2023-11-24, 09:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Varför ska vi ha några strejkdagar alls?

Varför inte bara byta jobb om man inte är nöjd, jag vill verkligen få seriösa svar på det!

Avtal ska vara frivilliga, de ska inte tvingas fram med utpressning.

Du vill backa tillbaka 200 år i tiden o inser inte vad som krävdes för att få rimliga villkor för arbetare. Känns väldigt historielöst o argumentera för sämre villkor för arbetare. Såvida ens syfte inte är att kunna utnyttja arbetskraft som man vill.
Citera
2023-11-24, 09:23
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag undrar fortfarande varför du inte tror du kan konkurrera och få det jobb som du har nu?

Du lyckades ju bli anställd tidigare och sedan dess har du fått mer erfarenhet och kompetens men ändå tror du arbetsgivaren idag hellre skulle välja någon annan. Varför då, vad har du misslyckats med under din anställning?
Nu pratar vi inte om mig, utan om de anställda på Tesla.
Vad jag sagt är att jag som överpresterande kan finna mig i en något långsammare löneutveckling än vad jag skulle få på en vilda västern-marknad, förutsatt att det innebär ökad trygghet för alla på arbetsmarknaden.

Citat:
Dessutom om det är så blir det ju ett stort problem för dem om Tesla försvinner.
Det blir det väl inte? Du skrev ju att det finns massor av arbetsgivare att välja på om man inte är nöjd med sin befintliga.
Senast redigerad av Mr.Woods 2023-11-24 kl. 09:25.
Citera
2023-11-24, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du vill backa tillbaka 200 år i tiden o inser inte vad som krävdes för att få rimliga villkor för arbetare. Känns väldigt historielöst o argumentera för sämre villkor för arbetare. Såvida ens syfte inte är att kunna utnyttja arbetskraft som man vill.

Det är du som lever kvar i den gamla tiden då strejker behövdes.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Nu pratar vi inte om mig, utan om de anställda på Tesla.
Vad jag sagt är att jag som överpresterande kan finna mig i en något långsammare löneutveckling än vad jag skulle få på en vilda västern-marknad, förutsatt att det innebär ökad trygghet för alla på arbetsmarknaden.

Om du känner det jobbigt att prata om dig själv kan du besvara samma fråga som jag ställde applicerat på en anställd hos Tesla.

Jag vill gärna ha ett svar från dig på det.
Citera
2023-11-24, 09:28
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Om du känner det jobbigt att prata om dig själv kan du besvara samma fråga som jag ställde applicerat på en anställd hos Tesla.

Nu visar ju Musk just varför vi behöver strejker ;-)
Citera
2023-11-24, 09:29
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

På frågan om varför arbetsgivaren skulle välja någon annan än dig, mig, eller Teslas anställda?

Det har jag ju redan svarat på. Någon som kan tänka sig att jobba för sämre villkor.
Citera
2023-11-24, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu visar ju Musk just varför vi behöver strejker ;-)

Nej

Gillar man inte Tesla kan man ju bara söka jobb någon annanstans.

En del här säger att Tesla ska tvingas bort från Sverige, men om det sker måste ju de anställda gå någon annanstans ändå, varför inte redan nu då?
Citera
2023-11-24, 09:31
Medlem
Citat:
Ändå är tjänstemännens fackliga anslutningsgrad på väg att bli högre än arbetarnas, så någon fördel med modellen ser de.

Jag tror att en stor anledning till detta är den mycket förmånliga inkomstförsäkringen som facket tillhandahåller.

Sedan vill väl många arbetstagare inte byta jobb och bråka med sin arbetsgivare, kan facket vara en, om än väldigt liten, garant mot detta så tror jag många är nöjda.
Citera
2023-11-24, 09:31
Medlem
Citat:
På frågan om varför arbetsgivaren skulle välja någon annan än dig, mig, eller Teslas anställda?

Det har jag ju redan svarat på. Någon som kan tänka sig att jobba för sämre villkor.

Varför anställde inte Tesla dessa personer då istället för de som jobbar där nu?
Citera
2023-11-24, 09:32
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Nej

En del här säger att Tesla ska tvingas bort från Sverige, men om det sker måste ju de anställda gå någon annanstans ändå, varför inte redan nu då?
Därför att vi behöver försvara den svenska modellen, för samtliga arbetares skull.
Musk får hålla sin lekstuga någon annanstans om det inte passar.
Citera
2023-11-24, 09:33
Medlem
Citat:
Därför att vi behöver försvara den svenska modellen, för samtliga arbetares skull.
Musk får hålla sin lekstuga någon annanstans om det inte passar.

Du svarade inte på frågan

Citera
2023-11-24, 09:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Nej

Tesla brillierar verkligen. Varför ska kunder stå ut med ett sånt företag?

https://carup.se/svensk-stammer-tesla-pa-12-milj-for-trasiga-dorrar/

Tesla Model 3 är klart sämst med en ”underkännandegrad” på 14,7 procent och hamnar sist bland 111 modeller.

https://www.vibilagare.se/nyheter/tesla-tar-jumboplatsen-hos-tyska-besiktningen
Citera
2023-11-24, 09:35
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Uppenbarligen var alla som tog jobb där så nöjda att de valde just det. De kunde ju ha tagit jobb på andra ställen om detta inte var bäst för dem.
Inte ett svar på min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in