Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-23, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Det räcker med två internationella flygplatser. Något ni saknar. Nåväl moderatorn tycker inte om vi pratar om boendeorter, verkar finnas ett annat forum för det. Till topic, husmask visar nu 103k/kvm för Stockholms innestad. Ett tapp på runt 30% sedan ATH i värde, ska blir intressant vad kommande räntehöjning (som annonseras på Fredag) gör för priserna i December. Gissar på under 100k/kvm, när priserna backat 40% så kanske det blir köpläge.

Enligt husmask ligger Stockholms innerstad i skrivande stund på 104,4k per kvm. Ett par procent upp mot nov 2022 och nedgången mellan okt-nov följer säsongsmönstret. Nedången mellan dessa två månader var större 2022 än 2023. Sannolikt kommer det gå ned ytterligare lite tom dec och sen ta fart igen i Januari.

Det här totala blodbadet som du och dina gelikar i tråden hela tiden säger ska komma om 6 månader verkar aldrig inträffa. I somras/våras skulle det minsann komma under hösten. Innan dess var det början av 2023 som skulle bli ett blodbad osv.
Senast redigerad av flanders 2023-11-23 kl. 08:49.
Citera
2023-11-23, 09:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Enligt husmask ligger Stockholms innerstad i skrivande stund på 104,4k per kvm. Ett par procent upp mot nov 2022 och nedgången mellan okt-nov följer säsongsmönstret. Nedången mellan dessa två månader var större 2022 än 2023. Sannolikt kommer det gå ned ytterligare lite tom dec och sen ta fart igen i Januari.

Det här totala blodbadet som du och dina gelikar i tråden hela tiden säger ska komma om 6 månader verkar aldrig inträffa. I somras/våras skulle det minsann komma under hösten. Innan dess var det början av 2023 som skulle bli ett blodbad osv.
Nedgångar på bostadsmarknaden tar alltid längre tid än man tror. Förutsatt att inget exceptionellt inträffar som finanskris osv.
I Sverige och i omvärlden har hittills inget exceptionellt inträffat mer än hög inflation.
I byggsektorn skrivs det om att ca 15% av personalen sagts upp och att det är bara början.
Sverige har haft en rejäl reallönesänkning under 2022 enligt EU statistik. Blir utfallet negativt även under 2023 kan vi tala om en rejäl real prisnedgång på bostäder även om den nominella prisnedgången är marginell.
Sålänge inte arbetslösheten når medelklassen kommer de nominella priserna inte att krascha är min spaning. Alla hoppas på räntesänkningar längre fram och det håller upp marknaden ett tag till.
Citera
2023-11-23, 09:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impartial
finns ingenting som tyder på ökning av priser, det är ju 43000 objekt till salu på hemnet, vilket är nära rekord, tror jag sett 44-45 tusen som max

Inte? Vi är ju sannolikt väldigt nära toppen vad gäller räntan. Längre räntor har gått ned senaste tiden. De flesta tror att Riksbanken börjar sänka korta räntan redan om 6 månader. Lönehöjningar och höjt grundavdrag nästa år. Även om inte priserna kommer rusa tror jag faktiskt att de är högre om 1 år än vad de är nu. Jag tror det är köpläge nu för de som står utanför.
Citera
2023-11-23, 09:56
Medlem
Och trådens domedagsprofeter hade fel IGEN. Finns tonvis med inlägg de senaste dagarna om att det är självklart med en räntehöjning i Nov. En ENIG direktion bestämde att lämna räntan oförändrad.

Nästa år räknas lönehöjningar vara i linje med inflationen. Regeringen har aviserat breda skattesänkningar.

Vi lär knappast se ett bostadsrace men de som inte har köpt redan bör vara stressade nu
Citera
2023-11-23, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Och trådens domedagsprofeter hade fel IGEN. Finns tonvis med inlägg de senaste dagarna om att det är självklart med en räntehöjning i Nov. En ENIG direktion bestämde att lämna räntan oförändrad.

Nästa år räknas lönehöjningar vara i linje med inflationen. Regeringen har aviserat breda skattesänkningar.

Vi lär knappast se ett bostadsrace men de som inte har köpt redan bör vara stressade nu

Jag vet, hela denna tråden är hobbyekonomer som alltid gissar fel. Det var väntat att RB skulle sänka räntan och jag tror att från och med idag och 3 månader framåt (inför nästa besked om räntan) är botten. Efter denna botten kommer priserna på bostäderna att öka igen.
Citera
2023-11-23, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Jag vet, hela denna tråden är hobbyekonomer som alltid gissar fel. Det var väntat att RB skulle sänka räntan och jag tror att från och med idag och 3 månader framåt (inför nästa besked om räntan) är tiden för botten för köp av bostäder till dessa priser som är nu. Efter denna botten kommer priserna på bostäderna att öka igen.

Säkerligen.

Regeringen sitter dessutom bara och väntar med foten på gaspedalen. Ge det några månader så kommer de gå all in med skattesänkningar och reformer. De har bara väntat på inflationen
Citera
2023-11-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Jag vet, hela denna tråden är hobbyekonomer som alltid gissar fel. Det var väntat att RB skulle sänka räntan och jag tror att från och med idag och 3 månader framåt (inför nästa besked om räntan) är botten. Efter denna botten kommer priserna på bostäderna att öka igen.

Marknaden prisade in 40% sannolihet för räntehöjning i går. Sanningen var väll att det var ytterst osäkert hur de skulle göra idag.

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/44325
Citera
2023-11-23, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Ja det var nog ett misstag av RB att inte höja, deras trackrecord är som bekant inget vidare. Nu får vi se hur kronan påverkas av beskedet, lär tappa i värde. Blir att vikta om portföljen igen och fly Seketas.

Genialt niklas. Först vara helt övertygad om en höjning och sen ”fly seketas” när skadan redan är skedd. Hade du haft den kollen på läget som du förgäves försöker ge sken av hade du givetvis haft koll på att det inte skulle blivit någon höjning och tagit action innan.

Du yrade tom om att det kunde vara 50p kvar för någon vecka sen. Bra kontraindikator precis som din idol Wilderäng som också givetvis hade fel igen gällande räntan
Senast redigerad av flanders 2023-11-23 kl. 10:23.
Citera
2023-11-23, 11:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Tror nästa förändrig vad gäller styrräntan blir en sänkning. Långräntorna lär fortsatta att falla.

Bostadspriserna kommer snart vända upp igen. Skulle inte råda någon att sälja nu. Vänta ut marknaden. Står man i begrepp att köpa är det förstås tvärtom. Det börjar brinna i knutarna om man vill nyttja dippen. This is as good as its get.
Citera
2023-11-23, 11:17
Medlem
TurboOMXs avatar
blir det ett julrally nu på bostadsmarknaden iom räntebeskedet?
Citera
2023-11-23, 11:28
Medlem
Det där hotet om att det kan komma fler höjningar är bara spel för galleriet så att inte folk ska ta kommande sänkningar för givna. Samma sak med tramset om att de inte kommer sänka förrän 2025.

Jag är helt säker på att vi får sänkningar innan halvårsskiftet 2024.
Citera
2023-11-23, 11:34
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av londonlondon
Vem är det som tar den andra delen av värdeminskningen för de maxbelånade?

För att tydliggöra säger vi att man för enkelhets skull säljer en bostad till 100 % belånad och bortser från allt annat. Nedgång nominellt 0 och realt -30 %. Säljaren tar försäljningsbeloppet och betalar av lånet helt med samma summa. Sen har säljaren iofs betalat ränta under tiden som kompensation för inflation + risk, men den har ju varit lägre än endast inflationenen.

De andra delen av värdeminskningen tas väl därför av långivare (i flera led). Därför att de i erhållen avkastning/ränta inte har fått full kompensation för inflationen. Å andra sidan får man anta att de inte har kunnat få högre avkastning med samma risk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in