Citat:
Ursprungligen postat av
Iradeorum
Du kan inte kalla det för en trestatslösning utan Gaza gjorde ju Egypten anspråk på medan Jordanien tog över västbanken. Inte heller kan du ensidigt lägga skulden på araberna för kriget 1948-49 utan regionen var en häxkittel ända sen Balfourdeklarationen 1917. Sen var det ju helt uppenbart att FNs delningsplan 1947 var pro-sionistisk. Den judiska staten skulle få 56% av området trots att den arabiska befolkning utgjorde 2/3 delar och ägde större delen av marken.
Vem anfölls av Israel? Ingen. Arabstaterna anföll Israel och Egypten ockuperade Gaza medan Transjordanien ockuperade Västbanken. Som jag hela tiden framhållit, så ligger såväl ansvar som lösning i första hand hos Arabstaterna.
Citat:
Har inte Israel nu öppet sagt att man tycker att väst ska ta emot 2.5 miljoner araber från Gaza? Och ja, det är Israel som direkt eller indirekt orsakat de ständiga krigen och konflikterna i mellanöstern som resulterat i enorma flyktingvågor till väst. Syrien är bara ett exempel på senare tid. Men jag vet som sagt att inget biter på er filosemiter. Men hur känns det egentligen att veta att judarna inte bara hatar utan även föraktar din sort? Mig och mina gelikar föraktar i alla fall inte judarna.
Har den israeliska regeringen sagt det? Med tanke på alla "svenskar" och andra motsvarande "nationaliteter" som visat sig bebo Gaza och som nu kräver understöd för att lämna och åka "hem", så är det inte obegripligt att några i Israel gärna såg att det skedde en större exodus till Europa. Av det följer inte att jag håller med, utan hellre ser en förflyttning åt andra hållet.