2023-11-24, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skiljedomaren
Vinst? Jag pratar välstånd. Det som facket officiellt jobbar för att öka för sina medlemmar. Det som hela diskussionen handlar om. Men som du bekräftar inte är deras mål. Utan deras (erat) mål är försöka vara relevanta och därmed motivera era feta arvoden, på arbetarnas bekostnad.

Du bör inte ens nämna "feta arvoden" när 99% av borgarpack står för den delen i alla avseenden.
Citera
2023-11-24, 08:23
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
IF Metall kan dra på sig en massa badwill genom tredjeparts missnöje. Samt Tesla ägares minskade support och underhåll.

För travestera Östling, Vad fan ska vi med facket till?

Facket och dess metoder blir ifrågasatta och kan leda till lagändringar som kan utholka deras förmåga till strejker.
Fast inget av det du beskriver (vilket är befintliga policys hos Timbro och andra antifackliga) rör själva konflikten. Frågan var hur IF Metall skulle kunna förlora mot Tesla.

Citat:
Själv tycker jag sympatiåtgärder borde förbjudas. Rena maffiametoderna.
Själv tycker jag att strejkbryteri borde förbjudas.
Citera
2023-11-24, 08:24
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Eller konkurrera med vem som är bäst, det är ju vad som sker när man söker jobb. Inget konstigt.
Det finns alltid någon minst lika duktig som du, som kan tänka sig att göra jobbet billigare, och det kommer bli ännu mer så i framtiden.
Citera
2023-11-24, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En del Musk-fanboys påstår att Svenska modellen är katastrof. Men tittar man på statistik så ser det väldigt bra ut i Sverige med väldigt få strejkdagar. Något som stora företag uppskattar med Sverige. Utom Musk då av nån anledning....

https://www.euronews.com/next/2023/03/07/industrial-action-in-france-and-the-uk-which-countries-have-the-most-strikes-in-europe#:~:text=The%2 0period%20of%202020%2D2021,Finland%20(49%20days%20 each).

Varför ska vi ha några strejkdagar alls?

Varför inte bara byta jobb om man inte är nöjd, jag vill verkligen få seriösa svar på det!

Avtal ska vara frivilliga, de ska inte tvingas fram med utpressning.
Citera
2023-11-24, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det finns alltid någon minst lika duktig som du, som kan tänka sig att göra jobbet billigare, och det kommer bli ännu mer så i framtiden.

Varför anställdes inte den personen istället för mig då?

Du verkar inte tro på din egen förmåga b
Citera
2023-11-24, 08:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Varför anställdes inte den personen istället för mig då?

Du verkar inte tro på din egen förmåga b
Den personen kommer att anställas istället för dig, det var ju precis min poäng. Alternativt lägger du ett lägre löneanspråk.
Citera
2023-11-24, 08:33
Medlem
Citat:
Den personen kommer att anställas istället för dig, det var ju precis min poäng. Alternativt lägger du ett lägre löneanspråk.

Så du tror inte att arbetsgivare skulle anställa dig om du inte redan var anställd?

Du tror alltså att du inte kan konkurrera om det jobb du har. Lurade du dem alltså när du anställdes?
Citera
2023-11-24, 08:34
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Om man istället inrikta sig på sanningen, Ta ex Hydros vd uttalande:

Hydro Extrusions i Vetlanda har själva kollektivavtal och ett 50-tal anställda drabbas nu av strejken, trots att företaget inte är en part i konflikten. Vd Jonas Bjuhr tror att Tesla snabbt kan ersätta delarna med andra leverantörer, så fackets förhoppningar om att det ska stänga Teslas fabrik i Berlin kommer i så fall inte att infrias. Strejkan kan istället få som enda konskekvens att svenska jobb nu är hotade och flyttar någon annanstans.
– Det är inget ovanligt så jag är övertygad om att alla de kunder som vi jobbar med har en plan för hur man ska hantera en situation när det tar stopp, säger Bjuhr till Vetlandaposten.

När Tesla snabbt ersätter de svenska delarna med delar från andra leverantörerna är det inte säkert att de kommer tillbaka och då blir det uppsägningar hos Hydro Extrusions i Vetlanda.
– Så vår önskan är verkligen att det kan bli en lösning snabbt. Det är klart att vi vill ju värna om jobb i Vetlanda, jobb i Finspång och jobb i Sverige generellt sett. Det är det som är den stora oron här att blir det långsiktigt så kan det få konsekvenser som är större än vad vi ser nu, säger Jonas Bjuhr.
Här finns en mycket intressant principiell diskussion att föra.
Citera
2023-11-24, 08:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Så du tror inte att arbetsgivare skulle anställa dig om du inte redan var anställd?

Du tror alltså att du inte kan konkurrera om det jobb du har. Lurade du dem alltså när du anställdes?
Vi talade om dig, inte om mig.
Citera
2023-11-24, 08:39
Medlem
Citat:
Vi talade om dig, inte om mig.

Jag har aldrig behövt strejka, jag har bytt jobb när jag inte varit nöjd.

Men du tror att du inte kan få det jobb du har om du inte redan var anställd. Du tror det finns andra som arbetsgivaren hellre skulle anställda än dig.

Lurade du dem alltså när du blev anställd och nu när arbetsgivaren sett vad du går för måste du köra med utpressning i löneförhandlingar. Eftersom de inte ger dig mer pga att du är värd det.
Citera
2023-11-24, 08:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Jag har aldrig behövt strejka, jag har bytt jobb när jag inte varit nöjd.

Men du tror att du inte kan få det jobb du har om du inte redan var anställd. Du tror det finns andra som arbetsgivaren hellre skulle anställda än dig.

Lurade du dem alltså när du blev anställd och nu när arbetsgivaren sett vad du går för måste du köra med utpressning i löneförhandlingar. Eftersom de inte ger dig mer pga att du är värd det.
Förlåt för mitt barnsliga inlägg, men du saknar grundläggande förståelse för den svenska arbetsmarknadsmodellen och dess fördelar.

Det är just med reglerade villkor som kompetens blir det huvudsakliga konkurrensmedlet. På en oreglerad marknad kommer man i högre grad att väga in personalkostnader, och om jag som abnormt överpresterande ändå får stå tillbaka lite i min löneutveckling så tycker jag det är ett pris som är värt att betala för den grundnivå som skapar trygghet för alla på arbetsmarknaden.
Citera
2023-11-24, 08:45
Medlem
Raschs avatar
Citat:

Dina kommentarer får mig att tro att du motsätter dig utbud och efterfrågan på arbetsmarknaden. Varför tror du man blir anställd från första början? Tror du det är någon slags välgörenhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in