2023-11-24, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumkum
Jag har följt rättegången och finner inga ord för detta fruktansvärda brott. Pappan ser ut som 60 + halvlångt, grått, ovårdat hår. Sitter med endast strumpor på fötterna, inga skor. Lite då och då ler han och hans försvarsadvokat mot varandra. Han ser ut som en galen sektledare. Mamman har samtliga dagar kommit in i rättssalen och tittar nyfiket mot åhörarna. Hon ger ett vårdat intryck men det är något med hennes ögon som ger mig känsla av att det är något psykiskt med henne/något som inte står rätt till. Mamman sitter och rör på benen upp och ner hela tiden. För det mesta tittar hon ner i bänken eller på sina händer. Pappan tittar rakt fram. Ingen av föräldrarna visar någon direkt känsloyttring, inga ledsna blickar, inga tårar eller andra reaktioner. Man blir verkligen mörkrädd och man kan knappt ta in den ofattbara grymhet flickan varit utsatt för. Idag höll försvaret sin sakframställan och mammans försvarsadvokat lyfte då att märket som åklagaren påstår är ett bitmärke i själva verket är ett smultronmärke sedan födseln. Advokaten visade bild från mammas mobil där märket fanns på flickan och hon menade då att märket inte kan ha uppkommit genom att någon har bitit. Tyckte dock märket såg något annorlunda ut mot bilden i FUP.

Vet att det har sagts någonstans i tråden men kan man alltså följa rättegången live som privatperson?
Citera
2023-11-24, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Men som WallabeJoy försökt förklara så är det försvarsadvokatens jobb att gå för långt, tycka vad man vill om det men det är fortfarande deras jobb att göra så och sker i ALLA rättegångar.

Om försvardadvokat.

Åklagare och försvarsadvokat – lika men ändå olika

Det står en åklagare bakom varje anhållen, häktad eller dömd person. Och vid den misstänktes sida sitter en försvarsadvokat. Tillsammans utgör åklagaren och försvarsadvokaten garanten för en rättssäker process.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/aktuellt-pa-aklagarmyndigheten/aklagare-och-forsvarsadvokat--lika-men-anda-olika/
Citera
2023-11-24, 18:50
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tror du man kan kontakta henne?

En polis har inga såna åtaganden.

Vill ninja kontakt är det socialtjänsten ni får vänta er till som har hand om flickans ärende eller familjehemmet. Men eftersom barnet är LVU så är det socialtjänsten som har vårdnaden kan man säga.
Petra var där som förhörsledare, polis.

Men tycker du ska testa, är innerligt nyfiken på hennes svar. Har en egen gissning.
Citera
2023-11-24, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1891-019
EFTERLYSNING!!!!

Någon som läst FUPen o kan hitta förhör med jourfamiljsmamman Åsa som Familjehemspappan nämner i sitt förhör?
Jag har letat men hittar inget. Tänker att det vore väl högintressant för utredningen att få jourfamiljens bild av Z första tiden där! Men det kanske inte finns med?

Upplever att det är pappan som är kontakten i familjehemmet. Även han som varit hemma med Z sen hon kom dit. Åse, familjehemsmamman, är inte heller kallad som vittne (vad jag kan se) så det kan stämma att det är pappan som har ansvaret.

Det står en del i soc anteckningarna i AB 198 om utvecklingen i allmänhet och där omnämns även familjehemmet och iakttagelser.
Citera
2023-11-24, 18:52
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
EFTERLYSNING!!!!

Någon som läst FUPen o kan hitta förhör med jourfamiljsmamman Åsa som Familjehemspappan nämner i sitt förhör?
Jag har letat men hittar inget. Tänker att det vore väl högintressant för utredningen att få jourfamiljens bild av Z första tiden där! Men det kanske inte finns med?

Den ligger i fup. Under socialtjänsten.
Citera
2023-11-24, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumkum
Jag har följt rättegången och finner inga ord för detta fruktansvärda brott. Pappan ser ut som 60 + halvlångt, grått, ovårdat hår. Sitter med endast strumpor på fötterna, inga skor. Lite då och då ler han och hans försvarsadvokat mot varandra. Han ser ut som en galen sektledare. Mamman har samtliga dagar kommit in i rättssalen och tittar nyfiket mot åhörarna. Hon ger ett vårdat intryck men det är något med hennes ögon som ger mig känsla av att det är något psykiskt med henne/något som inte står rätt till. Mamman sitter och rör på benen upp och ner hela tiden. För det mesta tittar hon ner i bänken eller på sina händer. Pappan tittar rakt fram. Ingen av föräldrarna visar någon direkt känsloyttring, inga ledsna blickar, inga tårar eller andra reaktioner. Man blir verkligen mörkrädd och man kan knappt ta in den ofattbara grymhet flickan varit utsatt för. Idag höll försvaret sin sakframställan och mammans försvarsadvokat lyfte då att märket som åklagaren påstår är ett bitmärke i själva verket är ett smultronmärke sedan födseln. Advokaten visade bild från mammas mobil där märket fanns på flickan och hon menade då att märket inte kan ha uppkommit genom att någon har bitit. Tyckte dock märket såg något annorlunda ut mot bilden i FUP.

Tack för live-rapporten och dina observationer!

Gissar tantan har någon form av abstinens och är nervös varför benen åker upp och ner som en symaskin. Känsloyttringar är nog sällsynta så länge det inte handlar om de själva, lågempatiska som de är. Hoppas själv bevittna när de två ska höras nästa vecka.

Angående abstinens kan tilläggas att även lillpojken föddes förtidigt tror v 34 med abstinens dessutom. Det framgick då att J tagit Tramadol under graviditeten men det var inget hon hade utskrivet av läkare varför sjukhuset gjorde en orosanmälan till socialen.
Senast redigerad av viperstyle 2023-11-24 kl. 19:21.
Citera
2023-11-24, 19:00
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Fast det stämmer ju inte med god advokatsed.

Fast vadå stämmer inte, vad stämmer inte, vad har advokaten gjort för fel?
Förutom att du anser att föräldrarna inte ska ha rätt till en advokat som gör sitt jobb.

Advokaten gör sitt jobb helt i linje med god advokatsed.
Tro mig. Det hade lyft ganska omgående i en son gör stor förhandling om någon part inte skött sitt jobb. Av rätten om inte annat.
Citera
2023-11-24, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WallabeJoy
Den ligger i fup. Under socialtjänsten.

Tack!
Citera
2023-11-24, 19:11
Medlem
WallabeJoys avatar
Vet inte hur kassa folk är på att läsa fup eller inte drar slutledningsförmåga.

Familjehemmet är alltså personer som sen januari redan arbetar på socialtjänsten och även sjukhuset. Någonstans under vårvintern fattas beslut om att de ska bli familjehem. Pappa. Har inte arbetat med Z innan och när de får hem Z ör han hemma med henne hela våren och hela sommaren. Det ör ju vad en jourfanilj får betalt för.

Mamma. Arbetar på avdelningen där Z vårdades hela vårens hon är avdelningschef där.

Dottern till dessa är bedside med Z, hon är alltså en av de personer från socialtjänsten som bor dygnet runt med Z. I början jobbar hon natt men övergår sedan till dygn. Hon kommer i kontakt me do väldigt tidigt. Och mamman också iom att hon arbetar på sjukhuset.

De är också en av dem som tar med Z på handbollsmatch.
Jag vill inte skriva så mkt mer då jag upplever det blivit ngn slags konstig grej med att börja kontakta folk man läser om här på fb.. Allt går att läsa sig till.
Något nytt senaste året.
Okej om man har kontakt med anhöriga att man kan göra sånt men annars tycker jag man ska lämna människor ifred faktiskt.

Familjepappan pratar om nytt namn i förhör. Jag hoppas Z väljer att göra det iaf i myndighetsregister i framtiden.
Så hon slipper förknippas med detta under sin uppväxt och sitt vuxna liv om hon inte själv väljer att vara öppen med det.
Citera
2023-11-24, 19:22
Medlem
WallabeJoys avatar
Citat:
Tack! Jag ska kolla där!
Men som jag uppfattade det är det 2 olika familjehem hon bott i. Först jourhem där nån familjehemsmamma Åsa/Åse fanns, o sen i vanligt familjehem där den förhörda familjehemspappan finns.

Det är samma; läs mitt inlägg jag gjorde precis där jag försökte klargöra.

Där hon bor kallas jourhem förstdå man först bor i jour innan man placeras. I det här fallet blir detett familjehem av jourhemmet så att säga.

Här blir det så iom att familjen inte är familjehem från börja. De har ingen tidigare placering.
Man läser också att man hade andra hem som jag förstår det iaf minst ett först men där familjen redan har fått en placering. Det hemmet kontaktas redan vid årskiftet.
Man kontaktar dem för man tänker hon ska jourplaceras där och då får journalism bo dygnet runt med Z. Precis som riktiga föräldrar gör.

Problemet som blev med allt runt Z är ju att de inte placerar henne när hon är på sjukhuset.
Dvs det blir socialtjänsten som blir hennes jourhem kan man säga. Därav att chefen (Josefin hette hon så) vid något tillfälle får ta med henne hem för de har Ingen bemanning på sjukhuset. Därav också tt de cirkulerar så mp ha vuxna runt henne.

I efterhand hade det bästa varit om hon hade blivit jourplacerad första dygnen och på så sätt fått jourföräldrar som hade varit hennes ”föräldrar” och bott med henne på sjukhuset. Och hon hade sluppit massa olika.
Nu var det ju 3 som var oftast men totalt hade väl 10st varit med henne.
Känns lite onödigt. Men socialtjänst vittnar om personalbrist.

Återigen. Allt med Z är en signal vad som händer när man spar pengar på viktiga than i vårt samhälle. Saker prioriteras bort.
BVC, skola, tandvårds, dietisten, man lägger inte energi på sånt här man fokuserar på det man hr framför sig tyvärr.

Så här blir det när man gör stora dumma samhällsbesparingar.
Citera
2023-11-24, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericcca
Vet att det har sagts någonstans i tråden men kan man alltså följa rättegången live som privatperson?

Alltid om det inte är sekress o stängda dörrar. Då kan man behöva avlägsna dig tills det känsliga avhandlas. Bara att duka upp! Ingen har rätt att fråga vem du är eller behära namn
Citera
2023-11-24, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nora2002
Tror du man kan kontakta henne?

Jag tror inte en polis uppskattat det tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in