Citat:
Ursprungligen postat av
Rasch
Argumentet om frivillighet fallerar om man samtidigt kommer med hot om strejk och blockad utan att företaget har möjlighet att sparka de anställda som strejkar. Det låter obehagligt likt kriminella som bedriver beskyddarverksamhet. ”Det är förstås frivilligt att betala, men om du inte gör det så kommer det bli konsekvenser, hehehe”. Skulle du verkligen kalla det frivilligt i praktiken?
Detta är exakt vad tesla-förespråkare vill ha. En frihet. Tesla är fria att inte teckna avtal, och fackförbunden är då fria att vägra låta medlemmarna lyfta ett finger för Tesla. Vad är det du istället vill ha? Arbetsplikt så vi kommer tillbaka till tiden där företagen utnyttjade människor som kreatur för det fanns inget de kunde göra för att protestera?
Sverige har i decennier använt en modell där arbetsparterna kommer överens, och när de inte gör det så håller sig staten ändå i möjligaste mån utanför. Det finns helt enkelt knappt något juridiskt att falla tillbaka på. För att systemet är byggt på att parterna ska vilja komma överens.
Nu är vi på ett avtalslöst område där ena parten sagt att de vägrar förhandla och vägrar ha ett avtal, och detta är oavsett vad avtalet skulle innehålla. Jag kan inte tänka mig att IF Metall krävde något särskilt extra i avtalet, utan troligen något liknande det andra stora återförsäljare och tillverkare har skrivit på. En ny restaurang skulle inte plötsligt få nya krav, de skulle få önskan att skriva på det redan existerande avtalet för restauranger.
Eller vad har jag missat? Vad finns för skäl att facken inte skulle få strejka? De har inget avtal som säger att de lovar att inte använda sig av den grundlagsskyddade strejkrätten.