2023-11-23, 12:38
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men det är, väl att notera, inte olagligt på något sätt.
Korrekt. Dess omedelbara konsekvens i form av sympatistrejk är inte heller olaglig.
Citera
2023-11-23, 12:40
Medlem
slutaletas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Esteban-II
Det finns ett ord för att ta in andra anställda för att ersätta strejkande.

Så kan man resonera, men tror du på allvar att det speglar verkligheten?

Därför att facken överlag är mähän som är närmast besatta av att hitta förhandlingslösningar och upprätthålla God Stämning. Se frågan om Seko och lokförarna.

Årliga avtalade löneökningar, pensionsavsättningar, arbetstidsförkortning samt medarbetarinflytande, som jag känner till. Kan säkert finnas mer.

Tror du att de anställdas strejkvilja kan påverkas av hot från företaget om bl.a. uppsägning, utebliven löneförhöjning samt förlorade aktieförmåner?

Tycker alla system ska utmanas och ifrågasättas. Vi får se var det leder men att tror att kollektivavtal är enda vägen fram är totalitärt. Väldigt spännande oavsett vad man tycker.
Citera
2023-11-23, 12:44
Medlem
qwerty-66s avatar
När kommer facken blockera Tesla i drive-in på donken? Måste va den ultimata stridsåtgärden:-)
Citera
2023-11-23, 12:44
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att strejkbryteri pågår.

”Är det? Att arbeta när du inte är med i facket är inte strejkbryteri oavsett vad facket påstår. Du lever kvar i svartfötterna.”

Facket har inget med Transportstyrelsens fyrkantiga regler att göra.

”De utnyttjar nån rädsla hos postnord i likhet med maffian. Att sedan transportstyrelsen inte gör nåt är ju av rädsla för facket. Men problemet är hos postnord som pga facket vägrar göra vad en myndighet ska göra.”

Frivilligt att skriva på, frivilligt att strejka/sätta i blockad.

”Samma argument som maffian när de lovar beskydd.
Om det var frivilligt skulle de inte försöka driva företaget ur landet för att få påskrift.”
Citera
2023-11-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandalwood
Befinner du dig i Sverige eller Bangladesh?

Du kan tvivla hur mycket du vill.

https://www.na.se/2023-11-16/tesla-ar-den-basta-arbetsgivare-jag-haft

1) I på vissa ställen har man tagit in anställda och på andra inte, faktum är att deras servicecenters är i full drift.
2) För IF Metall har inte gått ut med hur många som strejkar då får man gå på de siffror som presenteras. Vilket är anmärkningsvärt då det borde gynna IF Metall att visa hur många som faktiskt strejkar.
3) Varför har man inte gått ut i strejk tidigare? Tesla etablerades här redan 2013, dessutom har Tesla som policy att inte ingå i kollektivavtal eller fack.
4) Vilka villkor har de som är sämre än andra än konkurrenterna?
5) Eftersom det inte finns en stor majoritet som jobbar föresätter jag att de anställda trivs på sin arbetsplats och är nöjda med de villkor de har. Annars hade vi sett en betydligt större uppslutning.

Jojo nu skriver marknadsavdelningen insändare
Om nu tesla har så fantastiskt bra avtal o förmåner
Varför kan ingen berätta detta ?
Är genuint intresserad
Eller vågar ingen ?
Nån måste det ju finnas som kan tysta alla skeptiska
Citera
2023-11-23, 12:49
Medlem
Esteban-IIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Argumentet om frivillighet fallerar om man samtidigt kommer med hot om strejk och blockad utan att företaget har möjlighet att sparka de anställda som strejkar. Det låter obehagligt likt kriminella som bedriver beskyddarverksamhet. ”Det är förstås frivilligt att betala, men om du inte gör det så kommer det bli konsekvenser, hehehe”. Skulle du verkligen kalla det frivilligt i praktiken?
Jag tror att du förväxlar frivillighet med konsekvensfrihet.
Citera
2023-11-23, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Argumentet om frivillighet fallerar om man samtidigt kommer med hot om strejk och blockad utan att företaget har möjlighet att sparka de anställda som strejkar. Det låter obehagligt likt kriminella som bedriver beskyddarverksamhet. ”Det är förstås frivilligt att betala, men om du inte gör det så kommer det bli konsekvenser, hehehe”. Skulle du verkligen kalla det frivilligt i praktiken?
Detta är exakt vad tesla-förespråkare vill ha. En frihet. Tesla är fria att inte teckna avtal, och fackförbunden är då fria att vägra låta medlemmarna lyfta ett finger för Tesla. Vad är det du istället vill ha? Arbetsplikt så vi kommer tillbaka till tiden där företagen utnyttjade människor som kreatur för det fanns inget de kunde göra för att protestera?

Sverige har i decennier använt en modell där arbetsparterna kommer överens, och när de inte gör det så håller sig staten ändå i möjligaste mån utanför. Det finns helt enkelt knappt något juridiskt att falla tillbaka på. För att systemet är byggt på att parterna ska vilja komma överens.

Nu är vi på ett avtalslöst område där ena parten sagt att de vägrar förhandla och vägrar ha ett avtal, och detta är oavsett vad avtalet skulle innehålla. Jag kan inte tänka mig att IF Metall krävde något särskilt extra i avtalet, utan troligen något liknande det andra stora återförsäljare och tillverkare har skrivit på. En ny restaurang skulle inte plötsligt få nya krav, de skulle få önskan att skriva på det redan existerande avtalet för restauranger.

Eller vad har jag missat? Vad finns för skäl att facken inte skulle få strejka? De har inget avtal som säger att de lovar att inte använda sig av den grundlagsskyddade strejkrätten.
Citera
2023-11-23, 12:51
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Jag tror att du förväxlar frivillighet med konsekvensfrihet.

Nej.
Citera
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Årliga avtalade löneökningar, pensionsavsättningar, arbetstidsförkortning samt medarbetarinflytande, som jag känner till. Kan säkert finnas mer.
Varför ljuger du? Deras pensionsavsättning är just nu galet mycket bättre än LO's. Dom har medarbetarinflytande, det premieras tillomed och dom har även årliga löneökningar, avtalde eller inte.

Känner du många som jobbar på Tesla?
Citera
Medlem
Det är inte upp till Tesla att ha synpunkter på den svenska modellen.

Slöddret i tråden kan ju betänka att om vi ska ändra nåt så ryker det som är kvar av LAS först.
Citera
2023-11-23, 12:55
Medlem
mandelbiskviers avatar
Hur ska Tesla komma runt PostNord’s blockad? Är leveransen av registreringsskyltar en upphandling mellan Transportstyrelsen och PostNord? Hur ställer sig en myndighet som Transportstyrelsen till det? Att det inte utför dess ålagda uppgift? Måste vara olagligt för Transportstyrelsen att inte kunna tillhandahålla samhället med registreringsskyltar? Så vitt jag vet kan man inte heller välja bolag för att distribuera skyltarna.
Citera
2023-11-23, 12:55
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 176-761
Nu är vi på ett avtalslöst område där ena parten sagt att de vägrar förhandla och vägrar ha ett avtal, och detta är oavsett vad avtalet skulle innehålla. Jag kan inte tänka mig att IF Metall krävde något särskilt extra i avtalet, utan troligen något liknande det andra stora återförsäljare och tillverkare har skrivit på. En ny restaurang skulle inte plötsligt få nya krav, de skulle få önskan att skriva på det redan existerande avtalet för restauranger.

Varför IF Metall strider är 100% pga att få fler in i Fora försäkringar och SAF-LO pension, att inte folk fattat det visar vilka jävla trötta människor vi är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in