Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-23, 10:31
Medlem
Herregud vad smal hon var, hur orkar man springa utan någon lagrad energi? Inte mycket till muskler heller.
Varje gång jag har varit tvungen och arbeta utan lunch eller middag har det slitit något otroligt på psyket
Citera
2023-11-23, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Fy fan, de borde bli anmälda de jäkla äcklen. De tar inte psykiskt mående seriöst när det gäller unga flickor och kvinnor!!

svensk sjukvård är ett jävla skämt, alla pengar i detta land verkar gå till massinvandringen, privatiseringar, och EU avgifter. vad fan är det med sverige
Citera
2023-11-23, 10:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vet inte riktigt vad du menar med ”psykiatrins bemötande”. Är det personalen som det är fel på?

Jag vet inte vad mer man kunde kräva av personalen enligt dig? Att de skulle trolla fram lediga platser - och personal som vill jobba inom en bransch som du och likasinnade ”hatar mer än någon människa i hela världen”?

Hur lockande låter det i dina öron att jobba med er dag ut och dag in?

Samma sak som med socialtjänsten. Folk har ursprungligen sökt sig att jobba där för att de brinner för att hjälpa andra - men får mordhot och våld som tack för besväret.

Dags att titta sig själv i spegeln någon gång?

Det är våra politiker som stiftar lagar - inte vårdpersonalen.

det vart nog det personen också menade,
Citera
2023-11-23, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
svensk sjukvård är ett jävla skämt, alla pengar i detta land verkar gå till massinvandringen, privatiseringar, och EU avgifter. vad fan är det med sverige

Det finns undersökningar (nej, jag kan inte länka) som visar att motion (inte sport på elitnivå) har lika bra terapeutisk resultat som samtalsterapi med en psykolog.

Det finns även forskning som visar att den som man samtalar med inte behöver vara en utbildad psykolog/terapeut utan samtal med en god vän som orkar lyssna kan ha samma effekt hos patienten som terapisessioner.

Men insidans hör fall riktas ilskan alltid mot vårdpersonalen/systemet/psykiatrin etc som ”vägrar” att hjälpa patienten.

Var var hennes vänner/släktingar/familjemedlemmar när hon behövde hjälp?

Man kan ju alltid säga att vi ”betalar höga skatter” för att få hjälp när vi behöver, men precis allt kan inte botas mha höga skatter.
Citera
2023-11-23, 11:24
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Vet inte riktigt vad du menar med ”psykiatrins bemötande”. Är det personalen som det är fel på?

Jag vet inte vad mer man kunde kräva av personalen enligt dig? Att de skulle trolla fram lediga platser - och personal som vill jobba inom en bransch som du och likasinnade ”hatar mer än någon människa i hela världen”?

Samma sak som med socialtjänsten. Folk har ursprungligen sökt sig att jobba där för att de brinner för att hjälpa andra - men får mordhot och våld som tack för besväret.

Tyvärr finns inte kompetensen inom vården när det gäller undervikt och psykiskt ohälsa. De båda hänger ofta ihop och kroppens organ tar stryk när personen väger lite och tränar Max. Det leder till hjärtrubbningar.
De behöver hjälp för att må bättre och få vägledning av människor som kan det psykiska när en människa övertränar och äter för lite.
De får ingen hjälp när de söker vård och ev blir de medicinerade för det är det man klarar av. Att få hjälp med den underliggande orsaken får personen inte för det finns inte. De skickas hem och vården hoppas de ska greja det själva. Tyvärr har Sverige en psykvård som är katastrof. Har du brutit benet eller får diabetes får du en perfekt vård men personen med psykisk ohälsa blir bollad runt som en studsboll och får ingen hjälp tyvärr.
Citera
2023-11-23, 11:28
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:

Jag håller faktiskt med dig i detta.
Att lägga pengar på en vård som inte fungerar gör man inte. Människor med anorexia och psykisk ohälsa får ingen hjälp. Köerna är flera år och människor dör.
Detta ser inte våra politiker utan pengarna lägger man hellre på andra saker.
Citera
2023-11-23, 11:34
Medlem
Tuors avatar
Citat:

Vi skickar dessutom fortfarande drygt 60 miljarder i bistånd varje år till blattar och negrer, samtidigt som svenskar inte får någon hjälp pga personalbrist, som i sin tur leder till att många av dem faktiskt begår självmord.

Hur i helvete kan svenskar bli nekade vård? Det är helt vansinnigt.
Citera
2023-11-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Tyvärr finns inte kompetensen inom vården när det gäller undervikt och psykiskt ohälsa. De båda hänger ofta ihop och kroppens organ tar stryk när personen väger lite och tränar Max. Det leder till hjärtrubbningar.
De behöver hjälp för att må bättre och få vägledning av människor som kan det psykiska när en människa övertränar och äter för lite.
De får ingen hjälp när de söker vård och ev blir de medicinerade för det är det man klarar av. Att få hjälp med den underliggande orsaken får personen inte för det finns inte. De skickas hem och vården hoppas de ska greja det själva. Tyvärr har Sverige en psykvård som är katastrof. Har du brutit benet eller får diabetes får du en perfekt vård men personen med psykisk ohälsa blir bollad runt som en studsboll och får ingen hjälp tyvärr.

Jag har inget ont att säga om den svenska sjukvården. Men du skarvar lite när du låtsas att det är så enkelt med somatiska sjukdomar.

Du får tabletter/sprutor mot din diabetes. Samt kostråd. I vissa fall även kirurgisk hjälp.

Men vägrar du att följa råden kan du inte skylla på vårdpersonalen när din diabetes blir värre och du får amputera ditt ben osv.

Personalen kan göra en del, men en del av ansvaret ligger hos patienten själv.
Senast redigerad av sno 2023-11-23 kl. 11:56.
Citera
2023-11-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FindAway
Så du menar att denna flicka "får skylls sig själv"? i så fall är du en fullblodsidiot.
Ingen kan hjälpa att en djup deprision infinner sig, det blir tyngre och tyngre att leva, grubblet tar över och självmordstankar tar vid.
Ingen kan sätta sig in i detta utan att själv ha drabbats sanna mina ord. Samma sak med Anorexi på håll kan man tycka att de som svälter sig får skylla sig själva, detta är en SJUKDOM och inget annat
Stöd och hjälp av förstående är vad som hjälper. Det är lätt att skita då achelet är fullt

Oavsett om man får hjälp så måste man vilja leva. Hjälpen är oftast ingen quickfix heller och är ingen enkel resa.
Citera
2023-11-23, 11:48
Medlem
Citat:

Vilken spegel är det jag ska titta i? Jag jobbar inte inom psykiatrin, jag uppsöker inte psykiatrin och jag är inte politiker. Sjukvårdens förfall har inget med någon lag att göra utan på sättet skattepengarna fördelas. Främst. Sen finns andra parametrar och för tvångsvård finns en snäv lagstiftning. Nu skrev jag om den frivilliga vården man uppsöker när man mår för dåligt och skriker efter hjälp men inte får någon. Titta dig inte i spegeln för guds skull.
Citera
2023-11-23, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarraid
Konstigt att hon inte står som avliden på ratsit. Är ju 8 dagar sedan hon dog.
Inte ovanligt vid suicid. Obduktionen och liknande gör att allt tar lite längre tid.
Citera
2023-11-23, 12:18
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Det finns undersökningar (nej, jag kan inte länka) som visar att motion (inte sport på elitnivå) har lika bra terapeutisk resultat som samtalsterapi med en psykolog.
Kan det vara så att elitidrottare vet detta och därför dröjer extra länge när de hamnar i en kris. I det här fallet måste det känts livsomvälvande att trots intresset för rörelse inte funka i kropp och psyke. Hur är egentligen uppfångningsmekanismerna för de inom idrotten som får svackor. Kan det eventuellt vara så att inställningen där är ännu mer av att spotta i nävarna, hugga in, och köra en km till. Hur funkar vården för de som rör sig (för mycket inkl orto- och anorektiker), den kanske ligger i skugga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in