Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-23, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Jo vi är några få här inne som pratat om det. Det viktiga är som sagt "värdet". Och med värdet menas såklart det reala priset. Kul media för en gång skulle pratar om det, men det blir väl så när realt och nominell typ varit det samma de senaste 20 åren. Antar att samma folk är nöjda med bara nominella löneökningar.
Allt har tappat lika mycket "realt". Aktier, fonder, löner, din klocka, bostad, bil, kontanter osv.
Det som ändå måste kännas skönt för de som har lån och räknar med att äga sitt boende länge, vilket måste vara en stor majoritet, att deras lån också har minskat lika mycket realt.
Citera
2023-11-23, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Allt har tappat lika mycket "realt". Aktier, fonder, löner, din klocka, bostad, bil, kontanter osv.
Det som ändå måste kännas skönt för de som har lån och räknar med att äga sitt boende länge, vilket måste vara en stor majoritet, att deras lån också har minskat lika mycket realt.

Ursäkta, men vad pratar du om? Om en person, under senaste året, haft ett sedvanligt bankkonto i rätt land med ränta i USD eller EUR så har den personen klarat sig väldigt, väldigt bra realt i förhållande till någon med högt belånat hus i SEK och med inkomst i SEK.

Sedan tycks du missa att det finns effekter som samverkar, till exempel, har man lån på ett hus så har både huset tappat i värde och räntorna gått upp. Även om det är som du säger, att deras lån minskat lika mycket realt, så har de höjda räntorna gjort att de måste betala mer trots att huset minskat realt.
Citera
2023-11-23, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Ursäkta, men vad pratar du om? Om en person, under senaste året, haft ett sedvanligt bankkonto i rätt land med ränta i USD eller EUR så har den personen klarat sig väldigt, väldigt bra realt i förhållande till någon med högt belånat hus i SEK och med inkomst i SEK.

Sedan tycks du missa att det finns effekter som samverkar, till exempel, har man lån på ett hus så har både huset tappat i värde och räntorna gått upp. Även om det är som du säger, att deras lån minskat lika mycket realt, så har de höjda räntorna gjort att de måste betala mer trots att huset minskat realt.

Värre dock för dem med lågt belånade bostäder, de får ta hela realvärdes minskningen själva. De som varit maxbelånade tar bara realvärdesminskningen av beloppet de pyntat in själva.
Citera
2023-11-23, 02:37
Medlem
Citat:

Nej USD och de flesta valutor har gått mycket bättre än SEK. Även den amerikanska börsen och krypto har gått starkt tex
Citera
2023-11-23, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Så är det men jag tror det är väldigt få som placerat tillgångar i andra valutor. Bor man i Sverige så har man ju andra tillgångar också i sek.
Så jag tror inte det jag skrev var fel.
Senast redigerad av MannenP 2023-11-23 kl. 02:49.
Citera
2023-11-23, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Nej USD och de flesta valutor har gått mycket bättre än SEK. Även den amerikanska börsen och krypto har gått starkt tex
Hur många har placerat i andra valutor eller crypto tror du? Och hur stor andel av sina totala tillgångar tror du dessa har lagt i andra valutor och krypto?
Jag tror det är försumbara summor i det stora hela. Iallafall för vanliga Svensson.
Citera
2023-11-23, 02:59
Medlem
Citat:
Hur många har placerat i andra valutor eller crypto tror du? Och hur stor andel av sina totala tillgångar tror du dessa har lagt i andra valutor och krypto?
Jag tror det är försumbara summor i det stora hela. Iallafall för vanliga Svensson.

Jag bemötte påståendet att allt gått lika dåligt. Det stämmer inte. Amerikanska börsen har tex stigit över 18% i USD och då har samtidigt USD gått mycket bättre än SEK.
Citera
2023-11-23, 06:13
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
https://www.di.se/nyheter/nya-siffror-sa-dramatiskt-ar-boprisraset-pa-riktigt/

Nu börjar "experterna" bekräfta det som jag sagt länge. Jag menade på att realpriserna gått ner mer än 30 % och var tillbaka på 2014 års nivåer.
Vad menas med att realpriserna gått ner 30%? Att vi har dels nominell nedgång men även kraftig inflation?
Nu har ju inflationen inte betett sig "klassiskt" ännu. Med det menar jag att våra löneökningar har inte följt med inflationen. Och därmed har vi fått försvagad köpkraft. Med det resonemanget går inte inflationen tillämpas fullt ut på fastighetspriser.
Citera
2023-11-23, 06:28
Medlem
Citat:
Det räcker med två internationella flygplatser. Något ni saknar. Nåväl moderatorn tycker inte om vi pratar om boendeorter, verkar finnas ett annat forum för det. Till topic, husmask visar nu 103k/kvm för Stockholms innestad. Ett tapp på runt 30% sedan ATH i värde, ska blir intressant vad kommande räntehöjning (som annonseras på Fredag) gör för priserna i December. Gissar på under 100k/kvm, när priserna backat 40% så kanske det blir köpläge.

Ja tänk att det finns flygplatser i någorlunda anslutning till Malmös förorter där du bor.

Men inget snabbtåg som går snabbare än Concorde. Att åka från Lund till Köpenhamn C tar hela 50 min med tåg. På den långa tågresan kommer man flera mil norr om Uppsala från Stockholm. Restiden Lund-Malmö däremot är 12 minuter. Exakt samma som Täby-Stockholm. Eller Huddinge-Stockholm.

Vi får se vart det hamnar. Husmasks siffror är som sagt inte kvalitetsjusterade alls och därmed räcker inte en månad särskilt långt för att dra några större slutsatser
Senast redigerad av flanders 2023-11-23 kl. 06:35.
Citera
2023-11-23, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Värre dock för dem med lågt belånade bostäder, de får ta hela realvärdes minskningen själva. De som varit maxbelånade tar bara realvärdesminskningen av beloppet de pyntat in själva.
Vem är det som tar den andra delen av värdeminskningen för de maxbelånade?
Citera
2023-11-23, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foxxi
Du möts av stenhårda säljare min vän/.../

Ja, det är faktiskt imponerande hur bergfast säljarna står på sig. Men de flesta säljare är också köpare, ska man komma ihåg.
Det blir en ond cirkel: Ingen vill sälja till rabatt om den inte känner sig säker på att få köpa nästa bostad till samma rabatt.

Som jag skrivit tidigare: Just nu är det arbetsmarknaden man ska ha koll på. Blir det tufft 2024, kanske tillräckligt många känner sig tvingade att sälja till marknadspris för att det ska skapa rörelser på marknaden och bryta dödläget.

Men det är inte säkert det blir så. Om inflationen har toppat nu och ränteklimatet börjar bli mer lättöverskådligt i början på 2024, kanske vi upplever det värsta just nu? Vi får se. Men arbetsmarknaden är den avgörande faktorn just nu, höga räntor i kombination med arbetslöshet bland tjänstemän, får en "hammaren och städet"-effekt, mellan vilka bostadsmarknaden hamnar.
Citera
2023-11-23, 07:03
Medlem
foxxis avatar
Citat:
Går det bra med ditt egna nybygge? BRF med höjda avgifter eller ägd skokartong?
Nybygget bor vi i sedan våras yes och ägd skokartong. Jag har fått fela en del småbrister men det mesta är nu åtgärdat. Svenska hantverkare i projekt betygsätter jag 1/5
Trivs bra och saknar inte betongboet förutom läget.

Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, det är faktiskt imponerande hur bergfast säljarna står på sig. Men de flesta säljare är också köpare, ska man komma ihåg.
Det blir en ond cirkel: Ingen vill sälja till rabatt om den inte känner sig säker på att få köpa nästa bostad till samma rabatt.

Som jag skrivit tidigare: Just nu är det arbetsmarknaden man ska ha koll på. Blir det tufft 2024, kanske tillräckligt många känner sig tvingade att sälja till marknadspris för att det ska skapa rörelser på marknaden och bryta dödläget.

Men det är inte säkert det blir så. Om inflationen har toppat nu och ränteklimatet börjar bli mer lättöverskådligt i början på 2024, kanske vi upplever det värsta just nu? Vi får se. Men arbetsmarknaden är den avgörande faktorn just nu, höga räntor i kombination med arbetslöshet bland tjänstemän, får en "hammaren och städet"-effekt, mellan vilka bostadsmarknaden hamnar.

Bra analys. Tror dock att företagen har redan prisat in den höga räntan men vi får se.. Idag kommer också, förhoppningsvis, sista rb höjningen. Första sänkning på 25 punkter tror jag blir juni eller september 2024.
Senast redigerad av foxxi 2023-11-23 kl. 07:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in