Citat:
Ursprungligen postat av
WallabeJoy
Fast vadå stämmer inte, vad stämmer inte, vad har advokaten gjort för fel?
Förutom att du anser att föräldrarna inte ska ha rätt till en advokat som gör sitt jobb.
Advokaten gör sitt jobb helt i linje med god advokatsed.
Tro mig. Det hade lyft ganska omgående i en son gör stor förhandling om någon part inte skött sitt jobb. Av rätten om inte annat.
Jag utvecklar gärna vad jag menade med den kommentaren, men har inte lust att slösa tid och energi på dig då du kommer med personpåhopp och osanna påståenden om att jag inte vill att föräldrarna ska ha försvarare.
Det jag menar är att jag tolkar det som att det inte anses god advokatsed att gå
för långt
som Xenion skrev. Borde givetvis ha frågat vad Xenion menade med att det är rätt för försvarsadvokater att "gå för långt". Det finns ju uppenbarligen gränser. Man kan inte tänja på sanningen hur långt som helst.
Folk kan ha olika åsikter och ibland går det att tolka saker olika utan att någon måste vara dum eller vilja ont.
I denna tråd har folk blandade kunskaper och en del hoppar in i den utan att ha läst FUP.. vi hjälper varandra att pussla ihop en bild i detta tragiska fall.. Det är inte jätteviktigt att få sista ordet, och är det så viktigt så är man i fel fora.
Man måste kunna diskutera vad som är ok att göra enligt advokatsed och undra över en annan användarens ord om att försvarsadvokater ska
gå för långt
Med anledning av att advokaten påstår saker som strider mot de vi vet i detta mål,att en flicka suttit isolerad, åkt in på sjukhus, fått magen bortopererad och har brännsår och skador över hela kroppen,att i princip ingen särbehandling av flickan gjorts,att flickan varit älskad av sina föräldrar och att de brytt sig om henne..
Hon har fått äta en gång om dagen, då familjens rester, tex det som ingen gillade på pizzan och plockat bort. Hon fick inga kläder, etc trots att det var kallt.
Jag förstår att det är advokatens jobb att få sin klient friad och att man då lyfter saker som han tala för en klient ts fördel. Men jag ställer mig ändå lite frågande till hur pass mkt en advokat kan tänka på fakta. Det går ju nästan alltid att hitta någon ljuspunkt i människors liv hur illa de än behandlats. Det går att ta två foton och säga: här var hon faktiskt med.
Det framgår även av föreskrifter om advokatsed att advokater inte medvetet får ljuga. Dvs om de vet vad som är sant, kan de inte hitta på en sanning för att få rätt.
Det kan vara så att de håller sig inom ramen. Men det kan vara så att de faktiskt går för långt..
Jag är absolut öppen för att jag kan ha fel och att det kanske är så det går till..men jag vill inte bli påhoppad med ord som att "du vill bara inte att föräldrarna ska ha någon försvarare". Det räcker med att säga vad man vet och dela med sig av kunskaper. Man behöver inte aktivt tysta ned alla som inte "har förstått läget".
Jag behöver inte ha rätt, helt ok att ha fel men blir ledsen då denna viktiga tråd förstörs av aggressiva påhopp.