• 1
  • 2
2023-11-22, 21:43
Medlem
rofllmaoexdes avatar
Ska köpa bil för första gången. Kan casha nåt för 150k, är inte ute efter nåt flashigt. Har en laddstolpe hemma men laddhybrider och elbilar är ju rätt mycket dyrare.

Ska jag köpa hos en bilhandlare eller privatperson?

Nån som kan vägleda mig med märke, modell, årsmodell och miltal?

Är privatleasing en dum idé?
Citera
2023-11-22, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rofllmaoexde
Ska köpa bil för första gången. Kan casha nåt för 150k, är inte ute efter nåt flashigt. Har en laddstolpe hemma men laddhybrider och elbilar är ju rätt mycket dyrare.

Vad ska du ha bilen till? Köra till jobbet, mer än 2 mil, liten bensinare. Ska du frakta massa skit till återvinningen, en stor pickup. Ska du rejsa mellan rödöjus? Plaid.
Citera
2023-11-22, 21:53
Medlem
rofllmaoexdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad ska du ha bilen till? Köra till jobbet, mer än 2 mil, liten bensinare. Ska du frakta massa skit till återvinningen, en stor pickup. Ska du rejsa mellan rödöjus? Plaid.

Kommer köra ca 1300 mil per år. Vad ska man kolla på för märke för en liten bensinare?
Citera
2023-11-22, 21:57
Medlem
Citat:

Jag skulle inte köpa bil av någon privatperson som jag inte känner och litar på. Det finns även en del oseriösa bilfirmor så välj en etablerad som kan erbjuda någon form av garanti.
Jag skulle råda dig att ta med någon person du känner som har lite kunskap om bilar och sedan provköra lite olika varianter.
Sedan är det bra att tänka över vilken storlek, utrustning osv du behöver.
Själv kör jag en kombimodell, automat med bra lastutrymme och dragkrok för att jag har behovet. Säkerheten var också en aspekt när jag valde bil.
Citera
2023-11-22, 22:10
Medlem
rofllmaoexdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tittfinten
Jag skulle inte köpa bil av någon privatperson som jag inte känner och litar på. Det finns även en del oseriösa bilfirmor så välj en etablerad som kan erbjuda någon form av garanti.
Jag skulle råda dig att ta med någon person du känner som har lite kunskap om bilar och sedan provköra lite olika varianter.
Sedan är det bra att tänka över vilken storlek, utrustning osv du behöver.
Själv kör jag en kombimodell, automat med bra lastutrymme och dragkrok för att jag har behovet. Säkerheten var också en aspekt när jag valde bil.

Får kolla runt lite om jag känner nån med lite bilkunskaper. Ingen i min direkta närhet tyvärr. Kombi är
nog det jag letar efter, definitivt automat.

Vilken bil kör du?
Citera
2023-11-22, 22:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Det här är bra frågor som bör beaktas.
Citera
2023-11-22, 22:24
Medlem
Citat:
Får kolla runt lite om jag känner nån med lite bilkunskaper. Ingen i min direkta närhet tyvärr. Kombi är
nog det jag letar efter, definitivt automat.

Vilken bil kör du?
Just nu kör jag en BMW touringmodell årsmodell 2019.
Jag har ägt 2 Saabar och 2 Volvo och är nu inne på min andra BMW. Saab är inget jag skulle köpa igen men det inget vi behöver oroa oss för nu.
Volvo kan jag rekommendera om du söker en kombi och även BMW såklart. De är ofta driftsäkra och pålitliga med hög säkerhet.
Du kommer att kunna hitta en bra begagnad Volvo eller BMW för 150000kr. Kolla i serviceboken att alla service är genomförda. Det finns alltid en viss prutmån och se till att det ingår ett set med bra vinterdäck så du slipper den kostnaden senare.
Citera
2023-11-22, 22:33
Medlem
53....so whats avatar
På min tid köpte man som förstabil nåt jävligt billigt som dock var körklar och besiktad.
Vitsen var väl lite att man skulle lära sig köra mycket för lite peng, typ köra av sig och lära sig meka.
Förstå mekaniken, orsak och verkan m.m. Ofta varade den kanske bara ett år eller två, sen bytte man upp sig.
Så är det inte i dag. Som tidigare sagts, vad skall du ha bilen till, hur länge, och vem är du?
En del ser bilen bara som ett fordon för att förflytta sig från punkt A till B.
Andra vill ha den som skrytobjekt och lägger massa pengar på det.
Citera
2023-11-22, 23:45
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tittfinten
Du kommer att kunna hitta en bra begagnad Volvo eller BMW för 150000kr. Kolla i serviceboken att alla service är genomförda. Det finns alltid en viss prutmån och se till att det ingår ett set med bra vinterdäck så du slipper den kostnaden senare.
Du hade förmodligen inga problem med din BMW, men när dagen kommer då man behöver reparera och skaffa reservdelar till den här jävla bilen så blir det ett stort hål i plånboken, helvete alltså!

TS, har du gratis parkering? Är bil verkligen något som du behöver? Fy fan vad ekonomin tar stryk när man äger bil.
Citera
2023-11-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Du hade förmodligen inga problem med din BMW, men när dagen kommer då man behöver reparera och skaffa reservdelar till den här jävla bilen så blir det ett stort hål i plånboken, helvete alltså!

TS, har du gratis parkering? Är bil verkligen något som du behöver? Fy fan vad ekonomin tar stryk när man äger bil.
Ja det är inte gratis att reparera BMW men jag har haft relativt nya och klarat mig undan reparationer. Mina Saabar däremot krånglade med i princip allt och kostade mig mer pengar totalt sett.
Citera
2023-11-23, 10:03
Bannlyst
Toyota Avensis eller RAV4 då slipper du problem och dyra verkstadsbesök. Undvik VAG bilar det är skit.
Citera
2023-11-23, 10:19
Medlem
Citat:

Köp en gammal Volvo. Då kan du kalla repor och bucklor för pimpning än att gråta när du skadar en finare bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in