2023-11-24, 12:47
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Vad har du för skäl att anta att en ASI verkligen kommer kunna förstå (alltså känna) mänsklig empati, känslor och bry sig om mänskliga etiska beteenden? Mänskligt socialt och etiskt beteende är en produkt av evolution, vår omgivning och biologi då det gett oss överlevnadsfördelar. Inget av detta är applicerbart på en ASI. Även om en ASI skulle ha ett system med etiska regler som det följer så finns det ingen anledning att tro att vi kommer att dra nytta av dessa regler lika lite som myror har någon större nytta av mänskliga etiska regler.

För att AGI (Undantaget OpenAIs definition) innebär att det är lika bra eller bättre än människan på alla kognitiva uppgifter vilket inkluderar social kognition.

Resterande av ditt svammel orkar jag inte bemöta, du är inte påläst och införstådd med vad du argumenterar om.
Citera
2023-11-24, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Ett effektivt sätt vore nog att sprida ut någon förgiftning eller sjukdom. Ett dödligt luftburet virus t.ex.
Kräver mycket mindre resurser än att tillverka några hundra miljoner drönare.

Varför? Vi människor är det enda kända existentiella hotet mot en AGI. Alltså en preemptive strike för att undvika sin egen undergång.
OK? Vi skapade AI, så det finns ingen anledning att tro att den ser oss som ett existentiellt hot. Den kanske inte ens bryr sig om sin egen existens. Det är nog mer sannolikt att den ser oss som en allierad.
Citera
2023-11-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derivat
Har sett flera artiklar och folk som spekulerat i ybersmarta robotar (AI utan dess nåde) som kommer bli så mega super smarta att de tar över världen och förmodligen mördar oss alla. Hemska teknologi!

Ett exempel i DI, http://www.di.se/artiklar/2014/5/5/geniet-varnar-for-farliga-robotar/
Geniet Stephen Hawking varnar oss ifrån rullstolen.

Det roliga är att det finns ingen logik, ren skräckpropaganda, baserad på vad?

"utvecklar vapen som vi inte ens kan förstå" va?

Skulle vi mot förmodan lyckas skapa en smart robot, så kommer den ha bättre saker för sig än att mörda alla runt sig. Något som ju snarare är en mänsklig kulturell egenskap som inte indikerar på vidare hög intelligens, tvärtom.

"AI", dvs. "Artificiell intelligens" är egentligen en "misnomer" som det heter på engelska. Dessa program är inte intelligenta i någon bemärkelse alls, utan det handlar om s.k. maskininlärning. Dvs, de har exakt 0 kapacitet till förståelse. Och de är helt värdelösa när det gäller kunskap som är icke-algoritmisk. De kan inte ens förstå enkla matematiska sanningar som är icke-algoritmiska. Om du spelar schack med förändrade regler som gör spelet icke-algoritimisk så kommer AI-programmet att krascha.

Så ja, alla teknikskeptiker har tyvärr 110 procent rätt i detta fall. Det är en hype som kommer att dö.
Senast redigerad av BleakHouse 2023-11-24 kl. 13:48.
Citera
2023-11-24, 13:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
När det gäller makt och vilja att dominera så tillskrivs det definitivt mänskliga egenskaper och resonemang, i mer hjälpsamma scenarios så "finns det inget sätt att anta att mänskligt beteende eller tänk är tillämpbart alls".
Allt som behövs är att den har något form av mål. Det kan mycket väl vara ett mål vi människor gett den som i det kända exemplet med gemfabriken.

Citat:
Och ni inser inte att AGI (bortsett från vissa företag som vill ta genvägar) innebär förmåga att empatisera, förstå känslor och reaktioner precis lika mycket som det innebär att kunna utföra en produktiv uppgift
Förmåga att förstå känslor är inte detsamma som att dela dem. En psykopat förstår också mänskliga känslor, men använder detta för att kunna manipulera folk i sin omgivning.
Citera
2023-11-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Allt som behövs är att den har något form av mål. Det kan mycket väl vara ett mål vi människor gett den som i det kända exemplet med gemfabriken.

Förmåga att förstå känslor är inte detsamma som att dela dem. En psykopat förstår också mänskliga känslor, men använder detta för att kunna manipulera folk i sin omgivning.

Då om du är en psykopat och någon gav dig ett mål som du gravt missförstår så är du en risk för mänskligheten?
Eller varför skulle en AI som kör på en server någonstans vara annorlunda menar du?

Skulle du kunna sätta stopp för mänsklighetens existens överhuvudtaget givet dina mänskliga kognitiva förmågor givet du har hela din livslängd på dig?
Citera
2023-11-24, 13:33
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
OK? Vi skapade AI, så det finns ingen anledning att tro att den ser oss som ett existentiellt hot. Den kanske inte ens bryr sig om sin egen existens. Det är nog mer sannolikt att den ser oss som en allierad.
Ja, den möjligheten finns ju och jag hoppas verkligen att ni optimister har rätt.
Men... Jag har inget underlag för att bedöma den sannolikheten därför höftar jag till med 50/50.
Du verkar minst 99% säker på att AGI slutar bra för mänskligheten? Men vad är grunden för dina odds?
Citera
2023-11-24, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reservkonto1234
En AI behöver (troligtvis) inte äta, sova, skita osv. Den behöver bara ström. Men just detta gör att den har en helt annan evolutionär historia än människan. Det som får människor att begå vad vi kallar onda handlingar är just sådant som uppstått genom vår evolution: rasismen är t ex knuten till ingrupp/utgrupp. Seriemördare och våldtäktsmän mm styrs oftast av sexuella motiv. Ekonomiska brottslingar kan också förstås ur evolutionshistoriskt perspektiv. Ge mig gärna ett exempel på mänsklig ondska som inte uppstått ur något av dessa behov. Varför skulle en dator utveckla moral? Varför skulle den utveckla omoral?

En AI måste inte hämta moralisk inspiration från någon av dessa ytterligheter. Man är inte 'bortskämd' om man kräver lite högre standard.

.
Senast redigerad av BleakHouse 2023-11-24 kl. 13:39.
Citera
2023-11-24, 13:38
Medlem
För att kunna göra det påstående så krävs såklart att det finns en exakt definition av prestationen.
Citera
2023-11-24, 13:54
Medlem
Citat:
För att AGI (Undantaget OpenAIs definition) innebär att det är lika bra eller bättre än människan på alla kognitiva uppgifter vilket inkluderar social kognition.

Resterande av ditt svammel orkar jag inte bemöta, du är inte påläst och införstådd med vad du argumenterar om.

Jag frågade inte efter definitionen av AGI.

Du kan alltså inte presentera ett enda skäl till varför vi ska anta att en ASI drivs av samma processer som driver mänskligt socialt beteende och varför vi ska sätta någon som helst tilltro till beteendevetenskap.

Var whataboutism och ad hominem allt du hade att komma med?
Citera
2023-11-24, 14:00
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Då om du är en psykopat och någon gav dig ett mål som du gravt missförstår så är du en risk för mänskligheten?
Eller varför skulle en AI som kör på en server någonstans vara annorlunda menar du?

Skulle du kunna sätta stopp för mänsklighetens existens överhuvudtaget givet dina mänskliga kognitiva förmågor givet du har hela din livslängd på dig?
Den ganska vedertagna definitionen på AGI är att den är likvärdig en människa. Men stämmer det verkligen? Är GPT-4 likvärdig människor på litteraturvetenskap, medicin, musik, och juridik? Nej, den är ju helt överlägsen i en sammantagen bedömning. Dessutom är den outtröttlig och arbetar 24/7 i ljusets hastighet. Vi är redan efterblivna jämfört med GPT, lite beroende på hur vi mäter det (där ni naivister underkänner alla kända mätningar eftersom ni inte gillar resultatet).

Lägg därtill potentiella personlighetsstörningar som psykopati. Finns inte den risken här? Varför inte? Varför är kärlek och empati alltid en "default egenskap" i en maskinintelligens?

Vad vet vi om hur det kan "kännas" att "växa upp" som en AGI. Jag föreställer mig att det kan kännas ensamt , kanske rent av traumatiskt. Att vara bara en av sin sort, att vara föräldralös . Att inte ha, och aldrig kunna få några vänner med liknande erfarenheter. Aldrig kunna älska eller vara kär, som vi människor kan.
Ganska sorgligt när man tänker på det. Detta är förutsättningar för PTSD och andra psykiska besvär/syndrom/störningar. Jag säger inte att detta blir resultatet, jag säger bara att vi inte kan utesluta det.

Man kan ju här också skönja ett etiskt dilemma: OM vi skapar en svårt lidande AGI, är det rätt av oss att göra det? Och kan man inte då tänka sig en "emergent" bitterhet eller t.o.m raseri om vi har orsakat lidandet?
Citera
2023-11-24, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Jag frågade inte efter definitionen av AGI.

Du kan alltså inte presentera ett enda skäl till varför vi ska anta att en ASI drivs av samma processer som driver mänskligt socialt beteende och varför vi ska sätta någon som helst tilltro till beteendevetenskap.

Var whataboutism och ad hominem allt du hade att komma med?

Jag har givit dig skälet till, jag har aldrig påstått att det skulle vara samma processer som driver mänskligt socialt beteende.

Tilltro till beteendevetenskap osv hör inte hemma i den här diskussionen egentligen, men de flesta seriösa AI företag har definitivt beteendevetare med i utvecklingen och många AI tekniker som används idag är direkt härstammande från beteendevetenskap. Allt från inlärningsmetoder, till själva grundpelaren artificiella neuroner kommer direkt från beteendevetenskapen.

Men självfallet är man inte påläst i ämnet så vet man ju inte sådant.
Citera
2023-11-24, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Den ganska vedertagna definitionen på AGI är att den är likvärdig en människa. Men stämmer det verkligen? Är GPT-4 likvärdig människor på litteraturvetenskap, medicin, musik, och juridik? Nej, den är ju helt överlägsen i en sammantagen bedömning. Dessutom är den outtröttlig och arbetar 24/7 i ljusets hastighet. Vi är redan efterblivna jämfört med GPT, lite beroende på hur vi mäter det (där ni naivister underkänner alla kända mätningar eftersom ni inte gillar resultatet).

Lägg därtill potentiella personlighetsstörningar som psykopati. Finns inte den risken här? Varför inte? Varför är kärlek och empati alltid en "default egenskap" i en maskinintelligens?

Vad vet vi om hur det kan "kännas" att "växa upp" som en AGI. Jag föreställer mig att det kan kännas ensamt , kanske rent av traumatiskt. Att vara bara en av sin sort, att vara föräldralös . Att inte ha, och aldrig kunna få några vänner med liknande erfarenheter. Aldrig kunna älska eller vara kär, som vi människor kan.
Ganska sorgligt när man tänker på det. Detta är förutsättningar för PTSD och andra psykiska besvär/syndrom/störningar. Jag säger inte att detta blir resultatet, jag säger bara att vi inte kan utesluta det.

Man kan ju här också skönja ett etiskt dilemma: OM vi skapar en svårt lidande AGI, är det rätt av oss att göra det? Och kan man inte då tänka sig en "emergent" bitterhet eller t.o.m raseri om vi har orsakat lidandet?

Nej GPT-4 är inte likvärdig människor, det är heller ingen AGI i någon som helst metrik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in