaren och fortsätter skriva samma ignoranta påståenden om att syskonens samspel med Z är ointressant.

Du kan ju börja med att förklara varför det är ointressant information som saknar diskussionsvärde?
Citera
2023-11-26, 19:57
Medlem
Snitsigares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Ja! Precis tack, då har jag inte drömt. Tror också att det var i förhör med sjukhuspersonal.

Känner också igen att jag läste i något förhör från sjukvårdspersonal at en bil från Skånes Änglar parkerat illa precis vid ingången julafton.
Dessutom ser man i Jasmine och Daniels sms från julafton att hon hade koll på att änglarna skulle till sjukhuset med klappar till barn och Jasmine tyckte då att det vore lämpligt av Daniel att meddela dem om att Z låg inne. Hur Jasmine hade koll på det kan man ju undra, men det hade hon tydligen. Kanske de pratat om det innan då Skånes änglar hälsade på familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in