2023-11-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och trådens domedagsprofeter hade fel IGEN. Finns tonvis med inlägg de senaste dagarna om att det är självklart med en räntehöjning i Nov. En ENIG direktion bestämde att lämna räntan oförändrad.

Nästa år räknas lönehöjningar vara i linje med inflationen. Regeringen har aviserat breda skattesänkningar.

Vi lär knappast se ett bostadsrace men de som inte har köpt redan bör vara stressade nu

Du missade att RB sa att de kan höja i början av året, så man bör inte vara stressad
Med boräntor på 5%.
Jasså.

Jävla idiot.

Lönerna för nästa år är redan förhandlade, de ska hamna på runt 3%.
Är det i linje med inflationen?
Citera
2023-11-24, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Du missade att RB sa att de kan höja i början av året, så man bör inte vara stressad
Med boräntor på 5%.
Jasså.

Jävla idiot.

Lönehöjningarna är i linje med inflationen yes. Du kommer att ha deflation snart. Då blir du rik som fan.
Citera
2023-11-24, 22:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jo, men nu är det ju läget de flesta betalar för. Vilket skulle leda till sinnessjuka hyror i innerstan och inte påverka så mycket för de med ägt boende. Om du inte tror mig så kan du ju kolla vad ägt boende i innerstan vs enköping kostar. Och rör man sig ännu längre ut så finns det definitivt bostäder att fynda, långt under produktionspris.

Folk köper lägenheter för dyra priser för att det inte finns några andra alternativ. Hade det funnits hyresalternativ hade många hyrt istället för köpt. Många rika använder hellre sina pengar till sådant som avkastar pengar. Att priserna är så höga på centrala lägen beror på att det är enda sättet att komma över ett centralt boende.

Självklart skulle det bli "sinnessjuka hyror" enligt många. Men vad är problemet med det? Man måste inte bo i centrala stockholm. jag har överlevt ett helt liv utan det och det går hur bra som helst.

I enköping är det mycket lättare att hitta en central hyresrätt än på östermalm. Det går inte ens att jämföra. De som vill bo på östermalm är beredda att betala för det. Tillgång och efterfråga råder. Att bo i Enköping intresserar inte lika många köpstarka.
Citera
2023-11-24, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
/.../
Självklart skulle det bli "sinnessjuka hyror" enligt många. Men vad är problemet med det? Man måste inte bo i centrala stockholm. jag har överlevt ett helt liv utan det och det går hur bra som helst.
/.../

Fet: Analogt gäller ju det ägt boende också. Så i topplägen tror jag inte marknadshyror påverkar prisbilden på ägt boende i jättehög utsträckning. Men i mer perifera lägen - mycket möjligt.
Citera
2023-11-25, 00:27
Medlem
DVikings avatar
En lite annorlunda take på den nuvarande situationen med extremutbud och normalräntor:

https://www.hemnet.se/artiklar/bosta...er-anpassa-sig

"Har du inte råd köp nån annanstans!"

Frågan blir då vem som ska köpa de bostäder som är "attraktiva" när de som inte har råd köper på annat ställe? "Tänkte inte på det"
Citera
2023-11-25, 06:57
Medlem
Citat:
Med boräntor på 5%.
Jasså.

Jävla idiot.

3.2% mot en inflation som beräknas ligga på målet runt maj-juni nästa år. Sen skattelättnader på det. Dvs inga reallönesänkningar netto nästa år.

Sen finns det inte EN enda ekonom som inte säger att räntetoppen är nådd (du kanske kan länka en?) Alla förstår ju att riksbanken inte kan säga ”nu är det över” även om det är väldigt sannolikt.

Förklara för mig hur priserna har kunnat stiga iår med betydligt högre ränta än 2022?
Senast redigerad av flanders 2023-11-25 kl. 07:09.
Citera
2023-11-25, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Folk köper lägenheter för dyra priser för att det inte finns några andra alternativ. Hade det funnits hyresalternativ hade många hyrt istället för köpt. Många rika använder hellre sina pengar till sådant som avkastar pengar. Att priserna är så höga på centrala lägen beror på att det är enda sättet att komma över ett centralt boende.

I enköping är det mycket lättare att hitta en central hyresrätt än på östermalm. Det går inte ens att jämföra. De som vill bo på östermalm är beredda att betala för det. Tillgång och efterfråga råder. Att bo i Enköping intresserar inte lika många köpstarka.

Otroligt självklart och basic detta. Företag i Stockholm köper lägenheter till sina ex pats. Ex pats köper själva trots att de absolut inte vill
Citera
2023-11-25, 07:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Du tror inte hyrorna centralt skulle stiga kraftigt om hyresregleringen försvann?

För att fatta mig kort: På centrala och populära adresser ja. På mindre attraktiva adresser och impopulära lägen skulle hyrorna kunna sjunka t.o.m.

Jag förstår inte problemet med att även hyresmarknaden marknadsutsätts, precis som resterande 70% av bostadsmarknaden. Det är orimligt att kö ska vara ett urvalsinstrument för att få hyra en billig hyresrätt. Det är som upplagt för korruption och mygel.
Citera
2023-11-25, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
3.2% mot en inflation som beräknas ligga på målet runt maj-juni nästa år. Sen skattelättnader på det. Dvs inga reallönesänkningar netto nästa år.

Sen finns det inte EN enda ekonom som inte säger att räntetoppen är nådd (du kanske kan länka en?) Alla förstår ju att riksbanken inte kan säga ”nu är det över” även om det är väldigt sannolikt.

Förklara för mig hur priserna har kunnat stiga iår med betydligt högre ränta än 2022?

Eh.. rekordlåg volym och bara att attraktiva objekt säljs.

Hur jävla korkad är du?

A juste, du är idioten som skrek att folk skulle köpa på toppen 2021.

Du fattar väl att lönehöjningar är retroaktiva
Citera
2023-11-25, 08:39
Medlem
Citat:
Eh.. rekordlåg volym och bara att attraktiva objekt säljs.

Hur jävla korkad är du?

A juste, du är idioten som skrek att folk skulle köpa på toppen 2021.

Du fattar väl att lönehöjningar är retroaktiva

Och som vanligt inte ett smack konkret från Blackrockinc. Bara en massa känslostyrda personangrepp.

Det första inlägget i denna tråd skrevs juli 2022. Ändå ”skrek” jag något du hittade på 2021
Citera
2023-11-25, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
1991 så såg det ut som om det var stabilt. Läget var ansträngt men under kontroll. Riksbanken hade räntan på 12% och de överbelånade bostadsbolagen och svenne bonnläpparna lyckades med nöd och näppe hålla näsan över vattnet med räntor och amorteringar. Sedan invaderade USA Kuwait och Riksbanken höjde räntan till 18% och Nyckeln imploderade.

Japp, vad vill du ha sagt?
Att samma scenario utspelar sig inom några år?
Jag säger ju inte emot dig, det går nämligen inte. Det kan ju mycket väl ske. Eller inte. Du har inte en aning och ingen annan heller.
Men gissa kan man, såklart, och med rätt ditsatta variabler är det jätteenkelt att få allt att gå precis åt helvete. Det är ingen raketforskning du håller på med.
Citera
2023-11-25, 10:09
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Japp, vad vill du ha sagt?
Att samma scenario utspelar sig inom några år?
Jag säger ju inte emot dig, det går nämligen inte. Det kan ju mycket väl ske. Eller inte. Du har inte en aning och ingen annan heller.
Men gissa kan man, såklart, och med rätt ditsatta variabler är det jätteenkelt att få allt att gå precis åt helvete. Det är ingen raketforskning du håller på med.

USA och Iran har varit på kollisionskurs i flera år. Du känner inte till det för att du är en typisk svensk som läser DN och ser på SVT. Nu är det så att visserligen är sannolikheten inte så stor på kort sikt, men på lång sikt är den alldeles för hög, och svenskar gör aldrig långsiktiga bedömningar eller tar hänsyn till långsiktiga risker. Det ligger helt enkelt utanför ramen för en normal svensks tänkande.

Det är därför Sverige deltar i historiens största kreditbubbla, det är därför Sverige är helt nerlusat av mindervärdiga främmande raselement, det är därför Sverige har kvinnlig rösträtt, det är därför Sverige har en energiförsörjning som i allt större utsträckning baseras på baskraftsubventionerade stokastiska energikällor och så vidare och så vidare. All den här skiten kommer sig av att nästan alla svenskar tänkt precis som du. "Äre nån fara på tre månaders sikt? Nej? Då kör vi!". När det går åt helvete några år senare blir det "vi såg aldrig det komma, vi har varit naiva". Svenskar är oansvariga vuxenbarn.

För svensk del så skulle ett krig USA mot Iran innebära en oljeprischock, och skulle roffarjudarna i USA bestämma sig för att det är dags att börja frossa i blankning och höja räntan, så blir Sverige drabbat dubbelt upp. Vad det här skulle innebära för dumma, kortsiktiga svenskar med enorma lån är uppenbart. Sannolikheten för att det blir så här på två års sikt är kanske 20-25%. Med hänsyn till konsekvenserna är det alldeles för högt. På 5 års sikt är sannolikheten ännu högre. Men så länge planerar ingen svensk.

Det som är garanterat nästa år är att priset på mat, kläder, elektronik med mera kommer att stiga med 10-15-20% beroende på kategori. Blir det en kall vinter så blir det också en energiprischock. Det här året kommer det inte att betalas ut något elprisstöd enligt vad jag har läst. BR-föreningar som behöver "lägga om" sina evighetslån till högre ränta (dvs nästan alla) kommer också att drabbas av högre avgifter. Allt detta pekar på en fortsatt prispress neråt på bostadsmarknaden när svenne kläms från alla håll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in