2023-11-25, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Tidigare kvällar har hon nog fått vatten i glas att dricka ur. Men just den kvällen innan julafton händer detta som jag skrev nyss om i mitt inlägg.

Jag tänker att flickan har blivit tvingad i sig ättika genom en tratt och slang med hjälp av en spruta. Sjukvårdspersonalen hittade skavsår i halsen, som inte orsakats av sjukvårdsinstrument och då är den enda tanken att flickan har blivit tvingad i sig ättika genom en tratt och slang med hjälp av en spruta.

Helt enig om hur hon fick i sig ättikan. Försöker lägga fram en förklaring till varför flickan själv uppger att hon har druckit ättikan.
Senast redigerad av ApfelBirne 2023-11-25 kl. 19:53.
Citera
2023-11-25, 19:55
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NamelessPuppet
Jag förstår hur du tänker, men som jag har uppfattat det, så utgår domstolar utifrån bevisat uppsåt av MGM.
Detta är min tolkning och jag kan absolut ha fel.

Ett exempel som inte har något med detta fall att göra, men utifrån hur det kan se ut när en domstol har dömt med den bevisning som var tillgänglig för dem: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WRP7gL/frias-fran-valdtakt-kan-ha-agerat-i-somnen

Jag känner mig rätt säker på att denna kvinna kände sig våldtagen av handlingen och många av oss tycker nog att så är fallet.
Fokuset hamnar på vad MGM's uppsåt var för att det är MGM som ska prövas och eventuellt dömas.
Det är samma när det kommer till andra brott, t.ex mord.
Var MGM's uppsåt att mörda?
Var det i stundens hetta?
Var det en olyckshändelse? Osv....
Utfallet är densamma, någon är död, men vad var uppsåtet och vad kan man isånnafall åtala och eventuellt döma den misstänka för?
Nu är det ju skillnad mellan mord och våldtäkt, men jag hoppas att det går att förstå min tankegång?

Hoppas detta inte vart allt för rörigt.
Jag förstår absolut känslorna som väcks kring detta, men när det kommer till att förstå lagen så upplever jag att det är bäst att tolka den när inte massor av känslor har tagit över.
Vilket inte är lätt i ett fall som detta.

Om det skulle bli prejudicerande att folk kan skylla på att de sover medan de samtidigt begår grova brott - då är Svea Rikes Lag och svenska folket mycket illa ute.

Tänker delvis på det brott du beskriver här ovan, med han som sov och "omedvetet" begick våldtäkt, men också Ma*a Hell*man i tovefallet, som propsar på att hon sov i en lägenhet på knappt 40 kvm medans hennes kompis mördade Tove...det är så dumt så man blir stum av förvåning att rätten kan acceptera såna förklaringar.
Citera
2023-11-25, 19:58
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Beror på om de placeras bland sexualförbrytare, då kommer de nog relativt lindrigt undan (tyvärr).

Vad tror ni som är kapabla till en kvalificerad bedömning av ev. påföljd? Finns livstid ens med som en tänkbar möjlighet?

Tyvärr sllipper de nog undan med ca 6-7 år.
Citera
2023-11-25, 20:38
Medlem
Jag läser och läser i fupen och jag ber om ursäkt om detta redan tagits upp.

Jag undrar hur det kommer sig att föräldrarna är så noga med att ha ättiksflaskorna högt upp i skåpen för att barnen inte ska få tag i dessa. Men samtidigt låter de glas med ättika stå på tvättmaskinen?
Kunde inte glaset lika gärna stått högt upp i skåpet också? Det spelar väl ingen roll för effekten att ta bort röklukten?
Citera
2023-11-25, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrilladMakrill
Jag läser och läser i fupen och jag ber om ursäkt om detta redan tagits upp.

Jag undrar hur det kommer sig att föräldrarna är så noga med att ha ättiksflaskorna högt upp i skåpen för att barnen inte ska få tag i dessa. Men samtidigt låter de glas med ättika stå på tvättmaskinen?
Kunde inte glaset lika gärna stått högt upp i skåpet också? Det spelar väl ingen roll för effekten att ta bort röklukten?

Det är för att det är en efterhandskonstruktion av föräldrarna, tänker jag. Tror inte alls på att de är noga för övrigt…missbruk etc.
Citera
2023-11-25, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattolsson
Det är för att det är en efterhandskonstruktion av föräldrarna, tänker jag. Tror inte alls på att de är noga för övrigt…missbruk etc.

Ja, såklart.
Man blir så jävla insnärjd i deras lögner att det är svårt att se skogen för alla träden ibland.
Citera
2023-11-25, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Helt enig om hur hon fick i sig ättikan. Försöker lägga fram en förklaring till varför flickan själv uppger att hon har druckit ättikan.

Hon kan ha blivit hotad av föräldrarna om att hon inte ska sladdra till andra om vad som har hänt. Och sedan har hon också troligtvis varit rädd för sina föräldrar. Jag kan inte tänka mig något annat.
Citera
2023-11-25, 21:55
Medlem
Citat:
Hon kan ha blivit hotad av föräldrarna om att hon inte ska sladdra till andra om vad som har hänt. Och sedan har hon också troligtvis varit rädd för sina föräldrar. Jag kan inte tänka mig något annat.
Jag tror snarare att hon blivit väldigt påverkat av det föräldrarna och andra vuxna sagt. Hon har berätta så mycket annat trots att hon varit rädd, och föräldrarna sagt att hon inte får.
Citera
2023-11-25, 22:02
Medlem
Citat:

Det var väl M*lwin som sa att Z snackade skit om familjen i skolan?

Det stod också nånstans att Z kunde stå still mitt i rummet låååååång stund (timmar?) och satte sig endast när nån sa "gå och sätt dig i soffan"
Tror fan att hon var rädd. Hon vågade väl bara stå där.
Det som föräldrarna påstår att hon är i en bubbla är ju en överlevnadsstategi, att hon flyr nån annanstans för att slippa sin jobbiga verklighet.
Och det som J&D tycker är självskadeproblematik är självklart ångest o stress som yttrar sig så.

Jag är inte direkt uppvuxen med mycket kramar, men så mycket kramar jag vill ge Z.
Tårarna rann här igår när jag såg hennes skadade små fötter.
Citera
2023-11-25, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApfelBirne
Jag menar att hon någon gång vid något tillfälle under dygnen innan hon åkte in på sjukhuset måste ha fått något att dricka av föräldrarna och att föräldrarna lyckades plantera idén att ättikan fanns i just det glaset som hon drack ifrån.

Ja, och man kan ju undra över hur klara minnesbilder flickan har från dygnen innan hon kom till sjukhus.

Hon verkar ha varit i väldigt dålig kondition även innan hon fick i sig ättikan. "Enbart" svält, isolering med mera, kan väl ha försatt henne i ett tillstånd där hon var matt och trött, och eventuellt omtöcknad.

Det kanske inte var så svårt att plantera en viss idé hos flickan - och särskilt inte efter att hon fått i sig ättikan när allt förmodligen kändes kaosartat för den lilla tjejen.
Citera
2023-11-25, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliseei
Jag tror snarare att hon blivit väldigt påverkat av det föräldrarna och andra vuxna sagt. Hon har berätta så mycket annat trots att hon varit rädd, och föräldrarna sagt att hon inte får.

Precis så. Sedan får man tänka på all personal på sjukhuset och vad de kommunicerade till varandra innan de på allvar förstod att det inte stod rätt till. Det är massvis med vårdpersonal Z möter. När läget är som mest akut så utgår ju personalen fortfarande ifrån det föräldrarna har sagt. Det är säkert massor med gånger Z hör någon säga ”flickan har druckit ättika” eller ”hon har fått i sig ättika”. Ett barn i hennes ålder har dessutom svårt att skilja mellan dessa två påståenden.
Citera
2023-11-25, 22:44
Medlem
Det är omöjligt att "råka" dricka ättika, ens koncentrerad ättiksyra, utan att omedelbart kräkas. Skadorna skulle i såfall främst drabba matstrupen.

Jag tänker mig snarare att flickan fick konc. ättiksyra i form av kapslar, som hon tvingades svälja hela.

Har man uteslutit ännu mer korrosiva substanser, som triklor-, eller Gudförbjude, trifluorättksyra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in