2023-11-23, 12:55
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Detta är exakt vad tesla-förespråkare vill ha. En frihet. Tesla är fria att inte teckna avtal, och fackförbunden är då fria att vägra låta medlemmarna lyfta ett finger för Tesla. Vad är det du istället vill ha? Arbetsplikt så vi kommer tillbaka till tiden där företagen utnyttjade människor som kreatur för det fanns inget de kunde göra för att protestera?

Sverige har i decennier använt en modell där arbetsparterna kommer överens, och när de inte gör det så håller sig staten ändå i möjligaste mån utanför. Det finns helt enkelt knappt något juridiskt att falla tillbaka på. För att systemet är byggt på att parterna ska vilja komma överens.

Nu är vi på ett avtalslöst område där ena parten sagt att de vägrar förhandla och vägrar ha ett avtal, och detta är oavsett vad avtalet skulle innehålla. Jag kan inte tänka mig att IF Metall krävde något särskilt extra i avtalet, utan troligen något liknande det andra stora återförsäljare och tillverkare har skrivit på. En ny restaurang skulle inte plötsligt få nya krav, de skulle få önskan att skriva på det redan existerande avtalet för restauranger.

Eller vad har jag missat? Vad finns för skäl att facken inte skulle få strejka? De har inget avtal som säger att de lovar att inte använda sig av den grundlagsskyddade strejkrätten.

Det du har missat är att du tycks tro att arbetare är fastkedjade vid sina arbetsplatser likt slavar. Så är det ju inte utan är man inte nöjd med sina anställningsvillkor så visar man lämpligen sitt missnöje med hjälp av sina fötter, dvs man säger upp sig och tar en annan anställning någonstans där man blir erbjuden de avtalsvillkor man är nöjd med. Blir man inte erbjuden något? Då kanske man skall fundera på varför.
Citera
2023-11-23, 12:57
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Det finns ett ord för att ta in andra anställda för att ersätta strejkande.

Så kan man resonera, men tror du på allvar att det speglar verkligheten?

Därför att facken överlag är mähän som är närmast besatta av att hitta förhandlingslösningar och upprätthålla God Stämning. Se frågan om Seko och lokförarna.

Årliga avtalade löneökningar, pensionsavsättningar, arbetstidsförkortning samt medarbetarinflytande, som jag känner till. Kan säkert finnas mer.

Tror du att de anställdas strejkvilja kan påverkas av hot från företaget om bl.a. uppsägning, utebliven löneförhöjning samt förlorade aktieförmåner?

1) Det ordet är varken olagligt eller dåligt. Är det bara fackets spelregler man får spela?
2) Om IF Metall inte presenterar några siffror på hur många strejkare de har, så är det högst troligt att de inte fått uppslutning man velat. De hävdar att det skulle vara hemligt enlig en AMA på Reddit.
3) Därav är tilliten till facket låg.
4) Jag har läst och hört om att de är nöjda samt tycker till och med de villkoren de har nu är bättre än de som presenteras av facket.
5) Var är hoten från Tesla? Har det inte slagit dig att man kanske trivs och är nöjd hos Tesla därav låg strejkvilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jojo nu skriver marknadsavdelningen insändare
Om nu tesla har så fantastiskt bra avtal o förmåner
Varför kan ingen berätta detta ?
Är genuint intresserad
Eller vågar ingen ?
Nån måste det ju finnas som kan tysta alla skeptiska

Så en anonym på Dagens Arbete, en tidning som inte alls är partiskt överhuvudtaget, är trovärdigare än en insändare?

Ifall Tesla hade så usla avtal och förmåner, varför strejkar inte fler än de 10% av ca 300 anställda? Man borde ju i alla fall få en stor uppslutning om Teslas villkor är likvärdiga en sweatshops arbetare i Bangladesh. Tydligen skriker arbetsmarknaden efter mekaniker så det är bara att hitta en bättre arbetsplats, kan man tycka, än att hänga på ett sket bolag som Tesla.
Citera
2023-11-23, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Jag tror att du förväxlar frivillighet med konsekvensfrihet.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Nej.
Jo, det gör du. Tesla tvingas inte, då hade det varit lag. Men att de vägrar får konsekvenser.
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Varför IF Metall strider är 100% pga att få fler in i Fora försäkringar och SAF-LO pension, att inte folk fattat det visar vilka jävla trötta människor vi är.
Och? Kollektivavtal ger mig som anställd så mycket mer. Tjänstepensioner kan i 99 % av fallen flyttas runt, exempelvis.
Citera
2023-11-23, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Det du har missat är att du tycks tro att arbetare är fastkedjade vid sina arbetsplatser likt slavar. Så är det ju inte utan är man inte nöjd med sina anställningsvillkor så visar man lämpligen sitt missnöje med hjälp av sina fötter, dvs man säger upp sig och tar en annan anställning någonstans där man blir erbjuden de avtalsvillkor man är nöjd med. Blir man inte erbjuden något? Då kanske man skall fundera på varför.
Och vad gör de strejkande nu? Jo, de visar med sina fötter och händer vad de tycker. Genom att inte utföra arbete för Tesla.
Citera
2023-11-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandelbiskvier
Hur ska Tesla komma runt PostNord’s blockad? Är leveransen av registreringsskyltar en upphandling mellan Transportstyrelsen och PostNord? Hur ställer sig en myndighet som Transportstyrelsen till det? Att det inte utför dess ålagda uppgift? Måste vara olagligt för Transportstyrelsen att inte kunna tillhandahålla samhället med registreringsskyltar? Så vitt jag vet kan man inte heller välja bolag för att distribuera skyltarna.

Transportstyrelsen får väl "adressändra" skyltarna till 3:e part. Nått budföretag tex.
Citera
2023-11-23, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalwood
1) Det ordet är varken olagligt eller dåligt. Är det bara fackets spelregler man får spela?
2) Om IF Metall inte presenterar några siffror på hur många strejkare de har, så är det högst troligt att de inte fått uppslutning man velat. De hävdar att det skulle vara hemligt enlig en AMA på Reddit.
3) Därav är tilliten till facket låg.
4) Jag har läst och hört om att de är nöjda samt tycker till och med de villkoren de har nu är bättre än de som presenteras av facket.
5) Var är hoten från Tesla? Har det inte slagit dig att man kanske trivs och är nöjd hos Tesla därav låg strejkvilja.

Så en anonym på Dagens Arbete, en tidning som inte alls är partiskt överhuvudtaget, är trovärdigare än en insändare?

Ifall Tesla hade så usla avtal och förmåner, varför strejkar inte fler än de 10% av ca 300 anställda? Man borde ju i alla fall få en stor uppslutning om Teslas villkor är likvärdiga en sweatshops arbetare i Bangladesh. Tydligen skriker arbetsmarknaden efter mekaniker så det är bara att hitta en bättre arbetsplats, kan man tycka, än att hänga på ett sket bolag som Tesla.
Jag tror inte de har usla avtal
Jag vill bara veta hur bra avtal de har
Men ingen kan ju berätta det
Varför?
Citera
2023-11-23, 13:01
Medlem
Sandalwoods avatar
Citat:
Varför?

Fråga Tesla eller IF Metall, här får du inga svar på din fråga.
Citera
2023-11-23, 13:02
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Och? Kollektivavtal ger mig som anställd så mycket mer. Tjänstepensioner kan i 99 % av fallen flyttas runt, exempelvis.
Tror du att aktier sitter fast hela livet? Vad ger kollektivavtalet mer mot vad vi som inte har kollektivavtal? Vill verkligen förstå, för det stämmer helt enkelt inte.

Citat:
Och vad gör de strejkande nu? Jo, de visar med sina fötter och händer vad de tycker. Genom att inte utföra arbete för Tesla.

Vilka strejkande? De 6 trötta sossarna som tyvärr fick anställning på Tesla? Han som det skrevs om i början som satt hemma med sitt ps och spelade istället är en lokal råsosse, vilken skräll?
Citera
2023-11-23, 13:02
Medlem
Raschs avatar
Citat:

Absolut, men problemet är att tesla inte kan ge dem sparken på grund av arbetsvägran och istället anställa individer som är beredda att arbeta utan kollektivavtal. Då hade det naturligtvis varit helt ok att de strejkade.
Citera
2023-11-23, 13:05
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Varför?

Citat:
Fråga Tesla eller IF Metall, här får du inga svar på din fråga.
Jag vill också se siffror att jämföra, så vi vet vad vi pratar om.
Är det så att Tesla erbjuder bättre än motorbranchavtalet vore det enkelt att påvisa. Att parterna håller tyst om detaljer får mig att tvivla på utsagor från båda håll.
Citera
2023-11-23, 13:08
Medlem
Citat:
Befinner du dig i Sverige eller Bangladesh?

Om du jämför Sverige med Bangladesh så har du totalt noll koll. Det är slaveri i Bangladesh för att de har ingenting som ens är i närheten till ett fackförbund. För att få bedriva verksamhet i Sverige så borde ett kollektivavtal vara ett lagkrav. Det kommer nästa gång S vinner valet.
Bara för att du "stortrivs" på Tesla beror helt på dig själv och hur mycket du har slickat dig brun i mun.
Citera
2023-11-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
När kommer facken blockera Tesla i drive-in på donken? Måste va den ultimata stridsåtgärden:-)

Fast då är det uppenbart att det är de som köpt bilar och inte bolaget man riktar sig till.

Lite som om det vore strejk på IKEA och fackföreningsfolk skulle åka hem till folk som redan köpt möbler, plocka isär dem, ta några skruvar och sen åka vidare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in