2023-11-24, 11:02
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Facket gör inte heller något olagligt eller otillåtet.

Tesla behöver inte lägga ner i Sverige, de kan teckna ett kollektivavtal och så är allt frid och fröjd igen. Det kostar förmodligen inte Tesla speciellt mycket heller eftersom de ändå påstår att deras anställda har bättre villkor än kollektivavtalsanslutna. Plus att man får med sig en fredsplikt, vilket är trevligt.

Vad gäller att fackets åtgärder skulle vara oproportionerliga så kan man väl säga att den som har valt att köpa en bil från ett företag som saknar kollektivavtal,
eller levererar produkter åt ett företag som saknar kollektivavtal,
eller på annat sätt har gjort sig beroende av ett företag som saknar kollektivavtal,
har satt sig själv i en sits där de kan drabbas av stridsåtgärder. Det är tråkigt att bli drabbad om man tycker att man inte har något med det att göra, men så ser det ut. Sympatiåtgärder är tillåtna för att det kan behövas i ett läge där de enskilda arbetsplatserna inte är av tillräckligt stort värde (som i detta fall) för att driva igenom en förändring.
Varför skriver du som om kollektivavtal är något ett företag måste ha?

Har du helt missat att det är frivilligt att teckna eller låta bli att teckna kollektivavtal?

Facket visar hur maktfullkomliga de är och vilka maffiametoder de är villiga att ta till till och med i strid mot vad deras egna medlemmar vill.

Detta enbart för att smörja fackpampars krås och få mer och mer makt.

Facket kommer genom sin orimliga drift efter mer och mer makt ofrivilligt driva igenom en förändring där både proportionalitetsprincipen och ”tvång” (se 28§ Avtalslagen) kommer tas i beaktande.

Hela det här debaclet kommer sabotera för facket som helhet på ett irreparabelt sätt.
Citera
2023-11-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jovisst, men så bor du också i Sverige? Alltså i ett samhälle där vi har en reglerad arbetsmarknad, vilket du skördar frukterna av.

Diskussionen handlar om strejken i Sverige, så vad ditt frågetecken betyder, förstår jag ej.
Det andra du skriver är om möjligt, ännu mer obegripligt med tanke på mitt inlägg.

Ha en trevlig helg.
Citera
2023-11-24, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
De två korta, självklara men trista svaren är att 1. tredje man drabbas tyvärr alltid av strejker, och 2. Tesla bär minst lika stort ansvar för konflikten som IF Metall, och som drabbad bilägare kan man med fördel uttrycka det till företaget.

Hur kan vi uttrycka oss till facket att vi är missnöjda?
Citera
2023-11-24, 11:16
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Har du helt missat att det är frivilligt att teckna eller låta bli att teckna kollektivavtal?

Facket visar hur maktfullkomliga de är och vilka maffiametoder de är villiga att ta till till och med i strid mot vad deras egna medlemmar vill.

Facket kommer genom sin orimliga drift efter mer och mer makt ofrivilligt driva igenom en förändring där både proportionalitetsprincipen och ”tvång” (se 28§ Avtalslagen) kommer tas i beaktande.

Hela det här debaclet kommer sabotera för facket som helhet på ett irreparabelt sätt.

Det står dem helt fritt att bara inte få post eller andra tjänster från företag där det arbetar fackliga arbetare, eller få arbete på egna företaget utfört av fackligt anslutna. Hur tycker du personligen att man ska tvinga människor att utföra vilken uppgift som helst inom ramen för sin anställning?
Citera
2023-11-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Det är facken som betalar "lön" till de som strejkar. Verkar vara många myter som cirkulerar hur det funkar...

Så Tesla betalar inte de som inte jobbar...
Det vet jag men nu svarade du inte på min fråga. Du kanske inte ville det? Och mitt svar var på din fråga men den har du tydligen glömt.
Citera
2023-11-24, 11:23
Medlem
Citat:
De två korta, självklara men trista svaren är att 1. tredje man drabbas tyvärr alltid av strejker, och 2. Tesla bär minst lika stort ansvar för konflikten som IF Metall, och som drabbad bilägare kan man med fördel uttrycka det till företaget. Men självklart är det inte roligt att som bilägare drabbas av något man knappt kan råda över, och frågan är om liknande situationer uppstått tidigare och hur man isf. resonerat kring detta, om man kunde ha agerat annorlunda osv.

Detta är delvis en annan diskussion dock. Den principiellt intressanta diskussion jag tänkte mig gäller tredjepartsföretag, dvs. risken för förlorade jobb/inkomster för såväl företagare med avtal som därmed i förlängningen även anställda på dessa företag, inkl. fackliga medlemmar. Detta kan i viss mån vägas mot att man som företag de facto tagit en risk genom att göra affärer med ett företag utan kollektivavtal, men jag hade ändå velat höra diskussionen och resonemanget hos fackligt ansvariga.

Man kan inte hänvisa det är Teslas fel, vi vet att svenska regering gav bidra och andra förmåner till stora amerikanska företag för att etablera sig i Sverige, bl.a fick facebook över 100 milj, har dom kollektivavtal? svar nej! dels det fanns inget sådant krav på kollektivavtal för att etablera sig här.

Tar man då gör en jämförelse mellan regering och fackföreningar, Regeringen är en amatör med en pudel i kopplet som inte ställer till med lika mycket problem som en amatör med en kamphund i snöret
Citera
2023-11-24, 11:35
Medlem
Raschs avatar
Citat:
De två korta, självklara men trista svaren är att 1. tredje man drabbas tyvärr alltid av strejker, och 2. Tesla bär minst lika stort ansvar för konflikten som IF Metall, och som drabbad bilägare kan man med fördel uttrycka det till företaget. Men självklart är det inte roligt att som bilägare drabbas av något man knappt kan råda över, och frågan är om liknande situationer uppstått tidigare och hur man isf. resonerat kring detta, om man kunde ha agerat annorlunda osv.

Detta är delvis en annan diskussion dock. Den principiellt intressanta diskussion jag tänkte mig gäller tredjepartsföretag, dvs. risken för förlorade jobb/inkomster för såväl företagare med avtal som därmed i förlängningen även anställda på dessa företag, inkl. fackliga medlemmar. Detta kan i viss mån vägas mot att man som företag de facto tagit en risk genom att göra affärer med ett företag utan kollektivavtal, men jag hade ändå velat höra diskussionen och resonemanget hos fackligt ansvariga.

Tesla bär förstås inget ansvar för konflikten. De har följt de LAGAR som gäller i Sverige när de startade sin verksamhet här. If Metall startade konflikten och om de bara accepterar att inte alla företag vill ha kollektivavtal så har vi inte längre någon konflikt.
Citera
2023-11-24, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Käbblar? Jag tycker det är de fack-fientliga som spottar, fräser och svär, och är enormt upprörda över att storföretag inte tillåts dumpa lönerna i Sverige.

Det finns inget som heter ”dumpa löner” och fack är inget som helst krav.

Lämna andra i fred din jävla sosse.

Hoppas allt som har med fack att göra förbjuds i framtiden.
Citera
2023-11-24, 11:51
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Lönedumpning händer inte i verkstäderna. Möjligtvis i bygg, flytt, transport där utländsk arbetskraft jobbar svart och utan kollektivavtal i det dolda etc. Det jobbet är smutsigare att göra för facket än striden mot skötsamma Tesla. Facket får fin exponering i media.
Citera
2023-11-24, 12:07
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Varför är du så arg?

Nej det finns inget krav att vara med i facket. Du är välkommen att åka snålskjuts på oss andra om du hellre vill det.
Citera
2023-11-24, 12:11
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Citat:
"En svensk Teslaägare fick så stora problem"

Googla lite så kommer du hitta ordentliga problem med helt nya bilar från alla märken.
Att ta upp en artikel och låta det tala för den breda massan är oseriöst.

Citat:
"Den tyska organisationen TÜV"

En tysk organisation som framhäver ett tyskt bilmärke som etta och deras största hot på elbilsmarknaden som sämsta. Jag skulle allt ha lite mer källkritik mot detta innan jag tar det som sanning.

Finns fler historier... Tesla är ett narcissist företag

Tesla Owner Charged $21,000 To Fix Rain-Damaged Battery
Damage due to “water-ingress” is not covered by Tesla’s eight-year warranty, so this Tesla owner has been left to foot the bill

https://jalopnik.com/tesla-owner-charged-21-000-to-fix-rain-damaged-battery-1850933156

Elons lögner om självkörande bilar....

Elon Musk has repeatedly claimed that Tesla vehicles will be capable of full autonomy in the near future, but a Freedom of Information Act request made by PlainSite revealed that Tesla told the California Department of Motor Vehicles (DMV) in December 2020 they "do not expect significant enhancements" to the Full Self-Driving software that would enable full self-driving.[40][45] In May 2021, the California DMV said it was investigating whether Tesla violated state regulations by misleading customers in its claims about "full self-driving"
Senast redigerad av qwerty-66 2023-11-24 kl. 12:42.
Citera
2023-11-24, 12:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos

Hur läser du det jag skriver till att ett kollektivavtal är ett måste? Det är fine om du vill framföra dina argument, men det är ingen idé att du citerar mig om du inte har tänkt att bemöta det som faktiskt står i mitt inlägg. Raljera utan att citera, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in