2023-11-22, 22:18
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad jag förstår är airfryer för småhushåll. Och småhushhåll har sällan diskmaskin.

Nja, i XXL som jag har får du plats med en hel kyckling. Som blir jävligt mycket godare än i vanlig ugn, tycker jag iaf.

Sen har jag faktiskt för övrigt haft diskmaskin sedan jag flyttade hemifrån för över 30 år sen.
Men visst, det kanske inte alla har.
Citera
2023-11-22, 22:21
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rofllmaoexde
Det går ju inte att få plats med en stor potatisgratäng

Nej, gör du vanlig får du göra lite mindre, absolut. Däremot fuskar jag ibland och köper färdig när jag har bråttom. En sån där Peka gratäng (lilla påsen) ryms perfekt i bakformen till Philips airfryer och blir klar fortare än i vanlig ugn och får trevligare yta tycker jag.
Citera
2023-11-22, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Varmluftsfritös

Exakt.
Citera
2023-11-22, 23:11
Medlem
Drozds avatar
"Airfryer" är ett bra produktnamn som får många att tro att det har något med fettfri fritering att göra. I själva verket handlar det om en varmluftsugn med gallerbotten och stark luftström. Säkert bra för värma upp små matmängder och få ytan krispig, i övrigt bara en B-version av en varmluftsugn.

Airfryern kommer snart att stå i källarförrådet mellan juicepressen och bakmaskinen (alternativt förpassas till ÅVC).
Citera
2023-11-22, 23:14
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Visst vet du att den producerar cancer-framkallande ämnen?

Vilken del av en airfryer "producerar" cancer-framkallande ämnen mer än andra traditionella metoder?
Citera
2023-11-23, 00:11
Medlem
Skulle vilja rent tekniskt beskriva en airfryer som en mini varmluftsugn, medans en konventionell ugn med varmluft, är som en buss i jämförelse.

Den stora fördelen är att det tar cirka två minuter att värma upp kärlet till 180 grader.

Om man är själv, så kan man slänga in en djupfryst köttbit i "Airfryern". Då får köttbiten en krispig god yta. Tillagar framför allt djupfrysta pommes frites i den och värmer enstaka godsaker från frysen, exempelvis vårrullar när man är lite hungrig.

Så är absolut helt klart nöjd med min billiga 500kr:s mini varmluftsugn och använder den faktiskt mer än ugnen.
Senast redigerad av Swedishexpert 2023-11-23 kl. 00:14.
Citera
2023-11-23, 01:38
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Vilken del av en airfryer "producerar" cancer-framkallande ämnen mer än andra traditionella metoder?

De ligger 2-100x högre i acrylamide än traditionel fritering beroende vad som tillagas och hur.
Airfryer är i USA märkta med hälsorisks varning i butiker, ska inte användas mer än ett par gånger per år.
https://www.p65warnings.ca.gov/sites...fact_sheet.pdf
Citera
2023-11-23, 02:41
Medlem
Citat:
Det kanske är jag som är korkad, men airfryer passar ju inte för storkok enligt många.
Jag menar alltså att jag gör storkok lite då och då med vanliga köksredskap, som jag fyller i matlådor och fryser in. Matlådorna värmer jag sedan i airfryern.

Citat:
Och sedan när du gör en schnitzel, så ska du väl ändå diska pannor du har för paneringen, eller menar du att du panerar i airfryern? I så fall låter det ju som ett underverk.
Jag gör alltså inte schnitzel från grunden. Jag värmer fryst panerad schnitzel som jag köpt i affären. Jag panerar ingenting själv.
Citera
2023-11-23, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishexpert
Skulle vilja rent tekniskt beskriva en airfryer som en mini varmluftsugn, medans en konventionell ugn med varmluft, är som en buss i jämförelse.

Den stora fördelen är att det tar cirka två minuter att värma upp kärlet till 180 grader.

Om man är själv, så kan man slänga in en djupfryst köttbit i "Airfryern". Då får köttbiten en krispig god yta. Tillagar framför allt djupfrysta pommes frites i den och värmer enstaka godsaker från frysen, exempelvis vårrullar när man är lite hungrig.

Så är absolut helt klart nöjd med min billiga 500kr:s mini varmluftsugn och använder den faktiskt mer än ugnen.
Exakt så använder jag den också. Perfekt när man ska fixa mat åt bara sig själv.
Citera
2023-11-23, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinkelSleep
Jag gör alltså inte schnitzel från grunden. Jag värmer fryst panerad schnitzel som jag köpt i affären. Jag panerar ingenting själv.
Haha, då förstår jag. Ogillar dock att ta rekommendationer på köksmaskiner från någon som köper färdigpanerad schnitzel :-)
Citera
2023-11-23, 06:41
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Det verkar godtyckligt att man översätter den till Varmluftsfritös. Jag förstår att t.ex. inte Philips väljer att skriva det för det är ju inte det.

https://www.philips.se/c-m-ho/matlagning/airfryer

https://www.philips.se/c-e/ho/artikl...-goer-man.html

Citat:
Hembakade pommes är helt enkelt utsökta och när de tillagas i ugnen eller med en varmluftsfritös kan du fritera dem utan olja för en mer balanserad kost.
Citera
2023-11-23, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Det är ju nyttigare än att oljefritera. Men personligen föredrar jag standard fritös, friterar ändå så jävla sällan så då funkar vanlig fritös.

Har inte ens förstått vad kopplingen till fritering ens kommer in. Är inte det bara ett marknadsföringsdrag? På vilket sätt "friteras" något i en airfryer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in