2023-11-24, 18:04
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det skrev jag inte. Frågan var om man inte kunde omfördela allt löneutrymme för fyra anställda och ge bara åt en, och det går ju så klart inte.
Ja, det var just det jag menade. Det är golvet i KA som är anledningen.
Citat:
Nej så skrev jag inte. Hur står det till med läsförståelsen?
Det som du hävdar att du inte skrev var en klipp&klistra från ditt tidigare inlägg.. .
Citera
2023-11-24, 18:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Nu ljuger du ju!
Lagen säger klart och tydligt att du som företag får verka i Sverige UTAN att ingå kollektivavtal!
Ca 40% av registrerade företag i Sverige HAR INTE kollektivavtal.

Facket däremot tycker inte det "är bra".
Så därför inleder de stridsåtgärder och blockad mot något företag "de utsett" till nån form av syndare som inte stämmer enligt deras egoistiska kompass!

DET är verkligheten!!

Ja, och om du INTE har ett kollektivavtal så gäller INTE fredsplikt vilket betyder att facket FÅR ta till stridsåtgärder.

Du har rätt i att arbetsgivare får verka i Sverige utan att teckna kollektivavtal, men väljer man att inte göra det så får facket ta till stridsåtgärder för att påverka beslutet.

9/10 arbetare i Sverige omfattas av kollektivavtal. Det betyder att det framförallt är små företaget med enstaka anställda eller enmansföretag som inte har kollektivavtal.
Citera
2023-11-24, 18:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Mycket intressant läge. Facken kommer inte ge sig, för det öppnar upp för att hela modellen med kollektivavtal rasar. Och Musk är inte direkt känd för att ge sig heller.

Gissar på att de stora förlorarna blir:
- Tesla Sverige: Då försäljningen av nya bilar kollapsar
- Teslaägare i Sverige: Då de inte kan serva sina bilar bland annat
Citera
2023-11-24, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Nu ljuger du ju!
Lagen säger klart och tydligt att du som företag får verka i Sverige UTAN att ingå kollektivavtal!
Ca 40% av registrerade företag i Sverige HAR INTE kollektivavtal.

Facket däremot tycker inte det "är bra".
Så därför inleder de stridsåtgärder och blockad mot något företag "de utsett" till nån form av syndare som inte stämmer enligt deras egoistiska kompass!

DET är verkligheten!!
40 %
Är det verkligen verkligheten???
Då undrar man ju hur många av dessa anställda som går miste om tjänstepension
Fy fan
Det blir ingen rolig pension ….
Citera
2023-11-24, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Ja, och om du INTE har ett kollektivavtal så gäller INTE fredsplikt vilket betyder att facket FÅR ta till stridsåtgärder.

Du har rätt i att arbetsgivare får verka i Sverige utan att teckna kollektivavtal, men väljer man att inte göra det så får facket ta till stridsåtgärder för att påverka beslutet.

9/10 arbetare i Sverige omfattas av kollektivavtal. Det betyder att det framförallt är små företaget med enstaka anställda eller enmansföretag som inte har kollektivavtal.
Det är här problemet kommer.
Det finns inget lagkrav för kollektivavtal.
Det är lagskyddat om föreningsfrihet.
Avtal tillkomna under tvång är i inte godkända och lagliga.

MEN när det gäller just kollektivavtal så är det tydligen ok att tvinga motparten att skriva kollektivavtal mot sin vilja och även använda andra företag med kollektivavtal för att hindra verksamhet.

Detta liknar normalt beskyddarverksamhet. Om nu kollektivavtal är så bra varför räcker inte det?

Själv ser jag mycket som är bra med dessa men kan inte förlika mig med de maffialiknande metoder facket använder.
Citera
2023-11-24, 18:15
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

Korrekt. 91% av alla som jobbar i Sverige har kollektivavtal. De 9% som inte har det är främst enmansföretag, samt diverse "skumma" företag med svältförhållanden, tänk Abdil Plåt&Mek längst in i industriområdet eller Däckbytarnas tält på stormarknadsparkeringen.

Exakt varenda ett av seriösa företag med mer än några få anställda har kollektivavtal. Alternativet är att storebror staten ger sig in och lagstiftar minimilöner, arbetstider, kaffe på arbetsplatsen, och tusentals andra saker. Jag ser inte att det skulle vara en fördel.

Andra alternativet är att vi kör som i USA, med jobb där man bara får dricksen, eller måste ha 3 svältjobb för att kunna ha råd att köpa skräpmaten i sitt slitna "food desert"-område. Vill vi ha det så här?
Citera
2023-11-24, 18:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Ja, det var just det jag menade. Det är golvet i KA som är anledningen.

Det som du hävdar att du inte skrev var en klipp&klistra från ditt tidigare inlägg.. .
Jag menar ditt påstående så klart.
Det jag skrev betyder inte vad du vill få det till.
Företag kan ösa hur mycket pengar de vill över sina högpresterande anställda.
Att Leffe skall få åtminstone en ynka femhundring eller vad minimi kan vara hindrar inte mig som chef att ge dig 5000 kr extra. Det är bara min snålhet som sätter taket.
Citera
2023-11-24, 18:29
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Detta liknar normalt beskyddarverksamhet. Om nu kollektivavtal är så bra varför räcker inte det?

Därför att alla företag inte har sina anställdas bästa nära till hands och som inte är tillräckligt långsiktiga för att se fördelarna. Eller som av princip inte vill, som i Teslas fall.
Citera
2023-11-24, 18:30
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag menar ditt påstående så klart.
Det jag skrev betyder inte vad du vill få det till.
Företag kan ösa hur mycket pengar de vill över sina högpresterande anställda.
Att Leffe skall få åtminstone en ynka femhundring eller vad minimi kan vara hindrar inte mig som chef att ge dig 5000 kr extra. Det är bara min snålhet som sätter taket.
Bara din snålhet som sätter taket?
Om det nu är så, varför inte ge alla tiodubblad lön?

Jag nämnde det tidigare, men du kanske har glömt det -- antalet kronor som kan delas ut är begränsat.

Kollektivavtalets golv innebär att högpresterande avstår påslag som omfördelas till lågpresterande.
Citera
2023-11-24, 18:39
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Bara din snålhet som sätter taket?
Om det nu är så, varför inte ge alla tiodubblad lön?

Jag nämnde det tidigare, men du kanske har glömt det -- antalet kronor som kan delas ut är begränsat.

Kollektivavtalets golv innebär att högpresterande avstår påslag som omfördelas till lågpresterande.
Nej. Du har fel. Och du har blivit grundlurad av dina arbetsgivare om du verkligen tror på att de inte kan röra sig utanför "märket".
Känner du till uttrycket löneglidning?
Citera
2023-11-24, 18:49
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mycket intressant läge. Facken kommer inte ge sig, för det öppnar upp för att hela modellen med kollektivavtal rasar. Och Musk är inte direkt känd för att ge sig heller.

Gissar på att de stora förlorarna blir:
- Tesla Sverige: Då försäljningen av nya bilar kollapsar
- Teslaägare i Sverige: Då de inte kan serva sina bilar bland annat

Gissar att det blir långvarigt
-Tesla fortsätter att leverera bilar men blir omständigare
- Ägare till teslor och underleverantörer till Tesla påverkas negativt
Citera
2023-11-24, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Lönedumpning händer inte i verkstäderna. Möjligtvis i bygg, flytt, transport där utländsk arbetskraft jobbar svart och utan kollektivavtal i det dolda etc. Det jobbet är smutsigare att göra för facket än striden mot skötsamma Tesla. Facket får fin exponering i media.

Svartjobb är ett problem med eller utan kollektivavtal. Men man kan ju jobba vitt utan kollektivavtal. Det sätter begränsningar och kostar massa onödig tid, administration och inte minst pengar.

Men framförallt har de gjort folk lata, högmodiga, bortskämda och därmed förstört hela arbetsmarknaden.

Lägg ned skiten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in