• 1
  • 2
2023-11-23, 14:37
Medlem
https://www.blocket.se/annons/uppsal...era/1000655613.
Här är ett exempel på en bra bil.
Citera
2023-11-23, 15:06
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm

Hade hellre valt denna.

https://www.blocket.se/annons/stockh...ytt/1000582251
Citera
2023-11-23, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm

Har en likadan, fast manuell. Kan rekommendera 😊.
Citera
2023-11-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ButtButter
Toyota Avensis eller RAV4 då slipper du problem och dyra verkstadsbesök. Undvik VAG bilar det är skit.
Så är det, lyd ett klokt råd.
Alternativ till Toyota är Honda, Mazda Suzuki.
Citera
2023-11-24, 18:43
Medlem
IceEyess avatar
En karismatisk pilsnerhäck är vad du behöver. Förslagsvis en Chevrolet Impala - 64 med ordentlig patina, luftfjädring, Ocean MK18-fälgar, en skara rejäla midbasar i dörrar och hatthylla, samt 10" basar (inklusive slutsteg och batterier) och gärna också en 180 a generator.

En grogghylla baktill på framsätet så att passagerarna bak kan avnjuta en rejäl fylla när ni lägger ströget på CCW. Led-slingor också givetvis för mörka sommarkvällar.

Som pricken över i:et bör bakrutan vara fullsmetad med provocerande dekaler.

Vill du vara lite mer basic så är Toyota, Lexus eller Honda att föredra.
Citera
2023-11-26, 21:20
Medlem
Lassekkongos avatar
Köp en v40 t2,t3,t4 årsmodell 13-15. Bra och pålitlig bilar
Citera
2023-11-28, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Du hade förmodligen inga problem med din BMW, men när dagen kommer då man behöver reparera och skaffa reservdelar till den här jävla bilen så blir det ett stort hål i plånboken, helvete alltså!

TS, har du gratis parkering? Är bil verkligen något som du behöver? Fy fan vad ekonomin tar stryk när man äger bil.

Tycker du det har du ju köpt fel bil.
Räkna om på bil ägandet och inkludera TID när du räknar så kommer du inse att ett bilägande ALLTID är billigare om man inte bor i väldigt nära anslutning till t.ex jobb
Citera
2023-11-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Hade hellre valt denna.

https://www.blocket.se/annons/stockh...ytt/1000582251

Undvik för fan alla bilar med den där Ford powershift-lådan! Dom pajar ständigt och frågan är inte om utan när den börjar krångla. Det går inte heller förebygga haveri på något sätt för det är typ hela konstruktionen som är skit. Geartronic lådor är däremot OK, förutsatt att någon brukade byta olja i den
Citera
2023-11-28, 11:46
Medlem
WhatsGuccis avatar
Toyota RAV-4 som Hybrid ska vara riktigt goa.
Undvik BMW för i helvete.
När dagen kommer när Vanos börjar strula eller den där så otroligt roliga motorlampan dyker upp kan de smaka dyrt.
Skulle hellre satsa på en Audi A4 typ 2.0 TDI.
(Inte bensin modellerna, kassa motorer, dvs TFSI.)
Fyrhjulsdrivna (Quattro, överlägset bäst inom fyrhjulsdrivning, Subaru snäppet efter.)
Du kan nog få en 2014-2016 A4 med bra specs och bra mil!
De skulle ja siktat på om jag var du.
Citera
2023-11-28, 11:56
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
På min tid köpte man som förstabil nåt jävligt billigt som dock var körklar och besiktad.
Vitsen var väl lite att man skulle lära sig köra mycket för lite peng, typ köra av sig och lära sig meka.
Förstå mekaniken, orsak och verkan m.m. Ofta varade den kanske bara ett år eller två, sen bytte man upp sig.
Så är det inte i dag. Som tidigare sagts, vad skall du ha bilen till, hur länge, och vem är du?
En del ser bilen bara som ett fordon för att förflytta sig från punkt A till B.
Andra vill ha den som skrytobjekt och lägger massa pengar på det.

Så funkar det inte längre. När jag fick körkort så köpte jag också en bil för liten peng, typ 10 000kr men idag så duger inte det för en person. Fördelen med en äldre billig bil är att man inte förlorar några större pengar på den när man snurrar av vägen eller annat olyckligt. Blir det en mindre buckla så går det faktiskt att köra vidare bara bilen går att få upp ur diket.
nu säger jag inte att TS ska köpa en bil för 10 000kr men för mellan 50-80 000 kr får man ändå rätt mycke bil för pengarna och man får pengar över till annat.
Det är den summan jag själv skulle lägga på en bil om jag nu måste köpa en och inte kör massor av mil varje år.

Till TS, kolla på någon Mazda, Toyota, Volvo V50 el V60 är mitt råd. Sök upp en bil som stämmer in på dina kriterier och kolla på car.info om några konstigheter skett med bilen. Ibland kan man hitta riktiga kap där allt ser bra ut tills man ser att bilen är köpt något år tidigare för en låg peng (krockskadad, motorras eller annat) och sen då lagats med försök att sälja med vinst.

När jag var ung och man kollade billiga bilar så var det ett tips att ha med sig en magnet, många bilar i min prisklass var uppbyggda av spackel och då INTE magnetiska.
Citera
2023-11-28, 20:19
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Tycker du det har du ju köpt fel bil.
Jag ägde en BMW 320 för sju år sedan, reparationskostnaderna fick mig att inse att aldrig mer BMW.
Ja, väljer man att bo ute på landet så är bil ett måste för transporter. Skönt att slippa se alla jävla blattar dessutom.
Citera
2023-11-30, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag ägde en BMW 320 för sju år sedan, reparationskostnaderna fick mig att inse att aldrig mer BMW.
Ja, väljer man att bo ute på landet så är bil ett måste för transporter. Skönt att slippa se alla jävla blattar dessutom.

Lägg till Audi & VAG i aldrig äga så är man relativt Safe i sitt bilägande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in