2023-11-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerboll
I praktiken så fungerar det som att det är inte frivilligt.

Vilket var precis det jag skrev i mitt tidigare inlägg.
Citera
2023-11-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Varför är denna situation så unik?

Detta är ju något som kan inträffa varje år om fack och arbetsgivare inte kommer överens. Skulle de centrala förhandlingar om ett nytt kollektivavtal braka ihop så är det precis samma situation. Dvs facket tar till stridsåtgärder tills de får ett nytt avtal.

Det här kommer knappast att straffa Svenskt näringsliv. Däremot kanske fler företag kommer att göra sin hemläxa och ta reda på hur Svensk arbetsmarknad fungerar.

Det är unikt eftersom det är inte frivilligt utan ett tvång. Man hotas att skriva under.
Citera
2023-11-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Bara o bara....investeringarna gjorda måste ändå vara värda en hel del trots sveriges lilla storlek.
Även framgångsrika och välbeställda företag tänker sig nog för innan de dumpar sådana investeringar.
Kanske så... tvivlar dock på att tesla viker sig.
Citera
2023-11-10, 21:27
Medlem
Citat:
Vilket var precis det jag skrev i mitt tidigare inlägg.

Jag skrev
Citat:
I praktiken så fungerar det som att det är inte frivilligt.

Lögnare du skrev
Citat:
Det måste alltid skriva under frivilligt.

Det är INTE frivilligt. Försöker du lura dig själv?
Citera
2023-11-10, 21:28
Medlem
Citat:
Det är unikt eftersom det är inte frivilligt utan ett tvång. Man hotas att skriva under.

Men samma sak gäller ju under alla förhandlingar om kollektivavtal. Facket har alltid möjlighet att ta till stridsåtgärder. Detta oavsett om det är ett företag som inte har kollektivavtal eller om det befintliga har gått ut och man förhandlar om ett nytt.

Jag kan förstå om man av ideologiska skäl är emot den Svenska modellen. Men om man är emot det bara för att man tycker synd om Tesla har jag svårare att förstå.
Citera
2023-11-10, 21:31
Medlem
Citat:
Men samma sak gäller ju under alla förhandlingar om kollektivavtal. Facket har alltid möjlighet att ta till stridsåtgärder. Detta oavsett om det är ett företag som inte har kollektivavtal eller om det befintliga har gått ut och man förhandlar om ett nytt.

Jag kan förstå om man av ideologiska skäl är emot den Svenska modellen. Men om man är emot det bara för att man tycker synd om Tesla har jag svårare att förstå.

Gör det enkelt för dig själv ock skriv att ni vill att Tesla ska skriva under ett avtal under tvång. Stå för din åsikt.
Citera
2023-11-10, 21:31
Medlem
Citat:
Enligt våra lagar då kan man inte tvingas att skriva under ett avtal. Det måste alltid skriva under frivilligt.

Men utan kollektivavtal i Sverige så är det väldigt svårt att bedriva någon verksamhet för ett företag om facket börjar syna dem. Så i praktiken är det knappast frivilligt även om lagarna säger något annat.

Men Tesla kommer aldrig kunna hävda att de blev tvingade till det i en juridisk process. Detta pga av att inga Svenska lagar får bryta mot våra grundlagar och fackets rätt till stridsåtgärder är inskriven i Regeringsformen som är en grundlag.

Citat:
Jag skrev

Lögnare du skrev

Det är INTE frivilligt. Försöker du lura dig själv?

Ta nu och läs det fetade så ser du vad jag skrev från början. I praktiken är det inte frivilligt även om juridiken säger något annat.
Citera
2023-11-10, 21:33
Medlem
Citat:
Gör det enkelt för dig själv ock skriv att ni vill att Tesla ska skriva under ett avtal under tvång. Stå för din åsikt.

Att jag vill att Tesla ska skriva under är ju självklart det kan ju knappast någon ha missat.

Men de måste själva komma till förhandlingsbordet och hålla i pennan så ja de måste göra det frivilligt.
Citera
2023-11-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ta nu och läs det fetade så ser du vad jag skrev från början. I praktiken är det inte frivilligt även om juridiken säger något annat.

Bra att du erkänner att det är inte frivilligt men i nästa stund så påstår du att det är frivilligt. Vem av ni 2 är det som skriver?
Citera
2023-11-10, 21:34
Medlem
Citat:
Tydligen så måste politiker lägga sig i när ni hotar företag att skriva under avtal som de inte vill.

Citat:
Citat:
Nu träder Almega-toppen Stefan Koskinen fram och markerar mot att LO väljer att ta ut medarbetare i strejk i företag med kollektivavtal.

”Det här försvagar den svenska modellen”, säger han.

Detta kommer att straffa svenskt näringsliv för lång tid framöver. Facket kommer att ångra sig. Vem vill driva företag om man blir hotad?

Stefan Koskinen är inte politiker. Han är arbetsgivarpolitisk chef på Almega, en arbetsgivarorganisation som älskar kollektivavtal. På deras hemsida kan du t.ex läsa följande hyllningssånger:

Citat:
Det kan hur som helst vara bra att veta att kollektivavtal kan vara riktigt lönsamt även för dig som arbetsgivare.

Kollektivavtal – en bra deal för dig som arbetsgivare: https://www.almega.se/bli-medlem/kollektivavtal/

Citat:
Ett kollektivavtal är en av grundstommarna i den svenska modellen, och gör så att vi slipper ha mer detaljerad lagstiftning i förhållandet mellan arbetsgivare och anställda.

9 myter om kollektivavtal: https://www.almega.se/2023/11/9-myter-om-kollektivavtal/
Citera
2023-11-10, 21:34
Medlem
Citat:
Att jag vill att Tesla ska skriva under är ju självklart det kan ju knappast någon ha missat.

Men de måste själva komma till förhandlingsbordet och hålla i pennan så ja de måste göra det frivilligt.

Det blir aldrig frivilligt om man hotas till att göra det.
Citera
2023-11-10, 21:36
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Det största problemet med att sköta allt via lagstiftningen är ju våra politiker.
Det är ju bara att se på hur de har misshandlat energi och miljöpolitiken. Vi skulle ju riskera att få olika lagar efter varje val. Politikerna ska hålla sig borta från sånt som parterna kan sköta själva.

Just i denna konflikt är arbetsgivarsidan tystnad rätt så talande. Den enda från arbetsgivarsidan som
verkar har uttalat sig är Almegas ordförande och han har bara haft kritik mot sympatiåtgärderna och inte själva huvudkonflikten.
Jag hörde det, men tycker att hans kritik mot sympatiåtgärderna är obefogat gnäll, så som det brukar vara när det kommer från Almega.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in