Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Woods
Men herregud förstår du inte? Det finns inte en bestämd storlek på påsen med pengar. Företaget kan utan vidare skjuta till mer, men om du jobbar för en snål djävla arbetsgivare så kanske du inte får mer än omfördelningspengar.
Själv har jag inte suttit i en enda förhandling där arbetsgivaren inte skjutit till mer, så jag är mycket väl medveten om att det går alldeles utmärkt.
Tror du förresten det är lågpresterande som lägger beslag på sådana extra påslag? Det är det inte.
Kan hålla med stamfader på detta, har själv jobbat åt ett stort statligt bolag.
Vi fick brist på personal pågrund av uppsägningar, fick gå ut och ragga bra folk, samt vi körde annonser flera månader.
Dessa jag lyckades ragga upp trodde i början dom kunde ställa höga lönekrav, men kollektivavtal har sina begränsningar, dvs lägsta nivå, medans dom intressanta vill ha mer, både jag och storchefen ställde frågan? vi har en intressant arbetsplats vi behöver inte betala mer än övriga, sagt o gjort vi gav nej, trots panik att få nyanställa, efter några månader valde dessa ändå att komma över till oss, dom släppte kraven.
Lite detta med kollektivavtal ställer till med, trots statliga pengar i miljardklassen vägrar man anställa folk som har för höga lönekrav, enda möjligheten för dessa är att söka sig till privata företag som kan och är villig att betala mer.