Citat:
Ursprungligen postat av
Imbaz
Att jämföra Arsenals lönesystem med city och Chelsea är inte någon skillnad mot tidigare. Artetas netspend är ju pinsamt, ni ska ta en tung titel iår, annars är det underkänt.
Vad fansen känner är ju otroligt sekundärt när man pratar om hur en klubb mår. Det såg ju ut så i wolves för några år sedan med. Har ju fortfarande inte blivit bättre rent sportsligt om vi pratar framgångar.
Jag förstår att ni har goda förhoppningar om framtiden, möjligtvis så blir det bra, men hittills så är det inte så jättebra och man har inte fått någon valuta för pengarna, speciellt inte om man jämför med tidigare år, var ju bättre ekonomiskt för 10 år sedan om vi pratar hur klubben mår.
Enligt mig är lönesystem inte skitsamma, och det är just det lönesystemet som gjort 150m pund tillgängligt för Arteta att spendera på spelare istället för löner. Och det är klart net spend kommer se pissdåligt ut när dom gått från 10 år av skitspelare som inte går att sälja. Deras största värvningar gick inte att sälja, hur fan ska dom få runt net spend på det? Det vet du också att ett lag med spelare som inte levererar kommer du inte heller att kunna sälja med någon vinst, utan enbart med förlust. Arteta har vänt på den processen. Det finns inte en enda spelare i truppen idag som dom inte skulle göra vinst på om dom fick för sig att sälja, det säger tillräckligt om net spend och Arteta för mig - men jag är bias såklart.
Det är larv att påstå att vi inte fått valuta för pengarna. Vi gick från att vara det laget som alltid gick vidare i CL(oklart om Wenger/Arsenal fortfarande har det rekordet, tror inte det dock) till att vara utanför i nästan 10 år. Men visst, så länge Arteta inte vinner något mer än fa cupen så kommer ingenting räknas, iaf inte för dig eller andra fans.
Men för ett fan som har sett sitt lag vara bäst i England och kanske bäst i Europa ett tag(även om dom inte vann cl) till att se dom tappa alla sina stjärnor till bl.a. oljelag som city och Chelsea och behöva ersätta med gratisspelare som Chamakh - till det som pågår nu, det går inte att jämföra med titlar. Jag längtar efter varje match igen och det har jag inte gjort sen 00-talet.
Edit: sponsor samt europapengarna har redan börjat öka, så ekonomin kommer höjas med en rejäl dos procent från föregående år till nästa
Edit2: här har du en ekonom som förklarar lite varför Arsenal har råd att spendera som dom gjort senaste åren:
https://x.com/footballdaily/status/1674378108957257730?t=Jy6zSnI6r7hGt0-A8sWdWw&s=09