2023-11-24, 19:51
Medlem
Kumkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Vet att det har sagts någonstans i tråden men kan man alltså följa rättegången live som privatperson?

Hej! ☺️ Menar du digitalt? Vet inte om man kan det. Rättegången är öppen för allmänheten bara stängda dörrar vid känsligt material då får man vänta utanför salen.
Citera
2023-11-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumkum
Hej! ☺️ Menar du digitalt? Vet inte om man kan det. Rättegången är öppen för allmänheten bara stängda dörrar vid känsligt material då får man vänta utanför salen.
Menar egentligen både-och.
Tack snälla för information.
Citera
2023-11-24, 20:02
Medlem
xpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumkum
Jag har följt rättegången och finner inga ord för detta fruktansvärda brott. Pappan ser ut som 60 + halvlångt, grått, ovårdat hår. Sitter med endast strumpor på fötterna, inga skor. Lite då och då ler han och hans försvarsadvokat mot varandra. Han ser ut som en galen sektledare. Mamman har samtliga dagar kommit in i rättssalen och tittar nyfiket mot åhörarna. Hon ger ett vårdat intryck men det är något med hennes ögon som ger mig känsla av att det är något psykiskt med henne/något som inte står rätt till. Mamman sitter och rör på benen upp och ner hela tiden. För det mesta tittar hon ner i bänken eller på sina händer. Pappan tittar rakt fram. Ingen av föräldrarna visar någon direkt känsloyttring, inga ledsna blickar, inga tårar eller andra reaktioner. Man blir verkligen mörkrädd och man kan knappt ta in den ofattbara grymhet flickan varit utsatt för. Idag höll försvaret sin sakframställan och mammans försvarsadvokat lyfte då att märket som åklagaren påstår är ett bitmärke i själva verket är ett smultronmärke sedan födseln. Advokaten visade bild från mammas mobil där märket fanns på flickan och hon menade då att märket inte kan ha uppkommit genom att någon har bitit. Tyckte dock märket såg något annorlunda ut mot bilden i FUP.

Är det många åhörare på plats under rättegången?
Citera
2023-11-24, 20:06
Medlem
Kumkums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Tack för live-rapporten och dina observationer!

Gissar tantan har någon form av abstinens och är nervös varför benen åker upp och ner som en symaskin. Känsloyttringar är nog sällsynta så länge det inte handlar om de själva, lågempatiska som de är. Hoppas själv bevittna när de två ska höras nästa vecka.

Angående abstinens kan tilläggas att även lillpojken föddes förtidigt tror v 34 med abstinens dessutom. Det framgick då att J tagit Tramadol under graviditeten men det var inget hon hade utskrivet av läkare varför sjukhuset gjorde en orosanmälan till socialen.

Så lite så ☺️ Det var jättebra liknelse ”som en symaskin” det var precis så det såg ut men det är alltid svårt att beskriva hur man menar. Jag tror också att det handlar om nervositet.
Citera
2023-11-24, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Verkligen.
Önskar jag kunde nå ut till Z också men det man kan göra är väl att hoppas att hon har det bra där hon är. Samt att föräldrarnas straff blir så rättvisa som möjligt. Tycker också det är skönt att kunna dela tankar och känslor. Kommer nog aldrig glömma detta fall. Förhören med Z säger mycket. Så oerhört klok och modig, så söt (även om utseendet inte spelar roll) och oskyldig. Älskade barn. Borde aldrig behövt vara så stark. Borde aldrig fallit offer för två sjuka individer. De förtjänade henne aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av B3ck
Men vad komiskt, jag har alldeles nyss också suttit och letat efter hennes förhör(!) men inte hittat det och gett upp. Hennes borde ju vara tillsammans med Patriks kan man tycka... Så jag efterlyser också!
Vad jag får fram så är familjehemsmamman enhetschef på barnkliniken Lund-Malmö. Tänker att hennes förhör isf blivit styrt av all fakta från sjukvården.
Citera
2023-11-24, 20:13
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Inga spår av övrigt innehåll från pizza som pizzabotten , kött mm bara vad som kan tänkas plockats bort av de som inte gillar lök , paprika och feferoni , senapskorn brukar man vanligtvis inte äta utan är vad som finns i diverse lag man lagt in något i

Resterna av pizzan som resten av familjen ratade. Vilka as.
Citera
2023-11-24, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Fast vadå stämmer inte, vad stämmer inte, vad har advokaten gjort för fel?
Förutom att du anser att föräldrarna inte ska ha rätt till en advokat som gör sitt jobb.

Advokaten gör sitt jobb helt i linje med god advokatsed.
Tro mig. Det hade lyft ganska omgående i en son gör stor förhandling om någon part inte skött sitt jobb. Av rätten om inte annat.

Jag utvecklar gärna vad jag menade med den kommentaren, men har inte lust att slösa tid och energi på dig då du kommer med personpåhopp och osanna påståenden om att jag inte vill att föräldrarna ska ha försvarare.

Det jag menar är att jag tolkar det som att det inte anses god advokatsed att gå för långt
som Xenion skrev. Borde givetvis ha frågat vad Xenion menade med att det är rätt för försvarsadvokater att "gå för långt". Det finns ju uppenbarligen gränser. Man kan inte tänja på sanningen hur långt som helst.

Folk kan ha olika åsikter och ibland går det att tolka saker olika utan att någon måste vara dum eller vilja ont.

I denna tråd har folk blandade kunskaper och en del hoppar in i den utan att ha läst FUP.. vi hjälper varandra att pussla ihop en bild i detta tragiska fall.. Det är inte jätteviktigt att få sista ordet, och är det så viktigt så är man i fel fora.
Man måste kunna diskutera vad som är ok att göra enligt advokatsed och undra över en annan användarens ord om att försvarsadvokater ska gå för långt
Med anledning av att advokaten påstår saker som strider mot de vi vet i detta mål,att en flicka suttit isolerad, åkt in på sjukhus, fått magen bortopererad och har brännsår och skador över hela kroppen,att i princip ingen särbehandling av flickan gjorts,att flickan varit älskad av sina föräldrar och att de brytt sig om henne..
Hon har fått äta en gång om dagen, då familjens rester, tex det som ingen gillade på pizzan och plockat bort. Hon fick inga kläder, etc trots att det var kallt.

Jag förstår att det är advokatens jobb att få sin klient friad och att man då lyfter saker som han tala för en klient ts fördel. Men jag ställer mig ändå lite frågande till hur pass mkt en advokat kan tänka på fakta. Det går ju nästan alltid att hitta någon ljuspunkt i människors liv hur illa de än behandlats. Det går att ta två foton och säga: här var hon faktiskt med.

Det framgår även av föreskrifter om advokatsed att advokater inte medvetet får ljuga. Dvs om de vet vad som är sant, kan de inte hitta på en sanning för att få rätt.

Det kan vara så att de håller sig inom ramen. Men det kan vara så att de faktiskt går för långt..

Jag är absolut öppen för att jag kan ha fel och att det kanske är så det går till..men jag vill inte bli påhoppad med ord som att "du vill bara inte att föräldrarna ska ha någon försvarare". Det räcker med att säga vad man vet och dela med sig av kunskaper. Man behöver inte aktivt tysta ned alla som inte "har förstått läget".

Jag behöver inte ha rätt, helt ok att ha fel men blir ledsen då denna viktiga tråd förstörs av aggressiva påhopp.
Senast redigerad av Ericcca 2023-11-24 kl. 20:27.
Citera
2023-11-24, 20:19
Medlem
Chariters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reinadelsur
Som sagt av erfarenhet och många fall jag varit involverade i , därrav mitt svar. Ingen ren ”hypotes”. Flickan S är totalt skadad av föräldrarna. Hon var inte född Ond. Ja det finns barn som är födda onda men inte S. Det ser man. Sen var hon det äldsta syskonet, dom blir alltid lite avis när små syskon får mer uppmärksamhet. Men S trodde det var så här man behandlar barn då föräldrarna visar det. Sen finns det barn som förstår från tidig ålder att något står fel men S kanske inte är lika smart och kvicktänkt som Z. Därrav skillnaden . Sluta måla upp och skyll på S. Hon är resultatet av föräldrarnas beteende. Ja hon kanske blir en sadist i framtiden, då hennes lojalitet är djup till föräldrarna. Men det har inget med att göra att hon ”njuter” eller är the evil girl i denna tragedi. Jag önskar innerligt S får hjälp att förstå att föräldrarna har gjort fel.

Så du menar att storasystern är så pass hjärntvättad och således ”inte kan förstå” att hon gör fel när hon särbehandlar ETT syskon av fyra??

”Hennes” telefon är nog snarare mammans som hon lånar. Därav att hon vägrar ge ut pinkoden. Hon och morsan är så tajta att mamman inte bryr sig om vad hon kan läsa i luren.
Citera
2023-11-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Vet inte hur kassa folk är på att läsa fup eller inte drar slutledningsförmåga.

Familjehemmet är alltså personer som sen januari redan arbetar på socialtjänsten och även sjukhuset. Någonstans under vårvintern fattas beslut om att de ska bli familjehem. Pappa. Har inte arbetat med Z innan och när de får hem Z ör han hemma med henne hela våren och hela sommaren. Det ör ju vad en jourfanilj får betalt för.

Mamma. Arbetar på avdelningen där Z vårdades hela vårens hon är avdelningschef där.

Dottern till dessa är bedside med Z, hon är alltså en av de personer från socialtjänsten som bor dygnet runt med Z. I början jobbar hon natt men övergår sedan till dygn. Hon kommer i kontakt me do väldigt tidigt. Och mamman också iom att hon arbetar på sjukhuset.

De är också en av dem som tar med Z på handbollsmatch.
Jag vill inte skriva så mkt mer då jag upplever det blivit ngn slags konstig grej med att börja kontakta folk man läser om här på fb.. Allt går att läsa sig till.
Något nytt senaste året.
Okej om man har kontakt med anhöriga att man kan göra sånt men annars tycker jag man ska lämna människor ifred faktiskt.

Familjepappan pratar om nytt namn i förhör. Jag hoppas Z väljer att göra det iaf i myndighetsregister i framtiden.
Så hon slipper förknippas med detta under sin uppväxt och sitt vuxna liv om hon inte själv väljer att vara öppen med det.
Skulle du kunna berätta lite mer om hur familjehemspappan beskrev hur hon mådde -när hon kom.
Anledningen att jag frågar är att jag endast kunnat öppna Z,s,syskonens o föräldrarnas förhör.
Alla andra förhör/filer går inte att öppna.
Det låter bra att hon hamnat i en familj, där viss relation fanns redan i tidigt skde,på sjukhuset.
Citera
2023-11-24, 20:41
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Skulle du kunna berätta lite mer om hur familjehemspappan beskrev hur hon mådde -när hon kom.
Anledningen att jag frågar är att jag endast kunnat öppna Z,s,syskonens o föräldrarnas förhör.
Alla andra förhör/filer går inte att öppna.
Det låter bra att hon hamnat i en familj, där viss relation fanns redan i tidigt skde,på sjukhuset.

De går utmärkt att öppna eller ladda ner.
Välj download, eller play för att läsa i webbläsare.

Ibland är serven upptagen, försök då efter 1 minut igen och ladda om sidan så brukar det gå bra.

Du får trycka bort och stänga ev pop up reklamfönster.

https://gofile.io/d/gWWY7x

https://gofile.io/d/tvI6GH
Senast redigerad av Pandalina4 2023-11-24 kl. 21:36.
Citera
2023-11-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De går utmärkt att öppna eller ladda ner.
Välj download eller play för att läsa i webbläsare Ibland är serven upptagen, försök då efter 1 minut igen och ladda om sidan så brukar det gå bra.

Du får trycka bort och stänga ev pop up reklamfönster.

https://gofile.io/d/gWWY7x

https://gofile.io/d/tvI6GH
nej funkar inte
fail
not fetch
har försökt hundra ggr-men nä
Citera
2023-11-24, 21:13
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Nu har jag inte varit inne i tråden på ett tag, så vet inte om denna min teori redan har diskuterats.

Jag tror att det handlar om transofobi.
Lilla Z är ju uppenbarligen ett transbarn, och jag tror att föräldrarna är för inskränkta för att förstå och acceptera.
De andra barnen har ju uppenbarligen inte utsatts för samma tortyr som Z.
Hon passade helt enkelt in i deras "mall".

Därav öknamnen vi sett i föräldrarnas sms.
Och därav kanske även våldet mot underlivet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in