2023-11-25, 14:56
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Ja och vi är nog överens om att det inte är något konstigt med att det skulle vara flera skyttar.
Att det var fler skyttar är väl det troligaste.
Men vilka och varför får vi aldrig reda på.

Det låter jag vara osagt - jag är av åsikten att spåren rörts till bortom alla gränser och att vi nog aldrig kommer få ett entydigt besked om det. Alltför många har varit inne och vänt och vridit sönder bevisen så det är nog omöjligt att veta vad som är sant - alltför mycket har ”tolkats” till att bli sanningar i olika ståndpunkter..
Citera
2023-11-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
?

Vem är det som spelar teater avseende vad, hur och varför?

Ja, nästan samtliga av de detektiver, livvakter, läkare, sköterskor och övrig skjukhuspersonal från tre sjukhus och två federala säkerhetstjänster som på mycket nära håll observerade JFKs huvudskador vittnar om ett stort gapande hål i höger bakhuvud.

Däremot så var det få av dessa som vågade säga att det var ett utgångshål.

Ja, det stämmer. Sedan så tyder allt på att den hjärna som finns i JFKs skalle vid tiden för tagningen av röntgenbilderna tillhörde någon annan som avlidit av ett skott genom huvudet.

Den riktigt stora grejen med röntgenbilderna är att i dessa är höger bakhuvud där alla ca "40" hade observerat ett stort gapande hål, helt intakt.

Inte alla, men väl 4-5 stycken av de läkare som var mest involverade i räddningsförsöken.

Det är i så fall helt nytt för mig. Har du en länk?

Den enda "bild" av hjärnan jag har sett är en teckning av HSCAs forensiska illustratör Ida Dox och den visar ett oskadat bakhuvud inklusive cerebellum, samt en djup fåra som löper till höger om och parallellt med mittlinjen (förenligt med det stråk av metallflisor som syns i röntgenbilderna).

Som sagt, jag är numera helt övertygad om att den hjärnan tillhörde någon annan och inte JFK.

Igen. Aldrig sett. Länk?

Korrekt.

Ja, båda hjärnorna är sedan obduktionerna försvunna.

Korrekt.

Ah, du menar "the magic bullet"?!

Korrekt. Den är bevisligen fabricerad av FBI.

Det var väl Tomlinsons chef, Wright, som hade varit polis? Strunt samma, ingen av dem identifierade den "magiska kulan" (C399) som den kula de hade hittat på en bår på morddagen.

Ja, Wright visade till och med ett fotografi av samma typ av kula (Josiah Tompson, Six Seconds in Dallas), en spetsig grå blykula vs. den kopparmantlade "magiska" Carcano-kulan med rundad top.

Nja, Wright lämnade över kulan till en Secret Service-agent som stoppade den i fickan och flög till SS HQ i Washington DC. Där lämnade han över den till sin chef som därpå lämnade över den till en kurir från FBI som i sin tur lämnade över den till chefen för FBIs kriminallabb i Washington DC.

Den enda signaturen som finns på kulan är den från labb-chefen i FBI HQ.

Ridå.

Korrekt. Den är i det närmaste "pristine", som om avlossad i en vattentank.

Ungefär så, ja. Oswald jobbade definitivt för en eller flera amerikanska underrättelsetjänster i en eller flera roller. Vetandes och/eller ovetandes.

Korrekt. Det var däremot hans mycket väl etablerade "legend", kommunist.

Osäker här. Det måste i så fall ha varit en dubbelgångare, givet att Oswald vid tiden befann sig i Minsk, USSR.

Korrekt. Åtminstone när han levde i New Orleans sommaren innan mordet på JFK.

Osäker på om de kände varandra, men den snubben var också aktiv inom Castro-vänliga FPCC, men i Tampa, inte som Oswald, i New Orleans (enda medlemmen). Han ska ha varit Dallas vid tiden för mordet för att därpå ta sig till Mexico varifrån han flög till Kuba.

Hm...

Korrekt.

Osäker, men visst, det är inte långsökt att tänka sig att mordet på JFK med efterspel planerades och iscensattes som ett skådespel (teater) i syfte att vilseleda allmänheten.

Inte alls.

Om du kollar på Cinenisterna, Bibliotekens Filmsajt hittar du TV-serie versionen av Oliver Stones dokumentär i 4 delar den är mycket mer utförlig än den 2 timmar långa dokumentären, där finns de källor du efterfrågar, du behöver ett biblioteks kort till något av de anslutna biblioteken i Sverige och det är biblioteksnummret samt kortets pinn kod som fungerar för inloggning, tjänsten är gratis.
Citera
2023-11-25, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Det låter jag vara osagt - jag är av åsikten att spåren rörts till bortom alla gränser och att vi nog aldrig kommer få ett entydigt besked om det. Alltför många har varit inne och vänt och vridit sönder bevisen så det är nog omöjligt att veta vad som är sant - alltför mycket har ”tolkats” till att bli sanningar i olika ståndpunkter..

Läs Ingrid Carlbergs bok marionetterna för insikt i propoganda manipulation, samt läs på om alla dokument som släppts sedan 1993, de dokumenten är tydliga och spåren har inte blandats bort.

Däremot alla olika konspirationsteorier som finns har haft tendensen att röra till väldigt mycket. men om man struntar i dom och enbart koncentrerar sig på alla officiella dokument så ser man tydligt att Oswald är oskyldig och att det är bevisat att han var undercover för CIA.

Tycker du ska se Oliver Stones dokumentär för den utgår helt från dessa dokument och inte de konspirationsteorier som finns, läser man Ingrids bok lär man sig hur både KGB:s och CIA arbetade på 60-talet genom den metod Willi Münzenberg skapade för att skapa så mycket vilseledning som möjligt, i Kennedymordet känner jag igen metoden efter att läst boken och de enda som kan använt metoden är CIA eftersom KGB skulle haft oerhört svårt att agera med den i USA eftersom mörkläggningen pågår inom statliga verk.
Citera
2023-11-25, 15:32
Medlem
Det är svårt att ta till sig "rekyl-effekten". På svtplay-dokumentären så är den spontana känslan onekligen att skottet kommer framifrån. Finns det verkligen inga filmer på männskor som fått skott i huvudet där man kan studera åt vilket håll huvudet rör sig?
Citera
2023-11-25, 16:21
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Intressant och väldigt detaljerad artikel av Nicholas R. Nalli om fysiken i händelsen.

Case closed.
Visst är den, och tills jag sett något som kan trumfa denna studie så är den mest trolig.

Folk verkar uppenbarligen ha svårt att tolka fysikens lagar.
Man tror att effekten av ett överpenetrerande skott (ett skott som går igenom målet) från ett höghastighetsvapen ger samma resultat på ett huvud som om någon skulle slagit det med exempelvis ett baseballträ.

Skillnaden mellan ett baseballträ och ett skott är dock att kraften från ett baseballträ kommer från en riktning, medans det även bildas en kraft bakåt när skottet lämnar huvudet, precis som att det bildas en kraft bakåt när ett skott lämnar ett skjutvapen.
Senast redigerad av kato85 2023-11-25 kl. 16:28.
Citera
2023-11-25, 18:03
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Jag återkommer med svar här i morgon. Kräver lite repetition av källtext.
Tack.
Citera
2023-11-26, 00:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Nej. Du skrev:
Har precis läst ut Adventures of a Physicist av Nobelpristagaren i fysik Luis W. Alvarez. En väldigt intressant självbiografi om denne väldigt kreativa experimentella fysiker som fick priset för sitt arbete inom experimentell partikelfysik, men som även var med och utvecklade A-bomben, var med och fällde bomben över Hiroshima (för att mäta effekten), lyckades bevisa att pyramiden Chephren inte har några gångar och rum, upptäckte tillsammans med sin son som var geolog att dinosaurierna dog ut pga effekterna från när en stor rymdsten dammade in i jorden, OCH så är han känd för sina undersökningar av JFK-mordet.

Hur som helst är jag också fysiker, så en del av det han påstår kan jag ju kolla upp själv. Och det jag tänkte närmast på är påståendet att skottet bakifrån kan ha fått huvudet att åka bakåt pga av relyleffekten när en del av hjärnan sprutade ut genom utgångshålet på framsidan. Detta är sant. Vet inte om just denna detalj diskuteras här, men till den del det gör det är jag beredd att gå in på detaljer med ekvationer och så.

I korthet: Rörelsemängd p är bevarad, men så är även energin E. Och p är en en vektor. Det Alvarez visade först teoretiskt och sen experimentellt med vattenmeloner, är att om bara 10% av kulans energi tappas i passagen genom huvudet, så kan det förklara (a) en något långsammare kula, (b) hjärnsubstans med rörelsemängd framåt (relativt bilen) och (c) att resten av huvudet rekylerade bakåt. Detta i så fall med någon/några meter/sekund. Vill någon se hela det teoretiska resonemanget så kan jag stå till tjänst.
Ingenting om någon "Nalli".

Dvs, du skrev att du precis har läst en självbiografi av Luis W. Alvarez som bl.a. är känd för sina undersökningar av JFK-mordet. och som påstår att JFKs huvudkast bakåt kan förklaras med relyleffekten (i.e. en jet-effect) och att Detta är sant. Och att du ärberedd att gå in på detaljer med ekvationer och så, och om någon vill se hela det teoretiska resonemanget så kan [du] stå till tjänst.

Ingenting om Nallis eskapader i ämnet.

Du erbjuder dig att gå in på detaljer med ekvationer för att visa att det Luis Alvarez säger i sin studie om en jet-effekt som förklaring till huvudkastet snett bakåt är sant och varför det är sant.

Det var 7 år sedan och nu är du tillbaka, men inte för att äntligen upplysa oss om varför Alvarez teori om en "jet-effect" stämmer, nej. Nu är det istället en viss Nicholas Nallis teorier som hör och häpna innebär att mordet på JFK är, "case closed".

Berätta nu varför någon ska ta något du skriver i en tråd i ett publikt forum på allvar.

Jag har läst både artikeln och tillräckligt av kritiken av artikeln.

Finns det något som kritiken har missat här, menar du?

Struntprat. Jag är intresserad av att den information som sprids om mordet på JFK stämmer med fakta, inget annat.

Och det gäller i synnerhet självutnämnda experter som gör sig breda utan att leverera så mycket som ens ett försök till korrekt information eller goda argument.

Precis som när du hoppade in i diskussionen med din idol Luis Alvarez m.a.o.. Det var liksom bara "sant" det som Alvarez bevisligen fuskade fram i sin 'studie' av den så kallade "jet-effekten".

Nu är det istället Nalli och "case closed" som gäller och inte heller här ens ett försök till att förklara varför.

Tjena.
Eftersom du skriver mer om mig i tråden än vad jag skriver om Alvarez är jag nog din idol. Kan man tänka sig!

Iaf inte en mindre säregen tolkning än dina. T ex är Nallis artikel 5 år gammal. Jättekonstigt hörrudu att jag inte hänvisade till den för 7 år sen, pucko.
Citera
2023-11-26, 08:42
Bannlyst
Jag fattar inte varför somliga envisas med att det bara var en skytt när det är så uppenbart att det var flera.
Vad spelar det för roll?
Det var flera skyttar och Kennedy mördades. Och vi kommer aldrig få veta vem som låg bakom.
Citera
2023-11-26, 10:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Intressant och väldigt detaljerad artikel av Nicholas R. Nalli om fysiken i händelsen.

Case closed.
Du tror på allvar att Kennedy mördades av en ensam skytt?
Citera
2023-11-26, 14:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Det är svårt att ta till sig "rekyl-effekten". På svtplay-dokumentären så är den spontana känslan onekligen att skottet kommer framifrån. Finns det verkligen inga filmer på männskor som fått skott i huvudet där man kan studera åt vilket håll huvudet rör sig?
Det finns mig veterligen ingen film eller beskrivning av ett människohuvud som momentant kastas mot kulans färdriktning, nej.

Samtliga skallar fyllda med ballistisk gel som W-kommissionen lät testskjuta kastades mycket riktigt framåt med kulans färdriktning samtidigt som halva huvudet och halva ansiktet blev bortblåst.

JFKs huvud kastades bakåt mot (den påstådda) kulans färdriktning.

JFKs ansikte var i princip oskadat.

Ridå.
Citera
2023-11-26, 15:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Visst är den, och tills jag sett något som kan trumfa denna studie så är den mest trolig.

Folk verkar uppenbarligen ha svårt att tolka fysikens lagar.
Man tror att effekten av ett överpenetrerande skott (ett skott som går igenom målet) från ett höghastighetsvapen ger samma resultat på ett huvud som om någon skulle slagit det med exempelvis ett baseballträ.

Skillnaden mellan ett baseballträ och ett skott är dock att kraften från ett baseballträ kommer från en riktning, medans det även bildas en kraft bakåt när skottet lämnar huvudet, precis som att det bildas en kraft bakåt när ett skott lämnar ett skjutvapen.
Vet du varför Nalli utgick ifrån ett ingångshål lika med den påstådda kulans diameter (6,5 mm) trots att rapporten från obduktionen klart och tydligt säger att det var "6 x 15 mm"?

Och var hamnar du om du sätter in det värdet i Nallis tjusiga beräkningar?

Börja där.
Citera
2023-11-26, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag fattar inte varför somliga envisas med att det bara var en skytt när det är så uppenbart att det var flera.
Vad spelar det för roll?
Därför att deras världsåskådning och sociala/ideologiska hemvist inte kan hantera det faktum att en folkvald amerikansk president fegt skjuts ihjäl på öppen gata samtidigt som en mörkläggning dirigerad från högsta ort såg till att konspiratörerna gick fria.

Citat:
Det var flera skyttar och Kennedy mördades.
Så mycket vet vi, ja.

Citat:
Och vi kommer aldrig få veta vem som låg bakom.
Säg inte det. Låt säga att RFK Jr. vinner och överlever det stundande presidentvalet, tror du inte att han i det läget kommer att vända på varenda sten i US National Security State?

Han har ju många gånger uttryckligen hävdat att det låg en konspiration bakom mordet samt en konspiration som mörklade konspirationen bakom mordet.

Han har ju till och med pekat ut CIA i en eller annan form som delaktigt i mordet.

Så nej, den feta damen har fortfarande inte sjungit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in