2023-11-25, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocus
Jag skulle vilja veta lite om mormoner...
Är det nån som kan några korta fakta om vad dom tror på?

Du borde nog också sätta dig in lite i varför dom tror det.

Mormonism är väl tillsammans med Scientologi en av de trosinriktningar som är så uppenbart bara är 100% påhittat.

Man behöver inte direkt ha några särkilt skeptiska glasögon på sig för att inse det.

Allvarligt! Joseph Smith, som var en välkänd bedragare. Som stoppade huvudet i en hatt och lästa från guldtavlor som han skulle ha fått av en ängel att Jesus var i Amerika och om utomjordingar från planeten Kolob?

Det behövs mycket knark för att tycka att det låter vettigt😂
Citera
2023-11-26, 10:15
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule

Mormonism är väl tillsammans med Scientologi en av de trosinriktningar som är så uppenbart bara är 100% påhittat.

Man behöver inte direkt ha några särkilt skeptiska glasögon på sig för att inse det.

Allvarligt! Joseph Smith, som var en välkänd bedragare. Som stoppade huvudet i en hatt och lästa från guldtavlor som han skulle ha fått av en ängel att Jesus var i Amerika och om utomjordingar från planeten Kolob?

Det märks att du inte är påläst för fem öre. Jag rekommenderar att du faktiskt läser på lite. Det finns dessutom ett flertal vittnen som kunde bekräfta vad Joseph Smith också bevittnade.
Citera
2023-11-26, 10:56
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:

Hur kan de vara så många? Och ha så mycket egendom och makt.

Är det lite så att de egentliga syftet eller ändamålet helgar dessa medel? Enligt dem.
Det är av kärlek och vördnad för individens självbestämmande.

De är bättre vetande men kör med denna front fasad. Som andra församlingar som tex Lägger in fejk dop och tungotal. Man vet om Gud Fader så man får göra vad som helst. Det är upp till individens personliga relation med Gud och tro.

Världen är körd. Man står helt ensam.

För att jorden ska gå runt.
Alla mot och därmed för en. En för alla.

De kan inte göra nåt. Be cool. Bry dig inte.
Citera
2023-11-26, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Bara för att det är kortare, så betyder det inte att det är rätt.

Visst, men jag tror man drar sig för att säga hela namnet, du själv gjorde det kortare. Jag antar att när ni pratar med varandra så säger ni inte alltid: "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga" om er själva?

Citat:
Bibeln säger ingenting om att inga nya läror ska komma.

Jodå, det står t.ex.:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. " (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)

Katolska Kyrkan förbjöd sina präster att gifta sig, och som jag förstår det så får mormoner inte dricka kaffe t.ex.

Citat:
Bibeln fastställdes långt senare än när det skrevs, och det har varit en stor debatt i Urkyrkan vilka urkunder man skulle inkludera.

Bibeln var fastställd efter Johannes uppenbarelse. Att Katolska Kyrkan hade en debatt flera hundra år senare har inget med bibeln att göra, tvärtom så är Katolska Kyrkan en del av antikrist som skulle komma:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Av detta förstår vi att Johannes var den sista aposteln och en av dom sista kristna innan avfallet kom:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud." (2 Thess 2:3-4 Bibel2000)

Dom urkunder som ska inkluderas i bibeln är alltså det som apostlarna och andra skrev före 100-talet e.Kr.

Citat:
Vi har en annan syn på treenigheten än andra kyrkor. Treenigheten där Gud, Jesus och den Helige Anden skulle vara samma entitet är obibliskt.

Du kan läsa mer här:
https://nyheter.jesukristikyrka.org/article/gudomen
https://www.jesukristikyrka.org/tror...lang=undefined

Om jag frågar dig så här: Är Jesus Gud, skaparen enligt dig?

Citat:
Det är ungdomarna du ser, men det finns olika typer av missionerande. Ungdomarna har tiden, medan de som är äldre ofta har familjer att ta hand om. Men det är inte omöjligt att andra kan göra det. Det finns olika typer. Det finns även missionerande bland pensionärer, men de har oftast en position som hjälper de unga missionärerna. Jag har stött på missionärer som gått med de som är unga, och dessa personer har varit i 30-årsåldern, men de var ogifta.

Den som vill få mer information om kyrkan kan alltid kontakta missionärer här:

https://www.komtillkristus.org/forme...-missionarerna

Det finns inga motkrav. Har du frågor, så kommer de svara (eller så svarar jag här i mån av tid). Skulle du omvända dig, så är det en bonus. Jag gick själv med i kyrkan i vuxen ålder. Jag har dock aldrig varit missionär.

Ok, det är enligt bibeln i så fall om alla deltar i förkunnandet av dom goda nyheterna.

Förkunnar ni över hela jorden? Finns det t.ex. mormoner i Ryssland?
Citera
2023-11-26, 13:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, men jag tror man drar sig för att säga hela namnet, du själv gjorde det kortare. Jag antar att när ni pratar med varandra så säger ni inte alltid: "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga" om er själva?

Vi pratar om "Kyrkan" då det är uppenbart om vilken kyrka man talar om. Ska man prata om en annan kyrka, t ex Pingstkyrkan, så säger man det. Vissa personer talar om "De Heliga" om medlemmar, men det är mer vanligt på engelska.

Citat:
Jodå, det står t.ex.:

"Anden säger uttryckligen att under den återstående tiden skall några avfalla från tron och lyssna till andar som bedrar och till demoners läror, spridda av hycklande lögnare med bortbränt samvete, folk som förbjuder äktenskap och kräver att man avstår från föda som Gud har skapat till att ätas under tacksägelse av dem som tror och som känner sanningen. " (1 Tim 4:1-3 Bibel2000)

Katolska Kyrkan förbjöd sina präster att gifta sig, och som jag förstår det så får mormoner inte dricka kaffe t.ex.

Det finns inga matrestriktioner i kyrkan. Det är dock rekommenderat att inte äta alltför mycket kött, men det är frivilligt om man vill leva vegetariskt eller äta kött alla dagar i veckan. Det står om att inte dricka heta drycker, vilket jag tar bokstavligt. Jag dricker kaffe medan jag skriver detta, och jag låter det svalna lite. Jag vill ju inte bränna mig. Det finns också om att inte dricka starka drycker (starkare än vin), vilket inte spelar mig någon roll, då jag har aldrig gillat starksprit. Jag drack öl igår, men många medlemmar avhåller sig från alkohol och kaffe helt och hållet.

Även inom kyrkan råder det en stor generationsklyfta gällande kaffe, té och alkohol.

https://religioninpublic.blog/2018/0...drink-alcohol/

Citat:
Bibeln var fastställd efter Johannes uppenbarelse. Att Katolska Kyrkan hade en debatt flera hundra år senare har inget med bibeln att göra, tvärtom så är Katolska Kyrkan en del av antikrist som skulle komma:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Av detta förstår vi att Johannes var den sista aposteln och en av dom sista kristna innan avfallet kom:

"Låt inte lura er på något vis. Ty först måste avfallet ske och laglöshetens människa uppenbaras, undergångens son, motståndaren, han som förhäver sig över allt som kallas gud eller heligt och sätter sig i Guds tempel och utger sig för att vara Gud." (2 Thess 2:3-4 Bibel2000)

Dom urkunder som ska inkluderas i bibeln är alltså det som apostlarna och andra skrev före 100-talet e.Kr.

Jo, den tidiga kyrkan avföll väldigt fort.

Citat:
Om jag frågar dig så här: Är Jesus Gud, skaparen enligt dig?

Nej, Jesus är Guds Son, inte Gud. Att Jesus skulle vara Gud skulle motsäga Bibeln väldigt extremt.

Citat:
Ok, det är enligt bibeln i så fall om alla deltar i förkunnandet av dom goda nyheterna.

Förkunnar ni över hela jorden? Finns det t.ex. mormoner i Ryssland?

Ja, vi finns i Ryssland, men de är väldigt hårt hållna, då missionerande är förbjudet i Ryssland, men kyrkan får finnas kvar, så länge man inte gör väsen av sig.
Citera
2023-11-26, 13:43
Medlem
Citat:
Vi pratar om "Kyrkan" då det är uppenbart om vilken kyrka man talar om. Ska man prata om en annan kyrka, t ex Pingstkyrkan, så säger man det. Vissa personer talar om "De Heliga" om medlemmar, men det är mer vanligt på engelska.

Ja, det är opraktiskt att säga: "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga".

Vilken syn har ni på Pingstkyrkan? Är det era bröder och systrar, delar ni på samma tro enligt dig?

Citat:
Det finns inga matrestriktioner i kyrkan. Det är dock rekommenderat att inte äta alltför mycket kött, men det är frivilligt om man vill leva vegetariskt eller äta kött alla dagar i veckan. Det står om att inte dricka heta drycker, vilket jag tar bokstavligt.

Står det i Mormons bok att man inte får dricka heta drycker? För jag vet att det står inget om det i bibeln.

Citat:
Jag dricker kaffe medan jag skriver detta, och jag låter det svalna lite. Jag vill ju inte bränna mig.

Ah, ok, då är det inte en het dryck längre. smart

Citat:
Det finns också om att inte dricka starka drycker (starkare än vin), vilket inte spelar mig någon roll, då jag har aldrig gillat starksprit. Jag drack öl igår, men många medlemmar avhåller sig från alkohol och kaffe helt och hållet.

Det står inget i bibeln om att starksprit är förbjudet. Det är inte procenten som är viktigt, utan mängden. Man kan dricka sig full och bli odräglig och begå synder även med folköl.

Citat:
Även inom kyrkan råder det en stor generationsklyfta gällande kaffe, té och alkohol.

https://religioninpublic.blog/2018/0...drink-alcohol/

Ok, så Mormons bok är inte lika viktigt för den yngre generationen?

Citat:
Jo, den tidiga kyrkan avföll väldigt fort.

Ja, det var förutsagt. Så varför ska man lita på vad Katolska Kyrkan säger och bestämmer? Eller vad muslimer säger? Dessa uppstod flera hundra år efter Jesus, apostlarna och dom första kristna.

Citat:
Nej, Jesus är Guds Son, inte Gud. Att Jesus skulle vara Gud skulle motsäga Bibeln väldigt extremt.

Ok, så på vilket sätt tror ni på treenigheten?

Citat:
Ja, vi finns i Ryssland, men de är väldigt hårt hållna, då missionerande är förbjudet i Ryssland, men kyrkan får finnas kvar, så länge man inte gör väsen av sig.

Ok, ungefär samma sak som för Jehovas vittnen.
Senast redigerad av ttsp 2023-11-26 kl. 13:48.
Citera
2023-11-26, 14:31
Medlem
alientechnologys avatar
Förutom att det är en kult som försöker likna kristendomen men har ingenting med kristonedomen att göra då deras jesus är liknande en falsk jesus som tex islams jesus så finns det mångap unkter där hela religionen faller. Som tex falska profetior.

Det som fällde hela religionen för mig var vad mormoner kallar "Adam-God theory", dom som känner till det iallfall. Medan vad det verkligen kallas är "Adam-God doctrine". Alltså efter mormonernas grundare Joseph Smith dog, så blev deras andra profet Brighma Young, som sade att Joseph Smith tänkte lära att Adam var Gud fadern. Detta fick vi först läsa i Journal of Discourses (JoD) i första volymen. Mormoner vill påstå att JoD inte är skrifter eller giltiga, förutom att dom använder refernser till JoD överallt i deras tro ock på deras sidor så sa Brigham Young att dom 5 första volymerna av JoD har han själv läst och godkänt att dom är detsamma som skrifter och 100% doctriner. Men det slutar inte där, Adam-God doctrine lärdes i 37 år, samt att profeten Brighma Young sa att om man inte tror på det så är man redan dömd till hellvetet, att ens salvation hänger på att tro detta - denna läran behövde man också för att komma in i celestiala rummet i templet, alltså en del av vad dom kallar "lecutre at the veil". Sedan efter han dog så tog dom snabbt bort denna läran, och sedan påstod något liknande av: 'Ni kanske har hört att tidigare profeter lärt att Adam var gud? Nej det hände aldrig, och det stämmer inte.'. På den tiden hade man inte internet så folk trodde vekrligen på vad deras profeter sa.

I detta fallet måste man antingen tro att:
1. Joseph Smith var en falsk profet (Vilket biblen intygar), därav var hans efterföljare falska också.
2. Brighma Young var en äkta efterföljare av Joseph Smith, därav var häns läror sanna och efter han dog apostiserade mormonernas kult kyrka och dom som kallar sig fundemantilist LDS är den sanna mormon kyrkan.
3. Joseph Smith tänkta lära att adam var Gud, Brigham Young gjorde det efter att Joseph Smith dog, sedan kom senare profeter och raderade dessa läror för att Gud ångrar sig uppenbarligen och är inte samma igår, idag och imorgon. ?????????

Bra link om man vill kolla alla källor länkade till Adam-god doctrine. Jag var mormon men slutade vara mormon efter jag läste JoD för att jag ivll lära mig allt om mormonismen:
https://www.reddit.com/r/mormon/comm...eory_timeline/

Sedan är naken mormonism podcast en amazing källa till att få mycket information:
https://nakedmormonismpodcast.com/episodes/

Naked mormonism delar all verklighet av mormonismen och ger os uppgifter som vi aldra skulle lära oss av kult kyrkan. Väldigt interresanta saker.

FUN FACT: Joseph Smith blev täckt i kära och hade fjädrar slängt över honom, stackars grabb va? Det vill alla mormoner och deras kyrka lära. Dom har även gjort filmer med detta. Min lite vet vi, för orsaken varför dom gjorde det var för att han försökte gifta sig i smyg med någons lillasyster och dom kom med on doktor att kastrera honom på platts men doktorn fick kalla fötter och gjorde inte det. Detta är verifierad historia. Tänk hur kul utvecklingen hade varit om han fick kastreringen. Skulle han fortfarande skaffar närmare 40 fruar?
Citera
2023-11-26, 17:16
Medlem
Citat:
Det märks att du inte är påläst för fem öre. Jag rekommenderar att du faktiskt läser på lite. Det finns dessutom ett flertal vittnen som kunde bekräfta vad Joseph Smith också bevittnade.

Absolut grabben😂😂. En välkänd bedragare och lurendrejare stoppar huvudet i en hatt och påstår sig lästa från guldtavlor som han skulle ha fått av en ängel att Jesus var i Amerika och om utomjordingar från planeten Kolob?

Ja ja… 😂
Citera
2023-11-26, 17:54
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ja, det är opraktiskt att säga: "Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga".

Vilken syn har ni på Pingstkyrkan? Är det era bröder och systrar, delar ni på samma tro enligt dig?

Ja, de är kristna, så de är våra bröder och systrar, men det är en del saker de har fel om, t ex treenigheten etc.

Citat:
Står det i Mormons bok att man inte får dricka heta drycker? För jag vet att det står inget om det i bibeln.

Det står inget i bibeln om att starksprit är förbjudet. Det är inte procenten som är viktigt, utan mängden. Man kan dricka sig full och bli odräglig och begå synder även med folköl.

Ok, så Mormons bok är inte lika viktigt för den yngre generationen?

Det står inte om det i Mormons bok heller, utan i Läran och Förbunden, som är en skrift som är viktig inom kyrkan, som har mer med praktiska saker, som Joseph Smith skrev ner. Det står här i kapitel 89:

https://www.churchofjesuschrist.org/...dc/89?lang=swe

Citat:
Ja, det var förutsagt. Så varför ska man lita på vad Katolska Kyrkan säger och bestämmer? Eller vad muslimer säger? Dessa uppstod flera hundra år efter Jesus, apostlarna och dom första kristna.

Man måste titta på vilka som är mest bibeltrogna.

Citat:
Ok, så på vilket sätt tror ni på treenigheten?

Vi tror Gud, Jesus och den Heliga Anden är separata entiteter.

Citat:
Ok, ungefär samma sak som för Jehovas vittnen.

Ja, bland annat.
Citera
2023-11-26, 18:00
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Absolut grabben😂😂. En välkänd bedragare och lurendrejare stoppar huvudet i en hatt och påstår sig lästa från guldtavlor som han skulle ha fått av en ängel att Jesus var i Amerika och om utomjordingar från planeten Kolob?

Ja ja… 😂

Han var ingen bedragare, utan det var många personer som bevittnade det Smith var med om, som kunde bekräfta hans påståenden.

Utomjordingar har inget med Kolob att göra. Kyrkan är inte ens säker på att det är en planet, utan det kan lika gärna vara en stjärna. Kolob är inget centralt tema inom Kyrkan, utan det är mest kritiker av Jesu Kristi Kyrka, som har större intresse av det än vad folk har inom Kyrkan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kolob

Om Jesus är världens frälsare, vore det inte logiskt om han besökte hela världen?
Citera
2023-11-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ja, de är kristna, så de är våra bröder och systrar, men det är en del saker de har fel om, t ex treenigheten etc.

Ok, Pingstkyrkan är era bröder och systrar, hur är det med Jehovas vittnen?

Citat:
Det står inte om det i Mormons bok heller, utan i Läran och Förbunden, som är en skrift som är viktig inom kyrkan, som har mer med praktiska saker, som Joseph Smith skrev ner. Det står här i kapitel 89:

https://www.churchofjesuschrist.org/...dc/89?lang=swe

Ok, det är en viktig skrift, men är skriften avgörande så som bibeln? För du säger:"Man måste titta på vilka som är mest bibeltrogna", är endast bibeln avgörande?

Du sade att du inte dricker heta drycker, eftersom du låter dom heta dryckerna svalna. Men om en Mormon dricker en het dryck, är det en synd och emot bibeln?

Citat:
Man måste titta på vilka som är mest bibeltrogna.

Ok, så Mormons bok och "Läran och Förbunden", är viktiga men inte avgörande? Bara bibeln är avgörande?

Citat:
Vi tror Gud, Jesus och den Heliga Anden är separata entiteter.

Jag har för mig att Pingstkyrkan tänker på liknande sätt, att Fadern, Sonen och den Heliga Anden är tre olika personer i samma Gud. Vad är det som skiljer mellan er och Pingstkyrkans tro på treenigheten?
Citera
2023-11-26, 19:09
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ok, Pingstkyrkan är era bröder och systrar, hur är det med Jehovas vittnen?

Samma sak med dem.

Citat:
Ok, det är en viktig skrift, men är skriften avgörande så som bibeln? För du säger:"Man måste titta på vilka som är mest bibeltrogna", är endast bibeln avgörande?

Bibeln och Mormons bok är likställda, och de bekräftar varandra.

Citat:
Du sade att du inte dricker heta drycker, eftersom du låter dom heta dryckerna svalna. Men om en Mormon dricker en het dryck, är det en synd och emot bibeln?

Det är inte emot Bibeln, nej.

Citat:
Ok, så Mormons bok och "Läran och Förbunden", är viktiga men inte avgörande? Bara bibeln är avgörande?

Både Bibeln och Mormons bok är avgörande. Läran och Förbunden är inte en helig skrift, men den är fortfarande viktig för kyrkans organisering.

Citat:
Jag har för mig att Pingstkyrkan tänker på liknande sätt, att Fadern, Sonen och den Heliga Anden är tre olika personer i samma Gud. Vad är det som skiljer mellan er och Pingstkyrkans tro på treenigheten?

De tror att t ex Jesus är Gud, trots att Jesus säger något helt annat i Bibeln.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in