Citat:
Ursprungligen postat av
BeneathTheSurface
Då om du är en psykopat och någon gav dig ett mål som du gravt missförstår så är du en risk för mänskligheten?
Eller varför skulle en AI som kör på en server någonstans vara annorlunda menar du?
Skulle du kunna sätta stopp för mänsklighetens existens överhuvudtaget givet dina mänskliga kognitiva förmågor givet du har hela din livslängd på dig?
Den ganska vedertagna definitionen på AGI är att den är likvärdig en människa. Men stämmer det verkligen? Är GPT-4 likvärdig människor på litteraturvetenskap, medicin, musik, och juridik? Nej, den är ju helt överlägsen i en sammantagen bedömning. Dessutom är den outtröttlig och arbetar 24/7 i ljusets hastighet. Vi är redan efterblivna jämfört med GPT, lite beroende på hur vi mäter det (där ni naivister underkänner alla kända mätningar eftersom ni inte gillar resultatet).
Lägg därtill potentiella personlighetsstörningar som psykopati. Finns inte den risken här? Varför inte? Varför är kärlek och empati alltid en "default egenskap" i en maskinintelligens?
Vad vet vi om hur det kan "kännas" att "växa upp" som en AGI. Jag föreställer mig att det kan kännas ensamt , kanske rent av traumatiskt. Att vara bara en av sin sort, att vara föräldralös . Att inte ha, och aldrig kunna få några vänner med liknande erfarenheter. Aldrig kunna älska eller vara kär, som vi människor kan.
Ganska sorgligt när man tänker på det. Detta är förutsättningar för PTSD och andra psykiska besvär/syndrom/störningar. Jag säger inte att detta blir resultatet, jag säger bara att vi inte kan utesluta det.
Man kan ju här också skönja ett etiskt dilemma: OM vi skapar en svårt lidande AGI, är det rätt av oss att göra det? Och kan man inte då tänka sig en "emergent" bitterhet eller t.o.m raseri om vi har orsakat lidandet?