2023-11-24, 01:10
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Psykiatrin i ett nötskal. Aldrig mött ett sådant människoförakt och von oben-attityd någon annanstans. Skrota skiten! Människor blir hospitaliserade/pillerknaprande eller begår självmord.

https://lakartidningen.se/aktuellt/n...ot-psykiatrin/

Att Emilia fick noll hjälp av psykiatrin, och valde att begå självmord, förvånar inte ett ögonblick. Om hon fick ett nedlåtande bemötande kan situationen ha förvärrats.

Min erfarenhet är snarare att psykiatrin gör för lite, läs ingenting.
Först är det smått omöjligt att komma in där hur dåligt man än mår, och om man väl lyckas med det så är det bara förvaring. Nån slags terapi eller liknande är det inte tal om. Någon fysisk aktivitet, som sägs vara bra, är det inte tal om. Det är en säng och.. ja, en säng i ett rum. De pratar om rutiner, men det är inget krav direkt. De finns regler men ingen ser till att de efterföljs, så i praktiken finns inga regler.

Gör om och gör rätt.. psykiatrin fungerar verkligen inte som det är idag.
Den behöver rivas ner och byggas om från grunden.

Försökte hitta vilket land han skriver om i boken.. du kan inte inbilla mig att det fungerar likadant i tex USA och Sverige så det är definitivt relevant att veta vilka länder han forskat i. Min känsla är absolut inte att läkarna skulle tjäna pengar på att skriva ut mediciner i Sverige, men däremot finns det en sjuk övertro på mediciner hos svenska läkare! De tror att man kan medicinera alla typer av problem.

Håller med.. ett dåligt bemötande på akutpsyk kan innebära slutet för en människa.
Trots det jobbar där en hel del inkompetenta människor som aldrig borde fått jobbet. Människor som helt uppenbart har problem att känna empati för andra människor. Men givetvis finns det några bra människor där också, de är dock i minoritet.
Citera
2023-11-24, 01:33
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Naturligtvis kan man inte lägga ansvaret över ensamutredare suicidal person på hennes anhöriga.

Men det finns ett ansvar som även anhöriga borde kunna axla. Tex att man inte utsätter sina barn för trauma eller otrygghet. Att man tar sitt ansvar som förälder och försöker åtminstone göra sitt bästa och INTE prioritera sig själv och SINA behov gentemot barnens.

Mennredsn hör stötar jag på patrull.. jag har ingen rätt att kräva detta av föräldrar som frivilligt har skaffat barn i världen ..

Två väktare vid dörren är trots allt ganska ovanligt. Men min seriösa fråga lyder hur mycket resurser anser du vore lämpligt att satsa på psykiatrin med målsättning att hålla alla individer vid liv?

Vissa orkar inte leva. Andra orkar inte sluta röka/knarka/dricka.

Många flr i förtid i onödan pga att de får bestämma själva över sitt liv.

Ska alla hållas vid liv med tvång?

Det kan du absolut få tycka, för mig.
Men Emilia var inget barn, hon var 21 så därför känns inte barnfrågan så relevant här.

Din fråga är bra, men det finns såklart inget svart och vitt svar på det.
Någonstans tycker jag nog att alla ska komma ut levande från den psykiatriska slutenvården, att se till att alla som blivit inlagda överlever borde vara prioritet 1. Jag är nog lite av den gamla skolan och anser att man ska göra vad som krävs för att det ska bli så, även om det krävs tvångströjor och övervakningskameror så tycker jag att det är värt det för att rädda liv. Men givetvis ställer det höga krav på regelverket så att det inte kan användas på fel sätt. Idag säger i princip regelverket "Vad ni än gör, agera absolut inte!" vilket är fullständigt vansinne.

Det var absolut inte bra som det var första halvan av 1900 talet, men det vart inte bra att gå rakt motsatt väg heller. Någonstans i mitten, vi är ju trots allt landet lagom, borde vara vägen framåt. Jag kan nog tycka att reglerna kring medicinering är bra, trots att man är tvångsinlagd får man vara med och påverka medicineringen på ett humant sätt, det gillar jag. Mina stora invändningar ligger kring tvång som räddar patienten från allvarlig skada och suicid, där är vården alldeles för bakbundna av regelverket. Visst finns det integritet och annat att ta hänsyn till, men åtgärderna ska ju vara där för att rädda liv och då måste det väga tyngre.

Daltandet som sker på avdelningarna idag leder ingen vart.. en sjuk patient med sjuka tankar ska ansvara över sin vård? Hur resonerar de ens? Absolut ska patienten få ha en åsikt och läkarna ska respektera deras åsikter, men i slutändan behöver dessa personer nån som hjälper dem att ta rätt beslut.

Varför kan man inte få terapi när man ligger inne? Varför kan man inte få tala med en psykolog när man ligger inne? Varför anordnas inga fysiska aktiviteter på avdelningen? Varför är mediciner det enda som vården kan bidra med inom slutenvården? Det är så mycket som skulle kunna göras annorlunda, som skulle behöva göras annorlunda men någon måste ta tag i det och vi har inga politiker i Sverige som är intresserade av att arbeta för sin lön.
Citera
2023-11-24, 01:49
Medlem
Gud va söt hon var... Stackars henne och de anhöriga... Det inte lätt o vara elitidrotttare för vissa och t.ex att vara super känd. Kolla Avicci t.ex Pengar o status. Att kämpa för o bli accepterad av andra gör dig bara mindre glad.

Acceptera dig själv. Vad andra uppfattar dig som är deras uppfattning. Är dom arga, då är deras fel.
Citera
2023-11-24, 02:32
Medlem
Efter att ha läst mammans text om pulsen låter det exakt som POTS syndrom. Synd på så ung tjej
Citera
2023-11-24, 03:39
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hon hoppade tyvärr framför ett tåg. RIP

Är du helt säker på den uppgiften? När och var, mer exakt? Har det stått om olyckan, rent generellt, utan att Emilias namn nämnts?

Tack på förhand.
Citera
2023-11-24, 03:48
Bannlyst
Fick hon piller utskrivet av psyk som hon hade kontaktat bara dagar innan illdådet, så hoppas jag det blir utrett och allmänt känt
Citera
2023-11-24, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weezl
Efter att ha läst mammans text om pulsen låter det exakt som POTS syndrom. Synd på så ung tjej

Det är inte märkligt att en person som tar ut sig så hårt fysiskt kan drabbas av diverse komplikationer.

Träffar hon då på fel läkare så är det kemikalier direkt som är svaret. Vilket givetvis kommer förvärra hennes status.

Fy fn. Stackars lilla barn. Svenska läkarkåren är förvånansvärt inkompetenta.

Nej gott folk. Ni är säkrare hemma och med internet forum plus AI än att gå till en svenneläkare vars enda svar är kemikalier.

POTS förbättras relativt enkelt med framförallt Tiamin och då TTFD varianten.

Det är just detta som läkemedelsbolagen är så jvla nervösa över. Censuren är grymt viktig för deras falska sataniska affärsmodell.
Citera
2023-11-24, 05:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Hon hoppade tyvärr framför ett tåg. RIP

Har hört samma uppgift
Citera
2023-11-24, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vg650
Sorglig historia, hennes bror skrev på insta:

Dagen efter tog hon sitt liv.

Tragiskt hur illa vården i sverige fungerar numera..
Citera
2023-11-24, 07:58
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Du vet att nästan alla mediciner får dig att må sämre innan du mår bättre?
Är någon redan suicidal ska man inte sätta in en medicin utan övervakning..

Jag har själv försökt betala för privat vård, det var uppbokat minst ett år framåt där jag bor.

Mja inte alla. Jobbar inom psykiatrin. Dock klart bra att ha övervakning.

Högfunktionerande man måste vara väldigt tydlig med sina intentioner att ta livet av sig. Läkaren som bedömde kanske faktiskt gjorde en rimlig bedömning i stunden, vi vet inte hur det såg ut under samtalet.
Lite freak suicide med tanke på hur hans liv såg ut. Det är inte alltid lätt att göra korrekta bedömningar på folks psykiatriska tillstånd.

Ok låter märkligt.
Citera
2023-11-24, 08:02
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Min erfarenhet är snarare att psykiatrin gör för lite, läs ingenting.
Först är det smått omöjligt att komma in där hur dåligt man än mår, och om man väl lyckas med det så är det bara förvaring. Nån slags terapi eller liknande är det inte tal om. Någon fysisk aktivitet, som sägs vara bra, är det inte tal om. Det är en säng och.. ja, en säng i ett rum. De pratar om rutiner, men det är inget krav direkt. De finns regler men ingen ser till att de efterföljs, så i praktiken finns inga regler.

Gör om och gör rätt.. psykiatrin fungerar verkligen inte som det är idag.
Den behöver rivas ner och byggas om från grunden.

Försökte hitta vilket land han skriver om i boken.. du kan inte inbilla mig att det fungerar likadant i tex USA och Sverige så det är definitivt relevant att veta vilka länder han forskat i. Min känsla är absolut inte att läkarna skulle tjäna pengar på att skriva ut mediciner i Sverige, men däremot finns det en sjuk övertro på mediciner hos svenska läkare! De tror att man kan medicinera alla typer av problem.

Håller med.. ett dåligt bemötande på akutpsyk kan innebära slutet för en människa.
Trots det jobbar där en hel del inkompetenta människor som aldrig borde fått jobbet. Människor som helt uppenbart har problem att känna empati för andra människor. Men givetvis finns det några bra människor där också, de är dock i minoritet.

Har du själv jobbat inom psykiatrin? Det har jag. Håller inte med dig. Majoriteten som jobbar i psykiatrin har empati just för att de själva vet hur det är att må dåligt eller har naturlig empati och en välvilja.

Ni tar enstaka fall och generaliserar hela psykiatrin till ett rövhål. Ni borde nästan skämmas. Det är MÅNGA patienter som får god hjälp och blir bättre.

Men - det sagt så håller jag ändå med om att psykiatrin är bristfällig och utdaterad. Alldeles för mycket fokus på piller och förvaring. Listan kan göras lång på vad som är fel, men det är ett sjukt svårt jobb pga det mänskliga psyket är extremt komplicerat.
Citera
2023-11-24, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Har du själv jobbat inom psykiatrin? Det har jag. Håller inte med dig. Majoriteten som jobbar i psykiatrin har empati just för att de själva vet hur det är att må dåligt eller har naturlig empati och en välvilja.

Ni tar enstaka fall och generaliserar hela psykiatrin till ett rövhål. Ni borde nästan skämmas. Det är MÅNGA patienter som får god hjälp och blir bättre.

Men - det sagt så håller jag ändå med om att psykiatrin är bristfällig och utdaterad. Alldeles för mycket fokus på piller och förvaring. Listan kan göras lång på vad som är fel, men det är ett sjukt svårt jobb pga det mänskliga psyket är extremt komplicerat.

Tack!

Och det är en svår balansgång mellan att hjälpa en människa och kränka henne med en vård hon inte vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in