2023-11-24, 18:56
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej. Du har fel. Och du har blivit grundlurad av dina arbetsgivare om du verkligen tror på att de inte kan röra sig utanför "märket".
Känner du till uttrycket löneglidning?
Högst oklart vad detta har att göra med den text du citerade. Det var golvet i KA vi diskuterade, inget annat.
Existensen av detta golv innebär att de högpresterande avstår påslag eftersom det omfördelas till de lågpresterande -- som kanske inte ens skulle fått golvnivån om det var deras prestationer som var påslagsgrundande.

Är du med så långt?

Eller är din hypotes att antalet kronor som kan delas ut är obegränsat? Tidigare nämnde du nämligen något om att det endast är chefens snålhet som sätter taket.
Citera
2023-11-24, 19:00
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Högst oklart vad detta har att göra med den text du citerade. Det var golvet i KA vi diskuterade, inget annat.
Existensen av detta golv innebär att de högpresterande avstår påslag eftersom det omfördelas till de lågpresterande -- som kanske inte ens skulle fått golvnivån om det var deras prestationer som var påslagsgrundande.

Är du med så långt?

Eller är din hypotes att antalet kronor som kan delas ut är obegränsat? Tidigare nämnde du nämligen något om att det endast är chefens snålhet som sätter taket.
Men herregud förstår du inte? Det finns inte en bestämd storlek på påsen med pengar. Företaget kan utan vidare skjuta till mer, men om du jobbar för en snål djävla arbetsgivare så kanske du inte får mer än omfördelningspengar.
Själv har jag inte suttit i en enda förhandling där arbetsgivaren inte skjutit till mer, så jag är mycket väl medveten om att det går alldeles utmärkt.
Tror du förresten det är lågpresterande som lägger beslag på sådana extra påslag? Det är det inte.
Citera
2023-11-24, 19:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
40 %
Är det verkligen verkligheten???
Då undrar man ju hur många av dessa anställda som går miste om tjänstepension
Fy fan
Det blir ingen rolig pension ….
De flesta som inte har KA, har andra försäkringar som nästan alltid är bättre än du får annars.
Citera
2023-11-24, 19:06
Avslutad
Citat:
Varför är du så arg?

Nej det finns inget krav att vara med i facket. Du är välkommen att åka snålskjuts på oss andra om du hellre vill det.

Det är ju ni som åker snålskjuts på andra, era lata jävlar.

Ni har förstört mentaliteten på hela arbetsmarknaden och kostar oändliga summor pengar. Det enda ni har skapat är mindre produktivitet och latare arbetskraft.
Citera
2023-11-24, 19:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Kollektivavtalets golv innebär att högpresterande avstår påslag som omfördelas till lågpresterande.

Så är det absolut inte. Företag som verkar i en stabil, känd miljö tenderar att gå bättre än med en massa strejker och osäkerhet (som t.ex. i Frankrike eller UK).

Då kan de ge bättre villkor och lön till alla.

Jag tjänar antagligen ett antal gånger mer än vad du gör, och förhandlar min lön helt fritt. Men jag är med i facket, mitt företag har kollektivavtal och ser inga nackdelar med detta. Alla vinner på det i längden.
Citera
2023-11-24, 19:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Ni har förstört mentaliteten på hela arbetsmarknaden och kostar oändliga summor pengar. Det enda ni har skapat är mindre produktivitet och latare arbetskraft.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHA!

Nej.
Citera
2023-11-24, 19:11
Medlem
Citat:

Känner du till att nuvarande ordning med kollektivavtal och stabil tillväxt i Sverige är från 1906? Vem är det som har "förstört mentaliteten på hela arbetsmarknaden"?
Citera
2023-11-24, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Känner du till att nuvarande ordning med kollektivavtal och stabil tillväxt i Sverige är från 1906? Vem är det som har "förstört mentaliteten på hela arbetsmarknaden"?

Sossar.

Vi hade varit där Schweiz är i dag fast bättre.
Citera
2023-11-24, 19:15
Medlem
Citat:
Men herregud förstår du inte? Det finns inte en bestämd storlek på påsen med pengar. Företaget kan utan vidare skjuta till mer, men om du jobbar för en snål djävla arbetsgivare så kanske du inte får mer än omfördelningspengar.
Själv har jag inte suttit i en enda förhandling där arbetsgivaren inte skjutit till mer, så jag är mycket väl medveten om att det går alldeles utmärkt.
Tror du förresten det är lågpresterande som lägger beslag på sådana extra påslag? Det är det inte.
Kan hålla med stamfader på detta, har själv jobbat åt ett stort statligt bolag.
Vi fick brist på personal pågrund av uppsägningar, fick gå ut och ragga bra folk, samt vi körde annonser flera månader.
Dessa jag lyckades ragga upp trodde i början dom kunde ställa höga lönekrav, men kollektivavtal har sina begränsningar, dvs lägsta nivå, medans dom intressanta vill ha mer, både jag och storchefen ställde frågan? vi har en intressant arbetsplats vi behöver inte betala mer än övriga, sagt o gjort vi gav nej, trots panik att få nyanställa, efter några månader valde dessa ändå att komma över till oss, dom släppte kraven.

Lite detta med kollektivavtal ställer till med, trots statliga pengar i miljardklassen vägrar man anställa folk som har för höga lönekrav, enda möjligheten för dessa är att söka sig till privata företag som kan och är villig att betala mer.
Citera
2023-11-24, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Därför att alla företag inte har sina anställdas bästa nära till hands och som inte är tillräckligt långsiktiga för att se fördelarna. Eller som av princip inte vill, som i Teslas fall.
Och?

Finns inget som säger att företag utan kollektivavtal är bättre än de utan. Det är väldigt många av de krav facket säger är viktiga som är lagskyddade. Med kollektivavtal kan de avtala sämre krav.

Om det nu är bättre varför inte se till att även företagarna tycker så?

Just det här med att tvinga in i avtal trots att det inte är lagkrav gör att jag ser det som maffiametoder.
Citera
2023-11-24, 19:18
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Kan hålla med stamfader på detta, har själv jobbat åt ett stort statligt bolag.
Vi fick brist på personal pågrund av uppsägningar, fick gå ut och ragga bra folk, samt vi körde annonser flera månader.
Dessa jag lyckades ragga upp trodde i början dom kunde ställa höga lönekrav, men kollektivavtal har sina begränsningar, dvs lägsta nivå, medans dom intressanta vill ha mer, både jag och storchefen ställde frågan? vi har en intressant arbetsplats vi behöver inte betala mer än övriga, sagt o gjort vi gav nej, trots panik att få nyanställa, efter några månader valde dessa ändå att komma över till oss, dom släppte kraven.

Lite detta med kollektivavtal ställer till med, trots statliga pengar i miljardklassen vägrar man anställa folk som har för höga lönekrav, enda möjligheten för dessa är att söka sig till privata företag som kan och är villig att betala mer.
Men nej. Kollektivavtalet förbjuder er inte att anställa med betydligt högre lönenivåer än vad som avtalats, vem har lurat i dig det?
Citera
2023-11-24, 19:23
Medlem
Citat:
Sossar.

Vi hade varit där Schweiz är i dag fast bättre.

Oklart, det går inte att riktigt förstå vad du menar. Schweiz har någon märklig placering mitt emellan Tyskland, Frankrike och Italien och är ett gammalt bankparadis, vilket ger deras uppblåsta BNP/capita.

Sverige är ett av de länder med absolut högst BNP/capita som bygger på produktion/arbete och inte på skatteparadis eller råvara.

En bättre jämförelse kanske är Japan. Vilket land har gått bäst sedan 1990, Sverige eller Japan. Tips: 1990 var Japan rikast i världen. Idag är Sverige nästan dubbelt så rikt (per person) som Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in