2023-11-23, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recharged
Du har rätt i att vi inte kan veta vad som blivit sagt och exakt vad som hände på psykakuten. Men jag har flera gånger varit med om att folk blivit hemskickade från psykakuten utan läkarbedömning, ja t.o.m utslängda från väntrummet INNAN de fått träffa någon alls.

Fel.. jag har personligen blivit hemskickad flera gånger efter att polisen kört in mig efter suicidförsök. Senast för 2v sedan gjorde en vän ett suicidförsök och efter en natt på IVA för att bli av med alla tabletter så fick hen åka hem igen, vind för våg traska ut genom huvudentrén. Har minst ett dussin liknande historier.. det sker hela tiden. Läkarna tar inget jävla ansvar, de anser att det är patienten som ska ta ansvar, även när patienten helt uppenbart inte kan det.

Ja men kan säga såhär. En liten del av patienterna tar väldigt mycket av vårdens resurser. Folk som bara återkommer och återkommer och vill bli inlagda för samma sak hela tiden, som är stökiga i väntrummet, inte beter sig lämpligt, skriker eller är påverkade av alkohol och droger. De kan inte vara kvar. Kommer man in lugnt och stilla och väntar på sin tur brukar man inte bli utskickad.

Nu vet jag inget om ditt fall. Men detta är min erfarenhet.
Citera
2023-11-23, 23:32
Medlem
Nu vet vi inte mycket om hur hennes kropp mådde men hon skrev om hennes hjärta. Itan att blanda in hennes åkomma så om man utgår generellt från att extrem träning kombinerat med för dåligt intag av mat är inte bra för kroppen. Får inte kroppen i sig tillräcklig mängd näring bryts muskler och andra organ ner.
Man undrar också vad som gjorde att hon pressade sig så hårt? Tränging och tävling fick stryka på foten när hennes kropp sa stopp. Och det är just stoppet från träningen som triggade något hos henne som till slut gjorde att hon sökte psykisk hjälp. Tyvär skrev dom ut henne för tidigt och där kan vi nog med stor sannolikhet säga att hade hon fått vara kvar hade hon levt idag.
RIP
Citera
2023-11-23, 23:38
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronhjort111
Ja men kan säga såhär. En liten del av patienterna tar väldigt mycket av vårdens resurser. Folk som bara återkommer och återkommer och vill bli inlagda för samma sak hela tiden, som är stökiga i väntrummet, inte beter sig lämpligt, skriker eller är påverkade av alkohol och droger. De kan inte vara kvar. Kommer man in lugnt och stilla och väntar på sin tur brukar man inte bli utskickad.

Nu vet jag inget om ditt fall. Men detta är min erfarenhet.

Du har helt klart rätt i att en liten del tar upp alldeles för mycket resurser.
Men det sista stämmer dessvärre inte.. ena gången jag var där med en vän så satt vi helt tyst och stilla i väntrummet och väntade. Ut kommer en.. skötare kanske? Ingen läkare eller sjuksköterska..

"Vad gör ni här?" (med otrevlig ton)
- Vi skulle vilja träffa någon..
"Ja, men varför?"
- Det vill jag inte berätta i väntrummet, kan vi prata i ett rum?
"Det finns inga rum!"
- Okej, men vi kan vänta tills nåt blir ledigt..?
"Nej, det finns inga rum, vad gör ni här?"
- Men jag vill inte säga det i väntrummet..
"Nähe, då kan ni åka härifrån! Försvinn!"
- Men får vi inte träffa någon?
"Nej, försvinn härifrån sa jag!!"

Min vän sprang ut genom dörren gråtandes med aktiva självmordsplaner.. jag vågade inte lämna henne ensam en sekund på en vecka efter det. Vi anmälde såklart, men psykiatrin skrev bara att våran och skötarens historier inte stämde överens och lade ner ärendet.
Citera
2023-11-23, 23:40
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte riktigt sant.. visst, det går inte täcka upp till 100% men det finns regler på en slutenvårdsavdelning som ska förhindra självmord ifrån att ske. Tex att man inte får ha snören (skosnören, snören i byxorna, hoodien etc), inga skärp, inga hörlurssladdar, laddare etc. Dessa regler följs extremt dåligt.. och då menar jag verkligen extremt dåligt.

Tex första gången jag var inlagd hade personalen ställt en adventsljusstake i mitt fönster med en 1.5m lång elkabel.. De kollar inte fickorna när man varit på permission. Plastpåsar är helt okej att ha på rummet. Skorna får man ha på rummet (med skosnören). Bälten har de allra flesta inlagda på sig och listan fortsätter..

Skulle dessa regler följas till punkt och pricka skulle det vara betydligt svårare att avsluta livet inne på en avdelning. Idag är det inte svårt alls, och det märks. Jag har ingen statistik men jag har kontakter som är med i processen efter att någon dött inne på sjukhuset som vittnar om att det är alldeles för många som kommer ut från psykiatrin i liksäck.

Angående permission kan jag berätta att de släpper ut en även om man har berättat att man har självmordsplaner. Inte tankar, planer. Det var inga som helst problem att åka hem i några dagar trots det, lite otur var det att polisen fick avbryta försöket och köra tillbaka en till psykiatrin innan permissionen var slut såklart.. men vem kunde förutsett det lixom?
En person som bedömts som hög suicidrisk på avdelning har extravak. Då är den säkerheten högre där, där är inga sladdar och plastpåsar.

Målet är ju att man vill att patienter ska kunna ha permission, kunna närma sig ett normalt liv. Vi ska också förstå att psykiatrin har problem med patienter som ständigt självmordshotar och vill bli inlagda hela tiden. Utan att det kanske löser någonting. Det är inte ett helt enkelt jobb att balansera vilka som ska vad.
Citera
2023-11-23, 23:59
Medlem
Citat:
Men det sista stämmer dessvärre inte.. ena gången jag var där med en vän så satt vi helt tyst och stilla i väntrummet och väntade. Ut kommer en.. skötare kanske? Ingen läkare eller sjuksköterska..

"Ja, men varför?"
"Det finns inga rum!"

Min vän sprang ut genom dörren gråtandes med aktiva självmordsplaner.. jag vågade inte lämna henne ensam en sekund på en vecka efter det. Vi anmälde såklart, men psykiatrin skrev bara att våran och skötarens historier inte stämde överens och lade ner ärendet.
Jag hoppas att du kommer må bättre framöver och dina kompisar också. Så ni slipper hänga på akutpsyk. Finns ju trevligare saker att göra 😊 Du har ju uppenbart resurser så satsa på dig själv och lycka till nu. Och om allt för många av dina kompisar mår dåligt så försök umgås med folk som inte mår dåligt också. Det är bra att umgås med lite olika typer av folk.
Jag är alltså inte ironiskt eller så. Önskar dig genuint lycka till!
Citera
2023-11-24, 00:01
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
En person som bedömts som hög suicidrisk på avdelning har extravak. Då är den säkerheten högre där, där är inga sladdar och plastpåsar.

Målet är ju att man vill att patienter ska kunna ha permission, kunna närma sig ett normalt liv. Vi ska också förstå att psykiatrin har problem med patienter som ständigt självmordshotar och vill bli inlagda hela tiden. Utan att det kanske löser någonting. Det är inte ett helt enkelt jobb att balansera vilka som ska vad.

Det är så det ska fungera åtminstone.. jag har haft extravak, men tillgång till snören och påsar hade jag ändå. Dock har man ju konstant ögon på sig så om man ska lyckas måste man börja bli av med personalen, inte lika lätt men det går. Men redan när man får LPT pga självmordsrisken borde man inte få ha tillgång till snören, påsar, skärp etc.

Absolut.. jag skulle aldrig påstå att det är enkelt, men läkarna har en lång utbildning och en fet lön att göra skäl för. Det tycker jag verkligen inte att de gör. Den som skriker högst får mest uppmärksamhet, vilket oftast är helt felprioriterat och uppmuntrar andra patienter till att göra desamma om de ska få någon hjälp överhuvudtaget.
Citera
2023-11-24, 00:03
Medlem
Citat:
Du har inte speciellt mycket erfarenhet av någon som är akut suicidal va?
Man KAN INTE LÄGGA DET PÅ EN ANHÖRIG!! Det är ett enormt jävla ansvar att hålla någon vid liv. Det är ungefär som att hålla koll på att en hundvalp inte tuggar på nånting, fast du har inga rättigheter att på något sätt hålla fast eller låsa in människan. En fullvuxen person med en helt egen vilja och helt egna rättigheter, ofta med ett enormt målfokus. Det är ingenting en anhörig ska ens försöka sig på. På psykiatrin är det inte helt ovanligt att de sätter två väktare utanför dörren och du får inte stänga dörren när du går på toaletten. De är alltså beredd både på att det blir fysiskt och att det kan hända precis vilken sekund som helst.

Bonus.. en suicidal person kan inte se en livräddande åtgärd som en bonus
Det är som att komma in med en hjärtinfarkt på akuten och dom tittar på klockan och bara "Nä, det är söndagkväll ikväll, återkom på tisdag istället så kanske vi har tid med dig!".

Tack för dessa ord och ditt engagemang i ämnet!

Ditt svar till Tupolevtu-144 här ovanför hade kunnat vara mina ord. Sååå himla sant.
Jag är en av dessa personer som helt lönlöst försökte hålla en människa vid liv i 4 år men självklart "förlorade". Det är tre decennier sen nu och jag blev aldrig människa igen. Fortf arbetsoförmögen efter alla dessa smärtsamma år.

Den som ingen erfarenhet av psykiskt dåligt mående har, ska nog hålla sig ifrån "goda råd".

Är beslutet fattat finns det inget man kan göra som anhörig.
Citera
2023-11-24, 00:03
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Jag hoppas att du kommer må bättre framöver och dina kompisar också. Så ni slipper hänga på akutpsyk. Finns ju trevligare saker att göra 😊 Du har ju uppenbart resurser så satsa på dig själv och lycka till nu. Och om allt för många av dina kompisar mår dåligt så försök umgås med folk som inte mår dåligt också. Det är bra att umgås med lite olika typer av folk.
Jag är alltså inte ironiskt eller så. Önskar dig genuint lycka till!

Tack, jag uppskattar det!
Men jag har helt andra planer.. bättre kommer det dock bli.
Många av mina vänner mår bättre idag tack och lov..!
Citera
2023-11-24, 00:10
Medlem
Rechargeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siris
Tack för dessa ord och ditt engagemang i ämnet!

Ditt svar till Tupolevtu-144 här ovanför hade kunnat vara mina ord. Sååå himla sant.
Jag är en av dessa personer som helt lönlöst försökte hålla en människa vid liv i 4 år men självklart "förlorade". Det är tre decennier sen nu och jag blev aldrig människa igen. Fortf arbetsoförmögen efter alla dessa smärtsamma år.

Den som ingen erfarenhet av psykiskt dåligt mående har, ska nog hålla sig ifrån "goda råd".

Är beslutet fattat finns det inget man kan göra som anhörig.

Beklagar det som hände och din nuvarande situation.. <3

Du har rätt.. det man kan göra är att binda fast någon eller låsa in dem i ett vadderat rum men det är olaga frihetsberövande även om det är välmenat. På laglig väg är det omöjligt.. man måste sova, gå på toaletten, duscha osv och det lämnar tillräckligt stor lucka för att man ska förlora kampen. Ingen anhörig ska någonsin behöva ta ansvaret du tog, ingen!
Citera
2023-11-24, 00:16
Medlem
skoputss avatar
Citat:

"Ja, men varför?"
"Det finns inga rum!"

Psykiatrin i ett nötskal. Aldrig mött ett sådant människoförakt och von oben-attityd någon annanstans. Skrota skiten! Människor blir hospitaliserade/pillerknaprande eller begår självmord.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2016/09/peter-gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/

Att Emilia fick noll hjälp av psykiatrin, och valde att begå självmord, förvånar inte ett ögonblick. Om hon fick ett nedlåtande bemötande kan situationen ha förvärrats.
Senast redigerad av skoputs 2023-11-24 kl. 00:18.
Citera
2023-11-24, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
Psykiatrin i ett nötskal. Aldrig mött ett sådant människoförakt och von oben-attityd någon annanstans. Skrota skiten! Människor blir hospitaliserade/pillerknaprande eller begår självmord.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2016/09/peter-gotzsche-pa-krigsstigen-mot-psykiatrin/

Att Emilia fick noll hjälp av psykiatrin, och valde att begå självmord, förvånar inte ett ögonblick. Om hon fick ett nedlåtande bemötande kan situationen ha förvärrats.

Jag är förvånad att NÅGON överhuvudtaget fortfarande väljer att jobba inom psykiatrin. Mera otacksamt jobb får man leta efter…

Och precis ALLA vet hur man borde göra trots bristande resurser både när det gäller personal och lokaler.. Det är bara de som jobbar inom psykiatrin som är INKOMPETENTA och rent av SADISTISKA hela gänget.

🤔🥱😴
Citera
2023-11-24, 01:03
Medlem
Citat:
Du har inte speciellt mycket erfarenhet av någon som är akut suicidal va?
Man KAN INTE LÄGGA DET PÅ EN ANHÖRIG!! Det är ett enormt jävla ansvar att hålla någon vid liv. Det är ungefär som att hålla koll på att en hundvalp inte tuggar på nånting, fast du har inga rättigheter att på något sätt hålla fast eller låsa in människan. En fullvuxen person med en helt egen vilja och helt egna rättigheter, ofta med ett enormt målfokus. Det är ingenting en anhörig ska ens försöka sig på. På psykiatrin är det inte helt ovanligt att de sätter två väktare utanför dörren och du får inte stänga dörren när du går på toaletten. De är alltså beredd både på att det blir fysiskt och att det kan hända precis vilken sekund som helst.

Bonus.. en suicidal person kan inte se en livräddande åtgärd som en bonus
Det är som att komma in med en hjärtinfarkt på akuten och dom tittar på klockan och bara "Nä, det är söndagkväll ikväll, återkom på tisdag istället så kanske vi har tid med dig!".

Naturligtvis kan man inte lägga ansvaret över ensamutredare suicidal person på hennes anhöriga.

Men det finns ett ansvar som även anhöriga borde kunna axla. Tex att man inte utsätter sina barn för trauma eller otrygghet. Att man tar sitt ansvar som förälder och försöker åtminstone göra sitt bästa och INTE prioritera sig själv och SINA behov gentemot barnens.

Mennredsn hör stötar jag på patrull.. jag har ingen rätt att kräva detta av föräldrar som frivilligt har skaffat barn i världen ..

Två väktare vid dörren är trots allt ganska ovanligt. Men min seriösa fråga lyder hur mycket resurser anser du vore lämpligt att satsa på psykiatrin med målsättning att hålla alla individer vid liv?

Vissa orkar inte leva. Andra orkar inte sluta röka/knarka/dricka.

Många flr i förtid i onödan pga att de får bestämma själva över sitt liv.

Ska alla hållas vid liv med tvång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in