2023-11-25, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vg650
Det var i höjd med Västerås, där hon bodde. 13 november vid 16-tiden. Nyhetsnotiser om olyckan:
https://www.vlt.se/2023-11-13/person...de-stopp-cpq0n
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1186796

Fy så ledsamt.
Citera
2023-11-25, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Jag blir så ledsen och vansinnig varenda gång en artikel om självmord avslutas med ”det finns hjälp av få” och så 10 olika instanser med kontaktuppgifter. DET FINNS ALDRIG NÅGON HJÄLP!!! Emilia hade sökt akut dagen innan och fått skriva ut sig själv p.g.a personal- och platsbrist. Psykiatrins bemötande är allt som oftast droppen. Söka akut är tyvärr det sämsta man kan göra när man redan mår skit. Bara att köra på in i det sista på egen hand. Jag hatar psykiatrin mer än någon människa i hela världen. Det är sån paradox att folk ibland inte vågar söka av rädsla att tvångsomhändertas. I Sverige man får tvinga sig över tröskeln för att sen avvisas.

Exakt. Jag kommer aldrig mer vara ärlig om att jag är suicid igen.
Har varit suicidal igen på grund av ohälsa.

ALDRIG mer slutenpsyk säger jag.
Citera
2023-11-25, 19:13
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vg650
Det var i höjd med Västerås, där hon bodde. 13 november vid 16-tiden. Nyhetsnotiser om olyckan:
https://www.vlt.se/2023-11-13/person...de-stopp-cpq0n
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1186796

Tack för länkarna.

Om man medvetet hoppar framför tåget, då är man extremt sjuk och omående. Det finns absolut inget de anhöriga eller hennes vänner kunde ha gjort mer, än att försöka få henne omhändertagen enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT).

Något som kan vara oerhört svårt, om den sjuke växlar mellan att kunna prata för sin sak och samtidigt vara hyfsat kognitivt medveten, till att vara stensjuk och icke nåbar mentalt.

Läkarna (eller polisen) "måste" se mer av en oresonlighet och ett såpass instabilt beteende att de allvarligt fruktar för hennes liv och hälsa. Då hade de skrivit ett vårdintyg - LPT - och hon hade fått stanna på sjukhuset, inlåst.

Nu spekulerar jag bara, men Emilia kanske kunde vara mycket allvarsam och verbal, att hon i detalj kunde prata med olika vårdgivare och föra en normal konversation. Jag får intrycket av att Emilia var högkänslig och högintelligent, vilket gör det hela än mer komplext.

Och om hon sökte akut hjälp på psykakuten, och var tillräckligt verbal om sitt tillstånd och situation, kan oerfarna läkare göra bedömningen att det kommer att gå bra ändå. Att Emilia lika gärna skulle kunna söka sig till primärvården eller öppenpsykiatrin vid ett senare tillfälle.

Och när Emilia inte såg någon form av minsta möjlighet att kunna må bättre och inte ens få hjälp vid samhällets sista räddningsplanka - psykakuten - fick hon total panik och bara ville göra slut på sitt lidande.

Igen, jag bara spekulerar och har ingen som helst insyn i den här tragiska händelsen.

Tack igen.
Citera
2023-11-25, 19:20
Medlem
Någon har under de senaste dygnen gått in och redigerat hennes sista insta-inlägg och lagt till texten:

"Maybe it was to much for a 21 year old girl to run Transvulcania 48k and WMTRC 45k with less then one month in between."

https://www.instagram.com/p/CzOMo3GNdAa/?hl=sv
Citera
2023-11-25, 19:23
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EidosAkrobat
Är det lördag, söndag så får den inskrivna vänta väldigt många timmar, för att möta en fyrkantig psykläkare. Folk som inte varit på slutenpsyk kanske förväntar sig ett varmt omhändertagande, och det är inte så det är uppbyggt.
Läkaren sitter bara där och ska göra en bedömning, hur hög suicidrisk man har.
Miljön inom slutenpsyk är stel, kall och väldigt skrämmande.
Jag förstår verkligen att hon inte ville vara där.
Hon har ju ändå lyckats bli inskriven (det är inte så lätt att bli) och då har hon lyckats delge att hon är suicid, annars skulle de inte ha skrivit in henne.
Om hon väl där, möts av chocken (det är verkligen inte en miljö för känsliga sjuklingar) och märker att det bara är den förvaring som ju slutenpsyk är, så kan det ta hårt på psyket, för någon som verkligen behöver tas omhand.

Jag har full förståelse för någon som blivit inskriven frivilligt på slutenpsyk, till och med ljuger om sin suicidrisk, för att fly därifrån.
Miljön är en chock för nykomlingar.

Men det kan ju vara att hon inte själv visste heller, hur suicidal hon var, då hon bad om att skrivas ut?

Håller med dig i det mesta du skriver, även om några detaljer inte stämmer med min erfarenhet. Bland annat så har jag aldrig behövt vänta mer än 40min på en läkare oavsett vilken tid och dag jag har kommit in. Jag upplever inte heller miljön som kall och stel, men jag är å andra sidan uppväxt i somatisk sjukhusmiljö. De mest empatiska människorna jag någonsin träffat har varit inne på slutenvården, patienterna alltså, och bara det gör miljön mindre kall.

Jag hade tveklöst en mer skrämmande bild av psykiatrisk slutenvård innan jag blev inlagd första gången än jag har idag. Att man vill ut därifrån har jag dock full förståelse för, men då i första hand för att det är helt meningslöst att vara där.
Citera
2023-11-25, 19:32
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Jag har själv varit på Huddinge slutenpsykiatri och den var vidrig.
Gick inte att sova på betongmadrasserna.
Hur menar du med somatisk slutenvård?
Vanlig sjukhusavdelning?
Det är ju rena paradiset i jämförelse med slutenpsyk.
Jag blev LPT:ad för ett halvdant självmordsförsök, men det var ju för att min fysiska hälsa var krackelerad. Och för en person med fibromyalgi och annan skör hälsa i botten är slutenpsyk mardrömmen.

Jag lyckades bli frigiven men det var på nåder att de släppte mig, eftersom jag var där på vårdintyg. 7 år sen nu.

Okej, jag hör dig.. där har jag aldrig legat.
Ja, jag menar vanlig sjukhusavdelning.
Vi har som sagt samma standard på psykiatrin och somatiska sjukhuset där jag bor.. det är i princip en vanlig sjukhusavdelning som man tömt, plockat ner gardinstänger, stången till duschdraperiet och bytt ut klädhängarna till en man inte kan hänga sig i. Sängarna är samma, både sängen och madrassen. Väggarna är målade på samma sätt. Stolar, bord och andra möbler är likadana.

Min erfarenhet av psykiatrisk slutenvård är lika dålig som din, dock inte pga lokalerna utan pga den inkompetenta personalen och värdelösa arbetsmetoderna.
Citera
2023-11-25, 19:37
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Läkarna (eller polisen) "måste" se mer av en oresonlighet och ett såpass instabilt beteende att de allvarligt fruktar för hennes liv och hälsa. Då hade de skrivit ett vårdintyg - LPT - och hon hade fått stanna på sjukhuset, inlåst.

Känns ganska orättvist att ge polisen en känga när de inte ens verkar vara inblandade i Emilias fall.. ur ett personligt perspektiv skulle jag säga att polisen är EXTREMT skickliga på att läsa av människor. Polisen läser av mig tusen gånger bättre än vad någon på psykiatrin någonsin gjort. De är inte hjärntvättade av någon lärobok och de gör sina bedömningar genom att titta en rakt in i ögonen.. mina ögon ljuger aldrig.
Citera
2023-11-25, 19:49
Medlem
Citat:

Fy vad hemskt, LPT:as, ryser. Men jag är också extremkänslig för obekväma miljöer.
Tror inte andra behöver vara riktigt lika känsliga.
För mig, som sjukling, är slutenpsyk en ohållbar miljö.
Inte en blund kunde jag sova på den hemska madrassen, kudde och filt. Med nöd och näppe fick jag ha min egen kudde.
Då jag legat på vanligt sjukhus, så har ju både säng, kudde och filt varit bekväma.

Och då jag inte kunde vila alls på betongmadrasserna, var jag ju tvungen att promenera. Om de då hade tagit mina skosnören hade detta varit kört för mig ur ergonomisk synvinkel ( skosnören som de ska ta pga suicidrisk).

Citat:
Och när Emilia inte såg någon form av minsta möjlighet att kunna må bättre och inte ens få hjälp vid samhällets sista räddningsplanka - psykakuten - fick hon total panik och bara ville göra slut på sitt lidande.

Jo, det är ju inte säkert att hon kom till en lika karg miljö som jag var inne i, samt att hon kanske inte var lika känslig som jag, men om man förväntar sig att få en stab av psykiatriskt mottagande, så är slutenpsyk helt fel miljö. Och det inser man ju först när man är där.

Detta kan nog göra att frivilligt intagna vill ta sig därifrån så fort som möjligt. Och även ljuga sig ut. Det tog någon upp som möjligt scenario.
En ung liten tjej. Att möta den brutala miljö som slutenpsyk är.
Jag vet andra anorektiker som har mått skitdåligt av att blandas med den typ av intagna som kan vara på slutenpsyk.
Det är väldigt sårbart för en ung liten tjej att blandas med de intagna där.
När hon väntade där på läkaren på söndagen så kan mycket väl patientklientelet varit så skrämmande så hon inte mäktade med miljön?
Citera
2023-11-25, 19:55
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Känns ganska orättvist att ge polisen en känga när de inte ens verkar vara inblandade i Emilias fall.. ur ett personligt perspektiv skulle jag säga att polisen är EXTREMT skickliga på att läsa av människor. Polisen läser av mig tusen gånger bättre än vad någon på psykiatrin någonsin gjort. De är inte hjärntvättade av någon lärobok och de gör sina bedömningar genom att titta en rakt in i ögonen.. mina ögon ljuger aldrig.

Jag delar inte ut någon känga. Utan berättar vem/vilka som kan besluta om vårdintyg. Läkare och polisen.
Citera
2023-11-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Okej, jag hör dig.. där har jag aldrig legat.
Ja, jag menar vanlig sjukhusavdelning.
Vi har som sagt samma standard på psykiatrin och somatiska sjukhuset där jag bor.. det är i princip en vanlig sjukhusavdelning som man tömt, plockat ner gardinstänger, stången till duschdraperiet och bytt ut klädhängarna till en man inte kan hänga sig i. Sängarna är samma, både sängen och madrassen. Väggarna är målade på samma sätt. Stolar, bord och andra möbler är likadana.

Min erfarenhet av psykiatrisk slutenvård är lika dålig som din, dock inte pga lokalerna utan pga den inkompetenta personalen och värdelösa arbetsmetoderna.

Oj, du menar att Huddinge är så vedervärdigt?
De sa att de var tvungna att ha brandsäkra betongmadrasser och filtar.

Och jag fick vänta i timmar och åter i timmar på läkare. För mig med knäckt somatisk hälsa så var detta verkligen något som tog totala knäcken på mig.
Vedervärdigt ovanpå det, så fick jag sova i sal på fyra stycken där en tjej snarkade så åskan gick. Inte en blund sömn fick jag.
Jag blev ju ännu mera fysiskt sjuk av detta.

Men då finns det alltså bättre miljöer i sluten psyk?
Det visste jag inte.
Citera
2023-11-25, 20:02
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Jag delar inte ut någon känga. Utan berättar vem/vilka som kan besluta om vårdintyg. Läkare och polisen.

Polisen kan inte skriva några vårdintyg..

Du skrev "Läkarna (eller polisen) "måste" se mer av en oresonlighet och ett såpass instabilt beteende att de allvarligt fruktar för hennes liv och hälsa."

Med andra ord tycker du att polisen ser för lite?
Jag håller verkligen inte med dig om det, min erfarenhet säger att om det finns minsta tvivel om att personen är farlig för sig själv så kör polisen dig till psykiatrin som ska göra en bedömning.
Citera
2023-11-25, 20:08
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Oj, du menar att Huddinge är så vedervärdigt?
De sa att de var tvungna att ha brandsäkra betongmadrasser och filtar.

Och jag fick vänta i timmar och åter i timmar på läkare. För mig med knäckt somatisk hälsa så var detta verkligen något som tog totala knäcken på mig.
Vedervärdigt ovanpå det, så fick jag sova i sal på fyra stycken där en tjej snarkade så åskan gick. Inte en blund sömn fick jag.
Jag blev ju ännu mera fysiskt sjuk av detta.

Men då finns det alltså bättre miljöer i sluten psyk?
Det visste jag inte.

Det kan jag inte svara på..
Madrasserna här är lika, men vi kanske har dessa "betongmadrasser" på somatiska också? Antingen har ni bättre madrasser på somatiska än vi har, eller så har vi bättre på psykiatrin än ni har. Omöjligt att svara på..

Att du fick vänta i timmar låter verkligen inte bra!
Vi har inga sovsalar heller, enkelrum och dubbelrum.
För mig är det en dealbreaker, jag skulle inte kunna sova med främlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in