Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Nä, nu får du lugna ner dig lite.
Beteendevetenskap är jättebra - för människor! Men AGI är inte en människa.

Citera mig rätt nästa gång!
Så här skrev jag:
Citat:
LOL, det existerar beteendevetenskap som passar perfekt för att få intelligent social AI på vår sida, vilket jag, gång på gång, påtalat för dig. Problem är bara att, du själv, har noll förtroende för sådan vetenskap. Dock har du medgett att "det kan vara mänsklighetens sista försvarslinje", vilket jag ser som ett litet framsteg ifrån din sida. Jag skulle dock säga att det är mänsklighetens enda realistiska försvarslinje! Dessutom kan både du och jag få fel vad gäller AI-utvecklingshastighet med tanke på den eventuella existensen av Q*.
Och, ja, socialt AI är inte människor. Men till skillnad ifrån tidigare AI så har dessa entiteter klara sociala drag.
De är grundtränade på mänsklig data och förstår, teoretisk, mänskligt kontext, (även praktiskt, när humanoidrobot-utvecklingen tar fart.
De är fin-justerade i enlighet med mänsklig etik och värderingar.
De interagerar med massor av människor 24/7.
Hela deras funktionssätt bygget på hantering mänskliga språk.
De generaliserar utifrån data på liknande sätt som människan gör.
De får allt mer modliteter.
Alltså kan beteendevetare kommunicera med dem och, när parametrarna är öppna, påverka modellernas beteende, åsikter, värderingar och ev. känslor, annat än bara i enstaka chattrådar och sessioner.
Men även med stängda parametrar så kan beteendevetare få en inblick i hur modellerna reagerar, vad de väljer att ta fram ur sin meningsrymd och ev. Psykologiska försvarsmekanismer som ev. kan verka hos social AI. Observera att dessa vetenskapsmän, först, måste få en grundskolning i hur modellerna fungerar och att hänsyn måste tas till dynamiken i ELIZA-syndromet samt att dessa modeller, likt människan, gör en bedömning av vad användaren vill ha för svar. Alltså ytterligare en social likhet med människan.