2023-11-24, 10:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Men facken har ju på senare år glidit långt ifrån vad arbetarna vill i vissa frågor. Det har ju visat sig med uteslutning av de ombudsmän man inte vill ha, då de är fel politiskt engagerade.

Man har ju även finansierat socialdemokraterna vilket inte uppskattats av alla, och helt plötsligt blir det ju som här.

Facket lägger strejk utan att ha med sig alla anställda. Sen lägger man sympatistrejk med företag som har avtal.

Så för någon som kollar ur ett helikopterperspelyiv kan vi nu se att några avtalsansluta riskerar bli utan jobb för att facket valt att hindra deras arbete, för att ett annat företag inte skriver på ett avtal de anställda inte vill ha.

Det är svårt att få Elon musk som den sansade och vettiga parterna, men IF metall verkar lyckas.
Det är ju viktigt att även skötsamma firmor tänker noga efter innan de befattar sig med kunder/leverantörer utan kollektivavtal.
I normalfallet är detta inga problem, men här ser vi hur det kan gå om det vill sig illa.

Ang. den politiska diskussionen så är den alltför komplicerad för att behandlas parallelt i denna tråd, men jag hoppas att de förbund som fortfarande skänker pengar till Socialdemokraterna slutar med det.
Sossarna skall företräda arbetarnas intressen, och slutar de med det så upphör partiets existensberättigande. Jag tycker inte att partiet levererat, och jag har själv aldrig röstat på dem.
Citera
2023-11-24, 10:30
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liturnat
Citat:"Den tyska organisationen TÜV"

En tysk organisation som framhäver ett tyskt bilmärke som etta och deras största hot på elbilsmarknaden som sämsta. Jag skulle allt ha lite mer källkritik mot detta innan jag tar det som sanning.

lol

TÜV är välkända för sin kvalitetsmärkning. Och jag menar välkända. Fråga någon som arbetar i tillverkningsindustrin ifall TÜV är en förlängd arm för tysk bilindustri
Citera
2023-11-24, 10:33
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Du har rätt. Men det är nya tider nu. En fördel är ju Sveriges BNP har ökat tack vare ökad konsumtion.
Så med ökad köpkraft stiger välståndet.

Men, återigen, facket borde vara opolitiska och inte vara relaterade till SAP och andra politiska krafter.

BNP-tillväxten har verkligen inte kommit oss arbetare till gagn på grund av att facken är för fega och till följd av det har anslutningsgraden minskat och så blir det en ond spiral.

Som anarkistiskt lagd håller jag förstås med om sossekopplingen men fack är i grunden politiska, och borde vara mer radikala.
Citera
2023-11-24, 10:34
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det är ju viktigt att även skötsamma firmor tänker noga efter innan de befattar sig med kunder/leverantörer utan kollektivavtal.
I normalfallet är detta inga problem, men här ser vi hur det kan gå om det vill sig illa.

Ang. den politiska diskussionen så är den alltför komplicerad för att behandlas parallelt i denna tråd, men jag hoppas att de förbund som fortfarande skänker pengar till Socialdemokraterna slutar med det.
Sossarna skall företräda arbetarnas intressen, och slutar de med det så upphör partiets existensberättigande. Jag tycker inte att partiet levererat, och jag har själv aldrig röstat på dem.

Det jag beskriver är ju problematiken med hur facken agerar. Jag hade inte haft problem med denna strej om facken gjort sina kärnuppgifter istället för att ta sig an övriga politiska frågor.
Citera
2023-11-24, 10:34
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
lol

TÜV är välkända för sin kvalitetsmärkning. Och jag menar välkända. Fråga någon som arbetar i tillverkningsindustrin ifall TÜV är en förlängd arm för tysk bilindustri

Glöm inte att alla som någonsin sagt något negativt om Tesla är köpta av bensinindustrin för inte kan det vara så att Elon är en sol- och vårarscharlatan.
Citera
2023-11-24, 10:42
Medlem
stamfaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Musk är en riktig narcesist som vill att allt ska göras på hans villkor.
Ja, precis som facket.
Det är två tjockskalliga giganter som utkämpar en kamp. Båda dör hellre än de ger upp.

Det är lite som halvfinalen i Davis Cup, härom dagen, Lehecka mot De Minaur.
Först leder den ene och matchen ser ut att bli snabbt avgjord, så kommer den andra igen och tar ledningen, matchen ser på nytt ut att bli lätt avgjord, men det slutade med en nagelbitare.
Citera
2023-11-24, 10:43
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Detta facket sysslar med står inte i proportion till vad det kan få för konsekvenser.
De lågbegåvade, lätt överviktiga, skäggiga arbetskygga i facket har ju klart deklarerat att -"De skiter i om Tesla tvingas lägga ner i Sverige".

Precis så uttrycker sej folk som aldrig behövt ta ansvar. Folk som sitter i fikarummet och väntar på att få stämpla ut.

Vore det någon logik, skulle facket vända sej till pokitiker för att få till en (märklig) lag som endast tillåter företag i Sverige som tecknar fackets kollektivavtal att få verka i landet.

För Tesla gör inget olagligt. Det finns ingen lag som förbjuder dem att verka i landet.

Facket gör denna blockad i rent egenintresse, inget annat.

Facket gör inte heller något olagligt eller otillåtet.

Tesla behöver inte lägga ner i Sverige, de kan teckna ett kollektivavtal och så är allt frid och fröjd igen. Det kostar förmodligen inte Tesla speciellt mycket heller eftersom de ändå påstår att deras anställda har bättre villkor än kollektivavtalsanslutna. Plus att man får med sig en fredsplikt, vilket är trevligt.

Vad gäller att fackets åtgärder skulle vara oproportionerliga så kan man väl säga att den som har valt att köpa en bil från ett företag som saknar kollektivavtal,
eller levererar produkter åt ett företag som saknar kollektivavtal,
eller på annat sätt har gjort sig beroende av ett företag som saknar kollektivavtal,
har satt sig själv i en sits där de kan drabbas av stridsåtgärder. Det är tråkigt att bli drabbad om man tycker att man inte har något med det att göra, men så ser det ut. Sympatiåtgärder är tillåtna för att det kan behövas i ett läge där de enskilda arbetsplatserna inte är av tillräckligt stort värde (som i detta fall) för att driva igenom en förändring.
Citera
2023-11-24, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Facket gör inte heller något olagligt eller otillåtet.

Tesla behöver inte lägga ner i Sverige, de kan teckna ett kollektivavtal och så är allt frid och fröjd igen. Det kostar förmodligen inte Tesla speciellt mycket heller eftersom de ändå påstår att deras anställda har bättre villkor än kollektivavtalsanslutna. Plus att man får med sig en fredsplikt, vilket är trevligt.

Vad gäller att fackets åtgärder skulle vara oproportionerliga så kan man väl säga att den som har valt att köpa en bil från ett företag som saknar kollektivavtal,
eller levererar produkter åt ett företag som saknar kollektivavtal,
eller på annat sätt har gjort sig beroende av ett företag som saknar kollektivavtal,
har satt sig själv i en sits där de kan drabbas av stridsåtgärder. Det är tråkigt att bli drabbad om man tycker att man inte har något med det att göra, men så ser det ut. Sympatiåtgärder är tillåtna för att det kan behövas i ett läge där de enskilda arbetsplatserna inte är av tillräckligt stort värde (som i detta fall) för att driva igenom en förändring.

Eller så tar Tesla in arbetare från ett bemanningsföretag bara.

Detta kan bli modellen som facket tvingar fram för allt fler företag.
Citera
2023-11-24, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stamfader
Denna tråd är lång så man kan kanske inte längre kräva att nytillkomna ska känna till vad som skrivits tidigare, men fyra punkter har nämnts:
https://www.flashback.org/sp86386532

Från ett citerat stycke i det inlägget, som förklaring till den fjärde punkten:
Ja man det finns så mycket mer o gräva fram vid dessa annorlunda tvister, som detta med att kostnader faller över på privatpersoner, försäkringsbolag får betala ca 6000kr till folk som fått uppehåll på reparation i anledning till blockad, där man har som mig 3000kr i självrisk. men har ännu en bil till att använda, jag får alltså 6000kr skattefritt.

Tar man ersättning till företag och privatpersoner är begränsade, dels strejk går under Force majeure, det menas att företag osv som påverkas av blockaden inte har rätt till ersättning, varav lagar för sympatistrejker måste lagstiftas, som det ser ut nu har vi som ensamt land i världen ett system som inte fungerar för alla som har kollektivavtal.
Citera
2023-11-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nej precis. Det är ingen djävla välgörenhet. Nu gör du ditt jobb till lägre lön, annars plockar vi in någon annan som är billigare. Det är bara för dig att byta arbetsgivare om det inte passar.

I mitt långa arbetsliv så har jag bytat arbetsgivare frekvent när jag var anställd.
Utan undantag, så har de erbjudit en högre lön för att få en att stanna när man sagt upp sig.

Så våra erfarenheter är motsatsen.
Nu har mina arbetsuppgifter inte bestått av att dela ut reklam bla.
Citera
2023-11-24, 10:54
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fick lite mer info ang Tesla strejk och hur det påverkar privatpersoner som äger en Tesla privat, dvs vanliga privatpersoner som inte har något med Tesla strejken o gör, mer än att dom äger en tesla.

Fick själv fel på min Bmw, relativt ny, bara gått 1800 mil, service avtal och motor garanti gick ut för bara någon vecka sedan, dvs tre år har just gått.

Ställde frågan om jag ägt en tesla? låt säga liten krockskada, gör att jag inte kan använda bilen, vad gäller nu vid blockaden?

Skaderegleraren berätta, samtliga försäkringar täcker bara maximal ersättningstid för 60 dagar, dvs man får 150kr dag eller en hyrbil som betalas 75% och man står själv för dessa 25% vid hyrbil.

Tar man försäkrings kostnad för dessa 60 dagar A 150kr/dag = 9000kr man inte kan använda sin bil och vill inte ha hyrbil. dvs 9000kr minus självrisk, i mitt fall är självrisken 3000kr, det menas att försäkringsbolaget även går back och får betala för själva blockaden.
Efter dessa 60 dagar utgår ingen ersättning, dvs det straffar då enbart privat personer med dessa blockader if metall håller på med ifall det blir en lång dragen strejk.
De två korta, självklara men trista svaren är att 1. tredje man drabbas tyvärr alltid av strejker, och 2. Tesla bär minst lika stort ansvar för konflikten som IF Metall, och som drabbad bilägare kan man med fördel uttrycka det till företaget. Men självklart är det inte roligt att som bilägare drabbas av något man knappt kan råda över, och frågan är om liknande situationer uppstått tidigare och hur man isf. resonerat kring detta, om man kunde ha agerat annorlunda osv.

Detta är delvis en annan diskussion dock. Den principiellt intressanta diskussion jag tänkte mig gäller tredjepartsföretag, dvs. risken för förlorade jobb/inkomster för såväl företagare med avtal som därmed i förlängningen även anställda på dessa företag, inkl. fackliga medlemmar. Detta kan i viss mån vägas mot att man som företag de facto tagit en risk genom att göra affärer med ett företag utan kollektivavtal, men jag hade ändå velat höra diskussionen och resonemanget hos fackligt ansvariga.
Citera
2023-11-24, 10:57
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
I mitt långa arbetsliv så har jag bytat arbetsgivare frekvent när jag var anställd.
Utan undantag, så har de erbjudit en högre lön för att få en att stanna när man sagt upp sig.

Så våra erfarenheter är motsatsen.
Nu har mina arbetsuppgifter inte bestått av att dela ut reklam bla.
Jovisst, men så bor du också i Sverige? Alltså i ett samhälle där vi har en reglerad arbetsmarknad, vilket du skördar frukterna av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in