Citat:
Ursprungligen postat av
EidosAkrobat
Jag kände att miljön var mord för min somatiska ohälsa, då blev det en katastrof att jag var LPT:ad. Det var galler för fönstren. Jag fick alla restriktioner, och fick inte ens gå till kiosken med personalen.
Det blev en katastrof för mig. Jag hade sökt vården för min somatiska ohälsa och då "fängslade" de mig i en för mig ohållbar miljö i det fysiska oschack jag var. Jag hade varit på vanliga akuten också, men då de fick veta att jag hade googlat hängsnaror samt att jag försökt simma ut och dränka mig under dagen blev det poliseskort till slutenpsyk i Huddinge.
När läkarna står handfallna för somatisk ohälsa så knäcks psyket, men det är inte säkert att man i sitt fysiska dåliga mående fixar slutenpsyk.
Jag vet inte hur det var för Emilia, men folk säger ju här i tråden att hon kan varit rätt nedbruten i sin ortorexi/anorexi ihop med sin POTS.
Jag bara säger vad som KAN vara orsak till att hon inte ville vara inskriven på slutenpsyk.
Det kan ju varit helt fel miljö för henne att få hjälp i?
Alltså hur risig man än är, om vårdapparaten inte kan hjälpa en med ens fysiska dåliga allmäntillstånd, så hänvisar de till slutenpsyk omedelbart om de hör självmordstankar.
De puttar förresten fram och tillbaka patienter också.
Hon verkar ju ha tragglat med somatiska läkare en tid för sitt fysiska tillstånd, och läkarna kunde inte hjälpa henne, vad jag förstår?
En överbelastad sjukvård ser ut på det här viset också.
Galler för fönstren? På vanliga psykiatriska slutenvården? Att fönstren inte är öppningsbara vet jag, men jag har aldrig sett några galler och då bodde jag ändå på markplan. Staketet runt innergården skulle jag kunna hoppa över hur lätt som helst, speciellt med tanke på att de tagit bort "taggarna" så ingen ska göra sig illa. Från rummet jag hade till friheten var det ungefär 20 sekunder, och ja, jag hade LPT.
Kan bara hoppas att du mår bättre idag och slipper den upplevelsen igen!
Jag har en del erfarenhet av att hamna mellan stolarna när det kommer till somatiska och psykiatrin, ena säger psykosomatiskt och den andra säger somatiskt så jag vet hur det känns. Att det slutade som det gjorde för Emilia är ingenting som förvånar mig överhuvudtaget, det sorgliga är att vården kommer undan med det gång på gång. Eller politikerna om ni hellre vill skylla på dom..
Citat:
Ursprungligen postat av
EidosAkrobat
Alla tillhörigheter ska låsas in, så man kan inte inreda sina rum, om man nu skulle ha eget rum.
Som du beskriver det låter det ju som att det är rättspsyk du varit på?
Jag fick ta med mig i princip allt jag ville på rummet.. det enda de tog ifrån mig var sladdar som jag hade i väskan, men jag ordnade 25cm långa sladdar istället och de fick jag ta med mig in. Reglerna säger att man inte får ha vassa saker/vapen och kablar/snören med sig in på avdelningen, men dessa stoppar man bara i byxfickan och tar in ändå.
Edit: Just det, inga mediciner får tas in på rummet heller.
De jag pratar om hade böcker, hudvård, parfymer, surfplattor, datorer, drivor med kläder, egna kuddar, nallebjörnar och you name it.. det såg ut som ett studentrum ungefär.