Förutom att det är en kult som försöker likna kristendomen men har ingenting med kristonedomen att göra då deras jesus är liknande en falsk jesus som tex islams jesus så finns det mångap unkter där hela religionen faller. Som tex falska profetior.
Det som fällde hela religionen för mig var vad mormoner kallar "Adam-God theory", dom som känner till det iallfall. Medan vad det verkligen kallas är "Adam-God doctrine". Alltså efter mormonernas grundare Joseph Smith dog, så blev deras andra profet Brighma Young, som sade att Joseph Smith tänkte lära att Adam var Gud fadern. Detta fick vi först läsa i Journal of Discourses (JoD) i första volymen. Mormoner vill påstå att JoD inte är skrifter eller giltiga, förutom att dom använder refernser till JoD överallt i deras tro ock på deras sidor så sa Brigham Young att dom 5 första volymerna av JoD har han själv läst och godkänt att dom är detsamma som skrifter och 100% doctriner. Men det slutar inte där, Adam-God doctrine lärdes i 37 år, samt att profeten Brighma Young sa att om man inte tror på det så är man redan dömd till hellvetet, att ens salvation hänger på att tro detta - denna läran behövde man också för att komma in i celestiala rummet i templet, alltså en del av vad dom kallar "lecutre at the veil". Sedan efter han dog så tog dom snabbt bort denna läran, och sedan påstod något liknande av: 'Ni kanske har hört att tidigare profeter lärt att Adam var gud? Nej det hände aldrig, och det stämmer inte.'. På den tiden hade man inte internet så folk trodde vekrligen på vad deras profeter sa.
I detta fallet måste man antingen tro att:
1. Joseph Smith var en falsk profet (Vilket biblen intygar), därav var hans efterföljare falska också.
2. Brighma Young var en äkta efterföljare av Joseph Smith, därav var häns läror sanna och efter han dog apostiserade mormonernas kult kyrka och dom som kallar sig fundemantilist LDS är den sanna mormon kyrkan.
3. Joseph Smith tänkta lära att adam var Gud, Brigham Young gjorde det efter att Joseph Smith dog, sedan kom senare profeter och raderade dessa läror för att Gud ångrar sig uppenbarligen och är inte samma igår, idag och imorgon. ?????????
Bra link om man vill kolla alla källor länkade till Adam-god doctrine. Jag var mormon men slutade vara mormon efter jag läste JoD för att jag ivll lära mig allt om mormonismen:
https://www.reddit.com/r/mormon/comm...eory_timeline/
Sedan är naken mormonism podcast en amazing källa till att få mycket information:
https://nakedmormonismpodcast.com/episodes/
Naked mormonism delar all verklighet av mormonismen och ger os uppgifter som vi aldra skulle lära oss av kult kyrkan. Väldigt interresanta saker.
FUN FACT: Joseph Smith blev täckt i kära och hade fjädrar slängt över honom, stackars grabb va? Det vill alla mormoner och deras kyrka lära. Dom har även gjort filmer med detta. Min lite vet vi, för orsaken varför dom gjorde det var för att han
försökte gifta sig i smyg med någons lillasyster och dom kom med on doktor att kastrera honom på platts men doktorn fick kalla fötter och gjorde inte det. Detta är verifierad historia. Tänk hur kul utvecklingen hade varit om han fick kastreringen. Skulle han fortfarande skaffar närmare 40 fruar?