Citat:
Ursprungligen postat av
53....so what
På min tid köpte man som förstabil nåt jävligt billigt som dock var körklar och besiktad.
Vitsen var väl lite att man skulle lära sig köra mycket för lite peng, typ köra av sig och lära sig meka.
Förstå mekaniken, orsak och verkan m.m. Ofta varade den kanske bara ett år eller två, sen bytte man upp sig.
Så är det inte i dag. Som tidigare sagts, vad skall du ha bilen till, hur länge, och vem är du?
En del ser bilen bara som ett fordon för att förflytta sig från punkt A till B.
Andra vill ha den som skrytobjekt och lägger massa pengar på det.
Så funkar det inte längre. När jag fick körkort så köpte jag också en bil för liten peng, typ 10 000kr men idag så duger inte det för en person. Fördelen med en äldre billig bil är att man inte förlorar några större pengar på den när man snurrar av vägen eller annat olyckligt. Blir det en mindre buckla så går det faktiskt att köra vidare bara bilen går att få upp ur diket.
nu säger jag inte att TS ska köpa en bil för 10 000kr men för mellan 50-80 000 kr får man ändå rätt mycke bil för pengarna och man får pengar över till annat.
Det är den summan jag själv skulle lägga på en bil om jag nu måste köpa en och inte kör massor av mil varje år.
Till TS, kolla på någon Mazda, Toyota, Volvo V50 el V60 är mitt råd. Sök upp en bil som stämmer in på dina kriterier och kolla på car.info om några konstigheter skett med bilen. Ibland kan man hitta riktiga kap där allt ser bra ut tills man ser att bilen är köpt något år tidigare för en låg peng (krockskadad, motorras eller annat) och sen då lagats med försök att sälja med vinst.
När jag var ung och man kollade billiga bilar så var det ett tips att ha med sig en magnet, många bilar i min prisklass var uppbyggda av spackel och då INTE magnetiska.