2023-11-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Vilken spegel är det jag ska titta i? Jag jobbar inte inom psykiatrin, jag uppsöker inte psykiatrin och jag är inte politiker. Sjukvårdens förfall har inget med någon lag att göra utan på sättet skattepengarna fördelas. Främst. Sen finns andra parametrar och för tvångsvård finns en snäv lagstiftning. Nu skrev jag om den frivilliga vården man uppsöker när man mår för dåligt och skriker efter hjälp men inte får någon. Titta dig inte i spegeln för guds skull.

Du skrev så otroligt negativt om den svenska psykvården. Bemötandet var dessutom droppen.

Jag tittar redan mig själv i spegeln och uppmanar alla andra att göra samma sak.

Patienten HAR ett eget ansvar. Vårdpersonalen kan inte trolla fram psykisk hälsa.

På kort sikt finns inget annat att ge en medicin - eventuellt tvångsvård. På långsikt medicinering och samtalsterapi.

Men patienten har fortfarande rätt att låta bli att äta tabletterna och inte lyssna på råden.

Jag vet inte vad du och likasinnade anser att ni kan kräva av vården så att alla skulle klara sig.

På den somatiska sidan händer det inte heller
Citera
2023-11-23, 12:21
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
svensk sjukvård är ett jävla skämt, alla pengar i detta land verkar gå till massinvandringen, privatiseringar, och EU avgifter. vad fan är det med sverige
Inte riktigt så är det. För få av oss svenskar utbildar sig till skötare. Det är helt enkelt för många som mår dåligt vs skötare som är utbildade och arbetar inom psykiatrin. Om regeringen underlättade att dessa jobb fylldes med skatte reduktioner hade saken kanske varit annorlunda.

Ingen vill längre bli skötare, polis, lärare. Då blir samhället lidande.
Citera
2023-11-23, 12:22
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du skrev så otroligt negativt om den svenska psykvården. Bemötandet var dessutom droppen.

Jag tittar redan mig själv i spegeln och uppmanar alla andra att göra samma sak.

Patienten HAR ett eget ansvar. Vårdpersonalen kan inte trolla fram psykisk hälsa.

På kort sikt finns inget annat att ge en medicin - eventuellt tvångsvård. På långsikt medicinering och samtalsterapi.

Men patienten har fortfarande rätt att låta bli att äta tabletterna och inte lyssna på råden.

Jag vet inte vad du och likasinnade anser att ni kan kräva av vården så att alla skulle klara sig.

På den somatiska sidan händer det inte heller
Exakt.
Det är inte psykvårdens fel att patienten mår dåligt.
Citera
2023-11-23, 12:23
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vg650
Sorglig historia, hennes bror skrev på insta:

Dagen efter tog hon sitt liv.

Svensk psykvård i sitt esse..
Citera
2023-11-23, 12:28
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Kan det vara så att elitidrottare vet detta och därför dröjer extra länge när de hamnar i en kris. I det här fallet måste det känts livsomvälvande att trots intresset för rörelse inte funka i kropp och psyke. Hur är egentligen uppfångningsmekanismerna för de inom idrotten som får svackor. Kan det eventuellt vara så att inställningen där är ännu mer av att spotta i nävarna, hugga in, och köra en km till. Hur funkar vården för de som rör sig (för mycket inkl orto- och anorektiker), den kanske ligger i skugga.
Ja självfallet klagar elitidrottare mindre och vill inte framstå som svaga.
Det ligger i deras natur.
Då kommer en person som tagit lite sömnpiller för att få uppmärksamhet före.
Och skrikande mongon som vill ha uppmärksamhet kräver väldigt mycket personal.
Dom kan vara en fara för sig själv och för andra. Det går inte att generalisera tyvärr och då går den duktiga smärt vane självmordsbenägna idrottaren hem istället.

Att självmord är högt i Sverige är mer ett samhällsproblem än ett vård problem.
Sverige är det land som tar mest antidepp per invånare.
Kanske är det solen frånvaro, kanske är det vårat system.
Det är tragiskt varje gång någon avslutar sitt liv.
Personen i fråga har nog brottats med psykisk ohälsa länge och kontrollerat den genom sitt extrem tränande, när hon inte kunde träna åt ångesten upp henne.
Hoppas det kan utbildas och anställas fler skötare inom psykvården så fler får hjälp.
Senast redigerad av Slutaljugnubog 2023-11-23 kl. 12:30.
Citera
2023-11-23, 12:29
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Svensk psykvård i sitt esse..
Men vad kunde dom göra? Om det är fullt är det fullt. Om hon inte sa helt klart "jag tar mitt liv ikväll om ni inte skriver in mig" så är det tyvärr sanningen att platserna var tagna och personalen uppbokad.
Citera
2023-11-23, 12:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur ser egentligen psykvården ut. Om man tar hundra patienter, vad är orsakerna till att de är där (och stör, som borde kunnat avhjälpas med insatser tidigare). Det pratas en massa från olika politiska falanger om "förebyggande insatser" när det gäller kriminalvård och sånt. Jag hör inte lika mycket när det gäller vård och psykvård (som till viss del kan överlappa brott). Otroligt sorgligt att inte sånt här hade kunnat fångas upp, ens när hon stod på tröskeln. Vill inte beskylla andra patienter, men vad var de inne för, knark och dåligt leverne? Som nämnt, inte heller personalen skall lastas.
Citera
2023-11-23, 12:49
Medlem
Voloteas avatar
Sorgligt. Något måste göras i samhället för att minska på självmorden. Men politiker sticker bara ner huvudet i sanden
Citera
2023-11-23, 12:53
Medlem
KattenLattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Märkligt, att vara ung kvinna i Sverige 2023 är ett liv i "easy mode". Måste varit något som knäckte henne rejält.
Verkligen. Hon var en späd, blond, vit svenska; förutom allsköns negrer är dessa mer eller mindre oantastliga vad den svenska/västerländska kulturen beträffar.
Senast redigerad av KattenLatten 2023-11-23 kl. 12:57.
Citera
2023-11-23, 12:57
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenLatten
Verkligen. Hon var en späd, blond, vit svenska; förutom allsköns negrer är dessa mer eller mindre oantastliga vad den svenska/västerländska kulturen beträffar.
Vad menar du?
Citera
2023-11-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pcfreak
Uppenbart självmord i form av anorexia-död. tragiskt.

Det är inte bekräftat över huvud taget. Sluta sprida en trådsanning.
Citera
2023-11-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazdockans
Det är inte bekräftat över huvud taget. Sluta sprida en trådsanning.

Att hon tog sitt liv är bekräftat men inte tillvägagångssättet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in